2023-05-17, 00:00
Medlem
Jag lider av högt blodtryck och har haft problem i flertal år nu.
Ni kan läsa mina tidigare trådar.

Hursomhelst så var jag på akuten då ja kände en bröstliknande känsla i vänstra delen av bröstet nedanför axeln.

Jag har tidigare varit hos akutmotaggningen för just detta och de va inget.

Som ja tidigare nämnde så har jag dragits med blodtrycksproblematik och har varit oroad av att ha hjärtproblem trots att jag har utfört utredningar och antal hjärtundersökningar.

Listar några hjärtundersökningar nedanför för några år sedan typ 3-4 år.

-EKG flertal
-EKB band spelare (hade någon extra slag men de normalt )
-24 blodtrycks mätning
-ultraljud på hjärtat (läkare sa att jag hade lite förstorat vänster hjärtkammare pga högt blodtryck men att det var inget som jag behöver bekymra mig över och dessutom så har han nämt att det kan gå tillbaks till sin storlek med tiden och atleter brukar ha sånt).
-cykel arbetsprov

Läkarna friskförklarade mig i hjärtat och sa till mig att jag har gjort en extensiv hjärtundersökning.

Men idag så sitter jag här med värsta oro.

I min senaste besök ( ja har inte besökt sjukhuset på några år) för några dagar sedan så var jag som sagt på akuten för att ja fick ont i övre vänstra delen av bröstet strax under axeln och smärtan ville ej gå bort. Men där på akuten sa de att de va inte hjärtat och anledningen till varför ja besökte akuten var pga ja var orolig för hjärtat.

På akuten tog de blodprover och gjorde EKG test samt ultraljud på hjärtat och de hittade inget. Jag påpeka just att det här med vänster hjärtkammare för ja tänkte typ ja har ont i vänstra delen av bröstet och "vänster" är nyckelordet här. Men de sa att jag inte behöver oroa mig. (Nämnde vänster hjärtkammare då jag gjorde för några år sedan en ultraljud och de sa ja hade lite förstorat vänster hjärtkammare men att de va inget ja behöver va orlig över).

Men när jag läser i min journal står detta skrivet:

Aktuell medicinering
Losartan 100 mg

Läkemedelsavstämning slutförd
Nej

Allmäntillstånd
Orolig. RLS 1.

Temp
37,4 grader

Hjärta
Regelbunden rytm, inga hörbar bi eller blåsljud

Saturation
99% på luft

Puls
105 slag per minut

Blodtryck
164 / 90 mmHg

Lungor
Klara andningsljud av hela lungfälten bilateralt

Andningsfrekvens
14 andetag/min

Lokalstatus
Palperar igenom bröstkorg, palpabel smärta ned om vänster klavikel, smärtan utlöses när patienten aktivt rör på vänster arm eller böjer nacken framåt.

EKG
Ses en sinusrytm, normalvida QRS-komplex. ST-T-förändringar som kan tala för vänsterkammarhypertrofi. Väsentligen oförändrat jämfört med EKG bak till 2018

Lab
Venös blodgas väsentligen normal. TnI 6

Bedömning
Således överviktig man med hypertoni. Patientens smärtor bedöms som muskuloskeletala. Diskuterar med patienten att det är av högsta vikt att han tar tag att motionera och gå ner i vikt för att få bot på sitt höga blodtryck då detta i längden är direkt skadligt för hans hälsa. Patienten får återgå hem och söka åter vid nya eller förvärrade besvär

Huvuddiagnos
R074 Bröstsmärtor, ospecificerade

Jag är är rädd avseende vad som står under EKG och Hjärta. Jag vet inte vad sinusrytm är och de nämner vänster hjärtkammare och ST-T förändringar.

Jag är jätte orolig och jag undrar därför om någon som är kunnig inom området eller är kardiolog/läkare kan tyda mina svar och ge svar på mina funderingar.

Får mardömmar om att ja har dålig hjärta och ska opereras eller dö eller att ja får hjärtinfarkt.
Men läkarna friskförklarade mig sist. Därför vänder jag mig här.

Slutligen vill ja bara nämna att ja håller på och tränar för fullt och kanske det är därför ja har ont i det "område" som fick mig att dra till akuten? Sedan undrar jag om ja kan träna? är rädd som fan.

tacksam för alla svar jag får.
Senast redigerad av studentapan 2023-05-17 kl. 00:07.
Citera
2023-05-17, 00:07
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentapan
Jag lider av högt blodtryck och har haft problem i flertal år nu.
Ni kan läsa mina tidigare trådar.

Hursomhelst så var jag på akuten då ja kände en bröstliknande känsla i vänstra delen av bröstet nedanför axeln.

Jag har tidigare varit hos akutmotaggningen för just detta och de va inget.

Som ja tidigare nämnde så har jag dragits med blodtrycksproblematik och har varit oroad av att ha hjärtproblem trots att jag har utfört utredningar och antal hjärtundersökningar.

Listar några hjärtundersökningar nedanför för några år sedan typ 3-4 år.

