2023-05-17, 08:34
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag har uppfattat det som att UAF lyckades med en kniptång 11 maj väster om Ivanivske, där --> 48.560724, 37.890218

...och stängde in en del ryska trupper som togs om hand.
Finns mycket om detta här. Här ser man att ryssar gett upp strax norr om Bakhmut.
https://geoconfirmed.org/ukraine

En fantastisk sida för övrigt.
Citera
2023-05-17, 08:36
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Ok, ostoppbar är kanske något överdrivet. Men eftersom Patriot-missiler är betydligt långsammare än Kinzal-missiler så krävs en hel tur för lyckas skjuta ner en Kinzal. Lite som att vinna på lotto.

Tror du att en Patriotmissil jagar en Kinzhal???

Vet du inget om hur luftvärnsmissiler fungerar?
Citera
2023-05-17, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Nej, de gamla manuella svarvarna och fräsarna är borta sedan länge och har ersatts av CNC-maskiner från i huvudsak Nederländerna, Tyskland och Italien.

Den sista kunskapen om hantverket försvann i början av 90-talet. Förr hade en industriarbetare hög status och stor hantverksskicklighet, den finns inte mer.
Återväxten blev p.g.a. CNC-maskinernas inträde i industrin noll.

Det tror jag inte ett dugg på. Länder har alltid dolda resurser och kunskaper. Se det ryska flygvapnet. Där sätter de in pensionärer. Så de får upp kärrorna i luften och så länge Ukraina inte kan nå dem, så spelar det liten roll, att de har piloter på 50+

Samma sak för Ukrainarna. Jag är ganska säker på att man letade pensionärerna som satte ihop skeppet Moskva.

Självklart påverkas Ryssland men det betyder inte att de har gått tillbaks till någon slags förindustriell nivå, även folk hävdar det. Degraderingen är en process. Så kriget innebär stora problem för Ryssland.

1 Resurser används nu istället för satsas på utveckling och produktion

2 Expertis används fel - soldater eller så rymmer de utomlands
Citera
2023-05-17, 08:43
Medlem
Citat:
Om jag förstått rätt så är det väl just det som Kinzal kan göra.

https://omni.se/ostoppbara-robotar-vacker-fragor-om-vasts-kapacitet/a/y69mzR
Hypersoniska robotar färdas fem gånger snabbare än ljudet och är lätta att manövrera, vilket gör att de är svåra att stoppa. Enligt The Economist kan de byta mål mitt i kursen och deras banor är så oförutsägbara att ett stort område hålls i riskzonen när de är i luften.

Du citerar en generell faktauppgift om hypersoniska robotar som inte nödvändigtvis gäller för Kinzhal.
Kinzhal är en variant av den ballistiska roboten Iskander och bör egentligen kallas en flygburen ballistisk robot snarare än en hypersonisk robot.

Kinzhal kan troligtvis genomföra vissa justeringar av dess bana, men det finns inga trovärdiga uppgifter på att Kinzhal faktiskt kan genomföra de större kursändringar som förknippas med hypersoniska missiler.
Citera
2023-05-17, 08:45
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

Tror du att en Patriotmissil jagar en Kinzhal???

Vet du inget om hur luftvärnsmissiler fungerar?

De beräknar banan och skjuter upp missiler som ska försöka " genskjuta" Kinzal-missilens bana.
Om Kinzal-missilen susar förbi i en väldigt hög hastighet i en oförutsägbar bana så är den antagligen ändå inte så lätt att skjuta ner.

Hypersoniska robotar färdas fem gånger snabbare än ljudet och är lätta att manövrera, vilket gör att de är svåra att stoppa. Enligt The Economist kan de byta mål mitt i kursen och deras banor är så oförutsägbara att ett stort område hålls i riskzonen när de är i luften.
Senast redigerad av HAARP 2023-05-17 kl. 08:48.
Citera
2023-05-17, 08:56
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Om jag förstått rätt så är det väl just det som Kinzal kan göra.

https://omni.se/ostoppbara-robotar-vacker-fragor-om-vasts-kapacitet/a/y69mzR
Nej, alltså byter riktigt som i svänger 180 grader tillbaka vilket ett flygplan kan göra för att rädda sig från luftvärnsrobot.

Zig-zagga i luften eller waypoints är inget unikt för hypersoniska robotar, snarare lättare att göra för långsammare som följer marken istället för att flyga i hög hastighet högt upp i atmosfären.
Citera
2023-05-17, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Kinzhal är inte ostoppbara och de kan inte sikta på ett Patriot-batteri. Vidare är Patriot decentraliserat, d.v.s det är inte en enhet utan många som är utplacerade över flera kvadratkilometer. Helt omöjligt att slå ut med någonting som Ryssland har till sitt förfogande bortsett från kärnvapen.

