Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Angående 1: Mearsheimer är inte mot försvarsallianser. Han säger att en bipolär värld är den minst dåliga av världar, han är pessimist. En värld som är mer multipolär ser han som riskabel eftersom ju fler aktörer, ju större risk för missförstånd. En värld som är helt unipolär vet jag inte hur han ställer sig till, men jag misstänker att hans argument är att det leder till ett världskrig för ingen av de andra staterna vill ha den universelle hegemonen över sig. (bara min gissning).
2: Den här diskussionen har vi haft många gånger i denna tråd. Mearsheimer har helt enkelt ett vidare inklusionskriterium än du vad det gäller vad som är en "stormakt". Han skulle nog också mena att Indien är en stormakt. Möjligen har de för få kärnvapen för att han skulle vara helt nöjd.
Jag har inte läst hans argumentation om just Ukraina 1994, men det är ju svårt att ge honom fel i detta.
Det jag fetade visar att du inte läst Mearsheimer. Han resonerar inte utifrån moral och rättvisa.
[
Nej, och det är min tredje invändning mot honom. En värld styrd av hans tankegångar är en värld där den med mest våldskapital ges rätten att köra över en svagare. Det är en omoralisk och farlig väg att gå. Ingen väg som gynnar de goda krafterna i världen. Dessutom, med detta synsätt bör ju alla krafter som motsätter sig det vidriga Ryssland samla sig och krossa, på riktigt krossa, den motståndare man faktiskt är starkare än. Ingen nåd. Helt enligt Mearsheimer. Realiteten vinner.
Ska man framöver ha en "bipolär" värld får motpolen mot USA bli en annan än ryssen, t ex EU eller Indien. Är inte skrivet i sten att motpolen måste vara Ryssland. Ukrainakriget, sammantaget med ryssens lönnmördande, fängslanden & hotande med kärnvapen, har med all (o)önskvärd tydlighet visat att Ryssland är en destruktiv kraft i världen och har spelat ut sin roll som en "världsledare". Ukraina blev nog tuvan som stjälpte ryssekipaget för gott. I längden blir detta även till ryska folkets bästa. Kanske de kan se fram emot riktig frihet. För första gången.