2023-05-15, 14:30
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Intressant så sades det ju ifrån ryssland, att dessa leveranser skulle man plocka lika lätt som blåbär. Man har inte lyckats en enda gång vad jag har fått med mig.

Det är ju helt omöjligt att bedöma, eftersom där är så mycket sekretess omkring vad som träfffas i västra Ukraina. Där har ju varit massvis med missilträffar. Om du tror att de inte lyckats en enda gång så är du för biased, då litar du blint på Ukraina. Men i hur hög grad de lyckas vet vi inte. Speciellt svårt tror jag det är att slå ut bepansrade fordon som fraktas. Jag tror att även om en Iskander träffar ett tåg med 10 stridsvagnar så slås inte alla 10 ut helt, inte ens hälften.

Jag har själv haft fel i hur hög andel som skulle slås ut, jag trodde också högre andel av materiel skulle plockas innan det nådde fram.
Citera
2023-05-15, 14:32
Medlem
GustavAnders avatar
Dags att bojkotta Marabou!

https://www.dn.se/insandare/bojkotta-marabou-som-bidrar-till-rysslands-krigsmaskin/

De bidrar med miljarder till den ryska krigskassan.
Citera
2023-05-15, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Wagnerledaren är en quisling vilket är ett av skälen till rysslands imploderade krig. Alla hugger varandra i ryggen när det barkar åt helvetet. Så typiskt ryssar....

https://www.aljazeera.com/news/2023/5/15/wagner-boss-offered-up-russian-positions-to-kyiv-washington-post

Jag har översatt till svenska:

han har sagt mycket... eller han påstås säga mycket...

han sade även att PMC W skulle lämna Bakhmut den 10:e maj, enligt källor.
han sade även att de saknade ammunition och materiel...

Ändå fortsätter PMC W att gräva upp Nazisterna i de få återstående husen... de är iinte bara kvar och har ammunition, de fortsätter framåt...

https://www.thegatewaypundit.com/2023/05/what-are-we-to-make-of-prigozhin-and-the-wagner-group/

jag litar knappt på något nuförtiden i detta, man ser var tendensera går på kartan vilka som tar mark var.. resten får ta för rykten.
Citera
2023-05-15, 15:01
Medlem
Jack.Elams avatar
https://twitter.com/wartranslated/status/1658076488082546690
Citat:
Fighterbomber says Russian MoD is still silent about the 5 planes and helis taken down on Saturday; suggests it could easily be the Friend and Foe system malfunction, since few Ukrainian systems, if any, could take down 5 vehicles in 2 minutes. Says the situation is bad in any case as no one will be taking responsibility, and no one will be punished because there is "no war".
Citera
2023-05-15, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Angående 1: Mearsheimer är inte mot försvarsallianser. Han säger att en bipolär värld är den minst dåliga av världar, han är pessimist. En värld som är mer multipolär ser han som riskabel eftersom ju fler aktörer, ju större risk för missförstånd. En värld som är helt unipolär vet jag inte hur han ställer sig till, men jag misstänker att hans argument är att det leder till ett världskrig för ingen av de andra staterna vill ha den universelle hegemonen över sig. (bara min gissning).

2: Den här diskussionen har vi haft många gånger i denna tråd. Mearsheimer har helt enkelt ett vidare inklusionskriterium än du vad det gäller vad som är en "stormakt". Han skulle nog också mena att Indien är en stormakt. Möjligen har de för få kärnvapen för att han skulle vara helt nöjd.

Jag har inte läst hans argumentation om just Ukraina 1994, men det är ju svårt att ge honom fel i detta.

Det jag fetade visar att du inte läst Mearsheimer. Han resonerar inte utifrån moral och rättvisa.
[
Nej, och det är min tredje invändning mot honom. En värld styrd av hans tankegångar är en värld där den med mest våldskapital ges rätten att köra över en svagare. Det är en omoralisk och farlig väg att gå. Ingen väg som gynnar de goda krafterna i världen. Dessutom, med detta synsätt bör ju alla krafter som motsätter sig det vidriga Ryssland samla sig och krossa, på riktigt krossa, den motståndare man faktiskt är starkare än. Ingen nåd. Helt enligt Mearsheimer. Realiteten vinner.

