2023-05-17, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Självklart har inte ryzzen nåra supervapen eller lager med 3000 nya stridsvagnar.
Men, de har ju inte tömt sina lager helt, då lämnar de ju hela landet oförsvarat, det vore ju rena självmordet.
Precis. Ryzzar är ett hjärntrött och lågbegåvad folkslag, lite som den vita motsvarigheten till Africas somalier.
Ryssland har inte uppfunnit något imponerande ur teknologisynpunkt, någonsin. Några supervapen finns inte.
Allt dom någonsin har skapat - bilar, bomber och brudar, har väst gjort bättre. Ryzzland är kvar på år 2003 medans vi andra är på år 2023.
Ryzzland kommer alltid vara 20 år efter oss.
Citera
2023-05-17, 20:48
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Ingen hotar Ryssland i dagsläget. Har inte gjort sen Japan och Tyskland på 40-talet.
Nja, dom måste ju också vara beredda på inre konflikter, typ Tjetjenien.
Ryzzen babblar om enighet i landet men sanningen är ju att de måste hålla en hård diktaturisk linje annars har de inbördeskrig.
Citera
2023-05-17, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Jag håller inte med dig helt där, ryssarna har en stark historia av att inte underhålla sina produktionsresurser, ändå mindre att ta hand om avställda maskiner. Så vi kan väl utgå ifrån att gamla maskiner antingen har sålts till skrothandlare som säljer dom vidare till Kina, eller så har dom helt sonika stått och rostat sönder bortom all möjlighet till användning.

Jag säger inte att Ryssland kommer få och har redan problem. Men de kommer inte som vissa verkar tro rasa tillbaks till en förindustriell tidsera. Ryssarna lyckades under WWII då de hade ännu större problem lösa ganska mycket. Om väst har viljan så spelar det ingen roll vad Ryssland lyckas med. På ett plan har Ryssland redan förlorat detta krig. Sen deras ekonomiska bas och befolkning är för liten. De skulle klara sig om Kina går all in. Men de kommer de inte göra.

Problemet när det gäller de flesta krig är att man träffar ofta väldigt fel när det gäller motståndaren. Väst i början av kriget trodde man att Ukraina skulle falla. Väst var helt enkelt ungefär lika dum som Putin. Folk överdriver helt enkelt situationer åt något håll.
Citera
2023-05-17, 20:51
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Exakt. Jag vet ju inte vad kvinnan har gjort mot mannen innan. Bäst att inte blanda sig i konflikter när man inte känner till bakgrunden.

Tänk om din kejsare ändå tänkt lika fegt som dig, men nej då. Han trodde sig leda en stor militär nation som nu visar upp för världen vilket skämt det är och håller på att få smisk av Ukraina.

Samtidigt rustar Väst/NATO och blir starkare dag för dag medans ryssen kastar in T-55er i striden.

Det går enligt plan
Citera
2023-05-17, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Helt rätt och riktigt! Det finns ingen logik eller infrastruktur till att skicka varken 39'or eller archers. Det enda Sverige gör genom att skicka Archer är att medge sin avsky gentemot diktaturer. För detta skall de bugas för då det är ett unikt åtagande sedan årtionden. Vackert folk, vacker tanke

Ja alltså, Sverige skickar ju dom Archer dom har möjlighet att avvara och möjlighet att utbilda bemanning på. Jag tror dom kommer göra god nytta.

Hur bra Archer än är så är dess fåtal i drift en bromskloss. Hade det funnits 1000st Archer runtom i Europa hade situationen sett helt annan ut såklart.
Cv90 finns det iaf variant på. Stridsvagn 122 är ju vår variant av Leo2 vilket vi inte kan avvara väldigt många av.

Allt handlar inte om hårdvara, utbildning av ukrainska soldater tas seriöst i väst.
Citera
2023-05-17, 20:54
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det kan man inte göra, när fienden Nato hotat att ta över Ukraina. Det gäller att agera innan det är försent, och det har Putin gjort
Men Sverige har absolut inget med detta att göra, vi blandar oss i ett krig som inte angår oss.
Putler har absolut ingen beslutsrätt över Ukraina. Ukraina är ett fritt land och bestämmer själv sin framtid. Ukraina har en galen granne, som inte skyr några medel för att få sina egna galna idéer förverkligade.
Citera
2023-05-17, 20:55
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Jag har startat nedräkningen. Timmar eller 'enstaka dagar' alltså. Det börjar bli tradigt att hela tiden behöva starta om nedräkningen.
Din sista mening får mig att tro att du även är den som informerar den store tsaren Putin om framgångarna. Kräver inte Putin några bevis(källor)?

