2023-05-16, 23:20
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så uppfattar jag inte dom.

Sonen berättar ju att pappan började med yoghurten vid 23- tiden. Det är väl en ca tid, eftersom just detta inte har med saken att göra mer än att de är vakna. Den skulle kokas, och sedan vet jag inte vad de gjorde med råmjölken, men pappan går upp redan vid 06. De kanske inte var helt klar då, måste ändå passas, kanske avslutas och hällas upp.

Pappan och sonen är tillsammans precis när de hör dunsarna, och om jag lyssnar på L*hanj så är det först en hög duns, som åtföljs av några lägre dunsar. Sedan är de på olika plan och de kan uppfatta saker olika.

Jag vet i Lena fallet, så hörde man otroligt många vittnen. I FUP och i rätten vittnade många, många fler än i det här fallet.
Man märkte på vittnen att trots att det ara gått någon vecka mellan förhör, och vittnet verkligen hade alla skäl att hålla minnet så klart som möjligt, så ändrades deras berättelser med små grejor hela tiden.

Jag tycker tvärtom, att de verkar vara hjälpsamma, och inte de minsta konstig.

Jag lägger jättemycket ansvar på utredningen som inte har kollat upp det som gått i som att kolla i L*ahanjs mobil. Han verkar vilja göra sitt bästa för att hjälpa utredningen.

Sonen säger uttryckligen i en och samma mening att det tar 8 timmar att göra yoghurt och att pappan startade vid 23.

Citat:
Lahanj sade att det tar ca åtta timmar att laga yoghurt och hans pappa hade börjat vid
23:00-tiden. De rörde sig regelbundet mellan köket och vardagsrummet i lägenheten
eftersom man måste röra om i Yoghurten med jämna mellanrum.
Citera
2023-05-16, 23:20
Medlem
Citat:
Iaf L*hanj sa att han la sig och somnade så snart han kom hem.

"L*ahanj sade att han pratade en kort stund med sin pappa men att han sedan gick och lade sig
och sov.
"

Pappan:

"Hörde du om någon annan bil startades från din adress efter att din son åkte iväg med
Johanna?
När sonen och Johanna åkte iväg gick han tillbaka till köket och tog hand om yoghurten. Han
hörde ingenting mer då han var upptagen med det.
När la du dig för att sova?
Han tittade aldrig på klockan men tror att den var kring 04-tiden. Han stängde av spisen och
gick att sova efter det.
Var någon annan i familjen vaken efter att du hade lagt dig?
Ingen annan var vaken. Sonen la sig innan honom.
När vaknade du på söndagen?
Han gick upp runt 06-tiden för att gå på toa. Då hörde han fotsteg i lägenheten ovan. Efter
toabesöket gick han och la sig igen och vaknade sedan runt 10-tiden
"

Kanske det på slutet inte behöve övervakas på samma sätt. Papapn sov dock bara två timmar, så då gjorde han väl det sista.
Fotstegen i lgh hörde han på morgonen. Johanna städade väl.

Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Helt klart är det så att det inte tog 8 timmar att göra yoghurten. Det jag pekar på här är att snart sagt varenda uppgift vi fått från den där sonen som på ett eller annat vis kunnat kollas på annat sätt, har visat sig vara felaktig. Kan vi lita på någonting han säger överhuvudtaget?

Pappan säger att det hördes en och endast en duns under natten. Jag börjar undra om den där sonen "hör saker och ting", och att det pappan säger är korrekt från början till slut. Det är helt enkelt alldeles för mycket från den här sonen som inte stämmer.

Jo det finns olika sätt att göra yoghurt. Det kan ta upp till två dygn om den ska tjockna länge. Däremot är själva arbetsinsatsen inte så lång. Du kan till exempel baka den i ugn på 45 grader över natten. Om man nu vill sova med ugnen påslagen. Ca 8 h? När den tjocknat ska yoghurten sen silas
Citera
2023-05-16, 23:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
I sin 'bekännelse' 30 december hävdar J någon typ av 'självförsvar' och menar då att T försökte ta stryptag på henne (?). och då tog M bort hennes händer från Js hals. J svarade sedan med att ta stryptag i 10 sekunder. Enligt henne själv.
Den osökta frågan blir naturligtvis varför J inte själv tog bort Ts händer?
Citera
2023-05-16, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Den osökta frågan blir naturligtvis varför J inte själv tog bort Ts händer?

