2023-05-15, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Som jag gissade är det väl recidiv hon nämner.

Ö-satt kommentar:
"– Om man först kan styrka ytterligare två förhållanden av liknande karaktär med en befogad misstanke så kan man också hävda att det finns risk för upprepning, säger hon. Rätten kommer därför att säga att 32-åringen också ska vara kvar. i fängelse av den anledningen."

Ang häktningsgrund finns flykt, kollusion (förstöra utredning/spår) och recidiv (att fortsätta brottslighet).

Mer liknande brott stärker givetvis bilden, alt att det finns en liknande bild som en person är dömd för tidigare. Men brottets karaktär är likaväl avgörande.

Ta Madsen som ett exempel, det är brottets allvarlighetsgrad och karaktär som ökar risken.
Likt att en pedofil indikerar hög risk att fortsätta angripa barn.
Recidiv påminner mer om en riskbedömning vid ett frisläppande, fast i inledningen av en utredning.

Det förvånar mig således och om det vore minsta troligt att nån domare skulle släppa ut honom med tanke på det han gjort mot F*lippa?
Det är ett mycket allvarligt brott att överfalla, röva bort, frihetsberöva och utsätta ett barn för upprepade våldtäkter, fysiskt våld och hot.

Han är så starkt misstänkt som det bara går att vara - filmat överfall och gripen på plats i villan ihop med offret.
Ett offer som tack och lov lever och kan vittna mot honom, stärkt med annan bevisning.

Det är minst sagt skälig grund och fängelse mer än 6 månader, har då svårt att se nån ÅK orolig med den säcken som enbart F genererar för häktning.
Takk
Citat:
Det förvånar mig således och om det vore minsta troligt att nån domare skulle släppa ut honom med tanke på det han gjort mot F*lippa?

Det är minst sagt skälig grund och fängelse mer än 6 månader, har då svårt att se nån ÅK orolig med den säcken som enbart F genererar för häktning.
Du har rett i dette. Jeg beklager at jeg ikke forsto betydningen av ordet recidiv da jeg svarte på innlegget.
Citera
2023-05-15, 16:19
Avslutad
Mycket som är märkligt i fallet E.M.

Här har ju polisen lagt förbud för ägaren till firman att uttala sig om vem som kört en ev varubil i Korsör vid tiden för E.M:s försvinnande.

- Den ene var en yngre chauffør fra lokalområdet, der meldte sig syg om aftenen 9. juli.

Chaufføren havde stadig sin hvide kassevogn til rådighed, og ifølge Jan Jørgensen havde han en historik, som gjorde, at politiet interesserede sig indgående for denne chauffør.

Ifølge Jan Jørgensen har politiet givet ham forbud mod at tale om ham i pressen.

https://www.bt.dk/emilie-meng-mysteriet/to-chauffoerer-undersoegt-i-emilie-meng-sagen-en-skjulte-uhyggelig
Citera
2023-05-15, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Mycket som är märkligt i fallet E.M.

Här har ju polisen lagt förbud för ägaren till firman att uttala sig om vem som kört en ev varubil i Korsör vid tiden för E.M:s försvinnande.

- Den ene var en yngre chauffør fra lokalområdet, der meldte sig syg om aftenen 9. juli.

Chaufføren havde stadig sin hvide kassevogn til rådighed, og ifølge Jan Jørgensen havde han en historik, som gjorde, at politiet interesserede sig indgående for denne chauffør.

Ifølge Jan Jørgensen har politiet givet ham forbud mod at tale om ham i pressen.

https://www.bt.dk/emilie-meng-mysteriet/to-chauffoerer-undersoegt-i-emilie-meng-sagen-en-skjulte-uhyggelig
Takk for link.
"B.T. har været i kontakt med et familiemedlem til Frank, som oplyser, at Frank nåede at blive afhørt af politiet om Emilie Meng inden sin død.
Han blev ifølge familiemedlemmet udelukket som mistænkt, fordi hans tidligere ofre var små børn, og fordi han ikke med sikkerhed kunne placeres i Korsør 10. juli 2016."
Betyr dette at politiet antakelig ikke tok DNA-prøve av denne mannen?

