2023-05-14, 20:30
Avslutad
Angående bostadspriserna: det drivs av utbud och efterfrågan och Sverige har haft (och fortsätter att ha) massinvandring, vilket naturligtvis leder till ökade bostadspriser. (Kanada är i en liknande situation.) Och, riksbanken kan naturligtvis inte påverka detta.
Citera
2023-05-14, 20:31
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuyCheapBuyStrong
Angående bostadspriserna: det drivs av utbud och efterfrågan och Sverige har haft (och fortsätter att ha) massinvandring, vilket naturligtvis leder till ökade bostadspriser. (Kanada är i en liknande situation.) Och, riksbanken kan naturligtvis inte påverka detta.

Riskbanken kan alltså inte påverka efterfrågan genom att ex. sätta räntan till 20%? Är du säker på att du över huvud taget ska skriva i det här forumet?
Citera
2023-05-14, 20:36
Medlem
Citat:
Fast med dessa priser och högt ställda krav för att beviljas lån , fattar inte jag vart dessa "massinvandrare" ska ta vägen annat än o trängas fler o fler i redan befintliga lägenheter och villor.I såfall behöver inte priserna öka något om inte "adresspolisen" börjar slå till i villorna också.
Citera
2023-05-14, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Riskbanken kan alltså inte påverka efterfrågan genom att ex. sätta räntan till 20%? Är du säker på att du över huvud taget ska skriva i det här forumet?

Om du på fullaste allvar, tror att Riksbanken eller "Riskbanken" som du valt att kalla den, kommer höja räntan till 20% för att få bukt med inflationen, behöver du stark medicinering. Och vård.
Citera
2023-05-14, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Fast med dessa priser och högt ställda krav för att beviljas lån , fattar inte jag vart dessa "massinvandrare" ska ta vägen annat än o trängas fler o fler i redan befintliga lägenheter och villor.I såfall behöver inte priserna öka något om inte "adresspolisen" börjar slå till i villorna också.

Det är ju inte Mahmoudisarna som ansöker om bostadslån. Ska dom låna, går det till "värrzzzta fett BMW bruur" och inte en bostadsrätt.

Det är svenskarna, som tvingas fly från kebabtramset, som tar bostadslån.
Citera
2023-05-14, 20:38
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasick-Steve
Om du på fullaste allvar, tror att Riksbanken eller "Riskbanken" som du valt att kalla den, kommer höja räntan till 20% för att få bukt med inflationen, behöver du stark medicinering. Och vård.

Huruvida de kommer höja är en separat fråga din nolla, påstående var att RB inte KAN påverka efterfrågan vilket är totalt felaktigt.
Citera
2023-05-14, 20:39
Bannlyst
Citat:
Huruvida de kommer höja är en separat fråga din nolla, påstående var att RB inte KAN påverka efterfrågan vilket är totalt felaktigt.

Du klarar ju uppenbarligen inte av att svara på den "separata frågan" heller. Men det är nog för mycket begärt från någon, som inte ens klarar av att stava till Riksbanken.
Citera
2023-05-14, 20:42
Avslutad
Citat:
Du misstolkar vad jag säger, min poäng är att det finns många faktorer som Riksbanken inte kan påverka (bland annat massinvandringen och dess påverkan på bostadspriserna). Riksbanken måste också balansera olika mandat: att kontrollera inflationen och att bidra till att det finansiella systemet är stabilt och effektivt. Om Riksbanken satte räntan till 20% skulle dom gå emot sitt mandat om att bidra till att det finansiella systemet är stabilt.
Senast redigerad av BuyCheapBuyStrong 2023-05-14 kl. 20:44.
Citera
2023-05-14, 20:43
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Du klarar ju uppenbarligen inte av att svara på den "separata frågan" heller. Men det är nog för mycket begärt från någon, som inte ens klarar av att stava till Riksbanken.

