2023-05-15, 12:52
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det kan bli mycket tydligare om man pallar att försöka förstå vad grannen säger istället för att bestämma själv vad han säger utefter vad man vill höra.

Då kanske du skulle försöka ta och palla det.

Citat:
Det som efterfrågas i förhöret är inte tiden mellan varje duns utan tiden mellan den första dunsen och dom övriga dunsarna. I rätten säger han inte ett ord om att dunsarna skulle skett med 5-10 sekunders intervaller, och för nåt sånt finns det inte i tid i den tidslinje han målar upp.

Och då snackar vi fortfarande dom initiala dunsarna, när grannen är kvar i pappans lägenhet. Några 5-10 sekunder mellan dunsarna i väggen på toan har han aldrig sagt nåt om. I den rekonstruktionsliknande intervjun med sr visar han tvärtom att dunsarna kommer i snabb följd.

I lägenheten hörs en och endast en duns. Det är pappan tydlig med. Annars hade de ringt polisen säger han. Sedan är det någon minut eller två innan påringning då Lahanj hör dessa ytterligare ljud, som hans pappa inte hör.

Citat:
Hörde du några andra ljud än en duns?
Inga andra ljud. Det var tyst sen. Då hade de ringt Polis om det var fler ljud. Farouk har inte
hört något sådant ljud som dunsen därifrån tidigare.
Citera
2023-05-15, 12:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag menar att eftersom T har ett blödande sår i bakhuvudet så skulle blod därifrån lämnat märke på golvet där huvudet landat vid förflyttningarna, men något sådant har polisen inte funnit, varför jag misstänker att T legat kvar på samma plats under hela förloppet.

Om J slänger sig över T direkt, som jag skrivit tidigare går allt på några sekunder innan J får till strypgreppet. Överraskningsmomentet av fällningen torde medfört att T inte reagerat på sekunden och om då J skadar ögat och dunkar Ts huvud i golvet innan hon hunnit reagera blir försvarsmöjligheten ytterligare någon sekund försenad. När T har möjlighet att göra motstånd har J redan satt tummarna på hennes hals och T har då ca 10 s på sig att kämpa innan medvetslösheten inträder.
Om Tove haft ett sår som blödde i huvudet så bort det väl avsatt blod på badrumsgolvet oavsett om hon ändrade position eller ej? Om hon var i en och sammanposition hela tiden så borde det funnits blod på ett ställe. Och om du påstår att det är omöjligt att få bort blod så borde teknikerna hittat det, eller hur?

Jag förstår inte din poäng. Samma resonemang gäller ju oavsett om Tove ändrat position eller ej.

Att det tar 10 sek att få Tove medvetslös är en grov uppskattning och ingen sanning. Det bygger på att Johanna får in tummarna på exakt rätt ställe för att utlösa en sån reflex och att Tove inte rört på huvud eller hals alls utan legat blick stilla och bara låtit Johanna hålla det greppet. För om Tove rör sig det minsta så rubbas Johannas tummar ur sitt exakta läge och då blir inte Tove medvetslös. Den enda möjligheten att Tove ska ligga så blickstilla är att hon är medvetslös från början och det tror du ju inte själv på.
Citera
2023-05-15, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Nej, hunden markerade INTE vid golvbrunnen.

Det fanns helt enkelt ingenting i badrummet som fick hunden att markera. Normalt sett så är det blod, sperma och mänsklig förruttnelsedoft som kriminalsökhundar markerar på. Tove låg helt enkelt inte kvar i badrummet länge nog för att hunden skulle markera där. Det stämmer också överens med övriga fynd, eller avsaknaden av vissa övriga fynd, om man så vill.

Om Johanna flyttade kroppen till förrådet eller garderoben, och liket låg där uppemot en timme, så kanske man hade kunnat få en markering där, men det är långt ifrån säkert att förruttnelseprocessen startat och lämnat spår efter sig efter så kort tid. I förrådet lär det väl ha varit kallare också och då får man nog anta att det kan ha tagit lite längre tid.

Såvitt jag förstår har man inte sökt i bilen med hund. Det hade varit intressant för det var ju den sista kända platsen där Toves kropp förvarades innan den dumpades i skogen.

Hade DNA i brunnen kommit från blod, kan man utgå ifrån att hunden hade markerat vid brunnen. Men det gjorde inte hunden. Slutsatsen torde bli att det DNA't inte kom från blod. Det torde istället ligga närmre tillhands att anta att det DNAt kom från spya.

