2023-05-20, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Visst fasen Redbull Vodka var det hon drack inte Cuba Libre som jag skrev senast.

Efter fem timmar har hon 0,82 promille enligt alkompassen.se.
Då är de två glasen vin beräknat på 11,5 % men var det Tre Apor hon drack så ligger det på 8,5 % så då är promillehalten lägre. Samtidigt vet vi inte hur stora glas hon fyllde på. Alltså mängden.
Men runt 0,5-0,6 promille hade hon kanske när de kom till lgh?
Sen vet vi ju som sagt inte om hon svalde eller spottade ut vinet. Det är ju på denna nivå några galningar vill lägga spekulationerna, bara så vi har det klart.
Citera
2023-05-20, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Hej!
Jag är osäker på om det var till dig svaret var tänkt... kan inte hitta mitt inlägg o vad du vill jag ska förtydliga..
- Ja, jag tror inte att en person kan orka hålla in och ned två armar med att trycka/pressa armarna med hjälp av sina underben (även om JJ är van att pressa inåt vid ridning) om Tove var medveten vilket det verkar som att hon var, eller var. Hon kämpade för sitt liv och armarna borde hon vridit ur "greppet" som ju just inte var ett grepp, möjligt att J sitter så först men att M tar över för att få bättre kontroll, J kanske till och med sitter kvar på Toves överarmar och M håller händerna MEN inte J ensam,
Ja blir svaret alltså... Tove var medveten alla fall i början av strypningen eller innan J tar det taget och borde fått loss armarna ..... relativt lätt från två knän, därav att hon sparkade i väggen eller dörren med fötterna.

Jag har testat så jag vet att det går att klämma åt armarna med benen.
Citera
2023-05-20, 09:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Visst fasen Redbull Vodka var det hon drack inte Cuba Libre som jag skrev senast.

Efter fem timmar har hon 0,82 promille enligt alkompassen.se.
Då är de två glasen vin beräknat på 11,5 % men var det Tre Apor hon drack så ligger det på 8,5 % så då är promillehalten lägre. Samtidigt vet vi inte hur stora glas hon fyllde på. Alltså mängden.
Men runt 0,5-0,6 promille hade hon kanske när de kom till lgh?

Sedan är det lite beroende på hur stor kroppshydda man har, och hur van man är att dricka hur man påverkas.

A*lma:

"Hur blir Maja under påverkan av alkohol?
Glad.
Dricker hon mycket eller lite?
Hon är väldigt lättpåverkad. Men hon blir inte överdrivet full.
"

PÅ tal om känslighet att vakna vid ljud, kan jag berätta om att min äldste son glömt stänga av sitt larm när han inte behövde gå upp.
Den yngre sonen vaknade på övervångingen av ljudet, och fick gå ner till källarplan där klockan stod och tjöt för att stänga av den. Den ringde ett tag utan att den äldste vaknade.

Tur att det inte var ett mord som skedde just då, för d¨å hade väl den äldste enligt rätten varit med om mordet, eftersom klockan ringde så högt att yngste sonen på övervåningen vaknade.
Citera
2023-05-20, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men A nämner två ihoprullade mattor, och om man kollar på bilderna från FUP finns det bara en enda matta, under köksbordet. Inte ihoprullad, Några ihoprulade mattor ser man ingenstans.

Johanna blev ju gripen på måndagen, så den andra mattan ska hon då tagit hand om på söndgen? Då var det ju påhälsning hos pappan, mamman, Illharjen och husrannsakan, förhör...

Nycklarna, tänk om de går till vindsförråd?

Lite slarvigt att åklgaren inte gjort närmare koll där, oavsett. Nycklarna kanske går till hennes jobb, men ändå. Här pratar vi om en försvunnen person ju...

