Citat:
Ursprungligen postat av
Gulsmurf2
Vad ni missar är att det inte bara är bostadslån som skapar bekymmer. Jag kommer åka på en kostnad på ca 10 papp mer i månaden nästa år. Det klarar jag men jag gör det inte glatt.
Vad jag däremot är orolig är när byggsektorn riskerar att svajja och kanske rasa, och dra med sig bankerna i det fallet.
Att vi haft onyktert låg ränta för länge tänker jag inte argumentera emot, men man kan inte dra i handromsen om man kör en liten Fiat (pun intended) om man har en långtradare bakom sig...
Här måste vi ju försöka plana ut inflationen. Kanske skattelättnader på energin, och strukturera om SBAB till att vara en aktör som håller bolånen nere med attraktiva erbjudanden istället för att vara en marknadsbank.
Vi kommer behöva svälja många sura piller i samhället för att städa upp den politik som förts de senaste åren, och jag ser gärna att man ifrågasätter politikerna som tex la ner kärnkraft, eller inte förde en hållbar bidragspolitik. Men räntevapnet är ett brett vapen som inte bara slår mot oss bolånetorskar utan även brett mot företagssektorn.
Självklart är det inte roligt när man behöver dra ner på de kubanska cigarrerna och dyr-spriten. Det tycker inte jag heller, men det är trots allt fortfarande den nivån vi är på, att det är lyxkonsumtion som får stryka på foten.
När det handlar om företag får jag väl utgå ifrån det bolag jag själv har bäst inblick i, nämligen det där jag är anställd. Vi sitter för närvarande och planerar hur vi skall ta marknadsandelar av de som byggt en mer konjunkturkänslig struktur och under rådande omständigheter förr eller senare kommer tvingas backa.
Att arbetslösheten skall öka kan vi nog alla vara överens om, och den här gången verkar det vara tjänstemän som drabbas hårdast. I förlängningen tror jag att man kommer behöva införa någon form av medborgarlön eller liknande, eftersom det kommer finnas horder av människor vars tjänster redan är eller kommer att bli helt överflödiga.
Jag är helt med på att vi inte bör bromsa in för snabbt, men det tror jag inte man gjort hittills. Naturligtvis måste man passa sig för att inte överkompensera för gångna års felaktiga politik, men detta kommer tyvärr att behöva svida för många, tror jag. Sedan skall man förstås se till att det inte svider mer än nödvändigt, men jag tror ändå vi ligger på ungefär rätt nivå just nu.
Vi får se hur det ser ut i höst, först då kommer vi att se tydligare effekter.