2023-05-16, 16:51
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Jaha, och varför spelar det ingen roll?

Eller rättare sagt - varför spelar det ingen roll när man själv bryter löften men däremot är helt avgörande när andra gör det?

Har man inget ansvar för sitt eget beteende menar du?

Och varför skulle det finnas ”revanschism”? Vad finns det att frukta om man betett sig på ett juste och ärligt sätt mot andra?

Ryssland vill indirekt återupprätta Sovjetunionen - Putin är tydlig med det i sina tal.

De vill behålla sin intressesfär - men uppenbarligen vill inte de länder som påtvingades den konstruktionen återuppleva den perioden i historien. De minns hur det var och vad det medförde. Därav tar de steg för att skydda sig, vilket då tolkas som ”aggression” och ”hot” mot Ryssland.

Frågan var om Ryssarna kände/upplevde/bedömde sig hotade. 'bedömde' är nog det mest adekvata begreppet.

Om någon sitter och gör en bedömning av om något är ett hot, så spelar ansvar liten roll. De som betett sig dåligt har nog tvärtemot störst anledning att känna sig hotade. Dessutom blir det lätt ett blame game. Fråga en sovjet-sympatisör varför de gjort som de gjort, så har de alltid ett försvar. Sen blir det ju extra snårigt av att Ukraina varit delaktig i många av Sovjets (i mitt tycke) övergrepp mot omkringliggande stater. Eftersom de hade inrikes oro i västra Ukraina var de ofta hardliners och hejade på en hård sovjetisk linje militärmässigt.

Din fråga om revanchism är lite underlig, jag vet inte om du har koll på begreppet?

"De vill behålla sin intressesfär - men uppenbarligen vill inte de länder som påtvingades den konstruktionen återuppleva den perioden i historien. De minns hur det var och vad det medförde. Därav tar de steg för att skydda sig, vilket då tolkas som ”aggression” och ”hot” mot Ryssland."
Detta håller jag med om. Frågan är vad man gör åt det. Man behöver inte landa i konklusionen "de måste få alliera sig med USA". Givetvis behöver man heller inte landa i konklusionen "de ska 100% rätta sig efter Rysslands önskningar".
Citera
2023-05-16, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Det är möjligt. Men det hände efter 2014. Hade man attackerat de rysktalande om dessa inte hade startat upproret? Den frågan är ju den viktiga. Det är, som vi talat om tidigare, inte många länder som accepterar väpnad separatism. Den absoluta majoriteten länder kommer använda våld mot väpnade separatister. Och om de väpnade separatisterna är personer som är bland civila så kan konsekvenserna bli därefter. Om civila attackerar militärer men militärer inte får agera mot civila, vad blir då konsekvensen?

Nej, det hade man inte.
Hade inte ryssar kommit och startat kriget som lokala förmågor sedan anslöt till så hade ingen beskjutits.
Girkin erkände att man gömde sig bakom civila och att Ukrainska armén uppmanade dem att sluta med det.
Uppskattningsvis blev de civila som dödades av aktiv eldgivning dödade till ungefär hälften var av de 2 stridande sidorna.
Citera
2023-05-16, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
R.I.P. Patriot antar jag :/
Även en massa pro-Ukrainska bloggare som säger att Patriot blev pulveriserat.
Ukraina och USA lär ju aldrig medge det.

Systemet består av flera delar som är utrspidda, det som kan ha hänt är att launchern blivit förstörd.
Citera
2023-05-16, 16:55
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YourPronouns
6 Kinzhals ska vara nedskjutna inatt har jag hört
12 stycken hörde jag det var, minst.. kanske så många som 24.
Citera
2023-05-16, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Länk på det du påstår
https://twitter.com/WarMonitors/status/1658281863327129601?s=20
Citera
2023-05-16, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Frågan var om Ryssarna kände/upplevde/bedömde sig hotade. 'bedömde' är nog det mest adekvata begreppet.

