2023-05-16, 19:40
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Nja patriot robotar och lavetter finns det stora mängder av. Den fighten vinner inte ryssland för dom har helt enklet inte tillräckligt med saker och slå ut dom med. Men visst kommer det krävas en del av patriot systemet med. Vissa förluster kommer det bli.

Vad som jag ser som intressant är att man inte slog ut systemets radar då hade dom släckt ner hela patriot systemet men det har antagligen inte ryssland militär förmåga och göra.
Det är dock en vinst för Ryssland deta om än liten.
Tänk lite nu. OM en patriot kostar 20 mille. Och man idag kan göra en hyfsad billig raket för kanske 100 000, så blir det snart en ohållbar situation. Antingen får man slut på missiler, eller så får man ge upp tanken på att hindra raketerna.
Citera
2023-05-16, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Tänk lite nu. OM en patriot kostar 20 mille. Och man idag kan göra en hyfsad billig raket för kanske 100 000, så blir det snart en ohållbar situation. Antingen får man slut på missiler, eller så får man ge upp tanken på att hindra raketerna.
Jo men om man kan bygga en starwars döds stjärna så vinner man. Om är inte i verkligheten helt enklet. Sedan kan 20mille låta dyrt men tänk på skadan som vapnen orsakar på byggnader osv då är 20mille en piss i havet.
Citera
2023-05-16, 19:52
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:

Såg nånstans att USA kan tillverka 250 Patriot-missiler på ett år. Systemet som blev träffat brände av typ 30 missiler på ett par minuter innan det blev träffat. Känns ju inte hållbart i längden om dom ska hålla på sådär.
Citera
2023-05-16, 19:53
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:

Kinzhal är mycket dyrare än 100 000. Om man ska utvärdera den här attacken, så ser det ut som en möjlig win för ryssarna. En mängd patriot-missiler avfyrades, och de är också dyra. Möjligen var dock en del missiler av billigare typ.

Jag tror inte man kan slå ut radarn i Kiev om man inte vet var den är mha spionage. Om Patriot systemen förläggs nära fronten så finns det ju HARM-system, men jag tvivlar på att de har lång räckvidd och även om de har det, så blir de lättare att bekämpa.
Citera
2023-05-16, 19:54
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Jo men om man kan bygga en starwars döds stjärna så vinner man. Om är inte i verkligheten helt enklet. Sedan kan 20mille låta dyrt men tänk på skadan som vapnen orsakar på byggnader osv då är 20mille en piss i havet.
Nu är väl det inte någon större bedrift att fixa fram en billig raket och massproducera den. Vad behövs? Bränsle, en enkel styrdator. Sedan bara kötta på i mängd.

Konstig jämförelse du gör.
Citera
2023-05-16, 19:56
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Kinzhal är mycket dyrare än 100 000. Om man ska utvärdera den här attacken, så ser det ut som en möjlig win för ryssarna. En mängd patriot-missiler avfyrades, och de är också dyra. Möjligen var dock en del missiler av billigare typ.

Jag tror inte man kan slå ut radarn i Kiev om man inte vet var den är mha spionage. Om Patriot systemen förläggs nära fronten så finns det ju HARM-system, men jag tvivlar på att de har lång räckvidd och även om de har det, så blir de lättare att bekämpa.
Men jag menar ju inte egentligen denna attacken. Om ryssarna tar fram en billig raket, som apar efter ,Kinzhal men som är billigare att producera, så är det lätt att nöta ut antalet patriotrobbotar.

Lite som blåsa upp en tankattrapp och slösa en 20 miljoners pansarvärnsrobot på den.

Ryssarna är inte dumma, de lär redan fattat hur de skall göra. För att inte tala om kineserna och iranierna.
Citera
2023-05-16, 20:00
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Men jag menar ju inte egentligen denna attacken. Om ryssarna tar fram en billig raket, som apar efter ,Kinzhal men som är billigare att producera, så är det lätt att nöta ut antalet patriotrobbotar.

Lite som blåsa upp en tankattrapp och slösa en 20 miljoners pansarvärnsrobot på den.

Ryssarna är inte dumma, de lär redan fattat hur de skall göra. För att inte tala om kineserna och iranierna.

Jo absolut, så är ju katt-och-råtta-spelet. Om där kommer 120 moppedrönare a 100,000 SEK så lär patriot-systemet få problem. Ukraina har nog dock en mix av försvar.
Citera
2023-05-16, 20:02
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jo absolut, så är ju katt-och-råtta-spelet. Om där kommer 120 moppedrönare a 100,000 SEK så lär patriot-systemet få problem. Ukraina har nog dock en mix av försvar.
Tror jag säkert, men min slutsats är att det är bättre att ha många och billiga, en få och bra.

Lite som att gå tillbaka till andra världskriget, när Tyskarna hade den bästa tanksen, men väldigt få av dem.
Citera
2023-05-16, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Såg nånstans att USA kan tillverka 250 Patriot-missiler på ett år. Systemet som blev träffat brände av typ 30 missiler på ett par minuter innan det blev träffat. Känns ju inte hållbart i längden om dom ska hålla på sådär.
Det låter inte rätt, tror mer att det har sålts 250 system. Missiler till det kan nog skalas upp obegränsat av Raytheon.
Intressant om du har länk dock.
Citera
2023-05-16, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nedslagsplatser har fotograferats om det inte är militära områden.

Men militära områden har en säkerhetsgräns för journalister. Därför ser vi inget journalistiskt om att Ryssland träffat något vitalt militärt.

Ryssland brukar träffa militära dagis, hyreshus samt köpcentra...
Citera
2023-05-16, 20:11
Medlem
Citat:
Nu är väl det inte någon större bedrift att fixa fram en billig raket och massproducera den. Vad behövs? Bränsle, en enkel styrdator. Sedan bara kötta på i mängd.

Konstig jämförelse du gör.

Och varför gör inte Ryssland just det?
Är det för att man massproducerar sina supertanks i detta nu?
Citera
2023-05-16, 20:15
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Och varför gör inte Ryssland just det?
Är det för att man massproducerar sina supertanks i detta nu?
Jag tror inte ryssarna har ordning på något just nu. Men man kan ju anta att kineserna snabbt inser svagheten för denna dyra kvalitetsjakt.

Det är ju som schack. Drag och motdrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in