2023-05-15, 21:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är ju en intressant tanke också, att den som just sett sitt första lik nog inte är så jättesugen på att äta direkt efter det. Johanna åt ju inget.

Indicierna som talar för Majas oskuld börjar nå beviskravsnivå.

Det finns exempel på mördare som ganska snart efter att de såg sitt, vad vi känner till, första lik, stoppar i sig mat, till exempel pizza.

Om en mördare eller medhjälpare äter eller inte efter att ha sett ett lik är väl ganska intetsägande?

Varför är det intressant att J och M inte åt något?
Citera
2023-05-15, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
M har inget att förlora på att spela dum, ta på sig offerkoftan eller ljuga. I bästa fall får hon ett par månader för att hon hjälpt J att dumpa T. Snart är hon ute i det fria och kan fortsätta sitt partyknarkande och supande på Nöjet.

Precis
Är det samma ursäkter som rätten gör sin bedömning på i domstol som vissa gör här så lär hon snart vara utsläppt

Bäst att hon funderar på vart hon kan bo utan att någon känner igen henne
På Nöjet lär det inte bli fler besök
Citera
2023-05-15, 22:02
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Jaså, så bara för att M säger att hon åt en burgare så är det hon säger sanningen?

Jepp. Det är en av tillräckligt många indicier för att knyta ihop en hel indiciekedja med bevishöjd.
Citera
2023-05-15, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
MH åt hamburgaren innan hon fick kännedom om att TT blivit mördad.

Enligt henne själv ja. Det är mycket hon sagt som visat sig inte stämma. I princip hela hennes utsaga gällande vad som hände i lägenheten.
Citera
2023-05-15, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det är intressant att JJ inte lägger upp det som ett självförsvar utan mer att hon ströp lite och det blev tokigt. Även hennes försvarare liknade det ju mer vid hur småflickor skojbråkar och stryper varandra när de är små.

Hade våldet kunnat bedömas annorlunda om JJ hävdat enbart självförsvar? Känns som övervåld va?

Att hon inte hävdar självförsvar borde ju finnas flera anledningar till...
Hon visste inte vad Maja hade berättat.
Maja var med, annars hade det varit lättare att hitta på.
JJ hade inga skador alls.
Skadorna från hennes stryptag på Tove...osv
Borde ju absolut vara övervåld då det ju inte finns något som tyder på att hon försökt försvara sig.
Citera
2023-05-15, 22:09
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jepp. Det är en av tillräckligt många indicier för att knyta ihop en hel indiciekedja med bevishöjd.

Jaha. En väv av lögner - ett ruttet rättssystem där det lönar sig att ljuga.
Senast redigerad av Pythia_88 2023-05-15 kl. 22:12.
Citera
2023-05-15, 22:14
Medlem
Jag hänger inte med nu
Vad jag fattade det som så är det beslutat att Anders E (rättsläkaren väl?) måste lämna in ett skriftligt utlåtande innan. Det har inte JJ råd med. Alltså kan han inte kallas som expert trodde jag i och med det.
Vad har ändrats? Nån som kan förklara lite enklare vore snällt? Även vad det innebär att Rättsliga Rådet kallas in av Rullman?
Citera
2023-05-15, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Borde ju absolut vara övervåld då det ju inte finns något som tyder på att hon försökt försvara sig.

Men hon behövde inte hitta på nåt då Maja ju nu inte berättat nåt om våldet alls?
Citera
2023-05-15, 22:22
Medlem
Citat:

Eftersom J är duktig på lögner så hade hon mycket väl kunnat dra till med ännu en lögn om självförsvar

Eftersom M inte vet något enl henne själv så vad skulle J vara rädd för vad hon sagt?
Citera
2023-05-15, 22:37
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det finns exempel på mördare som ganska snart efter att de såg sitt, vad vi känner till, första lik, stoppar i sig mat, till exempel pizza.

Om en mördare eller medhjälpare äter eller inte efter att ha sett ett lik är väl ganska intetsägande?

Varför är det intressant att J och M inte åt något?

Maja åt en hamburgare. Det menar jag är ställt utom rimligt tvivel. Det tillsammans med de övriga indicier jag har lyft fram under framförallt gårdagen menar jag visar att det inte bara är så att det saknas bevis nog för att fälla Maja utan att det dessutom finns tillräckligt med indicier för att visa att Maja faktiskt också är oskyldig. Var för sig säger indicier ofta inte mycket, men tillsammans kan de bilda en indiciekedja som kan nå beviskravsnivå och det menar jag har skett här.
Citera
2023-05-15, 22:41
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Enligt henne själv ja. Det är mycket hon sagt som visat sig inte stämma. I princip hela hennes utsaga gällande vad som hände i lägenheten.

I princip ingenting av det hon sagt om vad som hände i lägenheten har motbevisats. Det finns ingen anledning att tvivla på något av det hon säger om vad som skett. Inklusive hamburgaren och att hon såg toves lik först i hallen.
Citera
2023-05-15, 22:45
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Jag hänger inte med nu
Vad jag fattade det som så är det beslutat att Anders E (rättsläkaren väl?) måste lämna in ett skriftligt utlåtande innan. Det har inte JJ råd med. Alltså kan han inte kallas som expert trodde jag i och med det.
Vad har ändrats? Nån som kan förklara lite enklare vore snällt? Även vad det innebär att Rättsliga Rådet kallas in av Rullman?

Svaren du söker finns helt säkert bland rättens aktbilagor. Det är bara ingen här som begärt ut dem och förmedlat vad som skett. Förmodligen har ersättning för professorns skriftliga författande löst sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in