Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
När deras ursprungliga story - som de är sampratade om - spricker, har de inte längre en gemensam berättelse. Johanna vet inte vad Maja berättar, eller hur? Johanna får gissa. Det är i det läget som jag menar att Johanna måste anpassa sin version efter vad hon tror att Maja berättar.
Johanna tror att Maja berättar allt. Hon tror att Maja berättar den verkliga sanningen för polisen. Då kan inte Johanna börja berätta en historia om att Tove har hoppat på Johanna, för det tror inte Johanna att Maja har sagt. Hon tror att Maja har berättat att Johanna fällde Tove baklänges i badrummet utan provokation och då är det ingen idé för Johanna att säga att det var Tove som först gick till attack. Så det enda Johanna kan göra är att lägga in små påhittade detaljer i det verkliga händelseförloppet som ska vara lite positiva för Johanna:
- Tove sa nåt avfärdande om badrummet och stötte till Johanna med axeln.
- Tove tog strypgrepp på Johanna
- Johanna höll bara strypgreppet i 10 sek
Men i stort håller sig Johanna till sanningen för det är det som hon tror att Maja har berättat. För Maja var med och vet lika mycket som Johanna vad som hände.
Ok, då fattar jag vad du menar.
Du utgår ju också från att Maja var inne i badrummet och att hon vet den riktiga versionen, vilket jag inte alls finner styrkt.
Att Johanna erkänner efter det som har hänt (hon vet ju vad hon har gjort) är inte orimligt. Hon vet ju att verkligeheten har kommit ikapp henne, hon har redan fått bekräftat allt vad de har hittat på henne, vad grannen hört och att Tove är hittad tak vare henne.
Hon är inte dum, hon fattar att det är riskabelt att hitta på en story som inte kommer matcha det som har hänt. Bara det att hon försöker "lindra" den egna insatsen, till lite mindre.
Ett välkänt sätt att ljuga på för narcisssiten. Hålla sig till sanningen så mycket det går, det minskar risken att bli påkommen med lögn och ökar chansen att komma ihåg lögnen.
Jag tror att även en dle av detaljerna som verkar påjhittade är sanna, men plockade ur sitt rätta sammanhang, även det för att göra det lättare för henne själv.
T ex kan Tove mycket väl ha sagt; "vad fan håller du (!) på med?" men då i samband med atthon blir inknuffad/inlåst i badrummet. Det kan också stämma med att Tove "knuffades", men då för att försöka ta sig därifrån.