Så att hunden visade förhöjt intresse är inte samma som att markera?
De hittade DNA från T i bilen. Hårstrå? Jag hade för mig att en krimhund nosade i bilen men jag kan minnas fel. Många detaljer.
Citera
2023-05-15, 13:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
När deras ursprungliga story - som de är sampratade om - spricker, har de inte längre en gemensam berättelse. Johanna vet inte vad Maja berättar, eller hur? Johanna får gissa. Det är i det läget som jag menar att Johanna måste anpassa sin version efter vad hon tror att Maja berättar.

Johanna tror att Maja berättar allt. Hon tror att Maja berättar den verkliga sanningen för polisen. Då kan inte Johanna börja berätta en historia om att Tove har hoppat på Johanna, för det tror inte Johanna att Maja har sagt. Hon tror att Maja har berättat att Johanna fällde Tove baklänges i badrummet utan provokation och då är det ingen idé för Johanna att säga att det var Tove som först gick till attack. Så det enda Johanna kan göra är att lägga in små påhittade detaljer i det verkliga händelseförloppet som ska vara lite positiva för Johanna:

- Tove sa nåt avfärdande om badrummet och stötte till Johanna med axeln.
- Tove tog strypgrepp på Johanna
- Johanna höll bara strypgreppet i 10 sek

Men i stort håller sig Johanna till sanningen för det är det som hon tror att Maja har berättat. För Maja var med och vet lika mycket som Johanna vad som hände.

Ok, då fattar jag vad du menar.

Du utgår ju också från att Maja var inne i badrummet och att hon vet den riktiga versionen, vilket jag inte alls finner styrkt.

Att Johanna erkänner efter det som har hänt (hon vet ju vad hon har gjort) är inte orimligt. Hon vet ju att verkligeheten har kommit ikapp henne, hon har redan fått bekräftat allt vad de har hittat på henne, vad grannen hört och att Tove är hittad tak vare henne.

Hon är inte dum, hon fattar att det är riskabelt att hitta på en story som inte kommer matcha det som har hänt. Bara det att hon försöker "lindra" den egna insatsen, till lite mindre.

Ett välkänt sätt att ljuga på för narcisssiten. Hålla sig till sanningen så mycket det går, det minskar risken att bli påkommen med lögn och ökar chansen att komma ihåg lögnen.

Jag tror att även en dle av detaljerna som verkar påjhittade är sanna, men plockade ur sitt rätta sammanhang, även det för att göra det lättare för henne själv.

T ex kan Tove mycket väl ha sagt; "vad fan håller du (!) på med?" men då i samband med atthon blir inknuffad/inlåst i badrummet. Det kan också stämma med att Tove "knuffades", men då för att försöka ta sig därifrån.
Senast redigerad av notknapparen 2023-05-15 kl. 13:23.
Citera
2023-05-15, 13:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, då fattar jag vard du menar.

Du utgår ju också från att Maja var inne i badrummet och att hon vet den riktiga versionen, vilket jag inte alls finner styrkt.

Att Johanna erkänner efter det som har hänt (hon vet ju vad hon har gjort) är inte orimligt. Hon vet ju att verkligeheten har kommit ikapp henne, hon har redan fått bekräftat allt vad de har hittat på henne, vad grannen hört och att Tove är hittad tak vare henne.

Hon är inte dum, hon fattar att det är rsikabelt att hitta på en story som inte kommer matcha det som har hänt. Bara det att hon försöker "lindra" den egna insatsen, till lite mindre.

Ett välkänt sätt att ljuga på för narcisssiten. Hålla sig till sanningen så mycket det går, det minskar risken att bli påkommen med lögn och ökar chansen att komma ihåg lögnen.

Jag tror att även en dle av detaljerna som verkar påjhittade är sanna, men plockade ur sitt rätta sammanhang, även det för att göra det lättare för henne själv.

T ex kan Tove mycket väl ha sagt; "vad fan håller du (!) på med?" men då i samband med atthon blir inknuffad/inlåst i badrummet. Det kan också stämma med att Tove "knuffades", men då för att försöka ta sig därifrån.
På vilket sätt är det riskabelt?????? Ursäkta utropet men Johanna VET att obduktionen kommer visa strypmärken på Toves hals. Hon vet att hon sitter i skiten ordentligt. Strypmärken kommer inte dit "av misstag". På vilket sätt är det riskabelt för Johanna att hitta på ett skeende där det kan vara motiverat för henne att i alla fall utöva visst våld, dvs en självförsvarssituation? Det är tvärtom väldigt riskabelt för henne att INTE hitta på en självförsvarshistoria - och hon åkte mycket riktigt dit på livstid.

