2023-05-16, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Utan att ha hängt med i din och Heratics diskussion, tänkte jag på ditt inlägg igår.

Jag har tidigare noterat och skrivit om att i domen/tingsrätten har L*ahanj benämnt de ljud som han hör utanför dörren med andra ord än sparkar. Citerar här nedan från förhör under utredningen och sedan rätten.

I förhör nämner han sparkar, men i rätten pratar han om slag och tramp.

Man kan ana åklagarens frustration, då han återkommer flera gånger till detta i förhöret i TR, och "lyckas" inte få L*ahanj att suttala ordet sparkar.

Jag uppfattar det som att åklagaren till sist, själv genom at låtsas som att han inte minns vad L*hanj sagt, fyller i ordet spaark eller stamp...

På det viset kan jag, även om jag vet att L*hanj tidigare i intervjuer pratat om slag eller sparkljud, så är det faktiskt omdelbarhetsprincipen som gäller i en domstol.

Att då man i domen bestämmer sig för att det är sparkar, utan att L*hanj yttrat det ordet själv en enda gång i rätten, utan det är enbart åklagaren som letar efer orden som L*ahanj ska ha uttryckt, det tycker jag känns allvarligt.

Nu har man i domen inte benämnt det som att L*hanj säger sparkar utan:

s. 37
"Efter att han hade ringt på dörren den andra
gången så hörde han ljud från väggen till vänster om dörren, det var som slag mot väggen,
mellan fem och tio stycken
"

Men i sin bedöming av ljuden:

s. 57
"Det finns två tänkbara förklaringar till de slag som Lahanj Kornasan hörde. Det skulle kunna
vara så att det han hör är någon kroppsrörelse som inträffat under den så kallade
konvulsionsfasen som rättsläkaren Aleksandra Lazarevic beskrivit kan förekomma under en av
de faser som kan inträffa under det att en människa stryps. Den andra mer troliga förklaringen
är att det är Tove som gör motstånd på det sätt hon kan. Johanna Leshem Jansson satt (enligt
sin egen uppgift) på Toves mage/bröst och hindrade henne från att resa sig. Johanna Leshem
Jansson hade då sina händer runt Toves hals. Om Tove hade haft sin händer fria hade hon
säkerligen använt dessa för att försöka betvinga Johanna Leshem Jansson på ett eller annat sätt.
Antingen genom att försöka få bort Johanna Leshem Janssons händer från sin hals eller att i
vart fall riva, klösa eller på annat sätt skada Johanna Leshem Jansson. Av bilderna från
restaurang Nöjet framgår att Johanna Leshem Jansson hade en kort kjol på sig och inte något
ytterligare på benen. Johanna Leshem Jansson hade sedan inga direkta tydliga skador på
kroppen enligt det rättsintyg som finns, se sid 11-13 i förundersökningsprotokollet som avser
de rättsmedicinska undersökningarna. Något eller någon måste alltså ha hindrat Tove från att
göra aktivt motstånd. Johanna Leshem Jansson har berättat att det var Maja Hellman som tog
tag i Toves händer/armar och höll i de medan hon själv fortsatte att hålla greppet om Toves
hals. Kvar återstår alltså att Tove kunde göra motstånd med sina ben/fötter. Allt talar för att det
är det som Lahanj Kornasan hör när han under en inte helt kort tid ringer två gånger på dörren
till Johanna Leshem Janssons lägenhet strax efter kl. 02.43.
"

Från TR:

A 153/468

16 okt- 22

"Under tiden han stod där lät det som att någon sparkade i väggen i badrummet[...]"

17okt
/471

" L*ahanj sade att när han stod
utanför Johannas lägenhet så hörde han något som han uppfattade som sparkar i väggen på
toan inne i lägenheten. På fråga varför han tror att det kom från toan så beskriver Lahanj att
ljudet av sparkar kom precis till vänster om Johannas ytterdörr[...]
"

Förhör TR:
https://www.youtube.com/watch?v=ca7subYElSs&t=13920s

ca 4:18 min

L: "Så gick vi upp. Min pappa var påförsta trappan i början av då tappan upp utanför våra dörr, och så gick jag upp hela vägen till utanför hennes dörr. Ringde första gångne, ingen öppnar, ringer då en till gång. Efter en kort stund, så den tiden då, när jag ringt den andra gången, så hör jag ljud från väggen vid vänstra sidan som slag då, mellan 5- 10 slag. Efter det här, ropar jag till pappa. Jag säger: "Jag hör att det är ljud" och då säger min pappa: " Ja men du kan komma ner".

ca 4:29 min

Å: "De här andra ljuden, vad är det för typ av ljud då?"