JJ:s rosa mobilskal som fotas då polisen visas McD-appen vid 21-tiden 16/10 är också borta.
Det syns inte på bild i extraheringsprotokollet.
Det gör dock MH:s skal som jämförelse.
Citera
2023-05-20, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ofattbart hur hon tilläts hålla på och leverera osanning på osanning, utan att bli ifrågasatt och inknuffad i ett hörn med motfrågor i syfte att smula sönder snyfthistorien. Nu fick hon behålla kontrollen istället, mera nöjd kunde man inte göra henne.
Men, som du menar så lät han J ta över då hon i förväg ansågs sitta inne med M:s medverkan - det som tycktes ha en avgörande betydelse för att kunna döma de bägge för gemensamt och i samförstånd.
Exakt så! Redan från början var det tydligt att han hade tagit ställning, oavsett vad förhören skulle leda till, därav hans ovilja att gå vidare med utredningstekniska detaljer.
Han är såld på J:s utsaga med M som medbrottsling för den bekräftar den ursprungliga versionen om två gärningspersoner.
Visst är det så, borde han själv höra så här efteråt. Att hon är slug och kan lida av allvarlig hämndlystnad, det örat vägrar han lyssna på då det riskerar att spräcka rubriceringen gemensamt och i samförstånd. - Varför göra det besvärligt och ta med andra aspekter när man kan dra en simpel slutsats utifrån premisser som tre gick in, två kom ut? - Allt är inte vad det ser ut att vara, tack och lov.
Rådmannen gillar nog att utdöma hårda straff och det var väl också han som tillrättavisade CS, inte ens Rullmans föreslagna 18 år för den nyligen fyllda 18-åringen ansågs tillräckligt.

Men helt säker var inte ens han på när M gjorde entré i badrummet, å andra sidan; så noga behöver det väl ändå inte vara?

Nej så noga behöver det inte vara men ändå intressant att han själv säger att det hade varit bra om det blev ”klarlagt”.
Citera
2023-05-20, 10:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
JJ:s rosa mobilskal som fotas då polisen visas McD-appen vid 21-tiden 16/10 är också borta.
Det syns inte på bild i extraheringsprotokollet.
Det gör dock MH:s skal som jämförelse.

Lite underligt ju. Behöver man ta av det för extraheringen?
Kanske ligger bara på sidan om?
Citera
2023-05-20, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Du har ju själv sett bilderna i fup, väggen bakom draperiet ser inte supertjock ut, tveksamt om det skulle dämpa ljud nämnvärt. Därtill det mindre pianot vilken troligtvis är av mycket ringa betydelse för ljuddämpning.
Lägenheten är mycket liten och jag ser ingen vits med att diskutera dessa oväsentligheter vidare, ser alltså inte att det behövs några rekonstruktioner angående hur ljud färdas i den lilla lyan

Ok tack för dina inlägg om det, då har vi koll på din inställning om rekonstruktion och annat.
Citera
2023-05-20, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Hade de inte med sig en 'bag in box' till Nöjet som de lämnade utanför? Fas ingen av M, J och L*uise kanske drack ur den.

MH säger väl i rätten att hon evtl drack nån mugg ur den men det lät osäkert.
Citera
2023-05-20, 10:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, så blir det för oss lite till mans.

Jag kan inte hitta något om att Johanna säger att "vi" skulle slå henne tillbaka förrän 30/12 vid erkännandet.

Letat lite:

A 153/982

24/11

"Alltså det var ju på ett sätt också en lättnad, för direkt när vi började gå så började bad jag och
Maja om ursäkt för det vi hade gjort, Tove sa, ja det blev väldigt dumt och sådär, och det var
ju också en lättnad för jag är ju väldigt konflikträdd så det var ju väldigt skönt och sen få det
sagt, men det var ändå, det blev ganska snabbt glada toner och vi började prata om andra
saker och det kändes liksom, det kändes ändå ganska bra
"

2/12 Erkännner Maja gravfrisbrottet

Nästa förhör med Johanna efter det är 7/12, då Johanna konfronteras med att hon örst nämner att Maja varit med på (hash)resan, sedan påkallat förhör (ärlighetsförhöret) efter det i nov, då Johanna tar tillbaka att Maja var med på (hash)resan.

Johanna konfronterads nu med uppgiften om att Maja erkänt gravfridbrottet. Johanna säger i princip inget.

A 153/994

Förhör Johanna 7/12:

"Mm, eh, förra veckan så påkallade Maja ett förhör med oss och nu har Maja ändrat sig.
Maja säger nu att hon är med på den här resan, men det handlar inte om att åka och
äta någon haschkaka. Maja berättar för oss hur ni tillsammans bär ut Tove, Toves
kropp från din lägenhet. Maja berättar hur ni tillsammans lastar in den i bilen. Maja
berättar hur ni åker och dumpar kroppen på den platsen där vi hittade den.
Vi vet också var och hur Toves telefon försvann. Vi vet också var och hur Toves nycklar
försvann.
"
//
"GK: Hur tänker du när du får veta det här Johanna?
Jag är chockad, jag vet inte vad jag skall tänka.
(tystnad)
"

Hon har inget mer att tillägga.

