2023-05-16, 11:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Nej. Det är bara önskedrömmar från din sida. Tyskland har helt förändrat sin försörjningskedja av naturgas.
Det stämmer inte enligt artiklar jag läst, det tar flera år att ersätta gigantiska ryska pipelines med fartyg från USA. Utöver detta var rysk gas billigast i världen och fartygstransporterad gas kostar 2-3 gånger mer.

Sanningen avslöjas i augusti när Tyskland åter ska fylla på gaslagret inför vintern. Sist 6-dubblades gaspriset i hela Europa.

Vill tipsa om att Frankrike funderar på att sluta exportera sin kärnkraftel till andra länder som frivilligt lagt ner sin kärnkraft.
Citera
2023-05-16, 11:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
Kritiskt läge nu, väldigt viktigt hur Riksbanken agerar framöver.
Riksbanken kommer inte att göra någonting annat än att följa ECB. ECB följer i sin tur US FED, men med en lag-period på kanske 6 månader eftersom USA hade inflation först och började höja räntor först.
Citera
2023-05-16, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Ja? Det är ju inte meningen att man ska ha en högre nivå på räntan längre än nödvändigt, naturligtvis.

Efter perioden med en högre ränta och inflationen faller tillbaka kommer ju näringslivet att återhämta sig och gå stärkta ur inflationskrisen.

Däremot drabbas näringslivet hårt av en situation där man låter inflationen bita sig fast med konkurser och arbetslöshet som följd.

EDIT: Ligger man kvar på alltför hög ränta riskerar man att få deflation vilket är lika destruktivt som hög inflation.

Deflation med negativ realränta. Vad har du rökt på?
Citera
2023-05-16, 11:38
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Riksbanken kommer inte att göra någonting annat än följa ECB. De följer också US FED, men med en lag-period på kanske 6 månader eftersom USA hade inflation först och började höja räntor först.

Riksbanken påstår att de tar egna beslut men jag håller med dig, de gör som ECB och FED gör. FED bedöms hålla räntan oförändrad framöver, enligt ekonomer är sannolikheten för det 94% dvs väldigt säker. Men man vet aldrig.
Citera
2023-05-16, 11:41
Medlem
Citat:
Riksbanken påstår att de tar egna beslut men jag håller med dig, de gör som ECB och FED gör. FED bedöms hålla räntan oförändrad framöver, enligt ekonomer är sannolikheten för det 94% dvs väldigt säker. Men man vet aldrig.

Och usas inflation är 5%. Styrräntan lika hög.

Vår inflation är 10,5. Styrränta 3,5. Ser du diskrepansen?
Citera
2023-05-16, 11:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
US FED har gått ut extremt tydligt med att de höjer lite till, sedan stilla i minst ett år så de ser att inflationen permanent är låg. Det är detta som sker enligt mig, de kommer att göra som de säger.

Endast en total kris kan ändra detta, t.ex att 100 banker i USA faller, att USA inte kan betala sin statsskuld, att fastighetsmarknaden imploderar. Då kommer en blixtsnabb räntesänkning. Räntemarknaden tror på just detta scenario, vi har världens största yield curve inversion just nu, och en sådan efterfölljs alltid av kaos. marknaden kan se framtiden bättre än alla riksbanker.

I själva verket behövs inte riksbanker längre. Vi bör låta marknaden sätta alla räntor. US FED har enbart ordnat kaos de sista 20 åren.
Citera
2023-05-16, 11:42
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxxiss
Jag tycker att vi ska höja räntan till minst det dubbla kanske de tredubbla - bostadsmarknaden där jag bor är på ett år bara - 20%. Ser helst av allt att bostadsmarknaden ska gå ner med minst 50% till

Du kommer ändå vara fast i hyresrättsträsket.
Citera
2023-05-16, 11:44
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna

Hör och häpna, ekonomierna skiljer sig. Titta på valutavärdena, det som betyder något inte procentsatsen på styrräntan.
Citera
2023-05-16, 11:45
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
US FED har gått ut extremt tydligt med att de höjer lite till, sedan stilla i minst ett år så de ser att inflationen permanent är låg. Det är detta som sker enligt mig, de kommer att göra som de säger.

Endast en total kris kan ändra detta, t.ex att 100 banker i USA faller, att USA inte kan betala sin statsskuld, att fastighetsmarknaden imploderar. Då kommer en blixtsnabb räntesänkning. Räntemarknaden tror på just detta scenario, vi har världens största yield curve inversion just nu, och en sådan efterfölljs alltid av kaos. marknaden kan se framtiden bättre än alla riksbanker.

I själva verket behövs inte riksbanker längre. Vi bör låta marknaden sätta alla räntor. US FED har enbart ordnat kaos de sista 20 åren.

Bra inlägg
Citera
2023-05-16, 11:45
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna

Vi skall nog också upp mot 5% vad det lider, och vilken gråt och tandagnisslan som kommer höras här i tråden då, från alla som tycker att det av någon anledning skall vara nästan gratis att låna pengar.
Citera
2023-05-16, 11:48
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vi skall nog också upp mot 5% vad det lider, och vilken gråt och tandagnisslan som kommer höras här i tråden då, från alla som tycker att det av någon anledning skall vara nästan gratis att låna pengar.

För all del, öka på men marknaden i USA är starkare och mer motståndskraftiga mot räntesats på styrräntan, Sverige är mer exponerad pga mer rörliga räntor och allmänt mindre ekonomi.
Citera
2023-05-16, 11:51
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
För all del, öka på men marknaden i USA är starkare och mer motståndskraftiga mot räntesats på styrräntan, Sverige är mer exponerad pga mer rörliga räntor och allmänt mindre ekonomi.
Det är visserligen sant, men jag ser ändå inte denna nivå som en omöjlighet. Vi får se när effekterna av nuvarande nivå börjar visa sig. Förhoppningsvis har vi redan gjort tillräckligt, men jag vågar inte hoppas för mycket, utan tar höjd för att det kommer ytterligare höjningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in