L: "Det var, det var som man går alltså, med högt tramp då."

ca 4:32:20 min

Å: "Vad är det för typ av ljud du hör?"

L: "Det var som slag mot väggen."

Å: "Mot den ytterväggen då?"

L: "Mot ytterväggen."

Å: "Hur..."

L: "Jag vet inte om det var exakt mot väggen om någon kanske trampa ner men jag hörde tydlig mot ut, jag alltså... (ohörbart)"

Å: "Mm"

L: "som misstänker..."

Å: Vad tänkte du att det var för ljud då?"

L: "Det var ljud som man hör...att..."

Å: "Men jag tänkte att du tänkte vad det var som, om du hade nån tanke när du stod där, vad det var som gjorde dom ljuden."

L: "Vad det var för ljuden ifrån?"

Å: "Ja"

L: "Det var nån rörelse av henne kanske."

Å: "Ok."

L: "Så att vi kände oss att det, alltså hon lever. Förstår du?"

Å: "Ok. Hur många såna där ljud eller, hörde du?"

L: "Mellan 5- 10 slag... (stycken?)."

Å: "Mellan 5- 10.
"

ca 4:34:00 min

Å: "Men när du lämnar dörren för att gå ner till din lägenhet då, har dom här spark, slag eller vad du nu uttryckte det, stamp eller vad du sa, slutat?"

Så domstolen "tolkar" här ganska fritt "slag, tamp, ljud från henne" till sparkar i väggen.

Nu säger jag inte att det inte var sparkar. Jag kan mycket väl tänka mig att det var det. Jag anser dock att en rätt ska vara väldigt objektiv, inte tolka och bestämma själv vad sljuden är för något, särskilt som att L*ahanj i rätten inte sagt en enda gång ordet spark.

Återigen, så hade den här utredningen haft glädje av en noggrannare uppföljning av L*ahanjs berättelse, både vad gäller tiderna, och ljuden. Då hade inte åklagaren behövt försökt få L*ahanj uttala ordet sparkar, något som rätten ändå lyckades fatta ändå.

Rekontruktioner upprepar jag.

Bra att du skrev om detta. Att det var sparkar har blivit en 'sanning' även i tråden. Men det är en tolkning. Det kan mycket väl stämma men är inte helt säkert. Ja jag förstår inte varför inga rekonstruktioner gjorts.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-16 kl. 12:13.
Citera
2023-05-16, 12:11
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Låter som ett Örebrofall med E*aldsson (B 2960-04)
GM: Roy Uno NICLAS Nilsson (69*6613)
Det ger ingen klockringning, men det är möjligt.
Var det så att han friades för mord genom dränkning för att offret även hade en dödlig skallskada, där RL medicinskt inte kunde utesluta fall, trots att det var helt uppenbart att GM orsakat även skallskadan?
Citera
2023-05-16, 12:15
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tycker inte alls rätten tolkar fritt. Rätten säger att det finns två tänkbara förklaringar till ljuden, antingen konvulsionsfasen eller den andra mer troliga, vilket är att T gör motstånd på det sätt hon kan. Eftersom varken J eller M hade några egna skador så måste någon hindrat henne från att göra motstånd genom att hålla fast hennes händer. Kvar blir hennes ben/fötter som hon kan sparka med.
Nu ska tydligen även ljuden som grannen hörde sönderanalyseras i molekyler, killen är inte svensk och hittar helt enkelt inte rätt ord då han förklarar det han hört, det är vad jag tror.
Tycker inte heller att rätten tolkar fritt då även Johanna vittnat om att Tove försökte komma loss.
Citera
2023-05-16, 12:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
Utan att ha hängt med i din och Heratics diskussion, tänkte jag på ditt inlägg igår.