Ska man framöver ha en "bipolär" värld får motpolen mot USA bli en annan än ryssen, t ex EU eller Indien. Är inte skrivet i sten att motpolen måste vara Ryssland. Ukrainakriget, sammantaget med ryssens lönnmördande, fängslanden & hotande med kärnvapen, har med all (o)önskvärd tydlighet visat att Ryssland är en destruktiv kraft i världen och har spelat ut sin roll som en "världsledare". Ukraina blev nog tuvan som stjälpte ryssekipaget för gott. I längden blir detta även till ryska folkets bästa. Kanske de kan se fram emot riktig frihet. För första gången.
Senast redigerad av CenturyVoltaire 2023-05-15 kl. 15:15.
Citera
Medlem
Citat:
Jag tror jag hade fel med Azerbadjan, ja. I stand corrected. Det där demokratiindexet tror jag f ö är biased. Ryssland har fallit långt under 5 nu under kriget.

Du tror inte det har någonting att göra med att man begränsar yttrandefriheten genom att förbjuda vissa ord, krig tex, och att man heller inte får tala illa om kriget eller krigsmakten?
Du får heller inte genomföra så oskyldiga aktioner som att lägga blommor vid olika statyer nu för tiden.

Hur många år i fängelse kommer du att bli dömd till för att sitta här och kritisera västs stöd till Ukraina?
Möjligtvis 25 år som denne karl?:
https://www.cbsnews.com/news/russia-ukraine-war-critic-vladimir-kara-murza-prison-sentence-opposition-vladimir-putin/
Citera
Medlem
akademikerfyllos avatar
Ryssarna har slagit ut en enorm ukrainsk ammunitionsdepå i staden Chmelnytskyj i västra Ukraina. Svampmolnet var gigantiskt.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=6385bdd5bd2f86b365ef6b98a9d72 4b9

Ännu mer skattemedel från västs medborgare som går upp i rök.
Citera
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
På Krim får du leta länge om du ska hitta någon invånare som inte vill tillhöra Ryssland.
Visst kork , det tog 0.004 sek att googla fram detta

https://www.telegraph.co.uk/world-news/2023/05/03/russia-ukraine-war-crimean-boy-apologise-video/
Citera
2023-05-15, 15:09
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Jag tror jag hade fel med Azerbadjan, ja. I stand corrected. Det där demokratiindexet tror jag f ö är biased. Ryssland har fallit långt under 5 nu under kriget.
Det tydligaste beviset för demokrati är när makten överlämnas till motståndet i demokratiska val. Sådant händer inte i länder som Ryssland. De är mycket långt från att vara demokratiska.

Även Ukraina slirar på gränsen enligt index men Zelensky tog över makten från sin motståndare efter ett val.
Citera
2023-05-15, 15:12
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Jaja. Snacka om vanföreställningar.
Du vet om att det är olagligt att säga sådana saker i Ryssland och deras ockuperade områden? 5 års fängelse om jag mins rätt.
Citera
2023-05-15, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Ryssarna har slagit ut en enorm ukrainsk ammunitionsdepå i staden Chmelnytskyj i västra Ukraina. Svampmolnet var gigantiskt.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=6385bdd5bd2f86b365ef6b98a9d72 4b9

Ännu mer skattemedel från västs medborgare som går upp i rök.

Gamla nyheter. Fast du kanske inte vaknade förrän nu ditt jävla träck.
Citera
2023-05-15, 15:14
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Ukraina ville inte acceptera att folkomröstningarna i de annekterade områdena gjordes om med oberoende valobservatörer på plats. Varför det, gillar man inte folkviljan, liberal demokrati som man påstår sig vara? Eller kan det vara så att man visste att resultatet inte skulle bli vad man önskade?

Jag tycker nazityskland borde haft omröstningar i det ockuperade anusryzzlsand under ww2 så hade vi sluppit er nu, tyvärr blev det inte så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in