2023-05-17, 09:33
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nästa på listan är nog generatorerna. De står två stycken på ett fordon. Mig veterligen fungerar inte systemet utan ström.
Du kan ansluta dem till elnätet med sladd istället.

Det kryllar av generatorer i Ukraina efter Rysslands försök att slå ut elnätet.
Citera
2023-05-17, 09:36
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Ah, västmedia fungerar utmärkt att lita på i detta fall, men inte när dom skriver någonting som uppfattas som negativt för ryssland enligt dig?

Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är ändå lustigt att pro-ryssar konstant säger att västmedia ljuger men om de skriver något negativt om Ukraina så är det helt plötsligt en fullständig sanning.

Ser ni inte själva hyckleriet i detta???
Nja. Det är inte helt fel att göra. Om man vet att någon gärna förskönar sanningen åt ett håll så kan man rätt så bra lita på att dom säger (åtminstone ungefärliga) sanningen när dom erkänner något åt andra hållet.
Till exempel när TASS eller rysk media säger att något har gått åt helvete för Ryssland, då är det förmodligen sant, men om dom säger att nått går bra däremot, det säger absolut ingenting.
Eller här i Sverige, skriver Aftonbladet något negativt om invandring så är det förmodligen sant, skriver Samnytt något positivt om invandring så är det förmodligen sant.

Just i detta fallet så säger ju CNN inte speciellt mycket dock. "Förmodligen skadat" ungefär. Vilket kan betyda vad som helst mellan en direktträff på något vitalt och att en vrakdel har ramlat ner och punkterat ett däck..
Citera
2023-05-17, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Du kan ansluta dem till elnätet med sladd istället.

Det kryllar av generatorer i Ukraina efter Rysslands försök att slå ut elnätet.

Nja du ska nog titta på vilken kraft det är på dem. Det är bara hitta en generator vilken som helst.
Citera
2023-05-17, 09:42
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är för övrigt en dag att fira. 200k Eliminerad Rysk ohyra.
Enligt Ukraina..?
Citera
2023-05-17, 09:53
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Hur vet du att HIMARS har lägre effektivitet?

CNN-artikeln, den kan du väl inte ha missat? https://edition.cnn.com/2023/05/05/politics/russia-jamming-himars-rockets-ukraine/index.html

Finns även pro-ryssar som påstått detta i lång tid tidigare.
Citera
2023-05-17, 09:57
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Och du tror inte de kan fixa nya gamla maskiner. Du tror att de har glömt allt och att de inte smugglar in delar. Ryssarna verkade producera runt två Kinzhal i månaden under 2022. (Ukrainska källor) Sen säger de själva att de ska öka produktionen med 50 gånger och det tror inte jag inte på.

Självklart kan de fixa maskinerna Den grå/svarta importen lär öka mångfalt och det lär såväl piratkopieringen som prisökningar göra i kvadrat också . Olyckorna och haverierna lär som resultat av detta också öka. Givetvis lär mängden lögner öka i varje steg i beslutskedjorna så mängden " kompetent " folk lär följaktligen minska då Ryssland har en lång tradition av att straffa kompetenta människor/sanningssägare .
Citera
2023-05-17, 10:00
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ja men träffar de generatorn, radarn, antennerna, avfyringscentralen och mm så fungerar inte systemet längre. Hur vet du hur systemet var placerat? Hur vet du att en missillavett blev träffad? Jag är inte ens säker att ryssarna träffade.

Jag vet ingenting annat än vad ryssarna säger. De säger att de förstörde ett patriotsystem som stod i ett bostadsområde. Ukraina placerade inte radarn i bostadsområdet eftersom de visste att Ryssland har radarsökande missiler. Bilderna som visats upp var en sönderskjuten lavett.
Citera
2023-05-17, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Självklart kan de fixa maskinerna Den grå/svarta importen lär öka mångfalt och det lär såväl piratkopieringen som prisökningar göra i kvadrat också . Olyckorna och haverierna lär som resultat av detta också öka. Givetvis lär mängden lögner öka i varje steg i beslutskedjorna så mängden " kompetent " folk lär följaktligen minska då Ryssland har en lång tradition av att straffa kompetenta människor/sanningssägare .