Exakt! Det görs väl rent instinktivt?
Citera
2023-05-16, 23:33
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vill kommentera punkt 5. Jag jag har upprepat många gånger att jag aldrig läst om någon förövare som lyckats låsa sitt offer på detta sätt. Och om offret är medvetet vågar jag nästan påstå att det är omöjligt.

Jag har googlat och sökt efter liknande fall sedan tråden startade utan att hitta nåt. Även gått igenom hundratals mma klipp där en sittande person lyckas låsa motståndarens armar på det sätt. Inget gåt att hitta.

Jag har förståelse för att det är svårt att hitta ex på liknande strypmord som motsäger det jag säger. Men om detta skulle vara praktiskt genomförbart borde man kunna hitta nåt ex bland alla tiotusentals mma matcher som finns uppladdade.
Utdrag ur en artikel i DN som handlar om hockeyliraren "C*nny S*römberg - en lirares bekännelser" där han beskriver en otäck händelse i sitt förflutna: "Jag hade glömt låsa dörren till min lägenhet och somnade. När jag vaknar känner jag att någon håller om min hals. Det är ingen dröm. En stor stark människa sitter grensle över min bröstkorg och är på god väg att strypa mig. Jag kan ingenting göra. Kommer inte loss. Precis när jag är på väg att kvävas och tappa medvetandet släpper mannen taget."

Här rör det sig om "överraskningsmomentet" som RL tar upp.

För övrigt är jag skeptisk till att försöka finna liknande fall för jämförelse med Googles hjälp. I ovanstående handlar det det om två män, varav den ena är vältränad. Ändå säger han att han inget kunde göra, för att han inte kom loss.

Om J hade velat begränsa T:s rörlighet i ryggläge så borde hon ha placerat sig mycket långt fram på bröstkorgen med låren vid sidan om T:s huvud och därigenom låst armbågslederna, förutsatt att armbågarna var vinklade utåt och med handflatorna uppåt.
Trycket över bröstkorg och diafragma har ytterligare försvårat andningen, vilket också RL tar upp.
I den här positionen har hon kunnat ha raka armar och därmed maximal hjälp av sin kroppstyngd.

Jag kan inte se att J och T har varit jämbördiga, trots ålder; J har med sitt djupa grepp över halsen visat på en råstyrka utöver det vanliga. En del människor är av naturen starka och uthålliga; gymträning och fotboll bakåt i tiden säger ingenting om förmåga att försvara sig i ett utsatt läge.
T led av psykisk ohälsa, något som framgår av FUP och en sådan här ångestfylld situation skulle kunna resultera i en panikattack. Spekulerar givetvis, men jag tror att man långtifrån alltid kan hävda att si och så är det. Statistik är bra men att generalisera lämpar sig inte alltid.

J har haft ett kraftfullt övertag och T har förstås blivit överrumplad. Hon borde ha ådragit sig en lättare hjärnskakning och en sådan kvicknar man inte till av på några sekunder; illamående, ev kräkning, förvirring, yrsel, kortvarig minnesförlust och huvudvärk är inga symtom som ska eller bör förminskas vilket jag tycker har gjorts alltför många gånger i tråden. Endast med syftet att visa att T var kapabel att försvara sig, något som hon inte borde ha varit - åtminstone inte fullt ut - efter ett sådant fall med flera åtföljande skador; huvud-, käkmuskulatur-, ögon-, ryggskada. Ovanpå detta en måttlig berusning.
Håller det inte alls för otroligt att hon kräktes lite efteråt intill golvbrunnen, med ytterligare uppkastning mot slutet.

J berättar att T slog i huvud och rygg rejält. I det utsatta läget tar J chansen att avsluta T:s liv. Finns inget som utesluter att hon har använt sig av andra grepp under tiden, som att ta fram ena foten och trycka till över armen.

