2023-05-17, 15:45
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Hon pratar i generella termer där offret blivit överraskat eller fått sänkt medvetandegrad. Och det stämmer enligt allt jag själv läst. T.ex. om man kommer bakifrån och tar ett strypgrepp med hjälp av sitt armveck eller slår offret medvetslös som Ted Bundy brukade göra. Eller drogat offret så offret inte har möjlighet att göra motstånd.

Det finns mängder av fall där GM inte har en enda skada, men då har strypningen skett bakifrån med antingen skärp/rep/el liknande, eller så har gm använd sitt armveck och har då har ena handen fri.

Men här har strypningen skett framifrån där J suttit ovanpå T och använd båda sina händer till att strypa T. Och jag påstår då att J omöjligt kan låsa T s händer med hjälp av sin egen kropp i flera minuter. Det baserar jag på dom hundratals strypmord jag själv gått igenom, samt att ingen annan heller lyckats hitta nåt liknande.

Hade jag varit M s försvarsadvokat hade jag satsat allt på att undersöka om T faktiskt var medvetslös och att ljuden grannen hörde inte kom från en medveten T. För nu talar allting för att T sparkade i väggen med sina ben, men kunde inte använda sina händer för att göra motstånd för att M höll fast dom.
Inte för att fallen på något vis är jämförbara, men minns du om Cezary hade avvärjningsskador?
Citera
2023-05-17, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Inte för att fallen på något vis är jämförbara, men minns du om Cezary hade avvärjningsskador?

Minns faktiskt inte. Men han använde ju en rem för att strypa henne, och då troligen bakifrån. Jag vet att han sa att han såg henne i ögonen men jag tror inte det stämmer eftersom man inte stryper någon framifrån med en rem.
Citera
2023-05-17, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Slarvigt formulerat av mig. Jag menade skillnaden mellan den preliminära och slutrapporten.

Men jag förstår fortfarande inte att man ka skriva som hon gör. Om det inte finns magsäcksinnehåll i lungorna. Jag hade gjort precis som Clea. Anlitat en erfaren rättsläkare för att utreda och ifrågasätta vad hon menar. Eller ljuger Clea ?

. Preliminärt obduktionsbesked skrivet av Aleksandra Lazarevic, tingsrättens aktbilaga
55, angående att hon där uppgivit ”Förekomst av rikliga mängder inandat
magsäcksinnehåll i luftrörsträdet och lungorna”, till vederläggande av att dödsorsaken
är kvävning genom strypning."

Tycker det verkar som att RL ställer upp hypoteser i den preliminära rapporten. Utifrån den ser hon vad som stämmer eller ej. När hon sen prövar hypotesen skriver hon en slutrapport. Det är ju ett arbetssätt!!!

Men verkar som att adv. Clea enbart bryr sig om den preliminära rapporten för den stämmer mer överens med hennes planer för JJ. Tycker att Clea själv är rätt manipulativ.
Citera
2023-05-17, 15:58
Medlem
Citat:
Nä precis.

Och detta kan man enkelt själv se genom att kolla på några mma matcher. När den sittande personen hamnar högt upp på den som ligger, så tappar den som sitter kontrollen över motståndarens underkropp. Den liggande vrider sig/vänder sig om så den hamnar på magen istället.

Men det är killar och tjejer med några tusen träningstimmar bakom sig.

Man kan ju sitta på någons mellangärde och fortfarande låsa underarmarna.
T o m på låren.

Stå upp och släpp ner dina armar längs kroppen så ser du var på låren du har underarmarna.
Citera
2023-05-17, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, Johanna säger inget heller om att Maja ska ha varit med vid fällningen, eller att hon ska ha grabbat tag om hennes huvud. Det utesluter inte att Maja kan ha gjort något förstås. Johanna vill säkert inte heller att det ska se ut som värsta överfallet, med två stycken som anfaller samtidigt i det lilla badrummet kan jag tänka, utan vill ju förmedla att det var ett fällande och kanske Toves fall blev lite väl hårt och det var liksom inte meningen...

Rättsläkaren säger att den orsakats av annan person iaf (fritt ur minnet) och inget man kan åstakomma på egen hand genom ett fall.

Nu kommer 48 000 kr frågan. Om det är så viktigt i domen att det ska finnas motvärnskador på JJ varför finns det inga på MH då? TT borde ju ha dubbel chans att få in en snyting på någon om hon svingade hej vilt där som några vill få det till.
Citera
2023-05-17, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Men det är killar och tjejer med några tusen träningstimmar bakom sig.

Man kan ju sitta på någons mellangärde och fortfarande låsa underarmarna.
T o m på låren.

Stå upp och släpp ner dina armar längs kroppen så ser du var på låren du har underarmarna.

Ja, men dom är tränade i både försvar och anfall.

Jag menar att du inte kan sitta på mellangärdet och låsa offrets armar som då ligger raklånga längst med kroppen. Det är t.o.m. svårt att hålla fast offrets armar/händer med dina egna, och då du har möjlighet att greppa. Jag fattar att det kan vara svårt att hitta exempel bland alla strypmord eftersom dom inte direkt är sökbara med hjälp av kriterier. Men nån mma match borde inte vara så svårt att hitta om detta var en möjlighet.
Citera
2023-05-17, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Hur skulle T ha hamnat i den positionen utan att göra motstånd? Låg hon bara stilla och lät JJ sätta sig på henne och låsa hennes armar?

Hon blev väl nedbrottad antar jag. Går ju även om nån gör motstånd. Så som i brottning och judo. Eller i sporten rugby som JJ har i släkten.
Citera
2023-05-17, 16:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Varför? Båda GM dömdes i tingsrätten, Rullman har gjort ett alldeles förträffligt arbete. Jämför med första rättegången mot Stefan Davidsson där åklagaren fäste sig vid trams om huruvida en vattenspridare var igång eller inte. Här har Rullman på ett mycket tydligt sätt radat upp den bevisning som behövs, utan nåt distraherande lull-lull.

