Citat:
Ursprungligen postat av
Svenshult
Newcastle i praktiken klara för Champions League. Då står det mellan United och Liverpool. Jag har svårt att se att United ska kollapsa nu, men osvuret är bäst. Problemet för United är snarare att det blir svårt att få loss pengar till spelarköp utan att ägarfrågan är löst, och utan nya spelare så har de inte i CL att göra.
Igår gick CL-tåget för Liverpool och Brighton.
Newcastle måste förlora en och kryssa en för att missa CL. Mot Leicester och Chelsea. Det kommer inte hända.
United måste tappa poäng i två av tre matcher mot lag som inte har något att spela för. Det kommer inte hända.
LFC måste dessutom vinna sina två. Vilket jag sagt länge att jag tror de gör, men Villa är ingen solklar trea.
Tråkigt. Jag trodde verkligen Brighton skulle stå upp bättre, ge Newcastle en ordentlig utmaning. Men alla rapporter säger att Newcastle spelade ut Brighton (som inte startade Mac Allister?) och borde ha avgjort redan i första halvlek. Sen får man lite känning med att kontra in 2-1, men blir sen kontrade för 3-1 i slutet och sen 4-1 på det.
Samtidigt får LFC skylla sig själva. Skörda frukterna av att man varit klappkassa 75% av säsongen. Visst är det kul att avsluta snyggt, men samtidigt otroligt frustrerande. Kapaciteten fanns i laget, men det är först nu man visar den.
Tråkigt också för oss som inte gillar oljestaternas sportswashing. I fjol kunde Newcastle åkt ut, vilket fördröjt deras City-resa något år. I år får de jackpot när Chelsea, LFC och Spurs har ett riktigt dåligt år, och når CL något år före vad de budgeterat. Det går att både vara väldigt imponerad av hur Howe och Pep byggt sina lag, samtidigt som man tycker det är förjävligt vilken grund de står på. Och fansen blundar. De skiter fullkomligt i hur många våldtagna kvinnor som fängslas, hur många kritiker som avrättas och torteras, hur många gästarbetare som dör, så länge de får se titlar.
Avrättningar? zzzzzzz
Titlar? BOOM!
City lär få den där CL-titeln de velat köpa i så många år i år. Inter lär inte ha en chans. Real blev fullkomligt överkörda. Det kunde blivit väldigt annorlunda om CAS vågat upprätthålla domen om 2 år utan CL 2020. Tror flera spelare valt att flytta/inte förlängam KdB bland annat (förlängde 2021). Spelare som Aké och Dias kanske skippat komma. Grealish, Alvarez och 100% Håland hade valt annan klubbadress vid CL-ban. Tror inte Pep förlängt kontraktet heller.
På sikt blir det intressant att se dels var Citys breaches leder till. Även om jag gissar 0, FA skulle inte våga slå ner hammaren så hårt. Smäll på fingrarna, som värst.
Också kul att se vad som sker den dagen araberna säger fuck this, nu gör vi något annat. Kommer City och Newcastle klara av att organiskt upprätthålla den status man dopats till? Inte omöjligt, eftersom de får många nya fans genom att vara just ett topplag. Dock gissar jag den generationen fans kommer vara väldigt illojala. Det lär bli väldigt tyst härinne från ljusblå fans, det är ett jag törs sätta mycket pengar på.