Jag har tidigare noterat och skrivit om att i domen/tingsrätten har L*ahanj benämnt de ljud som han hör utanför dörren med andra ord än sparkar. Citerar här nedan från förhör under utredningen och sedan rätten.

I förhör nämner han sparkar, men i rätten pratar han om slag och tramp.

Man kan ana åklagarens frustration, då han återkommer flera gånger till detta i förhöret i TR, och "lyckas" inte få L*ahanj att suttala ordet sparkar.

Jag uppfattar det som att åklagaren till sist, själv genom at låtsas som att han inte minns vad L*hanj sagt, fyller i ordet spaark eller stamp...

På det viset kan jag, även om jag vet att L*hanj tidigare i intervjuer pratat om slag eller sparkljud, så är det faktiskt omdelbarhetsprincipen som gäller i en domstol.

Att då man i domen bestämmer sig för att det är sparkar, utan att L*hanj yttrat det ordet själv en enda gång i rätten, utan det är enbart åklagaren som letar efer orden som L*ahanj ska ha uttryckt, det tycker jag känns allvarligt.

Nu har man i domen inte benämnt det som att L*hanj säger sparkar utan:

s. 37
"Efter att han hade ringt på dörren den andra
gången så hörde han ljud från väggen till vänster om dörren, det var som slag mot väggen,
mellan fem och tio stycken
"

Men i sin bedöming av ljuden:

s. 57
"Det finns två tänkbara förklaringar till de slag som Lahanj Kornasan hörde. Det skulle kunna
vara så att det han hör är någon kroppsrörelse som inträffat under den så kallade
konvulsionsfasen som rättsläkaren Aleksandra Lazarevic beskrivit kan förekomma under en av
de faser som kan inträffa under det att en människa stryps. Den andra mer troliga förklaringen
är att det är Tove som gör motstånd på det sätt hon kan. Johanna Leshem Jansson satt (enligt
sin egen uppgift) på Toves mage/bröst och hindrade henne från att resa sig. Johanna Leshem
Jansson hade då sina händer runt Toves hals. Om Tove hade haft sin händer fria hade hon
säkerligen använt dessa för att försöka betvinga Johanna Leshem Jansson på ett eller annat sätt.
Antingen genom att försöka få bort Johanna Leshem Janssons händer från sin hals eller att i
vart fall riva, klösa eller på annat sätt skada Johanna Leshem Jansson. Av bilderna från
restaurang Nöjet framgår att Johanna Leshem Jansson hade en kort kjol på sig och inte något
ytterligare på benen. Johanna Leshem Jansson hade sedan inga direkta tydliga skador på
kroppen enligt det rättsintyg som finns, se sid 11-13 i förundersökningsprotokollet som avser
de rättsmedicinska undersökningarna. Något eller någon måste alltså ha hindrat Tove från att
göra aktivt motstånd. Johanna Leshem Jansson har berättat att det var Maja Hellman som tog
tag i Toves händer/armar och höll i de medan hon själv fortsatte att hålla greppet om Toves
hals. Kvar återstår alltså att Tove kunde göra motstånd med sina ben/fötter. Allt talar för att det
är det som Lahanj Kornasan hör när han under en inte helt kort tid ringer två gånger på dörren
till Johanna Leshem Janssons lägenhet strax efter kl. 02.43.
"

Från TR:

A 153/468

16 okt- 22

"Under tiden han stod där lät det som att någon sparkade i väggen i badrummet[...]"

17okt
/471

" L*ahanj sade att när han stod
utanför Johannas lägenhet så hörde han något som han uppfattade som sparkar i väggen på
toan inne i lägenheten. På fråga varför han tror att det kom från toan så beskriver Lahanj att
ljudet av sparkar kom precis till vänster om Johannas ytterdörr[...]
"

Förhör TR:
https://www.youtube.com/watch?v=ca7subYElSs&t=13920s

ca 4:18 min

L: "Så gick vi upp. Min pappa var påförsta trappan i början av då tappan upp utanför våra dörr, och så gick jag upp hela vägen till utanför hennes dörr. Ringde första gångne, ingen öppnar, ringer då en till gång. Efter en kort stund, så den tiden då, när jag ringt den andra gången, så hör jag ljud från väggen vid vänstra sidan som slag då, mellan 5- 10 slag. Efter det här, ropar jag till pappa. Jag säger: "Jag hör att det är ljud" och då säger min pappa: " Ja men du kan komma ner".

ca 4:29 min

Å: "De här andra ljuden, vad är det för typ av ljud då?"