"Frank" var altså sjåfør for "Et lille vognmandsfirma fra Slagelse"? ("S2 Afsnit 5: Jans chauffører. Emilie Meng Mysteriet").
MGM hadde tilknytning til Slagelse. Kan "Frank" og MGM ha kjent hverandre?

Link til podcastene finnes her ( 'Emilie Meng Mysteriet – De Mistænkte'):
Senast redigerad av z-z-z 2023-05-15 kl. 17:18.
Citera
2023-05-15, 16:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Takk

Du har rett i dette. Jeg beklager at jeg ikke forsto betydningen av ordet recidiv da jeg svarte på innlegget.
Jag har läst Mette förut, ang Madsen, och hon förefaller mer läsa ur boken.
Det hon säger är således korrekt, det kan vara så, men jag undrade om det har nån tung bäring i aktuellt fall?
Vet man att det (recidiv) inte finns med redan?

Vilket tar mig till nästa fråga om vad det då kan handla om inför domaren.
"Åklagaren kommer att begära att fängelsestraffet förlängs och att förhandlingen hålls bakom stängda dörrar, uppger polisen på Twitter.
Sydsjælland och Lolland-Falsters polis har inga ytterligare kommentarer."

Att det är förlängning av häktning är givet.
Det lär behöva bedömas inom vissa tidsperioder. Senast gick han självmant med på förlängning.

Varav jag dels funderat på om lyckta dörrar beror på att F ska vittna nu (oerhört hög prio).

Såvitt jag förstod så skulle ÅK bedöma inför varje förhandling om det var aktuellt att lyfta upp frågan kring de andra två misstankarna till häktningsgrund.

Försvarsadvokat Karina Skou uttalar sig inte enligt artikeln, säger bara att det ska bli domstolsförhandling.

Sen kommer då detta enligt media:
" At anklagemyndigheden nu vil have udvidet fængslingsgrundlaget, betyder, at en dommer skal tage stilling til de indicier eller beviser, som politiet mener, at de har fundet frem til i en eller flere af de sager, som manden er sigtet for.

Dommeren skal slutteligt afgøre, hvorvidt arrestanten skal sidde varetægtsfængslet på en begrundet mistanke, der rækker ud over det, han allerede er blevet varetægtsfængslet for."

Vart kom denna fakta från vs vad polis skrev på twitter?
Jag fattar inte riktigt uppgifterna som media tar upp. Har ÅK uttalat sig igen eller har de nåt dokument de utgår från?
De förefaller prata i bestämd form (ATT de är de andra två som kommer tas upp).

Sen kommer följande:
" Det er ikke muligt at få af vide, hvad udvidelsen af fængslingsgrundlaget går ud på"

Ergo. Vart kommer detta med "udvidelsen" och "utvidet" ifrån. "En dommer skal" .

Det är väl här Mette börjar ta upp ytterligare häktningsgrund (recidiv).

Har det nåt med Emilie att göra skulle jag bli mer än nöjd, men jag fattar inte vad media skriver om.
Eller på vilken grund (sakfakta)
Senast redigerad av develi 2023-05-15 kl. 17:00.
Citera
2023-05-15, 17:36
Medlem
Citat:
Jag har läst Mette förut, ang Madsen, och hon förefaller mer läsa ur boken.
Det hon säger är således korrekt, det kan vara så, men jag undrade om det har nån tung bäring i aktuellt fall?
Vet man att det (recidiv) inte finns med redan?

Vilket tar mig till nästa fråga om vad det då kan handla om inför domaren.
"Åklagaren kommer att begära att fängelsestraffet förlängs och att förhandlingen hålls bakom stängda dörrar, uppger polisen på Twitter.
Sydsjælland och Lolland-Falsters polis har inga ytterligare kommentarer."