Den 15/12, verkar Johannas tankar om hämnd mot Maja synas, hon börjar lite med att sprida misstankar mot henne. Det känns som att Johanna ännu inte kommit på riktigt hur hon ska hämnas Maja. Kanske måste hon fila på det för att hon inte ska halka på det själv. Erkänna är inte aktuellt än.

Förhör Johanna 15/12:

A 153/997:

"F: Lite reflektion över dina känslor tänkte vi oss. Vad kände du när du fick höra vad Maja har
berättat för oss.
J: Jag vet faktiskt inte riktigt.
"

/998

"J: Nej jag kan, jag vet inte vad jag ska tycka om det liksom det är väldigt konstigt att man
skulle säga något som inte har hänt, som inte stämmer. Jag får liksom inte ihop det bara.
BF: Jag har ju lite svårt att tänka mig att Maja skulle berätta någonting om det är på det sättet
om det inte var så.
F: Hur tänker du just nu?
J: Jag vet inte fortfarande. Det går liksom inte ihop.
F: Vad är det du inte får ihop menar du?
J: Varför Maja skulle säga något som inte stämmer.
F: Det är jag (ohörbart). Vi vill ju förstå hur du tänker Johanna.
J: Mmm, jag har ju redan berättat allt.
F: Mmm.
BF: Du säger att du inte förstår men vad blir, vad blir din, vad blir din känsla, alltså i dig?
Vad väcker det i dig för känslor det vi berättar för dig?
J: Jag vet inte. Jag känner mig rätt så tom.
BF: Ja hur känner du för Maja?
J: Jag vet faktiskt inte riktigt.

F: Men någon tanke kring det måste du ju haft. Det känns så i alla fall.
J: Jag vet inte. Den Maja jag känner skulle liksom inte, alltså, jag vet inte.
F: Den Maja jag känner, fortsätt, du sa jag vet inte sen.
J: Jag vet inte vad som rör sig i hennes huvud, jag vet inte vad jag ska tycka om det faktiskt.
Jag har inte riktigt listat ut vad jag ska tycka om det.
"

A153/999

"BF: I ärlighetens namn Johanna vem skulle skriva de här sakerna på din jobbdator förutom
du?
J: Jag vet inte.
BF: Nej.
J: Kanske Maja.
BF: Har Maja sådana här tankar om Tove?
J: Jag vet inte.
BF: Eller systrarna.
J: Jag vet inte vad hon har för tankar
"

A 153/1002

"BF: Hur pass mycket vet du om Maja, alltså vad vet du om henne?
Som finns inuti.
J: Just nu känner att jag nog inte vet någonting. Jag trodde att vi liksom pratade om det mesta.
Men just nu vet jag inte. Det har dykt många saker och allt det här hon har sagt vet jag liksom
ingenting om så att ja det kanske är så att hon faktiskt har haft väldigt mycket tankar och
känslor som hon inte har berättat.
F: Hur menar du?
J: Ja alltså jag har inte velat tänka den tanken innan men jag förstår att det är väldigt allvarligt
nu och ska jag vara ärlig så det är klart att Maja alltid haft tillgång till både min mobil och
dator och ja lägenhet och så jag vet inte riktigt vad jag ska tänka eftersom att situationen har
blivit som den har blivit så kanske det finns saker om Maja som jag inte har någon aning om.
"
//
"F: Men är det du menar att Maja skulle ha kunnat skrivit den här texten. Är det det du säger
eller hur ska vi förstå dig?
J: Ja så skulle det ju faktiskt egentligen kunna vara. Jag har svårt att tro det men jag kan
absolut inte utesluta att det skulle vara så.
"

Förhör Johanna 30/12 erkännandet.
Nu hr hämnden mognat in och bakas in i "erkännandet". Maja är delaktig i att skada Tove och även i tankaran att redan vid Nöjet ha tankar på att misshandla Tove på vägen hem enligt Johanna:

