2019-12-25, 01:49
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Bästa filmen. Reine briljerar och Jack Black sjunger. Samtidigt bränner man ner bockfan tillsammans med fylla och kärleksintriger såklart. Kan inte bli bättre.
Citera
2019-12-25, 03:34
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugarMice
En riktigt bra film, med bra musik och fin humor. Inte lika bra som Nionde kompaniet eller Änglagård, men klart sevärd!
Tycker nog att den är i samma klass som Nionde kompaniet och Änglagård. En klassiker för sin tid som står sig än idag. Bra musik i filmen också.
Citera
2021-06-25, 09:19
Avslutad
Som kan ses ett tag till, en dansbands klassiker

SVT Play
https://www.svtplay.se/video/24777938/black-jack
Citera
2021-06-25, 09:24
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Bästa filmen. Reine briljerar och Jack Black sjunger. Samtidigt bränner man ner bockfan tillsammans med fylla och kärleksintriger såklart. Kan inte bli bättre.

Fast Reine Brynolfsson lyckas bara sätta eld på ett horn.
Citera
2021-06-25, 09:25
Medlem
Kongruensbojds avatar
Otroligt bra film från slutet av det fantastiska årtiondet. Man känner med Myrbrands karaktär filmen igenom.
Citera
2021-06-26, 13:55
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
När kokainpitten kommer in med blonderade slingor och säger fredagkväll är den bästa scenen i filmen.
Citera
2021-06-26, 19:27
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Helskön rulle från en svunnen tid.
Citera
2021-11-13, 05:23
Medlem
Dukanva85s avatar
Kultklassiker. I min insomnia sitter jag och ser filmen för att jag inte kunde gå och se blackjack som spelade i min hemstad på grund av sjukdom.
Manuset känns så naturligt mellan skådespelarna, dock även om Helena bergström har en form av huvudroll så hade dom i princip kunnat sätta in vem som helst här enligt mig, hennes roll är obefintlig och tillför inget mer än gråt. (Som vanligt) för det är liksom inte riktigt henne man följer i filmen.
Sköna personer som ger all in (Ja I alla fall Robert) varje helg. Vi vet att Johannes brost gillar att sola och steka kyckling, älskar denna dialog mellan Kaj och Robert:
Robert: Ja, men vad sa han då?
Kaj: han svamlade nåt om att han har en kyckling I ugnen.
Robert: igen? Det är tredje gången den här veckan.
Kaj: Ja han tycker väl om kyckling.
Robert: det gör väl Jag med, men inte tre gånger i veckan!
(Sa Robert som lätt skulle kunna supa sig full varje dag)

Varför ska tjejer alltid dras till en uppenbarligen bad guy-Tommy när man kan få reko-Kaj? Antar att det är att det är lite ouppnåligt, man vill vara nummer 1 hos den personen som får många tjejer, bla bla bla..

Hade en önskan att parken där Blackjack spelade ikväll skulle ha en miniatyrjävlebock utanför så man kunde se alla miniRobertsar som vill referera till filmen!
Senast redigerad av Dukanva85 2021-11-13 kl. 05:43.
Citera
2021-12-17, 16:16
Medlem
En skön fyllescen med bock-känsla
https://youtu.be/No-tTXLMReo
Citera
2023-05-17, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukanva85
Kultklassiker. I min insomnia sitter jag och ser filmen för att jag inte kunde gå och se blackjack som spelade i min hemstad på grund av sjukdom.
Manuset känns så naturligt mellan skådespelarna, dock även om Helena bergström har en form av huvudroll så hade dom i princip kunnat sätta in vem som helst här enligt mig, hennes roll är obefintlig och tillför inget mer än gråt. (Som vanligt) för det är liksom inte riktigt henne man följer i filmen.
Sköna personer som ger all in (Ja I alla fall Robert) varje helg.
Såg just filmen på en amerikansk sajt. Lite förvånat att hitta denna halvt bortglömda rulle därinne av alla ställen men detta beror väl på att det är Colin Nutley som står bakom regin.
Hittade fler produktioner av honom på samma sida som klassikern Änglagård (1992) och det romantiska dramat Under Solen (1998). Fast man fick söka på filmernas engelska titel då förstås.