Att det är förlängning av häktning är givet.
Det lär behöva bedömas inom vissa tidsperioder. Senast gick han självmant med på förlängning.

Varav jag dels funderat på om lyckta dörrar beror på att F ska vittna nu (oerhört hög prio).

Såvitt jag förstod så skulle ÅK bedöma inför varje förhandling om det var aktuellt att lyfta upp frågan kring de andra två misstankarna till häktningsgrund.

Försvarsadvokat Karina Skou uttalar sig inte enligt artikeln, säger bara att det ska bli domstolsförhandling.

Sen kommer då detta enligt media:
" At anklagemyndigheden nu vil have udvidet fængslingsgrundlaget, betyder, at en dommer skal tage stilling til de indicier eller beviser, som politiet mener, at de har fundet frem til i en eller flere af de sager, som manden er sigtet for.

Dommeren skal slutteligt afgøre, hvorvidt arrestanten skal sidde varetægtsfængslet på en begrundet mistanke, der rækker ud over det, han allerede er blevet varetægtsfængslet for."

Vart kom denna fakta från vs vad polis skrev på twitter?
Jag fattar inte riktigt uppgifterna som media tar upp. Har ÅK uttalat sig igen eller har de nåt dokument de utgår från?
De förefaller prata i bestämd form (ATT de är de andra två som kommer tas upp).

Sen kommer följande:
" Det er ikke muligt at få af vide, hvad udvidelsen af fængslingsgrundlaget går ud på"

Ergo. Vart kommer detta med "udvidelsen" och "utvidet" ifrån. "En dommer skal" .

Det är väl här Mette börjar ta upp ytterligare häktningsgrund (recidiv).

Har det nåt med Emilie att göra skulle jag bli mer än nöjd, men jag fattar inte vad media skriver om.
Eller på vilken grund (sakfakta)
Kanskje det er slik at ikke alle medier har mottatt samme informasjon, og kanskje noen medier har fått ekstra mye informasjon (eventuelt lekkasjer?)?

I følge denne artikkelen https://www.tv2east.dk/soroe/32-aarig-sigtet-for-drabet-paa-emilie-meng-skal-i-retten
skrev Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi på Twitter den 11.05.2023 kl 10.04 AM:
"Anklagemyndigheden vil anmode om, at fængslingsgrundlaget utvides og at retsmødet holdes for lukkede døre."

https://nyheder.tv2.dk/krimi/2023-05-11-anklager-onsker-udvidet-faengslingsgrundlag-for-32-arig skrev:
"Det er anklagemyndigheden, der har anmodet om retsmødet, fordi den vil have fængslingsgrundlaget udvidet. Med andre ord vil anklagemyndigheden have en dommer til at vurdere, om den har tilstrækkeligt stærke beviser til at få den 32-årige varetægtsfængslet også for andre sager."

"11. maj 2023, 10:11 | Opdateret 11. maj 2023, 13:53"
"Det er anklagemyndigheden, der har anmodet om retsmødet, fordi den vil have fængslingsgrundlaget udvidet. Med andre ord vil anklagemyndigheden have en dommer til at vurdere, om den har tilstrækkeligt stærke beviser til at få den 32-årige varetægtsfængslet også for andet."
https://www.sn.dk/danmark/anklager-oensker-udvidet-faengslingsgrundlag-for-32-aarig/

11.05.2023. "At anklagemyndigheden nu vil have udvidet fængslingsgrundlaget, betyder, at en dommer skal tage stilling til de indicier eller beviser, som politiet mener, at de har fundet frem til i en eller flere af de sager, som manden er sigtet for. Dommeren skal slutteligt afgøre, hvorvidt arrestanten skal sidde varetægtsfængslet på en begrundet mistanke, der rækker ud over det, han allerede er blevet varetægtsfængslet for."
https://ekstrabladet.dk/krimi/retsmoede-i-sag-om-32-aarig-sigtet/9759355

Noen medier ser ut til å ha fått mer opplysninger enn andre ja
Senast redigerad av z-z-z 2023-05-15 kl. 18:03.
Citera
2023-05-15, 17:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Kanskje ikke alle medier har mottatt samme informasjon? Kanskje noen medier har fått ekstra mye informasjon (eventuelt lekkasjer?)