Jag vet inte. Delar håller jag med om. Men Sovjet unionen höjde den militära produktionen kraftigt under WWII. Och jag utgår från att Stalin var mer elak än Putin.

Jag tror också att produktionen kommer bli dyrare och ineffektivare än vad den var. Men de sätter redan mycket större resurser in till militären. Vanligt folk får lida och frågan är om ryssarna är beredda på offra sig eller inte. De äldre verkar vara det. Men de yngre mindre så.

Kriget handlar om Resurser och vilja. Så länge båda storheterna har ett värde över 0 så kan Ryssland fortsätta kriget om de så vill. Det samma gäller givetvis även också Ukraina.
Citera
2023-05-17, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag vet ingenting annat än vad ryssarna säger. De säger att de förstörde ett patriotsystem som stod i ett bostadsområde. Ukraina placerade inte radarn i bostadsområdet eftersom de visste att Ryssland har radarsökande missiler. Bilderna som visats upp var en sönderskjuten lavett.

Hur vet du att Ukraina inte placerade radarenheten där? Eller ledningscentralen eller generatorerna? Har du en källa på bilden du har sett? Jag skulle vilja se den.

Nu säger ju inte bilden så mycket. Den kan vara för lura ryssarna. Antingen att de träffade någonting när man inte träffade något eller så kan Ukraina dölja den verkliga skadan eller tredje alternativet. Båda sidor talar sanning.
Citera
2023-05-17, 10:15
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Ok, jag litar på dina källor. Ryssland skickade iväg 6st Kinzal-missiler och Ukraina sköt ner alla 8.
Man måste inte projicera. Bara för att vi vet att Ryssland ljuger på det sättet så betyder det inte att Ukraina gör det.
Ryssland gick ut officiellt att dom hade förstört rätt många HIMARS i början. Vilket sen visade sig vara fler än vad Ukraina ens hade fått. Och trots det så fortsatte Ukraina skjuta HIMARS-missiler i samma utsträckning som tidigare. 1+1=14?
Eller som när Rysslands utrikes/försvars/nånting-minister gick ut i media och skröt över att dom hade förstört den första Bradleyn, vilket han gjorde långt innan någon Bradley ens hade närmat sig Ukraina.

Att Ryssland konstant ljuger om sånt här innebär inte att alla andra också gör det.
Citera
2023-05-17, 10:18
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Nja du ska nog titta på vilken kraft det är på dem. Det är bara hitta en generator vilken som helst.
Hur mycket är de på?
Svårt att tänka mig att energibehoven är särskilt höga. I alla fall så länge de inte använder AC eller direktverkande elvärme. Även om de kanske överdimensionerar generatorerna som hänger med per standard.
Citera
2023-05-17, 10:20
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Ryssland får nog belägra Kiev och ta 60 procent + av landet , då kan inte USA fortsätta kriga där med sina köttsköldar

Kan inte köra ett helt krig från typ Lviv hela avskurna från huvudstaden.

Det här lär nog kosta en 200k Ryska liv till men kanske blir bättre i längden
Lol. Lmao, till och med!
Russia's losses - 17.05.2023

• wounded ~601.770
  • killed ~200.590
En femtedels miljon döda orcher, och ändå har de inte varit i närheten av Kiev på över ett år. Istället fortsätter de tappa mark där i östra Ukraina... Jag har blivit optimistisk nu på sistone och tror att lort-ryzzarna kommer vara utkörda ur Krim innan året är slut...
Vad har Putins otränade och outbildade mobiks att sätta emot liksom, rostiga gamla AKs från kalla kriget?
https://www.youtube.com/watch?v=OfgfTejBzLU&t=3s
Citat:
Rusty guns: Putin is forcing Russian civilians into war with these Kalashnikovs
Men absolut, ju fler döda Uralmongoler Putins stormaktsäventyr medför desto bättre i längden för en hel omvärld!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in