Nja träffar du vissa delar så är det utslaget tills de har bytt ut delarna. Systemet består av "generators, a radar set, a control station, antennas, a launcher station and interceptor missiles" Slås en del ut så fungerar det inte undantaget "intercepter missiles". Då är frågan kan det bytas på plats eller måste man dra tillbaks det till Polen. Dessutom kan det största problem vara utslagen personal.

Nu vet vi inte om det har skadats. Att Rysstroll och till och med CNN säger det betyder ju inte att det är sant. Ryssarna är väldigt dåliga på att värdera skadorna. I normal värld borde det komma fler attacker, nu är inte ryssarna så duktiga på det. Så vi får väl se i natt.
Citera
2023-05-17, 09:02
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ok, ostoppbar är kanske något överdrivet. Men eftersom Patriot-missiler är betydligt långsammare än Kinzal-missiler så krävs en hel tur för lyckas skjuta ner en Kinzal. Lite som att vinna på lotto.
En artillerikanon kan också skjuta ner den om man har en sådan längs vägen som roboten flyger. Det svåra tricken är att hinna reagera när den kommer så snabbt.

Med patriot så kopplar man ihop många radarsystem så man vet förhoppningsvis att den är på väg långt innan den är inom räckvidd för batteriet som skjuter.
Citera
2023-05-17, 09:04
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Nej, alltså byter riktigt som i svänger 180 grader tillbaka vilket ett flygplan kan göra för att rädda sig från luftvärnsrobot.

Zig-zagga i luften eller waypoints är inget unikt för hypersoniska robotar, snarare lättare att göra för långsammare som följer marken istället för att flyga i hög hastighet högt upp i atmosfären.

Hypersoniska missiler som kan göra 180 graders svängar tror jag inte heller på.
Men några få graders kursändring och Patriot missilerna som skjuts upp för att "genskjuta" den inkommande missilen är plötsligt flera kilometer på fel plats.
Citera
2023-05-17, 09:04
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
De beräknar banan och skjuter upp missiler som ska försöka " genskjuta" Kinzal-missilens bana.
Om Kinzal-missilen susar förbi i en väldigt hög hastighet i en oförutsägbar bana så är den antagligen ändå inte så lätt att skjuta ner.

Jo, jag vet att de kan byta riktning men det är endast små riktningskorrigeringar. Man ska samtidigt veta att riktningsförändringar för missilen också betyder att den tappar fart.

Moderna luftvärnssystem kan snabbt korrigera för dessa riktningsförändringar och tillsammans med att de briserar över ett stort område med splitter så är chansen ganska så stor att de skjuter ner det de siktar på.

Kinzhal har inte Ryssland heller så många av. Jag har sett bedömningar av att de har ca 15-20st kvar.

Denna lista är från November 2022 med en bedömning om Rysslands missilkapacitet.
https://kyivindependent.com/how-many-missiles-does-russia-have-left/
Senast redigerad av Conception 2023-05-17 kl. 09:06.
Citera
2023-05-17, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det tror jag inte ett dugg på. Länder har alltid dolda resurser och kunskaper. Se det ryska flygvapnet. Där sätter de in pensionärer. Så de får upp kärrorna i luften och så länge Ukraina inte kan nå dem, så spelar det liten roll, att de har piloter på 50+

Samma sak för Ukrainarna. Jag är ganska säker på att man letade pensionärerna som satte ihop skeppet Moskva.

Självklart påverkas Ryssland men det betyder inte att de har gått tillbaks till någon slags förindustriell nivå, även folk hävdar det. Degraderingen är en process. Så kriget innebär stora problem för Ryssland.

1 Resurser används nu istället för satsas på utveckling och produktion

2 Expertis används fel - soldater eller så rymmer de utomlands

Problemet för ryssarna är att den gamla produktionsutrustningen är borta sedan länge och ersatt med CNC-maskiner.
Citera
2023-05-17, 09:11
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Hypersoniska missiler som kan göra 180 graders svängar tror jag inte heller på.
Men några få graders kursändring och Patriot missilerna som skjuts upp för att "genskjuta" den inkommande missilen är plötsligt flera kilometer på fel plats.

Luftvärnsmissiler korrigerar kursen konstant så det är inget större problem. Undantaget om undanmanövern görs så att missilen kommer bortom luftvärnsmissilens räckvidd men det är det inte frågan om i det här fallet. Är mest äldre missiler som luras av en zigzaggande missil, det har varit "standard" så länge att nyare inte berörs nämnvärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in