I følge denne artikkelen https://www.tv2east.dk/soroe/32-aarig-sigtet-for-drabet-paa-emilie-meng-skal-i-retten
skrev Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi på Twitter den 11.05.2023 kl 10.04 AM:
"Anklagemyndigheden vil anmode om, at fængslingsgrundlaget utvides og at retsmødet holdes for lukkede døre."
Ja men förlängning är väl inte nåt spektakulärt?

En domare ska ta ställning till en eller flera enligt mediacitatet förut.
.... för att i nästa andetag skriva att de inte vet ett dugg.

Det är väl lyckta dörrar de funderar kring isf.
Att de inte släpps in.

Men som jag funderar på så torde det räcka gott och väl med F.
Har väldigt svårt att se denna försätts på fri fot av en domare.

Om de är trygga med det så är det väl smart att inte höja till häktningsnivå ang Emilie för fort?

Desto mindre läcker ut via rättsmöten ang detaljer och de kan undersöka mer i ro bakom kulisserna. Dvs i skuggan av det huvudsakliga rättsfallet tills det är riktigt tungt ang bevisning.

Det är väl inte annat än att vänta in om ÅK uttalar sig i nåt pressmeddelande och hoppas på att E inkluderas.
Kommer det nåt nu nästa gång lär det ha dignitet.
Senast redigerad av develi 2023-05-15 kl. 18:03.
Citera
2023-05-15, 18:20
Medlem
Citat:
Ja men förlängning är väl inte nåt spektakulärt?

En domare ska ta ställning till en eller flera enligt mediacitatet förut.
.... för att i nästa andetag skriva att de inte vet ett dugg.

Det är väl lyckta dörrar de funderar kring isf.
Att de inte släpps in.

Men som jag funderar på så torde det räcka gott och väl med F.
Har väldigt svårt att se denna försätts på fri fot av en domare.

Om de är trygga med det så är det väl smart att inte höja till häktningsnivå ang Emilie för fort?

Desto mindre läcker ut via rättsmöten ang detaljer och de kan undersöka mer i ro bakom kulisserna. Dvs i skuggan av det huvudsakliga rättsfallet tills det är riktigt tungt ang bevisning.

Det är väl inte annat än att vänta in om ÅK uttalar sig i nåt pressmeddelande och hoppas på att E inkluderas.
Kommer det nåt nu nästa gång lär det ha dignitet.
Enig med deg. Hvis anklagermyndigheten ønsker MGM varetektsfengslet for forbrytelser mot EM, så tenker jeg at de har svært sterke bevis mot MGM.
Citera
2023-05-15, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skaebne
vi kan båda ha rätt. Energiens hus har lager på andra sidan den stora vägen.
Jag känner till området väl och en kompis har ett företag i EH.

Detta ovan skrevs av misstag för Bakvendt, det borde ha varit för Sherlocksnake.
Citera
2023-05-15, 18:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Enig med deg. Hvis anklagermyndigheten ønsker MGM varetektsfengslet for forbrytelser mot EM, så tenker jeg at de har svært sterke bevis mot MGM.
Vore intressant att veta hur det fungerar rent juridiskt. De brukar annars vara häktade för nåt konkret som det i huvudsak gäller.
Iaf inte uttalanden om vissa fall bredvid så konkret.
Att de kollar tex cold cases rent allmänt är ju en sak. Eller minns du nåt liknande?
Vet inte hur det funkar i D-mark.

I sk 24:8 förhör (Sverige) presenteras misstanke, rättigheter och rätt till försvarare för den anhållne.
Sen efter viss tid måste han/hon släppas eller häktas, dvs prövas inför domstol.
Så den här är häktad via F och det han har gjort mot henne.

