2023-05-17, 13:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Hur är känslan i Hammarby och Djurgården? Tror man på att ta sig upp i toppen eller har man börjat inrikta sig på en säsong i ingenmansland?
I Bajen så är väl känslan att man levde på katastrofens brant men fick en livlina genom en grymt viktig och moralhöjande vinst i derbyt mot dif.
Skulle man vinna även borta mot IFK så är det nog game on. Lika i den matchen så är det fortfarande kniven på strupen. Förlust så är katastrofen nära igen.

Annars handlar det nu mycket om att inte bli avsågade från topp 3 innan sommarföntret öppnar då man får ny chans att värva de ytterbackar man inte lyckades värva när man istället tvingades gå på plan B och C med Strand och Kralj.
Lyckas Bajen värva en eller två ytterbackar av toppklass, så har vi god chans på topp 3, så till vida vi inte är för avsågade innan dess.

Bajen har ju sedan den stora fördelen att man alltid har hoppet om ett bra Europaäventyr (eller vilken kulle man nu vill dö för vad det skall kallas...).

Bajen har mött MFF, Peking, Häcken, Aik och snart IFK på bortaplan. Övriga lag har kvar många av dessa matcher. Hade varit jobbigare att tappa poäng mot Sirius, Degerfors, Halmstad och Värnamo så som Dif/Aik gjort.
Citera
2023-05-17, 15:30
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Öh, menar du att Jesper lämnar Bajen i ett dåligt skick?
Inte ekonomiskt men det är väl knappast ett välbyggt projekt ni har på planen. Nu kan du gå tillbaka i min historik och inse ganska snabbt att jag kontinuerligt skrivit att Bajen inte är så dåliga som alla påstod efter ni blev utspelade av oss men det är ganska uppenbart att er trupp saknar minst en spelare i varje lagdel.
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Nej, Europaspel. Du får gärna definiera ordet annorlunda men konceptuellt verkar vi prata om samma sak.
Andra har redan svarat på detta och du får definiera det som du vill. Jag håller mig däremot till min definition. Det är hur som helst en petitess att bråka över.
Citat:
Håller inte med, men respekterar andra åsikter. Brinner inte för att bottna frågan.
Alla sportchefer jag listade har vunnit ett eller flera SM-guld, de flesta har kvalificerat sig till europaspel och många har gjort det med betydligt mindre medel än vad Judas förfogat över.
Citat:
Du missförstod. Jag slår mig inte för bröstet (iaf inte i denna diskussion) att vi omsätter 140 miljoner. Jag poängterade att JJ var med att ta Bajen från ruinens brant (endast 10M i eget kapital) till en av allsvenskans mest välmående föreningar på 4-5 års tid. Det skall han ha cred för även om han inte på något sätt var ensam i det jobbet.
"Ruinens brant" är en grov överdrift från din sida. Helsingborg och Göteborg har stått vid ruinens brant, ni har haft ert på det gröna efter ni flyttade till- och började fylla Tele2. För att er ekonomi skulle sättas i tvivel skulle ni först behöva skala av 10,000 på ert publiksnitt eller gå full retard á Real Göteborg.
Citat:
Bajen sålde väl spelare för 150 miljoner förra året. Innan JJ så var vi nöjda om vi fick typ 7-8 miljoner för Lars Saetra.
Är väl snarare 120, men sure, bra jobbat att tjäna pengar på Berisha trots prestation. Sen ska det även påpekas att skillnaderna i transfersummor i mångt och mycket är kopplade till den enorma inflationen som skett på fotbollsmarknaden på senare år.
Citat:
Sedan är det lättare för Daniel Andersson att sälja spelare för 70+ miljoner än vad det är för typ Degerfors att sälja spelare för 20+ miljoner. Ju större klubb man är, desto lättare är det att sälja för mer pengar. MFF skall ha all kred för vart dom är som klubb, men det var inte det som diskuterades.
Så är det så klart men sen ska vi också beakta att Malmö kvalificerat sig till både Europaspel såväl som vunnit ligan flertalet gånger under Daniel Andersson också vilket gör att avståndet i prestation mellan honom och Judas är enormt.
Citat:
Och vilket skick är det? Det är snarare någonting "vi" kan utvärdera om 21 omgångar då vi har bättre kött på benen än efter Bajens svåraste inledning någonsin(?). Har inte hört något om att ekonomin är i gungning, har du?
Som sagt, det var inte ekonomin jag syftade på utan snarare lagbygget. Jag kanske ska förtydliga här att mitt inlägg inte var ett försök att kasta skit på Judas utan att snarare plocka ner dig på jorden då du flög lite väl högt. Judas kvalificerar sig knappt in på en topp 10 lista över sportchefer i Allsvenskan sen vi gick in i 2000-talet. Topp 3 är han definitivt inte i närheten av och att försöka hävda att han skulle vara bäst är sånt verklighetsfrånvänt flum som bara vrak är kapabla till och det tror jag du innerst inne förstår själv.
Citera
2023-05-17, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Bajen har nog ställt in sig på mittens rike, vi har kanske förhoppningar på en tredjeplats, men det är en stretch.

Angående sportchef tror jag Hjelmberg kommer att ta åtminstone en del av den rollen.

