2023-05-14, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Jodå. Det finns massor av studier på ämnet vid detta laget. Här är en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35212746/

"After adjustment for temporal trends and potential confounders, we observed 60% lower odds of depression (adjusted odds ratio [aOR], 0.40; 95% CI, 0.17-0.95) and 73% lower odds of suicidality (aOR, 0.27; 95% CI, 0.11-0.65) among youths who had initiated PBs or GAHs compared with youths who had not."

Vill du hitta fler så är det bara att googla.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/05/karolinska-satter-stopp-for-hormonbehandling-vid-konsdysfori/

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/2019/10/okningen-av-konsdysfori-hos-unga-tarvar-eftertanke/

Verkar som att man på barn har experimenterat och inte har så mycket studier. Man har på många ställen såsom i Stockholm de senaste åren stoppat behandlingen till och med för hormonpreparat som är mycket mildare än att få snoppen avskuren.

Sen så har ökningen varit så lavinartat vilket beskrivs av läkaren i den andra artikeln att de personer som nu "smittas" med trans, han spekulerar i att det kan vara autister som är känsliga för sociala medier, inte alls är studerad utan en "ny grupp".

Sen så måste man kolla på lång sikt vilket ingen brukat göra för något. De flesta som ändrade sig gjorde det efter många år i hans siffror.
Citera
2023-05-14, 18:44
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keepi
Men operationer där man tar bort könsorgan och försöker omvandla dem till motsatta könets är väl relativt nytt?

Ja. Man brukar ju inte operera folk utan medicinsk kunskap. Däremot finns det delar av hijra som väljer att ta bort sitt kön. Men de kan naturligtvis inte ersätta det. Eftersom Indiens befolkning är så stor blir det till antal väldigt många hijras och alla lever inte likadant.
Citera
2023-05-14, 18:47
Medlem
Citat:
Det stod ju lite mer än så i artikeln. Ett tradje kön har ju existerat i mängder av kulturer. Påpekade också att det finns gott om fotnoter att klicka på samt en massa mer att läsa om du googlar saken. Det faktum att du reducerar det till den enda personen du väljer att nämna säger mer om dig än om ämnet i sig.

Det räckte för att identifiera tramset.

Alla vet att homosexuella alltid existerat trots det stora tabut vilket inte stämmer för trans. Sen så har det säkert funnits någon (kan inte bevisa eller motbevisa det) precis som det säkerligen har funnits någon människa med i princip varenda anomali vi kan tänka oss.

Om man inte intuitivt förstår vilken blåsning och scam"trans" är så kan ingen hjälpa än .... är ju absurt ens årligen att den ens diskuteras med eftersom det kostar människoliv och pengar så lär det väl fortsätta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewRomancers
Så bra att du äntligen lärt dig skillnad på transsexuella och andra transpersoner.

Nej det är det inte alls det Hijra i Indien omtalas i Kama Sutra https://sv.wikipedia.org/wiki/Hijras

du är okunnig för jämnan i den här frågan. Varför är du det. Och varför kan jag så mycket för jämnan?

Nu skrev du inte till mig, men jag får väl erkänna att jag är rätt förvirrad.

En del tycks ”bara” vilja klä sig i det motsatta könets kläder. Andra vill ”vara” det. Dock finns nu ”kvinnor” med bröst OCH penis som menar sig vara ”riktiga” kvinnor.

Och det är väl bara en relativt kort tid det gått att operera om sitt kön?

Hur kommer det sig att man kan känna sig som kvinna fast man har kvar sin penis?
Citera
Avslutad
I den traditionella bemärkelsen blir en man kvinna socialt när han låter sig penetreras av en annan man.

För att minska stigmat kring det iklär han sig kvinnliga markörer.

Det är helt och hållet ett homosexuellt samlag, även om ena parten har smink och peruk och platsbröst.

Eunucker är en annan sak. Och speciellt könsstympade som könsstympats med modern teknik.

An aquired taste, precis som ladyboys och shemales.