Att Tove av misstag kommer åt henne med axeln är ingen självförsvarssituation och Johanna är inte så dum så hon tror det. Men Johanna kan inte ta ut svängarna mer i historien för Maja är där och kan berätta vad som egentligen hände, och Johanna tror att hon har gjort det.

Det finns ingen annan logisk förklaring till Johannas klena ursäkt för att överfalla Tove - "Hon kom åt mig med axeln". Det är så klent och dåligt försvar för hennes handlingar så det finns knappt. Men hon är bakbunden av att Maja också var med, och hon vet inte vad Maja har sagt.
Citera
2023-05-15, 13:27
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så då tror du att Maja är som alla andra i sina svar? Jag trodde du menade att hon hade speciella problem som gjorde henne annorlunda.
Det är typiskt med pausljud, ibland även olika kroppsrörelser, för dem som behöver extra tid på grund av svårigheter med processandet.
Blev det tydligare nu?
Citera
2023-05-15, 13:30
Medlem
Citat:
Min uppfattning är att det var så lite blod som sipprat fram vid skadan i bakhuvudet, att det aldrig ens tog sig igenom Toves hår. Jag fick uppfattningen att det bara fanns blod närmast huden och i håret vid hårbottnen.

Det skulle då förklara varför inget blod avsatts någonstans.

För även om Tove inte flyttades runt inne på toaletten, så flyttades hon ju i alla fall ut i hallen, och vidare ned i bilen. Och visst berättade väl Maja att Toves huvud hade slagit i varje trappsteg när Johanna släpade Tove ner för trappan, och att det var för att undvika oljud från de dunsarna som Johanna bad Maja hjälpa till att bära. Här om någonstans borde i så fall Toves blod ha avsatts, i trapphuset eller på lakanet. Jag kan inte påminna mig ha läst någonstans att det funnits blod på lakanet.

Vi vet ju inte om det stämmer att J släpade T själv första delen. M och J ger väl lite olika versioner förutom att de båda säger att de ramlade med T i slutet av trappan. Det är dock inte omöjligt att M behövde hålla koll i trappan först. Men oavsett bör det väl kommit blod på badrumsgolvet om det inte bara fanns vid hårfästet.
Citera
2023-05-15, 13:30
Medlem
sybels avatar
Citat:
Min uppfattning är att det var så lite blod som sipprat fram vid skadan i bakhuvudet, att det aldrig ens tog sig igenom Toves hår. Jag fick uppfattningen att det bara fanns blod närmast huden och i håret vid hårbottnen.

Det skulle då förklara varför inget blod avsatts någonstans.

För även om Tove inte flyttades runt inne på toaletten, så flyttades hon ju i alla fall ut i hallen, och vidare ned i bilen. Och visst berättade väl Maja att Toves huvud hade slagit i varje trappsteg när Johanna släpade Tove ner för trappan, och att det var för att undvika oljud från de dunsarna som Johanna bad Maja hjälpa till att bära. Här om någonstans borde i så fall Toves blod ha avsatts, i trapphuset eller på lakanet. Jag kan inte påminna mig ha läst någonstans att det funnits blod på lakanet.
Polisen fann blod vid och i golvbrunnen samt besudling på duschhållaren, så jo, blodet hade gått igenom håret.
Citera
2023-05-15, 13:32
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag funderar lite nu, men hade man inte kunnat komma närmare en sanning om man dels kommenterat detta närmare? Vi vet ju att en blodfläck som har hittats visat sig komma från någon som inte har med brottet att göra, men hur ser det ut i.ö.?

Nu är det kanske lite svår med blod i dusch,, med tanker på att tjejer har mens, så inte säkert att man kunnat avgöra vems blodet är, om det inte är så at man får upp en tops med blo och DNA enbart från en person.

Nu vet vi inte ens var på stången topsen tagits. Har man bara presenterat den tops som gav utslag, har flera tops tagits, men varit negativa.

Stor skillnad om det är mitt på stången, eller på änden på stången, dvs hur har skadan på huvudsvålen kommit till?
Jag läste duschstångshållare någonstans, men det var kanske bara i tråden.
Citera
2023-05-15, 13:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nej, hunden markerade INTE vid golvbrunnen.