L: "Det var, det var som man går alltså, med högt tramp då."

ca 4:32:20 min

Å: "Vad är det för typ av ljud du hör?"

L: "Det var som slag mot väggen."

Å: "Mot den ytterväggen då?"

L: "Mot ytterväggen."

Å: "Hur..."

L: "Jag vet inte om det var exakt mot väggen om någon kanske trampa ner men jag hörde tydlig mot ut, jag alltså... (ohörbart)"

Å: "Mm"

L: "som misstänker..."

Å: Vad tänkte du att det var för ljud då?"

L: "Det var ljud som man hör...att..."

Å: "Men jag tänkte att du tänkte vad det var som, om du hade nån tanke när du stod där, vad det var som gjorde dom ljuden."

L: "Vad det var för ljuden ifrån?"

Å: "Ja"

L: "Det var nån rörelse av henne kanske."

Å: "Ok."

L: "Så att vi kände oss att det, alltså hon lever. Förstår du?"

Å: "Ok. Hur många såna där ljud eller, hörde du?"

L: "Mellan 5- 10 slag... (stycken?)."

Å: "Mellan 5- 10.
"

ca 4:34:00 min

Å: "Men när du lämnar dörren för att gå ner till din lägenhet då, har dom här spark, slag eller vad du nu uttryckte det, stamp eller vad du sa, slutat?"

Så domstolen "tolkar" här ganska fritt "slag, tamp, ljud från henne" till sparkar i väggen.

Nu säger jag inte att det inte var sparkar. Jag kan mycket väl tänka mig att det var det. Jag anser dock att en rätt ska vara väldigt objektiv, inte tolka och bestämma själv vad sljuden är för något, särskilt som att L*ahanj i rätten inte sagt en enda gång ordet spark.

Återigen, så hade den här utredningen haft glädje av en noggrannare uppföljning av L*ahanjs berättelse, både vad gäller tiderna, och ljuden. Då hade inte åklagaren behövt försökt få L*ahanj uttala ordet sparkar, något som rätten ändå lyckades fatta ändå.

Jag tänker på "snippadomen" här. Rätten vet inte vad målsägaren, här vittnet, menar utan hittar på en egen tolkning.
Citera
2023-05-16, 12:24
Medlem
Citat:

...och då menar jag att en rekonstruktion inte hade gjort nån skillnad för att förstå om grannen menar sparkar eller andra slag. Hur ska han kunna demonstrera vad det är för ljud han hör bättre än att försöka uttrycka det i ord? Han kan ju inte gärna vara på båda sidor av väggen samtidigt. Tänker du att nån ska försöka göra ljud inifrån toaletten och grannen avgöra vilket som låter "rätt"? Det skulle nog vara en helt meningslös övning.
Citera
2023-05-16, 12:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Fast som du säger det saknas avvärjningsskador och som du tar upp T hade inte ens skador på sin hals. Oavsett vilka krafter J hade haft så borde det finnas avvärjningsskador.

Jamen, nuär det så att jag misstänker att det är flera av de faktorer som rättläkaren nämner har som har inverkat på Toves möjligheter att försvara sig. Jag har också svårt att se att Johanna inte skulle kunnat få rivskador av Tove innan Maja kom in i bilden, dvs om det är såsom Johanna beskriver det. Johanna säger ju att Maja tar bort Toves händer från hennes hals.

Hur sannolikt låter det????