Har han "vittnesstatus" ang Emilie (dvs förhörd rent allmänt) innan de sen tar till tyngre artilleri som riktat misstänkt?

Om han inte är förhörd som häktad ang E så behöver han väl heller inte delges detaljer. Eller ska inte.
Typ som att det än inte är inför domare i rätten.
Bara prata fritt men inte konfronteras med detaljer i utredning?

Började bli fundersam då vi diskuterade fotokonfrontation ang den andra tjejen.
Misstanke är ändå stark och såpass stark att de till och med förmedlar det till allmänheten.
De måste ha nåt, men har hittills omgärdat det med en slags dold utredning.

Vet inte om jag öht gjorde mig begriplig. 😂
Senast redigerad av develi 2023-05-15 kl. 18:53.
Citera
2023-05-15, 19:02
Medlem
Citat:
Vore intressant att veta hur det fungerar rent juridiskt. De brukar annars vara häktade för nåt konkret som det i huvudsak gäller.
Iaf inte uttalanden om vissa fall bredvid så konkret.
Att de kollar tex cold cases rent allmänt är ju en sak. Eller minns du nåt liknande?
Vet inte hur det funkar i D-mark.

I sk 24:8 förhör (Sverige) presenteras misstanke, rättigheter och rätt till försvarare för den anhållne.
Sen efter viss tid måste han/hon släppas eller häktas, dvs prövas inför domstol.
Så den här är häktad via F och det han har gjort mot henne.

Har han "vittnesstatus" ang Emilie (dvs förhörd rent allmänt) innan de sen tar till tyngre artilleri som riktat misstänkt?

Om han inte är förhörd som häktad ang E så behöver han väl heller inte delges detaljer. Eller ska inte.
Typ som att det än inte är inför domare i rätten.
Bara prata fritt men inte konfronteras med detaljer i utredning?

Började bli fundersam då vi diskuterade fotokonfrontation ang den andra tjejen.
Misstanke är ändå stark och såpass stark att de till och med förmedlar det till allmänheten.
De måste ha nåt, men har hittills omgärdat det med en slags dold utredning.

Vet inte om jag öht gjorde mig begriplig. 😂
Jo du skriver veldig bra Du har rett i at det bruker å være konkret. Kanskje anklagermyndigheten feks ønsker MGM varetektsfengslet for bortføring og drap av EM (hvis de hittil har funnet bevis på dette, men hvis de feks ikke har rukket å finne eventuelle DNA-bevis mot MGM i forbindelse med voldtekt)?

Jeg vet dessverre ikke svaret på dine spørsmål.
Citera
2023-05-15, 19:04
Medlem
HeavyPops avatar
Är någon dömd för att ha mördat Emilie Meng?
Citera
2023-05-15, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Är någon dömd för att ha mördat Emilie Meng?
Nei. Men en 32-årig mann er siktet for å ha frihetsberøvet, voldtatt og drept Emilie Meng.
Se artikler:
Citat:
Her er en artikkel der siktelsene er omtalt:
"Der er ifølge sigtelserne tale om en mulig serieforbryder.
Det siger tidligere drabschef Bent Isager-Nielsen, efter at det på onsdagens pressemøde kom frem, at den 32-årige mand, som er varetægtsfængslet for at have bortført en 13-årig pige, også er sigtet i to andre sager.
Han sigtes for at have frihedsberøvet, voldtaget og dræbt Emilie Meng og for trusler med kniv, forsøg på frihedsberøvelse og forsøg på voldtægt på en anden ung kvinde i november 2022 i Sorø."
https://nyheder.tv2.dk/krimi/2023-04-26-tidligere-drabschef-om-32-aarig-der-kan-sagtens-komme-flere-sager

"Overblik - den 32-årige er sigtet i tre sager"
https://www.tv2east.dk/slagelse/overblik-den-32-aarige-er-sigtet-i-tre-sager
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in