- Hur stora var egentligen T:s förutsättningar att hinna med att försvara sig tillräckligt innan blodtrycket började sjunka och medvetandet grumlades?
Men fastnar man i tanken att det var omöjligt för J att utföra mordet ensam och är utgångspunkten att T måste ha klöst och rivit för allt hon var värd, då blir detta till en sanning och då kommer man heller inte att vilja se eller ta in samtliga samverkande faktorer som kan ha varit av betydelse för utgången, och pröva dess hållbarhet. Eller?
Citera
2023-05-16, 23:36
Medlem
Antalet steg och metrar som Majas app registrerar? Kan det passa ihop med avståndet mellan sängen och toaletten? Typ om hon går 150 steg så måste hon ju gå längre än till toaletten vill man tycka.
Citera
2023-05-16, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Driver du? Ja det måste du....Vilka är folk"? Män, kvinnor vikt? Rådmannen är ju man! Och har du druckit när du bett de om det?
Jag vet inte om du är ironisk eller inte för jag känner dig inte men du kämpar knappast för ditt liv eller har stryptag runt halsen då väl?

Lite ironisk med hobbyn där men ja jag har testat och jag kommer inte loss. Väldigt mycket enklare är det som jämförelse när man kan vrida loss händerna från ett grepp någon håller kring dem.
Citera
2023-05-16, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag tror att du är ganska nära sanningen
Jag håller med dig i din teori

Och att vissa kör med J starka hästben vet jag inte vad de får det ifrån?

J tränade hästar i sulky
Och de senaste åren så förekom det inte så ofta
Hennes fritid bedtod mest av att festa både fred/lörd

Tove tränade styrketräning och hade spelat fotboll sen hon var liten
Hennes pojkvän säger att T var stark

Och varför skulle J ljuga om att T säger
Vad håller ni på med
Känns naturligt att T säger så i det läget och låter inte alls som påhitt

Och hon säger att T säger NI
Och säger att hon själv säger DU

T kroppsskador visar också att hon var misshandlad
Kanske började bråket tidigare innan de hamnar på badrumsgolv?

De lurade ju hem T för att ge igen

Eller så var kampen längre på badrumsgolv där de skadade henne innan strypgrepp?

Att J är narrcissist / psykopat vet vi och då handlar det mest om hennes egna känslor
Det är lätt att läsa igenom i hennes förhör
Men jag tror också att hennes beskrivning är sant
sjäkvklart med försköning för sin egnas skull

Jag tror att det är lätt att se M som oskyldig för många pga att J är så pass psykopatisk
Hon den onda
Men hur ond J än är så betyder det inte att M är oskyldig

Tack! Detsamma!
Ja, jag tänker att våldet kanske påbörjades 02.19 och pågick till 02.43 eller lite innan... men vet inte hur, eftersom inga skrik eller ljud finns då... Kanske tas stryptaget redan då och T kommer loss, de båda håller fast, JJ fäller T efter det och fortsätter stryptag... mycket är det som saknas, samtidigt styrker inte RL att hon blivit misshandlad mer.... skadorna kan ha uppkommit när de bär henne och i fallet, fasthållningen då osv... så är ändå osäker om det varit misshandel innan på samma gång.
Kan du beskriva vad du tänker med att hon blev misshandlad innan fallet i golvet? Ursch.... stackars Tove! Vem vet vad hon var med om....
Citera
2023-05-16, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Utdrag ur en artikel i DN som handlar om hockeyliraren "C*nny S*römberg - en lirares bekännelser" där han beskriver en otäck händelse i sitt förflutna: "Jag hade glömt låsa dörren till min lägenhet och somnade. När jag vaknar känner jag att någon håller om min hals. Det är ingen dröm. En stor stark människa sitter grensle över min bröstkorg och är på god väg att strypa mig. Jag kan ingenting göra. Kommer inte loss. Precis när jag är på väg att kvävas och tappa medvetandet släpper mannen taget."

För övrigt är jag skeptisk till att försöka finna liknande fall för jämförelse med Googles hjälp. I ovanstående handlar det det om två män, varav den ena är vältränad. Ändå säger han att han inget kunde göra, för att han inte kom loss.