Jag tror på

1. Överraskningsgfaktor

2. Att Tove blivit påverkad av fallet, och slgaet mot huvudet som trots allt givit en blödningen mellan hjärnhinnorna. Det har alltså blivit en rejäl smäll, oavsett vad många i tråden försöker få det till. Man får inte en blödning av att huvudet nuddar golvet lite grann. Skadan på svålen behöver inte ha ett direkt samband med den smällen, utan kan ha uppkommit genom att huvudet kommit emot något vasst, t ex duschstängerna, men kan ha uppkommit av slaget mot golvet ellr ett tillhygge.

3. Tove hade druckt lite

4. Jag tror tvärtemot andra här att Tove var kortare och genom att hon var helt oförberedd, fallet, huvudsmällen/viss alkoholpåverkan, kom iett omedelbrt underläge till en mentalt förberedd Johanna som såg svart i den stunden. Därigenom var hon både menatalt överlägsen i stunden, och hae fullt med adrenalin redan i omlopp, meadan Tove blev överraskad. Jag tror att Johanna kan ha varit längre än Toves 160 cm, och därmed ha haft ett fysiskt övertag på flera plan genom alla dessa samverkande faktorer.

5. När Tove väl är fälld till golvet, gränslar Johanna Tove omedlbart. Kanske det är sådan ljud man hör starax efter, medan Tove försöker slingra sig ur greppet. Då kan Johanna redan ha fixerta Toves armar genom sina ben på vardera sida om kroppen.

Att Tove inte på något sätt skulle ha blivit påverkad av fallet, det ser jag som uteslutet. Att Tove skulle ha hunnit se faran komma, det tror jag inte heller. Jag är också övertygad om att Tove var kortare till längden än Johannas, och att Johanna genom sin ridning hade styrka i både bål, armar och ben, även om Tove också var vältränad.

Jag tror helt enkelt att Johanna fick ett övertag över Tove ganska omedelbart.
Senast redigerad av notknapparen 2023-05-16 kl. 12:44.
Citera
2023-05-16, 12:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tycker inte alls rätten tolkar fritt. Rätten säger att det finns två tänkbara förklaringar till ljuden, antingen konvulsionsfasen eller den andra mer troliga, vilket är att T gör motstånd på det sätt hon kan. Eftersom varken J eller M hade några egna skador så måste någon hindrat henne från att göra motstånd genom att hålla fast hennes händer. Kvar blir hennes ben/fötter som hon kan sparka med.

Jag respekterar dig och din övertygelse, men jag håller inte med dig.

Jag ser inte att rätten förklarar varför konvulsionsfasen är osannolik. de bara förkastar den. Jag upplever domen som mycket färgad av vad de tror, utifrån 02:40 tiden, som innebär att mordet sker just runt 02:43, då Majas mobil rör sig.

Menar de att Maj har mobilen i fickan under mordet?
Citera
2023-05-16, 12:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Bra att du skrev om detta. Att det var sparkar har blivit en 'sanning' även i tråden. Men det är en tolkning. Det kan mycket väl stämma men är inte helt säkert. Ja jag förstår inte varför inga rekonstruktioner gjorts.

Jag ser också att L*ahanj är lite svår att tolka. Dels fråga åklagaren långa frågor, och L*ahanj kanske är lite nervös, hänger inte riktigt med, och svarar ibland lite svårtolkat. Han har en viss språkbarriär också, som gör att man ibland blir något säker på var han menar.

Jag har dock hört honom så många gånger, kanske till skillnad från rättens ledamöter. Jag utesluter på inget vis att det kan ha varit saprkljud, men det verkar ju som att L*ahanj själv inte är säker på vad det är för slags ljud.

Jag misstänker att han är extra noga i rätten med ordvalet, men valet av att beskriva orden med flera olika ord, visar att han själv inte vil tyda ljuden till enbart sparkar.

Jag kommer nu på också att jag skule leta efter Johannas beskrivning i förhör av Majas deltagande vid mordet.

Så svävande beskrivning, som gör att ma känner att hon söker efter var hon ska placera Maja och vad hon ska "hitta"på att hon har gjort.det är det jag kommer på när jag tänker på det förhöret.

Maja var där, hon tog på Tove, tyvärr osv. Det blir ett nanat inlägg.

