2023-05-15, 11:22
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Styrkeförhållanden måste beaktas. Om nu ryssarna velat ha Gotland så skulle de ju ha kunnat ta det utifrån styrkeförhållandena. Om man accepterar detta förhållande så ser man som den svagare parten till att det inte finns något skäl för den starkare parten till en inmarsch. Man ser helt enkelt till att hålla goda relationer med sina grannar.

Och just därför existerar Nato.
Citera
2023-05-15, 11:24
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Man kan se på det sk "hotet" från NATO på olika sätt.

En del försöker lägga fram det som så att NATO utgör ett slags grundläggande existentiellt hot mot den ryska staten. Att NATO har en dold baktanke och det är att anfalla Ryssland vid rätt tidpunkt. Att varna för kärnvapen och biologiska vapen på ukrainska mark ingår i detta paket.

Det är naturligtvis nonsens.

Däremot hindrar NATO Ryssland från att expandera in i Östeuropa och att ockupera t.ex Estland, Lettland och Litauen. NATO hindrar också Ryssland från att hota och utpressa de grannländer som är med i NATO. Dessa länder är numera bra skyddade mot rysk aggression tack vare NATO.

Detta ser naturligtvis Putin som ett stort problem.

Om Ryssland verkligen hade sett NATO som ett existentiellt hot - på riktigt - så borde de höjt tonen betydligt mer när Finland sökte om NATO-medlemskap och blev NATO-medlemmar. De borde också ha skickat stora militära förstärkningar till den finska gränsen.
Men nu har Ryssland mest gjort symboliska markeringar i denna del av Europa och fortsatt att avrusta området (dvs fört över militär utrustning till Ukraina) eftersom de inte ser något existentiellt hot från NATO. På riktigt.

Det finns ett enda existentiellt hot mot andra på riktigt i Europa och det är Ryssland. Ryssland hotar andra länders existens. Det ser vi nu i Ukraina. Ryssland försöker avsluta Ukrainas existens.

Nu låter du som du tror på uralbergs-teorin, att Ryssland har enorma reserver med T-14 stridsvagnar som de kan rulla fram.

De hade inte ens trupper över för att hjälpa sin vän Armenien nu i våras. Tråkigt för Armenien.

Jag tror helt enkelt ryssarna får prioritera.

Du har argumenterat långt för att ryssarna vill styra och ställa i sitt närområde. Det vill de. Men det motsäger inte att de ser Nato som existentiellt hot. Om du gifter dig med en rik och snygg tjej så vill du kanske både ha henne för pengarna OCH för att hon är snygg. Det ena motsäger inte det andra.
Citera
2023-05-15, 11:24
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Styrkeförhållanden måste beaktas. Om nu ryssarna velat ha Gotland så skulle de ju ha kunnat ta det utifrån styrkeförhållandena. Om man accepterar detta förhållande så ser man som den svagare parten till att det inte finns något skäl för den starkare parten till en inmarsch. Man ser helt enkelt till att hålla goda relationer med sina grannar.
Frivilligt slaveri utan motstånd kallar jag det. Men är vi med i Nato, blir det förstås en helt annan sak. Så du borde då rekommendera det, eller vill du leva under andras länders förtryck?
Citera
2023-05-15, 11:27
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hur mycket du än försöker så lyckas inte det. Det var Ryssland som började kriget, de kan även avsluta det vilken dag som helst. Se själv, var på kartan finns det ukrainska soldater på rysk jord ?

Ryssland har varit under press från USA och Nato genom att dessa båda äter sig in i Rysk intressesfär. Jag utgår bara från faktum att Ryssland uppfattar det på det viset och har sett sig nödgat att bita ifrån. Och som det hela utvecklat sig så verkar det som att konflikten som utbrutit lett till större spänning i Europa vilket jag ur mitt perspektiv är negativt, liksom att många människor dör. Det hala hade gått att undvika.
Citera
2023-05-15, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är ju bra nyheter. Jag läser sällan rysk media. Har du några länkar?

Jag har noterat att de engelskspråkiga proryssarna på nätet också tonar ner kärnvapenkrig. Dels för att de menar att ryssarna kommer att vinna. Dels för att militarister inte gillar "kärnvapen-oro".

Vafalls?!

Hur kan du påstå vara så insatt i Rysslands tankar(rädsla för NATO osv.) och i andra andetaget säga att du inte konsumerar nyheter och debattartiklar därifrån?
Som att se några Bolywoodfilmer och hävda att man bemästrar indiska sociala regler och kultur.

