2023-05-15, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Kanske inte helt relevant att bygga penningpolitiken på enbart den senaste månadens inflationsnivå?
Nej man måste naturligtvis följa utvecklingen noga och väl.
Citera
2023-05-15, 16:00
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValledelCauca
Spelar ingen roll, siffror hit dit.

Blir global lågkonjunktur till hösten ändå, och då ska du se på fan hur snabbt inflationen sjunker ihop.

Eller du kanske är en sådan där som tror på goldielocks, softlandings och att inflationen är transitorisk XD

Ja det är ju ganska logiskt när Riksbanken stannar av ekonomin.
Citera
2023-05-15, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
Ja? Det är ju det som behövs när man har inflation.
Citera
2023-05-15, 16:02
Medlem
pn222jws avatar
"Då borde du veta att inflationen sänker produktiviteten."

Marginellt...men ökar exporten. Och ökar inhemsk konsumtion av svenska varor. I och för sig vill jag - också - att det ska löna sig att spara en slant.
Citera
2023-05-15, 16:06
Medlem
Citat:

3.5 % är ingenting vännen.

Det är FED och ECB som avgjort utfallet.

Man vågar knappt höja i Sverige då svenskens sista lyckopiller finns i att värdet på bostäder&hus gått upp och att aktieportföljen är hyfsat intakt.

Jag menar kolla på hur svensken blivit våldgästad av skatter invandring den ena skiten efter den andra.

Utan huspris ökning så hade ju Kalle hängt i galgen.
Citera
2023-05-15, 16:07
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Ja? Det är ju det som behövs när man har inflation.

Absolut men hur hårt man stannar av den avgör hur baksmällan kommer bli. Jag har inte påstått att ekonomin kommer gå urstarkt. Det enda som skulle få fart är politiska reformer. Se konjunturskurvan från 2010, ganska likt läget vi är i nu.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/tillvaxt/konjunkturen---barometerindikatorn/
Citera
2023-05-15, 16:09
Bannlyst
Citat:
Absolut men hur hårt man stannar av den avgör hur baksmällan kommer bli. Jag har inte påstått att ekonomin kommer gå urstarkt. Det enda som skulle få fart är politiska reformer. Se konjunturskurvan från 2010, ganska likt läget vi är i nu.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/tillvaxt/konjunkturen---barometerindikatorn/
Ja man får ju inte ta i för mycket, naturligtvis.

Sedan måste man ju snabbt sänka räntan när inflationen gått ner, markant.
Citera
2023-05-15, 16:10
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
3.5 % är ingenting vännen.

Det är FED och ECB som avgjort utfallet.

Man vågar knappt höja i Sverige då svenskens sista lyckopiller finns i att värdet på bostäder&hus gått upp och att aktieportföljen är hyfsat intakt.

Jag menar kolla på hur svensken blivit våldgästad av skatter invandring den ena skiten efter den andra.

Utan huspris ökning så hade ju Kalle hängt i galgen.

Vi har ju 8 mörka och kalla månader dessutom, alltid något ju 😄
Citera
2023-05-15, 16:10
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mananas
En del i en bostadsrätt eller en köpt äganderätt är ju just en investering, sen att man bor där samtidigt är bara bonus.

Hjälp mig att förstå hur du resonerar här.
Citera
2023-05-15, 16:11
Medlem
Citat:
Vi har ju 8 mörka och kalla månader dessutom, alltid något ju 😄

Gör som jag gjorde broder, sälj skitet och flytta till värmen.

Där kvinnorna fortfarande är feminina, och folk inte skyr sig från att prata med varandra.

MVH
Citera
2023-05-15, 16:13
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan07
Med ditt resonemang så vill du att alla som inte kan cacha ett boende är WT och skall sluta att sova under köpta bostäder.!?.
Är hyresrätter verkligen billigare? Eller skall de bo i skogskojor, jordkulor?

Ditt resonemang kan appliceras på en TV också. Fattiga människor lånar för att köpa en TV att titta på själva. Rika människor köper en kontant, alternativt lånar för att köpa en TV som de sedan hyr ut och tjänar pengar på. Det gäller bostäder också, sedan kan man diskutera nödvändigheten av att äga en TV kontra en bostad. Det är svårt att ta sig från fattig till rik, men det förändrar inte det faktum att konsumtionslån - vilket inkluderar att låna till sin egen bostad - är ett upplägg för människor som har för lite pengar för att egentligen genomföra transaktionen.
Citera
2023-05-15, 16:14
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Gör som jag gjorde broder, sälj skitet och flytta till värmen.

Där kvinnorna fortfarande är feminina, och folk inte skyr sig från att prata med varandra.

MVH

Aa blir Spanien mas tarde 😄
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in