2023-05-18, 12:40
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Youghurtpappan (ett så fint namn tycker jag!) har förhört bara två gånger, och även där borde man ju ha utrett upplevelsen av ljuden och tiden mer. Det skiljer ju sig mellan son och far.

Första förhöret:

Andra förhöret:

Som du påpekar, blir det en fråga vad just detta fram och tillbaka menas,och varför han dras slutsatsen att det måste ha varit fler.

Fotsteg nämner han dock i bägge förhören.

Fram och tillbaka, åt vilket håll? Bara t trapphuset? Lät det som steg ner för trappan? Eller bara fram och åter utanför deras trappavsats? Steg även i lgh?

Eftersom pappan hörde dörren öppnas och stängas några gånger "Efter det att F*arouk hörde dörren ovanför öppnas och stängas några gånger" kan det vara två dörrar som öppnades och stängdes.
Johannas dörr och förrådsdörren. Stämmer också med fram och tillbaka en gång.
Citera
2023-05-18, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
I de fall där personer inte varit på plats gar det varit olika grader av planering som föregår brottet.

Om det handlar om att vara på en viss plats så skulle det vara många misstänkta i de fall där mord sker på allmän plats om man ska uttrycka sig lite slarvigt.

Det är inte bevisat att MH är i lgh i syfte att mörda Tove. Clea försöker ju hitta nån liknande Google-sökning i MH:s dator/mobil som hennes klient JJ gjort men inte nåt spår av hur man dödar en kompis ”diskret” eller liknande.

Som jag sagt en stark indiciekedja vilket det i vissa fall finns planering ja men man kan ändå inte knyta personerna till att ha varit på platsen.
I det här fallet finns det dock viss planering anser jag eftersom det fanns ett syfte med att leta reda på T. M visste även vad J gjort innan så hon kan inte varit helt ovetandes om att något skulle kunna hända T. Dock blev domen inte avsiktsuppsåt utan insiktsuppsåt vilket jag anser är en rättvis dom.
Citera
2023-05-18, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tror han menar fram och tillbaks till J s ytterdörr som öppnades och stängdes. 2 Min senare kommer J ner för trappan.

Att det är två personer som gör fram till ytterdörren och tillbaka?

Ja två minuters väntan där som ska räknas in i tingsrättens tidslinje ovanpå den tid som

- det tar Tove att dö efter dunsarna.

- enligt JJ i rätten så sitter hon och MH stumma i badrummet i flera minuter bredvid Tove och är handlingsförlamade.

(- JJ hämtar hushållspapper och torkar urin i badrummet var det också innan McD?)

- grannarna hör dunsarna och plingar på och väntar utanför 1,5 minut eller vad det var?

- grannsonen ska stämma av skjutsen med JJ och sen med sin far och hämta mobilen.

Osv om vartannat.

Fattar tingsrätten själva hur de dömt/tänkt?

de pratar i hallen innan sonen går upp
Citera
2023-05-18, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Fotstegen efter att sonen varit och knackat/ringt på var kanske JJ/MH som kom på att de ska gömma TT i vindsförrådet under tiden som JJ blev "tvingad" att åka till Donken. Hon skulle bli borta betydligt längre tid än vad tanken var från början... (få bort cykeln och hämta bilen).
MH kan inte sitta där med ett lik innanför dörren om grannen redan hade ringt polisen eller om AW skulle dyka upp och då se att TT.s cykel stod kvar.

Och om polisen då tittar i förrådet?
Citera
2023-05-18, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vad menar du med "troligtvis är inte någon av dem helt sanningsenlig"?

Är det något som är är helt klart så är det att båda ljuger! Hur kan du ifrågasätta det?

MH har lurat med TT till lägenheten trots att hon vet om att det är JJ.s största hatobjekt. Hon vet om att JJ.s försökt sätta eld på både TTs pappas lgh och andra som hon stört sig på.
MH sitter och ljuger i ett antal förhör, trots att hon vet vad som hänt, innan/efter mordet.
Tiden i den lilla lgh är ytterst begränsad, hon har varit uppe två ggr under den tiden... ändå så har hon lyckats sova till och från under dessa 45 minuter (utan att höra något).
Vad som exakt hänt i lgh går inte att bevisa (ingen kamera där), så där kommer MH.s trovärdighet på fråga (som blir ett indicie i det stora hela).

Andra gången hon är uppe är ju både tingsrätten och åklagaren eniga om att det är EFTER mordets ”tidsstämplar”.

Och tiden för stegserien 02:19 är tio respektive tjugo minuter FÖRE mordet/dunsarna.
Citera
2023-05-18, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag förstår det. Men hur fick hon in Ts armar längs hennes kropp så hon kunde låsa dem med benen? Om hon först placerade dem där och höll fast dem med sina händer, hur lyckades hon sedan placera sig högt upp på TT och låsa dem med benen?