Pravda, TASS, Rossiyskaya Gazeta, Izvestia osv. Bara att andvända google translate eller liknande.
Om du är lat kan du alltid följa Russian media monitor, wartranslated mfl för att bli matad med översatta kommentarer. 1420 by Daniil Orain ger lite kul insikt i vardagliga ryssars liv.
Citera
2023-05-15, 11:41
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ryssland har varit under press från USA och Nato genom att dessa båda äter sig in i Rysk intressesfär. Jag utgår bara från faktum att Ryssland uppfattar det på det viset och har sett sig nödgat att bita ifrån. Och som det hela utvecklat sig så verkar det som att konflikten som utbrutit lett till större spänning i Europa vilket jag ur mitt perspektiv är negativt, liksom att många människor dör. Det hala hade gått att undvika.

Vilket otroligt tjatande, tror du nån ställer upp på din 1800-tals syn på världen? " ryzk intressesfär..."
Ta dig i dalen. Inget folk vill vara under orchernas " intressessfär"

Ryssland tyckte att Ukraina skulle ockuperas av dom, det tyckte inte Ukraina, har du inte fattat det ännu?
Citera
2023-05-15, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Tragiskt att se vuxna människor heja på ena sidan när folk dör i ett meningslöst krig som om det vore en fotbollsmatch.

Jag antar att det blir så när man aldrig upplevt riktigt lidande och elände.

Håller med. Kan inte Ryssland bara åka hem till sitt?
Citera
2023-05-15, 11:51
Medlem
Citat:
Det är det de gjort. De har ju befriat ryssarna i östra Ukraina och gjort de delar sina egna så att balansen nu är återställd.

Fortsätt heja du.

Varför bombar dom då i västra Ukraina?
Citera
2023-05-15, 11:52
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ryssland har varit under press från USA och Nato genom att dessa båda äter sig in i Rysk intressesfär.
Ryssland har ingen legitim intressesfär utanför Ryssland. Om Rysslands grannländer vill inleda försvarssamarbeten med Kenya, Brasilien eller NATO är dessa grannländers beslut inte Ryssland. Vill Ryssland minska risken för att dess grannar vill inleda försvarssamarbete så bör de sluta uppträda aggressivt mot sina grannländer.
Citera
2023-05-15, 11:55
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Det är det de gjort. De har ju befriat ryssarna i östra Ukraina och gjort de delar sina egna så att balansen nu är återställd.

Fortsätt heja du.

Kul att du tror att ryzzarna ens efterfrågade att bli " befriade"
Låter mest som att ryzzland beter sig som en klan i afrika, eller vad tycker du?
Citera
2023-05-15, 12:02
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
"illegalt", "erövringskrig", kräver förstås en tydligare definition. Dessutom finns det inom de närmsta decennierna ganska många konflikter som skulle kunna falla under dessa definitioner. Jag menar inte att man kan argumentera för att inleda strider är avskyvärt, men man bör hålla reda på måttstocken och bedöma liknande situationer på liknande sätt.

Vad gäller kvaliteten på tråden så anser jag att den är dålig och då främst ur perspektivet att den är så ensidig och att många inlägg bygger på önsketänkande. Jag har skrivit det tidigare, men gör det igen: Jag har vare sig sympatier för Ryssland eller Ukraina i denna konflikt om man ser den som en konflikt mellan två stater och som har stora drag av inbördeskrig. Däremot om man ser det som ett proxykrig där Ukraina utnyttjas av andra makter så anser jag att detta kan sluta mycket illa då det hela trappas upp. I en förlängning så är det då bäst om den nuvarande Ryska federationen kontrollerar det område de kontrollerar i dag, ja bättre än om hela området skulle brytas upp i en massa sinsemellan fientliga stater, något som är den plan USA jobbar med.

Tja, då måste Putin vara köpt utav CIA, med tanke på de resultatet som han har fått till. Alternativt att han köpt utav Kinas underrättelsetjänst med tanke på Rysslands framtid..
Citera
2023-05-15, 12:02
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Det hela hade gått att undvika genom att ryssarna inte startade anfallskriget. Var enda rysk soldat som befinner sig på Ukrainskt territorium som inte släpper sina vapen kommer att dödas, en del rysstroll och vatniks grinar men sä är det. Europa har har aldrig varit så förenat som nu och Tyskland är nu STÖRSTA vapenbidragaren efter USA. Dessa vapen kommer att bränna bort ren ryska infektionen i Ukriaina. En järnridå kommer att sättas upp så ryssarna kan våldta mörda och basa ner sig själva i stället för att förpesta sina grannar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in