Om J hade velat begränsa T:s rörlighet i ryggläge så borde hon ha placerat sig mycket långt fram på bröstkorgen med låren vid sidan om T:s huvud och därigenom låst armbågslederna, förutsatt att armbågarna var vinklade utåt och med handflatorna uppåt.
Trycket över bröstkorg och diafragma har ytterligare försvårat andningen, vilket också RL tar upp.
I den här positionen har hon kunnat ha raka armar och därmed maximal hjälp av sin kroppstyngd.

Jag kan inte se att J och T har varit jämbördiga, trots ålder; J har med sitt djupa grepp över halsen visat på en råstyrka utöver det vanliga. En del människor är av naturen starka och uthålliga; gymträning och fotboll bakåt i tiden säger ingenting om förmåga att försvara sig i ett utsatt läge.
T led av psykisk ohälsa, något som framgår av FUP och en sådan här ångestfylld situation skulle kunna resultera i en panikattack. Spekulerar givetvis, men jag tror att man långtifrån alltid kan hävda att si och så är det. Statistik är bra men att generalisera lämpar sig inte alltid.

J har haft ett kraftfullt övertag och T har förstås blivit överrumplad. Hon borde ha ådragit sig en lättare hjärnskakning och en sådan kvicknar man inte till av på några sekunder; illamående, ev kräkning, förvirring, yrsel, kortvarig minnesförlust och huvudvärk är inga symtom som ska eller bör förminskas vilket jag tycker har gjorts alltför många gånger i tråden. Endast med syftet att visa att T var kapabel att försvara sig, något som hon inte borde ha varit - åtminstone inte fullt ut - efter ett sådant fall med flera åtföljande skador; huvud-, käkmuskulatur-, ögon-, ryggskada. Ovanpå detta en måttlig berusning.
Håller det inte alls för otroligt att hon kräktes lite efteråt intill golvbrunnen, med ytterligare uppkastning mot slutet.

J berättar att T slog i huvud och rygg rejält. I det utsatta läget tar J chansen att avsluta T:s liv. Finns inget som utesluter att hon har använt sig av andra grepp under tiden, som att ta fram ena foten och trycka till över armen.

- Hur stora var egentligen T:s förutsättningar att hinna med att försvara sig tillräckligt innan blodtrycket började sjunka och medvetandet grumlades?
Men fastnar man i tanken att det var omöjligt för J att utföra mordet ensam och är utgångspunkten att T måste ha klöst och rivit för allt hon var värd, då blir detta till en sanning och då kommer man heller inte att vilja se eller ta in samtliga samverkande faktorer som kan ha varit av betydelse för utgången, och pröva dess hållbarhet. Eller?

Ts DNA fanns vid golvbrunnen och på duschstången om jag minns rätt? Passar det med att T låg i position 1 hela tiden, enligt Js 'karta'? Alltså på kortsidan till vänster innanför badrumsdörren?
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-16 kl. 23:55.
Citera
2023-05-16, 23:53
Medlem
Citat:
Hahahaha...jag bara önskar....

Ja, ovetenskapligt sätt, det är väl precis så rätten agerar?

Så varför inte?

Det hade ju varit mer än de nu har gort, bara helt utan motivering välja en förklaring, trots att man inte har särskilt mycket som grund.

Jag la till lite hunor där men är annars helt allvarligt med detta. Jag har testat skillnaden mellan att ha en kompis sitta på mig och jag kommer inte loss.

Däremot väldigt mycket lättare att vrida loss båda händerna om de bara hålls mot golvet t.ex av någons hand.

Försöker någon sitta på sidan av mig, alltså en tredje person, så blir det väldigt knepigt för den personen att få styrka och kraft mot båda händerna/armarna så då blir det än lättare att ta sig ur greppen.
Citera
2023-05-16, 23:56
Medlem
Citat:

Kan ha varit så
Men det är bara en teori bland flera andra teorier

Din teori har fr början varit att M är oskyldig
så jag undrar om du själv kan se det ur andras perspektiv?
Senast redigerad av Anedin 2023-05-17 kl. 00:02.
Citera
2023-05-16, 23:56
Medlem
Citat:

Kan ha varit så
Men det är bara en teori bland flera andra teorier

Din teori har fr början varit att M är oskyldig
så jag undrar om du själv kan se det ur andras perspektiv?
Senast redigerad av Anedin 2023-05-17 kl. 00:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in