A135/1009

"[...]att ja helt enkelt så sa vi det att vi kan fråga om hon vill ja som svepskäl att följa med
till mig och vi hade en tanke att vi skulle liksom slå henne tillbaka helt enkelt ja som att jag
hon slog ju mig på Nöjet så vi ville slå henne tillbaka och sen så kom ju Tove ut då och
pratade jag med henne i lugn ton och vi frågade helt enkelt om hon ville prata om det som
hände för att det blev dumt och frågade om hon ville följa med mig hem och ja, det ville hon
ju så precis som jag sagt så tar hon sin cykel.
"

//

" Och sen hamnar vi då i badrummet till slut och jag står ungefär vid, ja framför dörren helt enkelt och Tove och Maja är inne i badrummet då och så säger Tove något i stil med ja här finns inte så
mycket att se då så att och sen tränger hon sig förbi mig ut och då blir det att hon puttar in
mig i väggen liksom och då blev jag arg och fäller Tove så att hon trillar liksom pladask ner i
backen, eh, ja på rygg då och hon jag vet att jag blir förvånad för hon hinner liksom inte ta
emot sig utan hon bara åker ner i backen och slår i huvudet rejält då och då så sparkar hon
mot mig och då så sätter jag mig grensle över Tove då på hennes mage typ. Eh, jag vet att
hon försöker liksom åla sig ur och sparkar mot väggen och så där. Det är väldigt diffust, jag
kommer liksom inte ihåg exakt men vi, det blir att vi byter riktning liksom lite om man säger
och så vet jag att hon säger va fan håller ni på med och då tar hon sina händer om min hals
och någonstans där så försöker Maja då greppa tag om Toves händer och tar bort dem och
liksom hålla borta, nere hennes händer och jag säger till henne va fan håller du på med själv
och då tar jag mina händer om Toves hals och trycker till. Och sen rycker Tove till typ och
hostar och då blir jag förskräckt liksom och släpper och ställer mig på knä så att jag inte
riktigt sitter på Tove då och sen börjar hon.
"

Hämnden är ljuv Johanna, eller hur!

Citerar mig själv för att få med det. Satte mig just för att lyssna på Johannas förhör i rätten.

Vid ca 1:01:30 säger Johanna att det är Maja som vill gå in och kolla om Tove var kvar inne på Nöjet. Inga frågor om det av åklagaren heller, mer än om det var redan då bestämt att de skulle misshandla Tove.
Kanske han frågar senare, men inte i direktanslutning iaf.
Citera
2023-05-20, 10:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinseberg
Tycker att det är intressant att se att det flera gånger i tråden tagits upp hur och när JJ under förhören pratat om Ms skuld och att det visar på att hon försöker lägga skulden/ misstänkliggöra M men att ingen tycks intresserad av att göra samma sak tvärtom, alltså hur och när M gör samma sak mot JJ.

Är anledningen att det blir vinklat så för att JJ erkänt och vissa vill försvara M eller?

Men Johanna har ju själv erkänt strypningen, även om den aldrig var mer än tio sekunder och lätt grepp, typ?
Citera
2023-05-20, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Huruvida M eller J är onda eller inte har ju faktiskt ingen betydelse. Inte för domstolen - de ska dömas för sina handlingar som domstolen anser att de har begått, inte för vilka de är.
Det gäller ju inte minst med tanke på Ms ev tillkortakommanden och bokstavsdiagnoser eller för Js ev problem som skilsmässobarn, problem med kränkthet och speciell far.

I min värld uppvisar en person, som gömmer undan en mördad kropp och enbart för egen vinning låter anhöriga pinas i ovisshet under många veckor, ett väldigt ont beteende.
Den personen där och då uppfattas som ond och beräknande eftersom möjligheterna att säkra spår på kroppen minskar för varje dygn.

Man kan undra sig om de gjort nån slags psykundersökning på dessa två, och vad är skillnad på mord och mord, de fick livstid men i Vilma fallet blev det ner till 18 år till slut, lite svårt att begripa
Citera
2023-05-20, 10:25
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Nej så noga behöver det inte vara men ändå intressant att han själv säger att det hade varit bra om det blev ”klarlagt”.
Jag var ironisk i fråga om noggrannheten. För har han dömt henne borde det också vara klarlagt att hon vistats där hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in