Om någon sitter och gör en bedömning av om något är ett hot, så spelar ansvar liten roll. De som betett sig dåligt har nog tvärtemot störst anledning att känna sig hotade. Dessutom blir det lätt ett blame game. Fråga en sovjet-sympatisör varför de gjort som de gjort, så har de alltid ett försvar. Sen blir det ju extra snårigt av att Ukraina varit delaktig i många av Sovjets (i mitt tycke) övergrepp mot omkringliggande stater. Eftersom de hade inrikes oro i västra Ukraina var de ofta hardliners och hejade på en hård sovjetisk linje militärmässigt.

Din fråga om revanchism är lite underlig, jag vet inte om du har koll på begreppet?

"De vill behålla sin intressesfär - men uppenbarligen vill inte de länder som påtvingades den konstruktionen återuppleva den perioden i historien. De minns hur det var och vad det medförde. Därav tar de steg för att skydda sig, vilket då tolkas som ”aggression” och ”hot” mot Ryssland."
Detta håller jag med om. Frågan är vad man gör åt det. Man behöver inte landa i konklusionen "de måste få alliera sig med USA". Givetvis behöver man heller inte landa i konklusionen "de ska 100% rätta sig efter Rysslands önskningar".

Det entydiga svaret är att de ser NATO-medlemskapet som sin räddning, och det är förståeligt.
Citera
2023-05-16, 17:02
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
https://twitter.com/WarMonitors/status/1658281863327129601?s=20
Det där är ett proryskt fakekonto som sprider Kremls propaganda och utger sig för att vara Ukrainavän.
Den riktiga Warmonitor är här:
https://twitter.com/WarMonitor3
Citera
2023-05-16, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
12 stycken hörde jag det var, minst.. kanske så många som 24.

Jaha.

Detta var vad jag hörde från min kontakt i Kiev i morse.
Citera
2023-05-16, 17:07
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Putin hade säkert hellre sett att Finland stannat utanför Nato. Men Ryssland har inte några band till Finland, Finland har ingen stor ryskspråkig befolkning, man har inga flottbaser i Finland. Ukraina är en gammal öststat som en gång hört till Ryssland.

Så Finland klarar sig för att de i vinterkriget och fortsättningskriget stoppade ryssen och därför sluppit rysk invandring? För tillhört Ryssland har de gjort. Men de baltiska staterna ska vara oroliga? För där är det bara flottbaser som saknas. Tur de är med i Nato m.a.o.
Citera
2023-05-16, 17:08
Medlem
Sgt.Blands avatar
Det ser ut som att UAF försöker sig på en offensiv på ett ställe till. Detta är Bilohorivka öster om Siversk.

Citat:
Belogorivka Luhansk region.

The Armed Forces of Ukraine have entered the gray zone, the orcs are firing artillery at our positions.

https://t.me/Donbas_Operativniy/39376
Citera
2023-05-16, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Så du är aktiv inom vapenhandel i den svarta marknaden? Han har kontakter över hela världen. Tror nog mer på att han gör exakt det som han alltid gjort. Han har säkert redan smugglat ut alla vapen som fanns i Afghanistan och gjort dom väldigt rika. Återigen, Biden administration säger inte ett ord om vapnen som de lämnade i Afghanistan.

Personer som The Merchent of Death förändras aldrig.

Men omgivningen förändras, han kan knappast släppa en fis ens utan att CIA vet om det. Att han från ett land som är föremål för omfattande sanktioner skulle börja om i en större omfattning är nog rätt så uteslutet. Och dessutom så finns det nya upparbetade kanaler som innebär att han skulle behöva bjuda över dom för att köpa och sälja till lägre pris, så inkomsterna blir antagligen försumbara.
Citera
2023-05-16, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Här.

https://www.thesun.co.uk/news/22368880/putin-blows-up-us-patriot-missile-system-kyiv-blitz/

Tack.
Bara jag som inte ser att det är pateiot som förstörs?
Men jag är imponerad att det var just Putin som förstörde nått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in