2023-05-18, 19:16
Medlem
Hej!

Har själv lagt begränsningskabeln år 2022 på ca 750kvm tomt. Inte så slingrigt men några buskar småträd som jag ringat in. Funkade utmärkt i början men med tiden fick jag signalfel (lampan blinkar blått på laddstationen). Jag vickade lite på kontakterna i laddstationen och det löste sig men sjukt störigt. Nu efter vintern satte jag igång möget igen och det funkade utan problem i 3 veckor men idag är det helt kört. Har bytt klippt ändarna och bytt alla kopplingar i hela trädgården (då jag googlade och de kan ha eroderat / slitits) men det blinkar blått hela tiden på laddstationen.

Vad kan jag göra?
Kan man öka outputen på laddstationen om resistansen ökat med slitage? Jag kanske ligger på gränsen vad som behövs för att gräsklipparen ska gå.
Har jag någon garanti? Är mindre än 1 år sen jag fick skiten.

Tack i förhand för input!
Citera
2023-05-18, 19:20
Medlem
uffeoboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EMexperten
Hej!

Har själv lagt begränsningskabeln år 2022 på ca 750kvm tomt. Inte så slingrigt men några buskar småträd som jag ringat in. Funkade utmärkt i början men med tiden fick jag signalfel (lampan blinkar blått på laddstationen). Jag vickade lite på kontakterna i laddstationen och det löste sig men sjukt störigt. Nu efter vintern satte jag igång möget igen och det funkade utan problem i 3 veckor men idag är det helt kört. Har bytt klippt ändarna och bytt alla kopplingar i hela trädgården (då jag googlade och de kan ha eroderat / slitits) men det blinkar blått hela tiden på laddstationen.

Vad kan jag göra?
Kan man öka outputen på laddstationen om resistansen ökat med slitage? Jag kanske ligger på gränsen vad som behövs för att gräsklipparen ska gå.
Har jag någon garanti? Är mindre än 1 år sen jag fick skiten.

Tack i förhand för input!

Har du kollat så det inte är något mer brott?
Citera
2023-05-18, 19:26
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffeoboy
Har du kollat så det inte är något mer brott?

Precis, lossa kablarna från laddstationen och resistansmät. Ska vara nära 0. Oändligt = avbrott. Finns instrument för att mäta ut var avbrottet är i så fall, tex på Kjell & Co.
Citera
2023-05-18, 19:46
Medlem
Ok har identifierat att jag har brott (givetvis på den långa slingan) då jag kopplade om guidekabeln) blir affären imorn under lunch.

Tack för era svar. Men att man måste göra allt själv suck
Senast redigerad av EMexperten 2023-05-18 kl. 20:30.
Citera
2023-05-19, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EMexperten
Ok har identifierat att jag har brott (givetvis på den långa slingan) då jag kopplade om guidekabeln) blir affären imorn under lunch.

Tack för era svar. Men att man måste göra allt själv suck

Varför, du har väl en tjej som kan fixa det?

Är det ofta dessa begränsningskablar går av? Har hört av flera att de har problem med detta.
Är det på grund av markrörelser eller är det möss/råttor som gnager av skiten?
Går det inte att skydda kablarna på något sätt? Känns tråkigt att behöva felsöka varje vår.
Citera
2023-05-19, 10:08
Medlem
Det är kanske bättre att köpa kraftigare kablar från början?
Citera
2023-05-19, 10:38
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Eller byta upp sig till en med GPS.
Citera
2023-05-19, 22:53
Medlem
Hahah kan berätta vad som hänt. Köpte utrustning idag på lunchen på Kjell och Company 350kr. Kollade youtube och lyckades få allt att funka och började felsöka. Kan säga att det piper fan inte om sladden är mer än 2cm under jorden. Som tur är har jag fortfarande synlig sladd på torrare delar av gräsmattan.
Så vad hade hänt? Jag hade rensat maskrosor och hade kluvit sladden mitt av. Tyvärr kunde jag inte bara sätta dit en Connector för det var för kort mellan sladdarna. Dessutom slank en sladd ur connectorn när jag pressade ihop så fick göra om skiten. Så nu har jag två connectors tätt ihop. Sjukt fult, får väl gräva ner dem.

Ni som undrar så tror jag sladden ändå är stabil. Det är kontakterna på själva laddstationen som glappar. Får tejpa dem ordentligt imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in