Jag tror givetvis inte att RB kommer höja till 20%, för någon som inte är efterbliven är det dock uppenbart att en höjning till 5% också har en inverkan på efterfrågan, såväl som en höjning till 10%, 15%, 20% eller 50% - dvs min invändning är att påståendet om att RB inte kan påverka efterfrågan är direkt felaktigt.
Citera
2023-05-14, 20:45
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Du misstolkar vad jag säger, min poäng är att det finns många faktorer som Riksbanken inte kan påverka. Riksbanken måste också balansera olika mandat: att kontrollera inflationen och att bidra till att det finansiella systemet är stabilt och effektivt. Om Riksbanken satte räntan till 20% skulle dom gå emot sitt mandat om att bidra till att det finansiella systemet är stabilt.

Jag håller inte med - eller jag förstår vad du är ute efter - men man kan tolka det på olika sätt. Givetvis kommer RB inte höja till 20%, men rent rationellt kan man argumentera för att det skulle skapa en kortsiktig volatilitet men en långsiktig stabilitet. RB har på så sätt gått emot sitt mandat om att skapa stabilitet genom att sänka räntan till 0. Jag tror du redan förstår detta, så egentligen skit samma.

RB kan dra åt helvete, Ingves med. Ville man folket väl hade man i en högkonjunktur sagt "hörni, nu är det riktigt bra tider, men håll hårt i pengarna, för svårare tider kommer." Man hade inte rullat ut en matta med incitamentstrukturer för att belåna sitt hus för att renovera badrummet. Det är ett sätt att skapa instabilitet på lång sikt.
Citera
2023-05-14, 20:52
Medlem
Citat:
Men i själva verket blir det såhär:

"Aha, det var fan det. Får skita i att köpa ett nytt PS5 denna månaden, får göra det nästa månad"

Och liknande blir det vid ytterligare höjningar: Man skippar semestern, äter billigare. Skiter i att köpa den där nya bilen, husvagnen, crossen, båten eller vad det nu är man sparat till/siktat på.

Men då tycker du ju som jag att RB har tagit till helt rätt medicin. Kuren funkar ju som tänkt och kommer att få ekonomin att svalna av. Vi kanske har olika syn på hur hög dos som behövs. Det drabbar i första hand de som har lånat lite väl mycket och trott att räntan alltid skulle vara låg. Låter ju bra om de har en massa annat onödigt att spara in på och slipper sälja. Det är den bittra verkligheten som kommer nu.

Väldigt många måste inse att det inte går att fortsätta att bränna pengar man inte har på saker man inte behöver. KALP fanns inte bara för skojs skull och nu närmar tillräckligt många sig den nivån för att det skall börja påverka.
Citera
2023-05-14, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hohaa
Men då tycker du ju som jag att RB har tagit till helt rätt medicin. Kuren funkar ju som tänkt och kommer att få ekonomin att svalna av. Vi kanske har olika syn på hur hög dos som behövs. Det drabbar i första hand de som har lånat lite väl mycket och trott att räntan alltid skulle vara låg. Låter ju bra om de har en massa annat onödigt att spara in på och slipper sälja. Det är den bittra verkligheten som kommer nu.

Väldigt många måste inse att det inte går att fortsätta att bränna pengar man inte har på saker man inte behöver. KALP fanns inte bara för skojs skull och nu närmar tillräckligt många sig den nivån för att det skall börja påverka.

Jodå, dom har ju börjat rätt. Men kötthuvudet på Riksbanken (vad nu chefen hette) måste ANDAS, och vänta in dom nya räntehöjningarna, och dess effekt, innan dumröven blåser på med fler höjningar. Vi har inte ens sett effekten av dom senaste höjningarna ännu, och sånt tar tid. Det syns inte på en kvart. Till hösten, när bindningstiden löper ut för många bostadslån, kommer inflationen tvärnita. Var så lugn. Folk börjar redan nu strama åt, och skippar semester, bilköp och annat, för att ha en buffert, och ha kvar sitt boende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in