15 vinster på de återstående 22 så har ni 55 poäng, och runt 55 poäng behöver man för en 3e plats, fast det förutsätter att topp 3(och övriga lag ovanför) börjar gå trögare också... Ellos, Häcken och Malmö har råd att torska en hel del poäng och trots det nå upp till 55.
Citera
2023-05-17, 15:49
Medlem
Är det inte dags att stänga av aik, Hammarby och djuren från allsvenskan? De klarar inte av att ha speldugliga planer och detta har pågått i åratal. De skämmer ut allsvenskan, kanske kan de vara välkomna i den finska ligan? 08 folket har förstört hela Sverige, nu vill de även förstöra svenskarnas favoritsport. Skaderiskerna är för stora för spelarna.
Citera
2023-05-17, 16:12
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
15 vinster på de återstående 22 så har ni 55 poäng, och runt 55 poäng behöver man för en 3e plats, fast det förutsätter att topp 3(och övriga lag ovanför) börjar gå trögare också... Ellos, Häcken och Malmö har råd att torska en hel del poäng och trots det nå upp till 55.
Elfsborg kommer sjunka som en sten inom kort.
Citera
2023-05-17, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Elfsborg kommer sjunka som en sten inom kort.

Ellos behöver ta 36 poäng till för att räkna hem 55 p, det tror jag nog dom har ganska goda möjlighet att fixa även om formen sviktar.
Citera
2023-05-17, 16:22
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Ellos behöver ta 36 poäng till för att räkna hem 55 p, det tror jag nog dom har ganska goda möjlighet att fixa även om formen sviktar.
Iduno utan Ondrejka är det väldigt långt ifrån samma lag. Både flest mål och assist hos dom, imponerande 11 poäng totalt, och ser ingen bakom honom som skulle kunna steppa upp och ta hans plats.
Citera
2023-05-17, 17:00
Medlem
johnny_viciouss avatar
Jag tror inte att Bajen ska räknas bort helt från topp 3 med tanke på det spelschema de haft, men det är inte en guldsäsong vi ser därifrån, för då tar man poäng även i de tuffa bortamatcherna. Jag hade varit betydligt mer orolig om jag var djurgårdare.
Citera
2023-05-17, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Jag tror inte att Bajen ska räknas bort helt från topp 3 med tanke på det spelschema de haft, men det är inte en guldsäsong vi ser därifrån, för då tar man poäng även i de tuffa bortamatcherna. Jag hade varit betydligt mer orolig om jag var djurgårdare.

Guldsäsong och Hammarby rimmar inte riktigt oavsett spelschema de har det helt enkelt inte i väggarna (eller hur man nu säger).
Betydligt mer orolig över var Djurgården slutar i tabellen (som motståndare) än att Hammarby skulle utmana om guldet (även där som motståndare).
Citera
2023-05-17, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Tror inte jag heller med tanke på inledningen. Men samtidigt vet man aldrig, inte alltid spelare säljs när de är på topp osv. Scouter och klubbar kan ju gå efter den höjd de sett, inte dagsformen.

Calle verkar för övrigt vara på väg till Holstein Kiel:
https://fotbolltransfers.com/nyheter/uppgifter-carl-johansson-nara-holstein-kiel/169367

Samtidigt visar vi intresse för en 24-årig finsk anfallare som är för dålig för skotska ligan men som gör succé i Nordirländska ligan på lån:
https://fotbolltransfers.com/nyheter/ifk-goteborg-uppges-visa-intresse-for-eetu-vertainen/169336

Allt detta snack om "högre hyllor"? Nu letar vi visst i lådorna som står under nedersta hyllan...

Ja det där låter verkligen som nedersta hyllan som dessutom ramlat ner på golvet 23 mål och 7 assist på 53 matcher i nordirländska ligan låter ju inte övertygande precis och då spelar han i Linfield ett av dom bättre lagen så målchanser lär han få, lagen där håller väl typ division 1 klass om det ens i försvarsspel och att inte platsa i skotska ligan där lagen på nedre halvan har nästan lika uselt försvar säger det mesta.
Citera
2023-05-17, 18:16
Medlem
Citat:
Inte direkt oväntat med tanke på att de spekulerades redan när hans första (av 3) kontrakt löpte ut.

Förmodligen den framgångsrikaste sportchefen i Sverige någonsin. Lär kunna få ett rätt guldkantat kontrakt i en betydligt större klubb med tanke på meriterna, erfarenheterna och framgångarna i flera klubbar.

Sista jobbet får vara att knyta upp en ersättare, med liknande nätverk, erfarenhet och hunger. Gissningsvis lär sådan hämtas utomlands, då det är rätt skralt med svenska sportchefer.

Vänta nu här kallade du precis JJ sveriges framgångsrikaste sportchef någonsin? Herrejävlar det var till att ta i, på alla år i Hammarby har han inte ett sm-guld inget europagruppspel och en cuptitel wow, han är inte ens topp 30 o då är jag snäll.
Citera
2023-05-17, 18:27
Medlem
Citat:
Guld och massor av storförsäljningar med en skitklubb som Hief.
Guld med FCK.
Tagit Bajen från ett bottenlag med 10 miljoner i kassan till att bli ett topplag med 140 miljoner i omsättning, en titel och Europaspel 3 gånger de 4 senaste åren.

Är det någon som matchar det?
Helsingborg var väl i sin "prime" då, han lämnade i misär efter oansvarigt sportcheferi. I FCK var han inte sportchef.

Bajens sportsliga framgång under honom
2017 9:a
2018 4:a
2019 3:a
2020 8:a
2021 5:a
2022 3:a
2023 9:a

Sjätteplats i snitt

Det med en av de dyraste trupperna i serien. Jag påstår inte att han är helt kass, men det är inte lika imponerande som.... Häcken, Elfsborg,... inte överträffat prestation vs truppvärde

Jag tror det är för tidigt att utvärdera hans prestation - men sportsligt har det väl inte blommat i Bajen?
Senast redigerad av MrOrdonnee 2023-05-17 kl. 18:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in