Citat:
Ursprungligen postat av
space1999
Vadå ologisk, fråga inte mig fråga Zelensky som offrar dessa soldaters livs för att förvägra Putin en ev triumf, observera också att allt detta är Zelenskys ord inte mina och inte Putins.
Så tycker du att det är rätt av Zelensky att offra tiotusentals soldater bara för att inte Putin ska triumfera?
Anledningen till att det är ett ologiskt resonemang är för att du använder ordet "bara", i ett försök att förringa värdet av triumfen. Vad innebär Putins triumf? Ett ofritt Ukraina? En raderad Ukrainsk identitet? Eftersom Putin vid ett flertal tillfällen uttryckt sig skeptisk till forna sovjetstaters rätt till självbestämmande, kanske till och med existens, kan det antas att triumfen kommer innebära just detta.
Det är uppenbart att du vinklar frågan på ett sådant sätt att man ska tänka att människoliven har ett högre värde än triumfen, och att Ukraina därför bör ge med sig. Och nej, ingen vettig människa ställer triumfen över liven, men det är ju inte Zelenskys soldater som mördar sig själva, det är Putins soldater som mördar dem. Därav kan du inte rent logiskt lägga ansvaret på försvararen. Skulden faller på angriparen: Putin.
Men det är gulligt att du försöker låtsas som något annat. Hade vi tagit en metafor från rättsväsendet försvarar du våldtäkt, men har övertygat dig själv om att ditt förordande av passivitet ger dig moralisk överhöghet.
Får jag gissa på att du röstar ganska långt åt vänster, möjligen?