Citat:
Ursprungligen postat av
BuyCheapBuyStrong
Du misstolkar vad jag säger, min poäng är att det finns många faktorer som Riksbanken inte kan påverka. Riksbanken måste också balansera olika mandat: att kontrollera inflationen och att bidra till att det finansiella systemet är stabilt och effektivt. Om Riksbanken satte räntan till 20% skulle dom gå emot sitt mandat om att bidra till att det finansiella systemet är stabilt.
Jag håller inte med - eller jag förstår vad du är ute efter - men man kan tolka det på olika sätt. Givetvis kommer RB inte höja till 20%, men rent rationellt kan man argumentera för att det skulle skapa en kortsiktig volatilitet men en långsiktig stabilitet. RB har på så sätt gått emot sitt mandat om att skapa stabilitet genom att sänka räntan till 0. Jag tror du redan förstår detta, så egentligen skit samma.
RB kan dra åt helvete, Ingves med. Ville man folket väl hade man i en högkonjunktur sagt "hörni, nu är det riktigt bra tider, men håll hårt i pengarna, för svårare tider kommer." Man hade inte rullat ut en matta med incitamentstrukturer för att belåna sitt hus för att renovera badrummet. Det är ett sätt att skapa instabilitet på lång sikt.