Vi tolkar alla olika, men jag vill ändå försöka ta fram så mycket underlag med de riktiga förhören för att alla själva ska kunna läsa, inte gissa.
Citera
2023-05-16, 12:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tänker på "snippadomen" här. Rätten vet inte vad målsägaren, här vittnet, menar utan hittar på en egen tolkning.

Ok, tyvärr har jag inte följt den domen, men har hört om den. Fruktansvärt att man tolkar det som att det inte är en våldtäkt.

Ja, lite liknande här, med egen tolkning. Slag, tramp, det bestämmer man är sparkar.

Jag vet att du nämnt tidigare om ditt minne, och jag beklagar verkligen det. Det är inget som märks i tråden, men din verklighet med att veta och själv känna av, det är jättetråkigt!
Citera
2023-05-16, 12:57
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Kanske Pingstkyrkan betalar honom? Hans vittnesmål gynnar ju också MH. Jag tror att hennes föräldrar har många kontakter inom kyrkan som vill hjälpa dem och MH. Många av dem som försvarar henne här i tråden tror jag också kan komma från Pingströrelsen. Är det viktigare att försvara och skydda en av deras egna än att ett mordoffer ska få rättvisa? Tycker de att MH ska slippa ta konsekvenserna av sina handlingar pga att hennes föräldrar är aktiva i Pingströrelsen? Bryr de sig i så fall inte ett dugg om den risk hon kan utgöra för andra om hon får ett kortare straff?

En sak jag noterat i tråden är att det finns i stora drag två olika synsätt. Dels de som vill att sanningen skall komma fram, detta synsätt är som regel också kopplat till allas lika rätt till ett försvar och som engelsmännen säger the benefit of a doubt, sedan har vi det andra synsättet, som hela tiden präglas av att en misstänkt är skyldig och att de som vill försvara en sådan person i själva verket försvarar gärningen och eller har en dold agenda eller en snedvriden syn på rättvisa.

Du ger ovan tydligt uttryck för uppfattningen att om man anser att Maja har rätt till ett försvar, så tycker man inte att Tove skall få rättvisa.

Jag tror du redan insett vilken grupp enligt ovan du själv faller i.

Mitt synsätt är istället det förra. Jag menar att Tove kan bara få rättvisa om rätt person döms för rätt brott. Om Maja döms för mord även om hon låg och sov, så ger det ingen rättvisa åt Tove.

Åklagaren har i det närmaste obegränsade resurser att vidta vilka utredningsåtgärder han vill.
Försvaret kan inte ens få låta en expert skriva ett utlåtande utan att de måste skramla pengar från de misstänktas nära och kära.

Det kanske är rättvisa för dig, men för mig är det definitivt inte rättvisa.
Citera
2023-05-16, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andygoop
Inte många rätt här heller

"I oktober föregående år anklagades två kvinnor av olika raser för att ha försökt elda upp Tove Tönnies livlösa kropp. Bevis tyder på att den enda garnitören, som blev McDonald’s-anställd efter mordet, är jude."

"Efter döden, försök att återuppliva kroppen

Enligt legenden prisades Johanna för sitt långa liv på söndagsmorgonen. Han säger att Johanna och Maja “allmänt och sammantaget hyllade Tove Tönnies liv till kvällen.” Man kan läsa om hur Toves liv uppmärksammades i stämningsansökan: efter mordet skulle Johanna ha tagit kroppen till ett skogsområde bortom Vetlanda, hållit händerna på kroppen och väntat i hopp om att kroppen skulle resa sig från marken som bevis på hennes oskuld.

Men handspridningen är otillräcklig för att få upp kroppen, så nästa dag kommer hon tillbaka med tre flaskor kemiskt bensin för att avsluta sitt arbete. Det skulle vara mycket trevligare att muntra upp någon än att se dem bli upprörda på grund av ett sällskapsdjurs beteende. Som Johanna förklarar var det redan oacceptabelt som det var."

"Även om det är allmänt accepterat att Maja Hellman föddes i Afrika, accepteras det oftare att Johanna Leshem Jansson är judisk. Hennes Pinterest-profil innehåller många bilder av Davids spira.

