2023-05-17, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Jag tror inte att det ”knepet” fungerar den här gången - man har lagt enorma summor på att utveckla den här missilen, de kostar 10m USD stycket, Putin själv gick ut och sa att de var ”världsledande” och så visar de sig vara som bäst jämnbördigt med ett 40 år gammalt Patriot system.

Den lilla ”fadäsen” kan inte ens ett fall genom ett fönster släta över…
Bara för att ett system är gammalt så betyder inte att det skulle vara dåligt.
Patriot är inte samma system idag som för 40 år sen.

Det Ryssland försöker sälja in som revolutionerande hypersoniska robotar är ett gammalt koncept sen slutet av 50 talet.
Nu är skillnaden att roboten kan ändra bana under färden istället för att följa en bestämd bana.
Men nya västliga system bygger förstås på att robotar, flygplan mm förstås kan ändra sin förutbestämda bana/flygväg.
Det har blivit lättare att skjuta ner robotar även om robotar har blivit bättre.
Tidigare så var det fördel att robotar skulle ta sig igenom vilket försvar som helst, nu är det tvärtom så länge det finns robotar att skjuta ner med.
Citera
2023-05-17, 21:32
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Jag är övertygad om att det är precis vad de gör nu. En efter en så skickas ytterligare en Kalibr, Kinzhal eller T-90 som var reserverad för försvar mot NATO/Georgien/Japan/Kina till fronten för att uppfylla kejsarens order. Det enda som är fredat är luftvärnet runt Moskva och Sochi. Man anser sig ju redan vara i krig mot NATO så hur mycket värre kan det egentligen bli?

Vem skulle dessutom anfalla Ryssland? Ryssland vet att NATO aldrig har anfallit någon för att erövra territorium. Man har kärnvapen. Att inte vinna kriget i Ukraina är Självmord för Shoigu/Putin/Prigozhin/etc och går det åt helvete på riktigt så finns alltid Dubai.

Apropå det sista du skriver om Dubai: Ryska läckor till brittiska utrikesspionaget MI6 kan förtälja att en sådan plan redan är utarbetad. Den kallas Oперация Ноев Kовчег ("Operatija Noev Kovtjeg", "Operation Noaks ark"), och handlar om att i värsta fall evakuera hela statsledningen till Venezuela.
Citera
2023-05-17, 21:32
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Vilka broar är det frågan om?
Tydligen broar i Ivanivske och Chasiv Yar, så väster om fronten
Citera
2023-05-17, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Tydligen broar i Ivanivske och Chasiv Yar, så väster om fronten
Ohhh.....klockan är ju snart 22 ja . Sydväst var det ja
Citera
2023-05-17, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ostoppbar? Vad säger du nu då?

Jag vet inte varför du ska börja citera gamla inlägg. Det var vad Ryssland sa men då har dem haft fel.
Citera
2023-05-17, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Apropå det sista du skriver om Dubai: Ryska läckor till brittiska utrikesspionaget MI6 kan förtälja att en sådan plan redan är utarbetad. Den kallas Oперация Ноев Kовчег ("Operatija Noev Kovtjeg", "Operation Noaks ark"), och handlar om att i värsta fall evakuera hela statsledningen till Venezuela.

Underbar plats att evakuera till.....lite mosaic ok barra le barrí till det. Verkligen en bra plan det
Citera
2023-05-17, 21:39
Medlem
Ryssland har använt fejk Kinzhals, de riktiga missilerna kommer att användas när man minst anar det....
Citera
2023-05-17, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Jag vet inte varför du ska börja citera gamla inlägg. Det var vad Ryssland sa men då har dem haft fel.

Så klart citerar han dem eftersom att DU HAR använt dem till att skita ner tråden och inget annat. Annars hade ju varken han eller annan behövts ÖDSLA tid på sådana dumheter nej. Kvarstår din fråga i diskussionens tecken?
Citera
2023-05-17, 21:43
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti

Ibland tar det tid innan man har facit. Men nu fick vi det.

Kinzhal kan skjutas ned som precis allt annat ryskt.
Citera
2023-05-17, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Så klart citerar han dem eftersom att DU HAR använt dem till att skita ner tråden och inget annat. Annars hade ju varken han eller annan behövts ÖDSLA tid på sådana dumheter nej. Kvarstår din fråga i diskussionens tecken?

Mitt inlägg var gammalt, med tanke på att tråden är extremt stor är det få som läser så långt bak. Är som att börja kommentera inlägg från Februari 2022 att personen har fel.

Om Ukraina nu har skjutit ner Kinzhal är det bra, har inget mer att säga.
Citera
2023-05-17, 21:44
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Precis. Men vem i Rysslands ledning sätter landets långsiktiga överlevnad framför sin egen?
Min poäng är att ditt resonemang fungerar för att samhälle styrt av tjänstemän med lagar och regler och en hyfsat oberoende försvarsmakt med uppdrag att försvara landet. Det är inte en beskrivning av Ryssland.

Det spelar ingen roll för Rysslands elit om Ryssland blir invaderat av Kina eller om de förlorar i Ukraina, de är lika körda i båda fallen.

Helt klart byggde allt på en snabb seger i Ukraina, en "specialoperation ", så blev det inte.
Farligt nära en failstate.
Citera
2023-05-17, 21:45
Medlem
[quote=Russophobia|84489139]
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
NRN.
Jo Ryssland tar sitt ansvar i Afrika och har goda relationer där nere.

Förra veckan så fick Afrkanerna 21 stycken gamla stridsflygplan i gåva samt full service och tillförsäkring ammunition mm för många år framåt.

Och vad skulle du vilja säga att planen och ammunitionen har för syfte. Och gamla kanske du skall kalla för antika istället. Den relevanta frågeställningen är väl vad ryssarna har byggt upp i afrika. Du har kanske en aning om vilka diktatorer som finns och har funnits i afrika, ryssarna var och är kompis med dom alla. Om du inte vet så kan du återkomma så kan jag rabbla upp en lista.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in