Ser inte riktigt hur Helena har någon huvudroll i denna historia utan tyckte det mesta av fokuset låg på Johannes Brosts polisgubbe och hans lilla gäng runt omkring. Gillade Ing-Marie Carlsson och hennes skvallriga småstadsfrisörska där. Är sällan man ser henne nuförtiden. Skön aktris från Gbg som nog är mest känd från dramaserien Tre Kronor (1994-1999).

Blev i övrigt lite osäker på filmens budskap och vad det är tänkt att vi ska lära oss av själva storyn.

Gissar att Colin ville kritisera svenskars taskiga alkoholvanor överlag då detta skildras som ett omfattande problem från flera håll i filmens handling. Både med den sorgliga fylletratten Robert och i dansbandet BlackJack med den omogna och spritglada unga keyboardisten som kickas från bandet där i slutet.
Citera
2023-05-20, 05:44
Medlem
Dukanva85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaysouw1
Såg just filmen på en amerikansk sajt. Lite förvånat att hitta denna halvt bortglömda rulle därinne av alla ställen men detta beror väl på att det är Colin Nutley som står bakom regin.
Hittade fler produktioner av honom på samma sida som klassikern Änglagård (1992) och det romantiska dramat Under Solen (1998). Fast man fick söka på filmernas engelska titel då förstås.

Ser inte riktigt hur Helena har någon huvudroll i denna historia utan tyckte det mesta av fokuset låg på Johannes Brosts polisgubbe och hans lilla gäng runt omkring. Gillade Ing-Marie Carlsson och hennes skvallriga småstadsfrisörska där. Är sällan man ser henne nuförtiden. Skön aktris från Gbg som nog är mest känd från dramaserien Tre Kronor (1994-1999).

Blev i övrigt lite osäker på filmens budskap och vad det är tänkt att vi ska lära oss av själva storyn.

Gissar att Colin ville kritisera svenskars taskiga alkoholvanor överlag då detta skildras som ett omfattande problem från flera håll i filmens handling. Både med den sorgliga fylletratten Robert och i dansbandet BlackJack med den omogna och spritglada unga keyboardisten som kickas från bandet där i slutet.

Exakt så! Man är i sin bubbla, vardag med sina tråkiga jobb och lever ut på helgerna! Samma band. Samma folk. En småländsk trummis som utnyttjar att han är populär. Den ”nya” fina leksaken (Helena Bergström) som kommer till byn och får upp ögonen på alla.
Jag älskar nästan alla Colins filmer, under solen är en stor favorit!
Citera
2023-05-20, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukanva85
Exakt så! Man är i sin bubbla, vardag med sina tråkiga jobb och lever ut på helgerna! Samma band. Samma folk. En småländsk trummis som utnyttjar att han är populär. Den ”nya” fina leksaken (Helena Bergström) som kommer till byn och får upp ögonen på alla.
Jag älskar nästan alla Colins filmer, under solen är en stor favorit!
Ja, och samma fyllor som leder till elände för alla runtomkring. Tyckte lite synd om lucian som blev grovt förolämpad av Reine Brynolfssons fullgubbe. Och keyboardkillen som fördärvade dansbandets image med att spela apa och uppträda kraftigt berusad på scen
Undrar just om en liknande alkoholkultur kan ses i Colins Nutleys hemstad. Måtte ha roat honom något att skildra den typiske svenskens uteliv om helgerna.

Ja, den högst osympatiske trummisen som bedrog sin fru och krossade naiva kvinnohjärtan hit och dit. Låg runt med polarnas flickvänner. Räcker det att vara med i ett lokalt dansband för att uppnå en sån status? Han var ju bara fejk, slemmig och inställsam som jag såg det.

Under solen (1998) är en trevlig liten film med ett vackert foto. Även om själva kärlekshistorian mellan Rolf och Helenas rollfigurer känns lite haltande och inte fullt trovärdig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in