Efter att judiska Johanna gått i god för Toves liv hoppade Tove in i sin arabiska mormors bil och begav sig till McDonald’s. Många av oss har blivit skakade av den svenska läkarstudenten Tove Tönnies död;"

https://kandisbloggen.com/tove-tonnies-pojkvan/

Men shit, är de helt tappade eller?
Kan man anmäla till internet?
Känns som någon som vill driva trafik till sin sida genom att kommentera aktuella ämnen i syfte av att kunna tjäna en hacka, känns dåligt översatt från translate eller när en bebis-AI får konstruera någon text möjligtvis.
Citera
2023-05-16, 13:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia

Nu svarar jg dig igen, även om detta inte har att gör med vad vi pratade om direkt. Det handla rom det förhör man har med Johanna i jan - 23.

Jag får kolla sen när jag har tid, men har för mig att det är här hon plötsligt ändra sin version till att allt händer precis när de kommer hem.

Jag har felaktigt trott at det var först i rätten hon tog upp det, tror jag, men måste kolla igen för säkerhets skull. Ska iväg nu, så får kolla senare.

Jag tror alltså att hon här föröker pressa i Maja, därav de vaga orden om Majas delaktighet.

A 153/1053:

"F: Däremot så säger Maja att hon inte var med inne i badrummet. Vad kan du säga om det?
J: Nej, hon var ju med när det, ja när allt hände. Det var hon.
F: Det var hon?
J: Ja, jo absolut. Det vet jag ju.
F: Maja säger att hon inte har sett vad som har hänt i badrummet.
J: Jaha. Nej men det måste hon ha gjort eftersom hon var där och agerade också då så att
säga.
F: Mmm.
J: Ja, nej, ja jag blir lite förbryllad där.
F: Mmm jag ser det på dig.
J: Eh, mmm.
F: Maja har lämnat i stort sett samma version som du vad som hände där inne i badrummet.
Skillnaden är att hon säger att det här ska du ha berättat för henne.
J: Alltså…
A: Vad då? Jag förstår inte riktigt, vad säger hon, alltså att hon, det som har hänt i badrummet
har hon bara fått återberättat?
F: Av Johanna.
A: Okej.
J: Nej hon var ju med och hon rörde ju liksom Tove också då så att säga. Maja var med.
Mmm, tyvärr så var hon ju det.
F: Maja säger att du berättade det här för henne i efterhand och företrädelsevis då på
söndagen nere vid Illharjen där vad det var som hände i badrummet.
J: Ja alltså jag behövde ju inte berätta vad som hände i badrummet i och med att Maja också
var där
, eh, sen pratade vi ju om och jag sa till Maja att hon skulle sen säga en annan version
då i början, den versionen som jag berättade i början. Det sa jag till Maja att hon skulle ljuga
då i början. Det gjorde jag och sen pratade vi om andra saker också och så där. Så det har jag
sagt innan det gjorde vi ju men jag behövde ju inte som sagt berätta vad som hände i
badrummet för då var ju Maja med. Så var det ju. Sen vet ju inte jag exakt liksom hur hon
uppfattade saken men hon var ju fysiskt närvarande och gjorde det jag berättat att hon gjorde
då.

F: Mmm. Maja säger att hon, när ni kom till lägenheten ni tre, du och Maja och Tove så gick
hon mer eller mindre direkt och lade sig och somnade så hon sov sig igenom det här.
J: Nej det gjorde hon inte, tyvärr utan vi gick in och sen gick vi ju runt i lägenheten först och
kollade och då var ju Maja med. Hon gick inte och lade sig tyvärr.
F: Så Maja har inte sovit när det här händer?
J: Nej.
BF: Sov Maja överhuvudtaget efter att ni hade kommit till lägenheten innan ni åkte iväg med
Tove?
J: Nej inte vad jag vet. Sen när jag åkte till Mc Donald´s så vet jag ju inte vad Maja gjorde då
men när jag var med Maja så var hon ju vaken så att säga innan vi åkte den här bilturen och
så där då var hon ju vaken.
BF: Okej.
A: Så den enda gången som du inte vet vad hon gör är när du är på Mc Donald´s?
J: Ja precis eftersom jag inte är där.
"

Jag bara frågar mig hur Johanna inte riktigt vet om Maja sovit t ex???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in