2023-05-16, 10:05
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Gaslagren står i sin lägsta punkt nu för året.
Dock är den nuvarande lagringsgraden mycket högre än tidigare år. Och gaspriserna är lägre än på länge. Och fortsatt fallande. Allt tyder på att det kommer bli billigt att återfylla lagren.

Det innebär då att länder som använder gas i stor utsträckning för att producera el (så som Holland, Italien och Storbritannien) inte kommer bidra till högre priser än kanske 45 öre/kWh. LNG står nu i ca 32 EUR/MWh.

Därmed så är inte risken för höga elpriser nästa vinter så hög.

Gaspriserna kommer rusa i Augusti, tror vi kommer se högre priser detta år än förra året, eftersom Tyskland, Holland, etc, nu måste konkurrera med Asien om LNG, vilket inte behövdes förra hösten, då Tyskland fyllde sina lager med Rysk pipeline gas.
Citera
2023-05-16, 10:21
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Vad ni missar är att det inte bara är bostadslån som skapar bekymmer. Jag kommer åka på en kostnad på ca 10 papp mer i månaden nästa år. Det klarar jag men jag gör det inte glatt.

Vad jag däremot är orolig är när byggsektorn riskerar att svajja och kanske rasa, och dra med sig bankerna i det fallet.

Att vi haft onyktert låg ränta för länge tänker jag inte argumentera emot, men man kan inte dra i handromsen om man kör en liten Fiat (pun intended) om man har en långtradare bakom sig...

Här måste vi ju försöka plana ut inflationen. Kanske skattelättnader på energin, och strukturera om SBAB till att vara en aktör som håller bolånen nere med attraktiva erbjudanden istället för att vara en marknadsbank.

Vi kommer behöva svälja många sura piller i samhället för att städa upp den politik som förts de senaste åren, och jag ser gärna att man ifrågasätter politikerna som tex la ner kärnkraft, eller inte förde en hållbar bidragspolitik. Men räntevapnet är ett brett vapen som inte bara slår mot oss bolånetorskar utan även brett mot företagssektorn.
Självklart är det inte roligt när man behöver dra ner på de kubanska cigarrerna och dyr-spriten. Det tycker inte jag heller, men det är trots allt fortfarande den nivån vi är på, att det är lyxkonsumtion som får stryka på foten.

När det handlar om företag får jag väl utgå ifrån det bolag jag själv har bäst inblick i, nämligen det där jag är anställd. Vi sitter för närvarande och planerar hur vi skall ta marknadsandelar av de som byggt en mer konjunkturkänslig struktur och under rådande omständigheter förr eller senare kommer tvingas backa.

Att arbetslösheten skall öka kan vi nog alla vara överens om, och den här gången verkar det vara tjänstemän som drabbas hårdast. I förlängningen tror jag att man kommer behöva införa någon form av medborgarlön eller liknande, eftersom det kommer finnas horder av människor vars tjänster redan är eller kommer att bli helt överflödiga.

Jag är helt med på att vi inte bör bromsa in för snabbt, men det tror jag inte man gjort hittills. Naturligtvis måste man passa sig för att inte överkompensera för gångna års felaktiga politik, men detta kommer tyvärr att behöva svida för många, tror jag. Sedan skall man förstås se till att det inte svider mer än nödvändigt, men jag tror ändå vi ligger på ungefär rätt nivå just nu.
Vi får se hur det ser ut i höst, först då kommer vi att se tydligare effekter.
Citera
2023-05-16, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Gaspriserna kommer rusa i Augusti, tror vi kommer se högre priser detta år än förra året, eftersom Tyskland, Holland, etc, nu måste konkurrera med Asien om LNG, vilket inte behövdes förra hösten, då Tyskland fyllde sina lager med Rysk pipeline gas.

Sedan Tyskland införde sin bevakning på gas nivåerna 2022 så har situationen sett stabil ut och bedömningen är att även nästa års vinter ser bra ut.

https://www.bundesnetzagentur.de/EN/Areas/Energy/SecurityOfSupply/GasSupply/start.html

https://www.reuters.com/business/energy/german-gas-storage-operators-optimistic-current-next-winter-2023-02-09/
Citera
2023-05-16, 10:28
Avslutad
Citat:
Tyskarna tog/fick allt mindre rysk pipelinegas ifjol.

Tyskarna har rekordsnabbt byggt (bygger?) fler LNG-terminaler.
Citera
2023-05-16, 10:28
Medlem
Fruktansvärt hur dyrt allt har blivit!!!
Citera
2023-05-16, 10:31
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Inte att knäcka den men väl att kyla ned den. Det ska vara tufft för näringslivet i en situation av hög inflation.
Kritiskt läge nu, väldigt viktigt hur Riksbanken agerar framöver.
Senast redigerad av ChiefenKing 2023-05-16 kl. 10:35.
Citera
2023-05-16, 10:32
Bannlyst
Citat:
Nej. Det är bara önskedrömmar från din sida. Tyskland har helt förändrat sin försörjningskedja av naturgas.
Citera
2023-05-16, 10:34
Medlem
Jag tycker att vi ska höja räntan till minst det dubbla kanske de tredubbla - bostadsmarknaden där jag bor är på ett år bara - 20%. Ser helst av allt att bostadsmarknaden ska gå ner med minst 50% till
Citera
2023-05-16, 10:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
Brinnande punkten är nu, väldigt viktigt läge för Riksbanken.
Ja? Det är ju inte meningen att man ska ha en högre nivå på räntan längre än nödvändigt, naturligtvis.

Efter perioden med en högre ränta och inflationen faller tillbaka kommer ju näringslivet att återhämta sig och gå stärkta ur inflationskrisen.

Däremot drabbas näringslivet hårt av en situation där man låter inflationen bita sig fast med konkurser och arbetslöshet som följd.

EDIT: Ligger man kvar på alltför hög ränta riskerar man att få deflation vilket är lika destruktivt som hög inflation.
Senast redigerad av Lpq32 2023-05-16 kl. 10:39.
Citera
2023-05-16, 10:55
Medlem
Var i artikeln kan man läsa att räntan helt säkert kommer att höjas betydligt mer?
Citera
2023-05-16, 10:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Var i artikeln kan man läsa att räntan helt säkert kommer att höjas betydligt mer?

Citat:
Hushållen verkar inte tro på centralbankens budskap om räntan och det kan tvinga Riksbanken att höja mer.

EDIT: Sedan är det där överspelat eftersom vi fick nya inflationssiffror igår.
Citera
2023-05-16, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
EDIT: Sedan är det där överspelat eftersom vi fick nya inflationssiffror igår.

"det kan tvinga..." Kan är ett nyckelord här. Det betyder absolut inte att räntan helt säkert kommer att höjas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in