-EKG flertal
-EKB band spelare (hade någon extra slag men de normalt )
-24 blodtrycks mätning
-ultraljud på hjärtat (läkare sa att jag hade lite förstorat vänster hjärtkammare pga högt blodtryck men att det var inget som jag behöver bekymra mig över och dessutom så har han nämt att det kan gå tillbaks till sin storlek med tiden och atleter brukar ha sånt).
-cykel arbetsprov

Läkarna friskförklarade mig i hjärtat och sa till mig att jag har gjort en extensiv hjärtundersökning.

Men idag så sitter jag här med värsta oro.

I min senaste besök ( ja har inte besökt sjukhuset på några år) för några dagar sedan så var jag som sagt på akuten för att ja fick ont i övre vänstra delen av bröstet strax under axeln och smärtan ville ej gå bort. Men där på akuten sa de att de va inte hjärtat och anledningen till varför ja besökte akuten var pga ja var orolig för hjärtat.

På akuten tog de blodprover och gjorde EKG test samt ultraljud på hjärtat och de hittade inget. Jag påpeka just att det här med vänster hjärtkammare för ja tänkte typ ja har ont i vänstra delen av bröstet och "vänster" är nyckelordet här. Men de sa att jag inte behöver oroa mig. ((Nämnde vänster hjärtkammare då jag gjorde för några år sedan en ultraljud och de sa ja hade lite förstorat vänster hjärtkammare men att de va inget ja behöver va orlig över).

Men när jag läser i min journal står detta skrivet:

Aktuell medicinering
Losartan 100 mg

Läkemedelsavstämning slutförd
Nej

Allmäntillstånd
Orolig. RLS 1.

Temp
37,4 grader

Hjärta
Regelbunden rytm, inga hörbar bi eller blåsljud

Saturation
99% på luft

Puls
105 slag per minut

Blodtryck
164 / 90 mmHg

Lungor
Klara andningsljud av hela lungfälten bilateralt

Andningsfrekvens
14 andetag/min

Lokalstatus
Palperar igenom bröstkorg, palpabel smärta ned om vänster klavikel, smärtan utlöses när patienten aktivt rör på vänster arm eller böjer nacken framåt.

EKG
Ses en sinusrytm, normalvida QRS-komplex. ST-T-förändringar som kan tala för vänsterkammarhypertrofi. Väsentligen oförändrat jämfört med EKG bak till 2018

Lab
Venös blodgas väsentligen normal. TnI 6

Bedömning
Således överviktig man med hypertoni. Patientens smärtor bedöms som muskuloskeletala. Diskuterar med patienten att det är av högsta vikt att han tar tag att motionera och gå ner i vikt för att få bot på sitt höga blodtryck då detta i längden är direkt skadligt för hans hälsa. Patienten får återgå hem och söka åter vid nya eller förvärrade besvär

Huvuddiagnos
R074 Bröstsmärtor, ospecificerade

Jag är är rädd avseende vad som står under EKG och Hjärta. Jag vet inte vad sinusrytm är och de nämner vänster hjärtkammare och ST-T förändringar.

Jag är jätte orolig och jag undrar därför om någon som är kunnig inom området eller är kardiolog/läkare kan tyda mina svar och ge svar på mina funderingar.

Får mardömmar om att ja har dålig hjärta och ska opereras eller dö eller att ja får hjörtinfarkt.
Men läkarna friskförklarade mig sist. Därför vänder jag mig här.

Slutligen vill ja bara nämna att ja håller på och tränar för fullt och kanske det är därför ja har ont i det "område" som fick mig att dra till akuten? Sedan undrar jag om ja kan träna? är rädd som fan.

tacksam för alla svar jag får.

Sinusrytm betyder att ditt hjärta har normal hjärtrytm. De förändringarna man ser på EKG är oförändrade jämfört med tidigare tagna EGK vilket visar att det inte är något nytillkommet som inträffat. DVS det är samma status som när du tidigare gjort EKG och inget nytt inträffat.

Det du bör vara mer orolig över är det som står över bedömning. Du behöver ta tag i din övervikt och börja äta bättre och motionera mer så att din kropp och ditt hjärta mår bättre och ditt blodtryck sjunker.

Din oro hjälper dig heller inte - försök istället att ta hand om dig bättre. Både kropp och själ.
Citera
2023-05-17, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Sinusrytm betyder att ditt hjärta har normal hjärtrytm. De förändringarna man ser på EKG är oförändrade jämfört med tidigare tagna EGK vilket visar att det inte är något nytillkommet som inträffat. DVS det är samma status som när du tidigare gjort EKG och inget nytt inträffat.

Det du bör vara mer orolig över är det som står över bedömning. Du behöver ta tag i din övervikt och börja äta bättre och motionera mer så att din kropp och ditt hjärta mår bättre och ditt blodtryck sjunker.

