2023-05-15, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Inte panik? Så varför bör inte RB höja räntan för att säkerställa att inflationen bränns bort ur samhällsekonomin så fort som möjligt?
Vi har redan sett hur det går när man tror att inflationen är på g bort och man är för slapp med åtstramningarna, då studsar inflationen upp igen.

Nej, vad i ovanstående resonemang får dig att samla dig kring ett begrepp som panik?
Jag resonerar kring att inflationen gått ner mer än förutspått = positivt.
Fortfarande hög, Yes. Råder inga tvivel.
Men den kommer fortsatt gå ner, brant nåt så kopiöst kommande 6-12 mån bara genom mätmetoden.
Dessutom har räntan höjts rekordsnabbt, så ser inte riktigt varför Du panikar? Det är du som panikar. Ingen annan.
Just nu ligger väl förväntningen på räntan mest riktigt av alla spåkulor man tittat i sista året. Nämligen det att man höjer med 25 punkter i antingen juni eller september.

Kan man hantera inflationen på det här sättet, precis som övriga jorden agerar, är det naturligtvis positivt för landet ur många aspekter.
Kronan är ett problem. Exakt hur man ska ta i det vet jag inte. Räntan är för enkelspårig i det. Kanske man behöver ta till valutainterventioner.
Senast redigerad av M.J.A 2023-05-15 kl. 21:27.
Citera
2023-05-15, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Eventuell vinst eller förlust har inget med saken att göra.
BRFer är rent av så kommunistiskt något kan bli.
Man skickar in en summa till ett gemensamt konto där en styrelse bestämmer vad som ska göras med pengarna och hur mycket alla ska betala m.m.
Du får inte ens hyra ut boendet eller knappt bygga om utan styrelsens godkännande.

Du min vän bor i det mest kommunistiska sättet man kan bo på.

Flytta in i en villa så kan du anklaga andra för att vara kommunister, så länge du bor i din lilla Brf kan du va tyst ditt kommunist svin.

Svårt att hitta små villor, små bostadsrättslägenheter är enklare att hitta.
Citera
2023-05-15, 21:36
Medlem
Att dementera något negativt kommande räntehöjningar är något som måste göras

Klart fan det skulle bli kaos/upplopp om nått annat presenteras.

Går det ner kan vi tacka vår lyckliga stjärna, men jag tror regeringen o finans mörkar, jag hoppas min magkänsla har fel.
Hösten blir inte roligt då lån skrivs om för många efter alla coronaköp inom bostadseran för 3år sedan maj - Aug
Citera
2023-05-15, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Att dementera något negativt kommande räntehöjningar är något som måste göras

Klart fan det skulle bli kaos/upplopp om nått annat presenteras.

Går det ner kan vi tacka vår lyckliga stjärna, men jag tror regeringen o finans mörkar, jag hoppas min magkänsla har fel.
Hösten blir inte roligt då lån skrivs om för många efter alla coronaköp inom bostadseran för 3år sedan maj - Aug
Intressant, vad tror du att de mörkar? Att det är värre än vi vanligt dödliga vet om?
Citera
2023-05-15, 21:50
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Citat:
Man skickar in en summa till ett gemensamt konto där en styrelse bestämmer vad som ska göras med pengarna och hur mycket alla ska betala m.m.
Du får inte ens hyra ut boendet eller knappt bygga om utan styrelsens godkännande.

Flytta in i en villa så kan du anklaga andra för att vara kommunister, så länge du bor i din lilla Brf kan du va tyst ditt kommunist svin.

Det roliga här är ju att du faktiskt har rätt, och bostadsrättter är typiskt svenskt, i andra länder existerar inte bostadsrätter eller är mkt ovanligt.
Citera
2023-05-15, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Seasick-Steve
Jaaaa, för har Argentina en inflation på 109% (Dom har haft skyhög inflation i typ 20 år) så kommer ju aaaallaaaa andra länder i världen också ha det!!!

🤣🤣🤣🤣🤣🤣

RB kommer höja ordentligt. Minst 2.5 - 3.0 framemot hösten.

Räntan skall vara 2.0 och nu är den över 9.0. vi måste uppemot 7 procent på rörliga.

Helt oacceptabelt att ligga så lågt som vi gör nu.
Senast redigerad av RandomSvenskDude 2023-05-15 kl. 22:15.
Citera
2023-05-15, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude

Räntan skall vara 2.0 och nu är den över 9.0. vi måste uppemot 7 procent på rörliga.

Du klarar inte ens av att göra skillnad på ränta, och inflation. Dina spådomar, är inte värda särskilt mycket 🤣
Citera
2023-05-15, 22:18
Bannlyst
Citat:

Med den "logiken" är du ju kommunist, om du bor i villa, och betalar skatt?

Du betalar in skatt till staten (gemensamt konto) där regering/riksdag (styrelsen) bestämmer vad som ska göras med pengarna. Du får inte ens bygga/göra vad du vill på tomten du äger, utan bygglov/tillstånd från kommunen.

Du min vän, är råkommunist!

Sluta betala skatt, och bo i villa, så kan du anklaga andra för att vara kommunister, men sålänge du betalar skatt och äger ditt boende, ska du va tyst ditt "kommunist svin" (särskrivning med) 🤣

Jävla pulver.
Citera
Bannlyst
Citat:
Du klarar inte ens av att göra skillnad på ränta, och inflation. Dina spådomar, är inte värda särskilt mycket 🤣

Möjligt kompis.

Räntan kommer gå upp massivt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude

Många med bolån kommer få ett helvete om det höjs så mycket. 🥺

En ökande arbetslöshet inom främst tjänstesektorn sen är det god natt.
Citera
2023-05-15, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kellare-kristoffer
Många med bolån kommer få ett helvete om det höjs så mycket. 🥺

En ökande arbetslöshet inom främst tjänstesektorn sen är det god natt.

Finns inget annat alternativ. Tråkigt att 20-25 procent av alla goes to hell.

Men vi får se det som som att vi fixar grejerna.

Huset vinner alltid
Citera
2023-05-15, 22:25
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Jaaaa, för har Argentina en inflation på 109% (Dom har haft skyhög inflation i typ 20 år) så kommer ju aaaallaaaa andra länder i världen också ha det!!!

🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Sverige har över 20% stagflation och det roliga har inte ens börjat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in