Det skulle jag vilja se en rekonstruktion på.

Det går såklart inte. Vilket rätten fattade helt utan rekonstruktion. Oklart också hur en sådan rekonstruktion skulle kunna visa nåt.
Citera
2023-05-18, 13:03
Medlem
Citat:
Att det är två personer som gör fram till ytterdörren och tillbaka?

Ja två minuters väntan där som ska räknas in i tingsrättens tidslinje ovanpå den tid som

- det tar Tove att dö efter dunsarna.

- enligt JJ i rätten så sitter hon och MH stumma i badrummet i flera minuter bredvid Tove och är handlingsförlamade.

(- JJ hämtar hushållspapper och torkar urin i badrummet var det också innan McD?)

- grannarna hör dunsarna och plingar på och väntar utanför 1,5 minut eller vad det var?

- grannsonen ska stämma av skjutsen med JJ och sen med sin far och hämta mobilen.

Osv om vartannat.

Fattar tingsrätten själva hur de dömt/tänkt?

de pratar i hallen innan sonen går upp

Vittnen är ju som bekant inte helt tillförlitliga. Och det framgår inte vad exakt han menar med fram och tillbaks. Men eftersom han i sammanhanget pratar om J s ytterdörr tror jag det är det han menar. Men det viktiga här tycker jag är, att han uppfattar två personer som går runt i J s lägenhet.

Han själv uppskattar tiden till 2 min från att sonen kommer ner efter påringningen, medans sonen säger 5-10 min. Skulle det vara runt 5 min så passar det ju ganska bra.
Citera
2023-05-18, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Troligtvis är inte någon av dem helt sanningsenlig, så om man bortser från vad de säger, vad finns då kvar angående vad som hände I lgh?

En hög duns eventuellt följd av några mindre, 5-10 knack-eller sparkliknande ljud, steg med Ms tfn vid två tillfällen, frånvaro av mobilaktiviteter och några luddiga tidsangivelser.
Med endast detta som reellt underlag gör man tolkningen att M är delaktig i mördandet.

Följaktligen bortser man från vad som hände I lgh och tar fasta på allt annat för att bilda indiciekedjan. Denna kompletterar man sedan med tolkningar av antaganden runt vad som skulle kunna ha hänt.

Man antar att T inte är inkapaciterad före och under strypningen, trots alla hennes skador, och att M befinner sig I badrummet. Dessa antaganden ligger sedan som grund för tolkningen av de reella fakta som finns.

Finns inte heller något mer av reellt underlag vad gäller Johanna. Det kan lika gärna vara Maja ensam som mördat Tove som att det är Johanna. Enda skillnaden är att Johanna har erkänt att hon gjort det och att det finns tidigare sökningar etc som gör att man kan tro hon har ett motiv.
Citera
2023-05-18, 13:22
Medlem
Citat:
Johanna är en risktagare och helt orädd kan man konstatera.
Med tanke på att "lla" vet att hon och Toe´ve bråkat redan innan och så på Nöjet, bara en timme innan mordet (Tove ses lämna Nöjet 01:32), vakt och polis är vidtalad, L*ouise ska ha sagt enligt Maja i tingrätten att de ska gå hem innan hon själv gick hem.

A153/625
Förhör L*ouise:

"Johanna räckte över jackan
till L*ouise och sade i det läget till henne på ett lugnt sätt att Tove hade varit på henne och att
detta hade hänt inne på Nöjet i båset. L*ouise har inget minne av att hon såg Tove den här
kvällen överhuvudtaget. Maja stod intill och sade egentligen ingenting, hon kanske sade
något men inget speciellt som L*ouise lade på minnet.

Johanna berättade för L*ouise att Tove gått in och skrikit något i stil med hur känns det att
vara en hemsk människa. I samband med det hade Johanna knuffat undan Tove för att på
något vis undvika bli slagen.
L*ouise noterade att Johanna tvekade till en början men sedan gick iväg till andra sidan gatan
för att prata med poliserna som befann sig där. Hon kom tillbaka en stund senare och sade att
hon hade blivit tillsagd att hon kunde göra en anmälan senare eller under morgondagen. Hon
ville att Maja och L*ouise skulle vänta kvar med henne tills Tove kom tillbaka för att höra vad
hon hade att säga om det som hade hänt inne på Nöjet. L*ouise tänkte för sig själv att det var
onödigt med bråk, hon är inte sådan som person och brukar inte vilja lägga sig i sånt.