Vet inte om just vattenspridaren kom upp under rättegången, men den var ju inte oväsentlig. Förmodligen har SD spolat av sig och cykeln utanför huset efter mordet, och försökt vara förekommane utredningen genom att utifall någon sett honom vid utkastet, så ville han ha ett skäl till det.

Under förhör var han exakt lika luddig som Johanna och började i förhöret säga att han stod med slangen ena stunden för att sedan glida över till vattenspridaren. Slutligen påstod han att grannen hade stängt av den, vilket ju granne förnekade.

Lite som att Johanna uppfinner vittnen, fabulerar SD upp olika historier runt sina förehavanden. Det finns många likheter (även olikheter) mellan dess två personer, och det är att de skapar läger och konflikter, de ljuger obehindrat och kan även ljuga avancerade lögner för att få folk att tro på dom. De verkar inte skämmas, och har ovanliga och konstruerade föklaringar som gör att man tvärtom tycker att de verkar ännu skummare. De är helt enkelt annolunda stöpta.

Grannen reagerar ju och känner att det finns många konstigheter, redan där. Sedan märker polisen väldigt snabbt att dt är något som inte stämmer med cykeln och även andra saker. Till att polisen slutar att förhöra Johanna för det är så mycket lögner att det är meningslöst.

Vi har ju läst i FUP och hört i rätten hur Johanna förklarar mordbränningen och, sökningar och dikter. Här har man lyckats få in viktiga bitar med hur Johanna gjort inköp och vittnen som sett henne vid mordplatsen även dagen efter.

Men mycket har man fått gratis av Johanna själv, som lämnat spår efter sig ända fram till mordplatsen. Utan det hade vi inte fått ett erkännade tror jag.

Därifrån uppfanns hashresan och från den konfronterades Maja med att Johanna hade erkänt blresan och från den erkände slutligen Maja gravfridbrottet. Och efter det kom hård förhör med Johanna om allt annat de he på henne och hon kände sig "trapped" när åtlaet stod och knackade på dörren med livstidpå staffskalan.

Så var det inte det inte i Stefans fall, och man ska inte förakta det små deltaljerna.

En uppmärksamförhörsledare märker just de små detaljerna som att det är något märkligt med denna berättelse med vattenspridaren som en granne påstås ha stängt av. En granne som inget vet, inget vet något om vem som skulle h stängt av den.

The devil is in the details.
Senast redigerad av notknapparen 2023-05-17 kl. 16:16.
Citera
2023-05-17, 16:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Har du reflekterat över att de inte hörs några röster, varken ned till grannarna eller när grannen står utanför dörren? Om det uppstod tumult med tre tjejer på samma lilla yta varför hördes inga röster alls? Det är en anledning till att jag tror att överfallet skedde snabbt och att det gick ganska fort att inkapacitera T. Det ovanligt hårda trycket mot Ts hals visar dessutom på att J var väldigt kraftfull.

Bra reflekterat av dig.

Ja, även det ett tecken på att allt skedde oerhört snabbt, och hur samordnar man det effektivt, två gm utan att ha pratat ihop sig? Utan av Tove märkt något.

Tror som du här, att inga röster kan tyda på en persons oerhört snabba , aggressiva, bestämda agerande. Även det oerhört hårda trycket på halsen visar på en mycket bestämt agerande.
Citera
2023-05-17, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Var M upprörd på T?
Var M upprörd på att behöva gå Js ärenden? (Varför kan inte J gå in själv om hon vill prata med T kanske M tänkte.)
Kände hon sig upprörd eller var hon stressad?

När J pratar med polisen säger vännen L att hon och M står och pratar enligt förhör. Så M hade uppenbarligen inget hon ville delge polisen om händelsen.

Berusad är det man kan anta annars får man inte så mycket mer info i utredningen. Hon hade ju svept nån drink vid dansgolvet och allt vad det var.
Citera
2023-05-17, 16:39
Medlem
Citat:
Ja, men dom är tränade i både försvar och anfall.

Jag menar att du inte kan sitta på mellangärdet och låsa offrets armar som då ligger raklånga längst med kroppen. Det är t.o.m. svårt att hålla fast offrets armar/händer med dina egna, och då du har möjlighet att greppa. Jag fattar att det kan vara svårt att hitta exempel bland alla strypmord eftersom dom inte direkt är sökbara med hjälp av kriterier. Men nån mma match borde inte vara så svårt att hitta om detta var en möjlighet.

Jag menar att man låser med benen och stryper med händerna. Jag kommer inte loss med mina armar då jag testat. Men jag är kanske svagare än Tove.
Är ju en kombination av tyngdkraft, motstånd och muskelstyrka som armarna ska bryta sig loss från.

Hade JJ suttit långt på Toves bröstkorg så hade Tove kunnat knäa JJ i ryggen men ddt hände inte, sånt kan hindras av att låren var låsta av JJ:s grenslande.

Så först ströp hon Tove och sen när Tove blev medvetslös så kan hon ha rört sig över och satt sig mer på bröstkorgen och så både strypt och fått till kollaps av bröstkorgen.
Citera
2023-05-17, 16:44
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Hon blev väl nedbrottad antar jag. Går ju även om nån gör motstånd. Så som i brottning och judo. Eller i sporten rugby som JJ har i släkten.

Nerbrottad förstår jag att hon kan ha blivit men jag tvivlar på att hon skulle ha lyckats låsa hennes armar. Så mycket starkare undrar jag om hon var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in