Alla fakta på marken styrker min tes. Lägg sedan till att det tar minst två veckor innan Ukraina och västmedia erkänner att en stad är förlorad. Det såg vi ju gällande Soledar.
Citera
2023-05-17, 20:56
Medlem
Citat:
Självklart har inte ryzzen nåra supervapen eller lager med 3000 nya stridsvagnar.
Men, de har ju inte tömt sina lager helt, då lämnar de ju hela landet oförsvarat, det vore ju rena självmordet.

Paraden med en T-55 i spetsen var ju det sista beviset att det inte finns något kvar. T-14 Armata, SU-57, T-15 Armata, Kurganets-25, VPK-7829 Bumerang, 2S35 Koalitsiya-SV och BMPT Terminator lyste med sin frånvaro? Fick de bensinstopp när de var på väg till paraden? Hade porten till Uralbergen frysit fast? Frågorna är många....

Det troligaste är att det bara finns ett par-tre stycken av samtliga och är förmodligen sönderbombade eller så är kvaliteten bristfällig och fordonen är inte kördugliga.
Citera
2023-05-17, 20:57
Medlem
Citat:
Jag är övertygad om att det är precis vad de gör nu. En efter en så skickas ytterligare en Kalibr, Kinzhal eller T-90 som var reserverad för försvar mot NATO/Georgien/Japan/Kina till fronten för att uppfylla kejsarens order. Det enda som är fredat är luftvärnet runt Moskva och Sochi. Man anser sig ju redan vara i krig mot NATO så hur mycket värre kan det egentligen bli?

Vem skulle dessutom anfalla Ryssland? Ryssland vet att NATO aldrig har anfallit någon för att erövra territorium. Man har kärnvapen. Att inte vinna kriget i Ukraina är Självmord för Shoigu/Putin/Prigozhin/etc och går det åt helvete på riktigt så finns alltid Dubai.
Citera
2023-05-17, 21:03
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Jag är övertygad om att det är precis vad de gör nu. En efter en så skickas ytterligare en Kalibr, Kinzhal eller T-90 som var reserverad för försvar mot NATO/Georgien/Japan/Kina till fronten för att uppfylla kejsarens order. Det enda som är fredat är luftvärnet runt Moskva och Sochi. Man anser sig ju redan vara i krig mot NATO så hur mycket värre kan det egentligen bli?

Vem skulle dessutom anfalla Ryssland? Ryssland vet att NATO aldrig har anfallit någon för att erövra territorium. Man har kärnvapen. Att inte vinna kriget i Ukraina är Självmord för Shoigu/Putin/Prigozhin/etc och går det åt helvete på riktigt så finns alltid Dubai.

Dom kan inte tömma sina lager, då slutar ryzzland att existera.
Och dom har utöver risk för inbördeskrig flera gränskonflikter.
Citera
2023-05-17, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Alla fakta på marken styrker min tes. Lägg sedan till att det tar minst två veckor innan Ukraina och västmedia erkänner att en stad är förlorad. Det såg vi ju gällande Soledar.
Nej, det tog två dagar innan verkligheten och faktan om Soledars tillstånd återgavs. Menar du att du väntade ytterligare 12 dagar innan du fattade att sanningen var sanning? Här är en förklaring på din och andras tanke -
https://www.youtube.com/watch?v=phXB6SGoRWE&ab_channel=JordanC
Citera
2023-05-17, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag säger inte att Ryssland kommer få och har redan problem. Men de kommer inte som vissa verkar tro rasa tillbaks till en förindustriell tidsera. Ryssarna lyckades under WWII då de hade ännu större problem lösa ganska mycket. Om väst har viljan så spelar det ingen roll vad Ryssland lyckas med. På ett plan har Ryssland redan förlorat detta krig. Sen deras ekonomiska bas och befolkning är för liten. De skulle klara sig om Kina går all in. Men de kommer de inte göra.

Problemet när det gäller de flesta krig är att man träffar ofta väldigt fel när det gäller motståndaren. Väst i början av kriget trodde man att Ukraina skulle falla. Väst var helt enkelt ungefär lika dum som Putin. Folk överdriver helt enkelt situationer åt något håll.

Förindustriell? Jag vet inte om jämförelsen med efterdyningarna av WWII är väldigt relevanta med tanke på att stödet från väst då fanns.

Är det någon särskild tidsera du tänker dig att ryssland hamnar i snart? Det glada 70-talet? Eller vilket decennium ska man utgå ifrån?

Eftersom dom pensionerade svarvarna snart är tillbaka menar jag..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in