Lång intervju med killarnas pappa i GP i dag.
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...lj-1.105265758
Låst artikel, citerar några delar
Citat:
När Rolf och Nadja Blom gifter sig, år 1999, är Nadja bara 15 år gammal. Då som nu var den tillåtna giftasåldern 18 år, men paret gifter sig enligt romsk sed och registrerar aldrig äktenskapet.
På bröllopsdagen är den unga bruden nervös. Det har bara gått drygt två veckor sedan hon träffade sin några år äldre, blivande make för första gången, på restaurangen Salvatore i Hjällbo där Rolf växte upp.
Citat:
Innan Nadja Blom träffade mannen som blev påkörd när hon mördades hade hon en relation med en annan man.
Rolf säger att han var förkrossad över relationerna men att han förlät Nadja. Samtidigt menar han att det var den första mannen som orsakade mordet. Hade inte han lämnat Nadja så hade hon inte inlett relationen som enligt Rolf provocerade sönerna.
Är inte den som sitter bakom ratten i bilen skyldig?
– Jag tänker så här: Hade inte [den förste mannen] lämnat henne och de fortsatt med sin romans, så hade inte hon tagit [den andre mannen].
Citat:
Rolf tar tydlig ställning för sönerna, kallar dem för ”mammas pojkar” och säger att de aldrig ville döda Nadja Blom.
– Allt var en jävla stor olycka.
[...]
Men varför satt dina söner där i bilen?
– Jag vet inte. Det måste ha varit ett jävla tumult. Jag har inte kunnat prata med Garcia och sett honom i vitögat. Jag har kontakt med [den yngre sonen], han är i chock. Han mår så dåligt.
[...]
– De kanske inte visste riktigt vad de sa på den här videon. De var inte i sina sinnens fulla bruk. Jag tror inte riktigt att de vetat vad de har gjort, säger Rolf.
Angående frågan om hederskultur så förnekar förstås att någon sådan finns.
Citat:
Samtidigt stämmer mycket av det som Rolf berättar överens med vad som kännetecknar en hederskultur.
Utöver att Nadja var minderårig när de gifte sig beskriver han exempelvis att hon, i strid med romsk tradition, fick gå i byxor – efter att ha frågat om lov.
– Nadja kunde fråga ”Roffe, är det okej om jag går med byxor idag?” Ja visst, gå med byxor, det är kallt ute och du kan få urinvägsinflammation. Folk kunde ringa och säga att de sett min fru gå med byxor i stan. ”Ja men jag har gett henne tillåtelse, det är okej”, sa jag då.
Du var tvungen att godkänna det?
– Ja, på grund av de äldre, så jag inte skulle bli utesluten och grejer.
– Hon kunde gå i byxor och en keps, träna och dansa en kväll själv med väninnor. Så jag var inte sträng mot henne, säger Rolf.
Utöver detta får han frågor om att han dömdes för ringa misshandel mot Nadja 2010, något som han "inte minns".