Kort därefter begav sig Johanna återigen till poliserna. L*ouise har för sig att Maja följde med.
Hon uppfattade att Johanna tyckte det var mest konstigt att ingen pratade med Tove om det
som hade hänt. Personligen tyckte L*ouise inte det var nödvändigt att polisanmäla och skapa
onödigt drama, dessutom var varken Johanna eller Maja upprörda, vilket fick henne att känna
att det ändå inte var något stort gräl. Hon började därför gå hemåt och placerar detta i tid
cirka kvart över ett, hon beskriver att det bara tar några minuter hem och hon kom hem till sin
sambo.
"

Trots allt detta, slutar det med att Johanna stryper Tove inne på sitt eget badrum bara knappt en timme efteratt de lämnat Nöjet.

Alla spår bär till Rom, och mindre blir det inte....

Nu är jag ingen mördare, men jag kan själv inte föreställa mig hur jag skulle ens våga tänka tanken på att efter att ha träffat på grannen, som helt uppenbarligen har hört och oroats av ljuden, börja släpa ut en kropp genom tapphuset, då i ett lakan!!!

Hon är så iskall, att det beslutr hon sig för, och besluten är snabba. När hon står i trappen och dividerar med sig själv och grannen om McD resan, då kommer hon iskallt fram till att det bästa är att lugna grannen genom att åka med, kolla läget lite med honom, och sedan hoppas på att han ska lägga sig.

Innan detta har det varit höstfest på Nöjet och via vittnesmål kan man se att många varit på Nöjet, inte bara tjejerna. Det har varit mycket liv just runt och i huset på Storgatan 71, och den sista blev upphämtad av en bil vid 02:30- tiden (tror jag det var). Det är ingen lugn kväll i Vetlanda eller på Storgatan.

Johanna är kalkylerande, och även om hon gör otaliga (stora) tabbar, så är beror tabbarna inte så mycket på att hennes kalkylerande och snabba agerande, som på hennes stora okunskap om de digitala spår hon lämnar via sin egen mobil och via övervakningskameror, kvitton osv.

Själv agerar hon som om att mordet skedde på 1900- talet, och de spår hon verka tänka på är sådana spår som en detektiv kollade efter på den tiden. Typ, har hon läst ite för mycket detektivböcker, Läckberg?

Att försöka undanhålla mordet för Maja (om hon inte var delaktig) det ingår i ett sådant beteende. Att dra kroppen ut till förrådet, det kan inte ta lång stund. Johanna tar beslut blixtsnabbt, kalkylerande som en datamaskin.

Det är då hon upptäcker hur tungt det äroch förstår att det kommer bli svvårt att få ut kroppen från fastigheten och in i bilen.

Det är en version som är möjlig.

Och även om MH gått hem tills in egen bostad direkt från Nöjet så hade förloppet kunna vara det exakt detsamma. Om så JJ hade behövt släpa Tove själv även i huset likt hon gör i skogen/skogsvägen.

MH behövs inte i ekvationen för att Tove ska dödas på det här loppet. Samtidigt så kan det ju ske på så sätt JJ beskriver i stora drag men synar man nyanserna och detaljerna i hennes berättelse om badrummet så känns det som att MH har ”lagts till” lite där.
Citera
2023-05-18, 13:24
Medlem
sybels avatar
Citat:
Haha, inte kan de räkna iaf, eller så har de varit så förblindade av sin övertyglese om Majas deltagande, så ekvationen bara måste gå ihop.

Då kan man göra så att man bestämmer sig för att a är sant, och då följer ju att b, c, d och e också är sant, eller hur?

Då måste de ha hunnit med mordet, även om det bara tog två minuter lite drygt.
Det är precis vad som skett. De har tolkat RL som att T är fullt stridsduglig och tolkat resten utefter det.
Citera
2023-05-18, 13:27
Medlem
Citat:
Och om polisen då tittar i förrådet?

Ja, det är ju pest eller kolera!

Dock betydligt större chans/risk att polisen (ev AW) vill komma in i lägenheten eftersom det var där grannen hört dunsar/slag ifrån.

Jag tror att båda kvinnorna är inblandade, JJ den som börjar bråket och MH i bakgrunden som hjälper JJ när det blir "hett" i badrummet. Precis som MH hållit JJ om ryggen tidigare, undanhållit JJs tankar/utförande av div försök till mordbränder.
Citera
2023-05-18, 13:30
Medlem
Citat:
Andra gången hon är uppe är ju både tingsrätten och åklagaren eniga om att det är EFTER mordets ”tidsstämplar”.

Och tiden för stegserien 02:19 är tio respektive tjugo minuter FÖRE mordet/dunsarna.

Som jag uppfattat det är alla tider (förutom tider när de gemensamt går ut till bilen, grannen/TT.s telefon) väldigt osäkra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in