Din oro hjälper dig heller inte - försök istället att ta hand om dig bättre. Både kropp och själ.

ok, tack för svaret. Jag gör det redan försöker ta hand om min hälsa. Men det där med vänsterhjärtkammare och ST-T förändringar oroar mig. På akuten sa läkaren åt mig att ja inte behöver oroa mig angående vänsterhjärtkammare då han inte såg något när han utförde ultraljud på hjärtat, men det kanske beror på att han inte hade den erfarenheten ? då jag nämnde flertal gånger att jag är orolig för just detta. Och nu när ja läser i min journal i efterhand så oroas jag.
Citera
2023-05-17, 00:13
Moderator
Maviels avatar
Citat:
ok, tack för svaret. Jag gör det redan försöker ta hand om min hälsa. Men det där med vänsterhjärtkammare och ST-T förändringar oroar mig. På akuten sa läkaren åt mig att ja inte behöver oroa mig angående vänsterhjärtkammare då han inte såg något när han utförde ultraljud på hjärtat, men det kanske beror på att han inte hade den erfarenheten ? då jag nämnde flertal gånger att jag är orolig för just detta.

Allt är ju en sammansatt bedömning. Se det snarare som något du behöver beakta - och vårda din hälsa så att det inte blir värre.

Om det hade tilltagit så hade det synts på EKG. Det står ju att EKG är oförändrat jämfört med tidigare vilket betyder att det är ju de tidigare beskrivna förändringarna som märks.

Ditt blodtryck behöver du få inom kontroll och kanske gå och prata med någon angående din oro för det gör ju inte ditt blodtryck bättre heller.
Citera
2023-05-17, 00:17
Medlem
Utan att vara medicinskt skolad, men borde man inte med medicin ta ner blodtrycket lite mer?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Allt är ju en sammansatt bedömning. Se det snarare som något du behöver beakta - och vårda din hälsa så att det inte blir värre.

Om det hade tilltagit så hade det synts på EKG. Det står ju att EKG är oförändrat jämfört med tidigare vilket betyder att det är ju de tidigare beskrivna förändringarna som märks.

Ditt blodtryck behöver du få inom kontroll och kanske gå och prata med någon angående din oro för det gör ju inte ditt blodtryck bättre heller.

Alltså om ja tolkar ditt svar rätt, så har de märkt att vänster hjärtkammare är förstorat men att det är i samma storlek som när jag tidigare/sist gjorde en ultraljud. Alltså vid den första ultraljud på hjärtat där man hade konstaterat lite förstorat vänster hjärtkammare pga högt blodtryck och där man har sagt att jag inte behöver bekymmra mig över det, då det kan gå tillbaks till sin ursprungliga storlek med tiden.

?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AF11
Utan att vara medicinskt skolad, men borde man inte med medicin ta ner blodtrycket lite mer?

ska justera min medicin.
Citera
2023-05-17, 00:23
Medlem
Du kommer klara dig. Dags att börja cykla lite däremot!
Citera
2023-05-17, 00:25
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
ok, tack för svaret. Jag gör det redan försöker ta hand om min hälsa. Men det där med vänsterhjärtkammare och ST-T förändringar oroar mig. På akuten sa läkaren åt mig att ja inte behöver oroa mig angående vänsterhjärtkammare då han inte såg något när han utförde ultraljud på hjärtat, men det kanske beror på att han inte hade den erfarenheten ? då jag nämnde flertal gånger att jag är orolig för just detta. Och nu när ja läser i min journal i efterhand så oroas jag.

Förstår inte hur du kan vara överviktig och ha högt blodtryck om du oroar dig för din hälsa på riktigt? För eller senare kommer din övervikt ge dig allvarliga hjärtproblem. Det är ju bara en tidsfråga. Fattar du inte det? Har du högt blodtryck måste du gå ner till normalvikt. Annars kommer inte ditt hjärta orka med. Helt onödigt du åker och kollar hjärtat så länge du är tjock. Vad skall läkarna säga?
Citera
2023-05-17, 00:28
Medlem
Under bedömning står det att "Patientens smärtor bedöms som muskuloskeletala". Så smärtan är inget du behöver oroa dig över skulle vara något med hjärtat.
Citera
2023-05-17, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Förstår inte hur du kan vara överviktig och ha högt blodtryck om du oroar dig för din hälsa på riktigt? För eller senare kommer din övervikt ge dig allvarliga hjärtproblem. Det är ju bara en tidsfråga. Fattar du inte det? Har du högt blodtryck måste du gå ner till normalvikt. Annars kommer inte ditt hjärta orka med. Helt onödigt du åker och kollar hjärtat så länge du är tjock. Vad skall läkarna säga?

Håller på och gär ner i vikt. Den jävla pandemin gav mig 30kg + övervikt.
Citera
2023-05-17, 00:32
Medlem
Jag tror ja kanske måste omformulera min fråga.

Kort sagt jag är rädd för att vänster hjärtkammare är förstorat mer än när ja sist gjorde en ultraljud på hjärtat för flera år sedan och i samband med det besöket sa läkarna till mig att jag inte behöver bekymmra mig över det.

Även nu när ja gjorde en ultraljud så sa läkarna nej ja kan inte se något allt ser normalt ut.

Men när ja läser den jävla journalen och tittar på min senaste besök så får ja ångest.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in