2023-05-17, 01:13
Moderator
-Info-s avatar
Helt funktionsduglig fortfarande, enligt preliminära bedömningar:

Citat:
A Russian barrage also damaged a U.S.-made Patriot air-defense system, but officials said it was still working.

After an evaluation of the damage to the Patriot to determine whether parts of the system needed to be replaced or could be repaired, the initial conclusion was that the system, which was stationed in an airfield, was still operational against all threats — including hypersonic missiles — the American officials said.

https://www.nytimes.com/2023/05/16/world/europe/ukraine-russia-hypersonic-kinzhal-patriot.html
Citera
2023-05-17, 01:19
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Jo om man har lite koll på hur dessa system fungerar så kan man konstatera på filmen att Ryssland träffar en lavett man kan ochså konstatera att dom använder minst 3 robotar om det är 3 Kinzhal låter vi vara osakt men i dom banorna som patriot systemet bekämpar målen är det minst 3.
Sedan är dom andra delarna av ett patriot system inte plaserade vid lavetterna utan radar osv står antagligen på någon höjd och lavetterna är plaserade lågt ner. För att skydda dom.
Ett patriot systemet är en typ byggsats kan man beskriva det som som sprids ut antagligen runt hela Kiev.
Man kan dock dra vissa slutsatser efter som dom använde patriot i ripplefire altså 2 robotar åt gången så bekämpade man ballistiska robotar typ Kinzhal. Så filmen säger mycket om man är lite intresserad av ämnet.
Yeah, right!:

War Monitor
@WarMonitors
⚡️#BREAKING Shoigu, regarding the Kinzhal missiles allegedly shot down by Kiev: We have not launched as many Kinzhal missiles as they allegedly shoot down with their statements every time
https://twitter.com/WarMonitors/status/1658548778800930823?s=20
Citera
2023-05-17, 01:26
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Det är 1 avfyrningsstation av 8 som blivit träffad. Det är liksom inget problem att fortsätta att använda de andra 7 😆
Nej, det är det här som gör orchernas schizo-propaganda så parodisk: Den är så bisarr och långsökt att den inte ens är i närheten av trovärdig!
  • 1 lite halvskadad PATRIOT-enhet - "Hela Ukrainas luftförsvar fullständigt utslaget OMGWTFBBQ!!!!!!!"
Jag vill återigen påminna om att Uralmongolerna påstod sig ha förstört fler HIMARS-enheter än vad som existerar i Ukraina! Detta samtidigt som ingen HIMARS-pjäs ens varit i närheten av att ha skadats... Så man får väl gratulera Ivan att iaf. ha lyckats träffa för en gångs skull?

Men den där PATRIOT-armaturen kommer att vara reparerad till helgen, lol. Detta samtidigt som Uralmongolerna inte har haft en enda framgångsrik kampanj under hela året och deras mobiks fortsätter att jagas på flykt och dö i ett antal om ungefär ~600 personer om dagen.
https://www.euronews.com/2023/04/03/ukraine-war-russian-winter-offensive-falling-short-of-kremlins-goals-rosgvardia-admits
Citat:
Rosgvardia admits Russian winter offensive falling short of Kremlin’s goals
Deputy Head of the Main Directorate of the Russian National Guard (Rosgvardia) in the occupied Donetsk region noted that failures during the offensive had a negative effect on morale and led to a loss of personnel.
Russia's losses - 16.05.2023

• wounded ~599.940
  • killed ~199.980
Historieböckerna kommer beskriva RUs "erövring av Ukraina" som det största militära misslyckandet sedan 1800-talet. Vilket skitland.
Citera
2023-05-17, 07:08
Medlem
Västmedia erkänner att det är delvis utslaget, så då har det hänt då I alla fall och förmodligen mycket värre än dom erkänner.
Så visst kan det vara helt utslaget, men vem vet.
Citera
2023-05-17, 07:10
Medlem
Ali-Ahmed-Ghanems avatar
Hittade det här på nätet som summerar ihop ganska bra konsekvenserna av de senaste händelser med Patriot och Kinzhal:
Let's note a simple fact: the blow of the Russian "Kinzhal" on the American "Patriot" is fixed throughout the world as a media truth.

It was received well in Russia.
It is reluctantly recognized by the American media.
Ukraine refutes it (why?), absurdly justifying itself.
The rest of the world took it for granted: the Russians have weapons to destroy American air defenses.

It's scary to imagine how much the American military-industrial complex lost in one night. It's not about the price of missiles, it's about the value of future contracts. Which will not happen.

Nobody needs the Patriots anymore.
https://t.me/ukr_leaks_eng/2611

Svenska försvaret har köpt in en mycket dyr leksak från USA för xx antal miljarder som kommer att vara lika användbart som ett bokstöd i skarpt läge.

Citera
2023-05-17, 07:10
Medlem
Potentially damaged = förintat. Så ska man tolka vatniks. Bra att veta.
Citera
2023-05-17, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Potentially damaged = förintat. Så ska man tolka vatniks. Bra att veta.
Västmedia har ju erkänt att det har hänt så förmodligen är det utslaget.
Citera
2023-05-17, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Västmedia har ju erkänt att det har hänt så förmodligen är det utslaget.

Vad västmedia erkänt eller vad du menar med västmedia vet jag inte. Här i väst talar vi om källor. Vad jag sett så har pentagon "erkänt" potentially damage och att man ska kolla upp om det behöver repareras.

På svenska används inte "erkänt" i detta sammanhang
Citera
2023-05-17, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Ahmed-Ghanem
Hittade det här på nätet som summerar ihop ganska bra konsekvenserna av de senaste händelser med Patriot och Kinzhal:
Let's note a simple fact: the blow of the Russian "Kinzhal" on the American "Patriot" is fixed throughout the world as a media truth.

It was received well in Russia.
It is reluctantly recognized by the American media.
Ukraine refutes it (why?), absurdly justifying itself.
The rest of the world took it for granted: the Russians have weapons to destroy American air defenses.

It's scary to imagine how much the American military-industrial complex lost in one night. It's not about the price of missiles, it's about the value of future contracts. Which will not happen.

Nobody needs the Patriots anymore.
https://t.me/ukr_leaks_eng/2611

Svenska försvaret har köpt in en mycket dyr leksak från USA för xx antal miljarder som kommer att vara lika användbart som ett bokstöd i skarpt läge.

1 system skadat men inte utslaget är ju senaste nytt? Massvis med ryska missiler utslagna.
Hade jag bott i Kyiv hade jag känt mig säker med patriot som skydd.
Ställ gärna ytterligare system i våra storstäder.
Citera
2023-05-17, 08:07
Medlem
Citat:
Vad västmedia erkänt eller vad du menar med västmedia vet jag inte. Här i väst talar vi om källor. Vad jag sett så har pentagon "erkänt" potentially damage och att man ska kolla upp om det behöver repareras.

CNN: Ukrainskt Patriot nog skadat

https://www.aftonbladet.se/a/wAb1oo
Citera
2023-05-17, 08:09
Medlem
Citat:

Man får nog säkert räkna med att det är värre än vad dom erkänner.
Citera
2023-05-17, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
CNN: Ukrainskt Patriot nog skadat

https://www.aftonbladet.se/a/wAb1oo

Vatniks länkar till Aftonbladet och hävdar att det är cnn i vanlig oförmåga.
Det vanliga är ju att ni länkar till youtube och hävdar att bbc säger ditten och datten. Jag antar att detta är en förbättring.

Det är på cnn jag har läst att pentagon sagt "potentially damaged" .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in