Det fanns helt enkelt ingenting i badrummet som fick hunden att markera. Normalt sett så är det blod, sperma och mänsklig förruttnelsedoft som kriminalsökhundar markerar på. Tove låg helt enkelt inte kvar i badrummet länge nog för att hunden skulle markera där. Det stämmer också överens med övriga fynd, eller avsaknaden av vissa övriga fynd, om man så vill.

Om Johanna flyttade kroppen till förrådet eller garderoben, och liket låg där uppemot en timme, så kanske man hade kunnat få en markering där, men det är långt ifrån säkert att förruttnelseprocessen startat och lämnat spår efter sig efter så kort tid. I förrådet lär det väl ha varit kallare också och då får man nog anta att det kan ha tagit lite längre tid.

Såvitt jag förstår har man inte sökt i bilen med hund. Det hade varit intressant för det var ju den sista kända platsen där Toves kropp förvarades innan den dumpades i skogen.

Hade DNA i brunnen kommit från blod, kan man utgå ifrån att hunden hade markerat vid brunnen. Men det gjorde inte hunden. Slutsatsen torde bli att det DNA't inte kom från blod. Det torde istället ligga närmre tillhands att anta att det DNAt kom från spya.

Ok, förhöjt intresse kanske inte är samma som markering.

Hund:

A 156/34

"Tillsammans med kriminaltekniker utfördes brottsplatsundersökning i en av de misstänktas
lägenhet på Storgatan 71. Hunden visade ett förhöjt intresse vid golvbrunnen i badrummet,
förövrigt inget intresse (se kriminaltekniskt protokoll). Källaren i fastigheten genomsöktes
okulärt och med hund. Ett flertal källarförråd var låsta med hänglås.
"

Johannas bil (KUM 847) undersöktes med hund:

A 156/69

"Specialsökshund som är speciellt utbildad att hitta samt markera lik, sperma och/eller
blod har använts vid undersökningen.
"
Citera
2023-05-15, 13:36
Medlem
sybels avatar
Citat:
Min tolkning av ovanstående är att MH och JJ får ner TT i backen, mycket högljudd duns. Efter det en mycket allvarlig misshandel, tummen i ögat, huvudet bankas mot golvet, flera dunsar av lägre magnitud. Grannen springer upp för kolla vad som händer medan JJ håller ett långt strypgrepp på TT, dunsarna som hörs från väggen är TT som försöker göra motstånd med dom enda lemmar som inte sitter fast, benen. Allt detta sker inom ett rimligt tidsintervall.

Ingen granne har hört nåt särskilt från JJs lägenhet innan den mycket högljudda dunsen. Det är helt orimligt att själva mordet skulle vara helt ljudlöst medan den initiala förflyttningen av kroppen skulle låta som ett mord. Dylika teorier måste avfärdas omedelbart.
När grannen demonstrerade ljudet, lät det mer som knackningar än sparkar och eftersom modersmålet inte är svenska, kan små språknyanser vara knepiga.
Citera
2023-05-15, 13:36
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Så att hunden visade förhöjt intresse är inte samma som att markera?

Nej nej nej, absolut inte.

Ett "förhöjt intresse" betyder här att hunden har spenderat extra tid vid brunnen och nosat mer där, än på andra ställen.

Att en hund agerar så här är mer regel än undantag.

Hunden jobbar med dofter. I badrum kan man tänka sig att det finns gott om dofter och mycket för en hund att lukta på. Men här var ett nyrenoverat badrum. Förmodligen tämligen luktlöst. Överallt utom på ett ställe. Avloppet. Om det är någonstans det finns dofter så är det vid avloppet. Det är helt naturligt att hunden visar ett förhöjt intresse där. Men den hittade inte vad den sökte och därför markerade den inte. Typisk markering från en hund är att den antingen fryser, blir helt stilla med nosen mot markeringen, eller att den bara sätter sig ned och sitter stilla. Då vet hundföraren att här har vi hittat något.

Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
De hittade DNA från T i bilen. Hårstrå? Jag hade för mig att en krimhund nosade i bilen men jag kan minnas fel. Många detaljer.

Ja, ett hårstrå vill jag minnas det var. Ja, en hund borde ju varit i bilen och nosat också. Förmodligen hittade den inget och därför har det inte uppmärksammats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in