Men är eunucken fortfarande att betrakta som en man? Jag säger nej och jag säger också att det är inte heller en kvinna. Eunucken har en särställning.
Citera
2023-05-14, 18:48
Medlem
Citat:
Vet inte om det skulle hjälpa folk att införa nåt slags tredje kön.

Eller blir det bara mer förvirrat då?

Nu kallar sig en del personer med penis för kvinnor och en del med kvinnliga könsorgan för män.

Jag tror inte gemene man bryr sig särskilt mycket, men debatten har väl kommit nu när transkvinnor vill ha tillträde till kvinnliga rum - omklädningsrum m m - och när transkvinnor tävlat mot biologiska kvinnor.

Även att transkvinnor börjat våldföra sig på kvinnor som håller tal om att kvinnors tillkämpade rättigheter är i fara.

Och så detta med om det är ok att ge unga människor pubertetsblockerande preparat osv.

Och hur operationer ska bekostas. Skattemedel?

Nä jag tror inte det blir speciellt förvirrat iom att de utgör en sån liten del av befolkningen. Ca 1%. Jag umgås i ganska progressiva kretsar men har ändå bara träffat en handfull transpersoner i mitt liv. Detta känns emr som en moralpanik i stil med hårdrocksdebatten på 80-talet.

Att läkare ordinerar pubertetsblockerare sker av en anledning. Länkade ju precis stidoer som visade att det ger en avsevärd minskning av depression och suicidalitet.

Ja, sjukvård ska bekostas med skattemedel.
Citera
2023-05-14, 18:50
Medlem
Citat:
Tack!

Det finns rätt många filmer med de som gjort en detransition nu på YouTube, men det säger ju iofs inget om procent.

Ca 1 procent ångrar sig.

"A total of 27 studies, pooling 7928 transgender patients who underwent any type of GAS, were included. The pooled prevalence of regret after GAS was 1%" https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33968550/

Det blir såklart några stycken det med.
Citera
2023-05-14, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9

Alla vet att homosexuella alltid existerat trots det stora tabut vilket inte stämmer för trans. Sen så har det säkert funnits någon (kan inte bevisa eller motbevisa det) precis som det säkerligen har funnits någon människa med i princip varenda anomali vi kan tänka oss.

Om man inte intuitivt förstår vilken blåsning och scam"trans" är så kan ingen hjälpa än .... är ju absurt ens årligen att den ens diskuteras med eftersom det kostar människoliv och pengar så lär det väl fortsätta.

”Förr” var väl homosexualitet en psykisk sjukdom?

Men det tänket finns inte mycket kvar av hos svenskar. Men nu har vi ju invandrade grupper som verkar tro åt det hållet?!?
Citera
2023-05-14, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewRomancers
Så bra att du äntligen lärt dig skillnad på transsexuella och andra transpersoner.

Nej det är det inte alls det Hijra i Indien omtalas i Kama Sutra https://sv.wikipedia.org/wiki/Hijras

du är okunnig för jämnan i den här frågan. Varför är du det. Och varför kan jag så mycket för jämnan?

Google är din vän. Finns fler grupper än hijra och många länder som traditionellt och än idag erkänner ett tredje kön.
Citera
2023-05-14, 18:53
Medlem
Citat:
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/05/karolinska-satter-stopp-for-hormonbehandling-vid-konsdysfori/

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/2019/10/okningen-av-konsdysfori-hos-unga-tarvar-eftertanke/

Verkar som att man på barn har experimenterat och inte har så mycket studier. Man har på många ställen såsom i Stockholm de senaste åren stoppat behandlingen till och med för hormonpreparat som är mycket mildare än att få snoppen avskuren.

Sen så har ökningen varit så lavinartat vilket beskrivs av läkaren i den andra artikeln att de personer som nu "smittas" med trans, han spekulerar i att det kan vara autister som är känsliga för sociala medier, inte alls är studerad utan en "ny grupp".

Sen så måste man kolla på lång sikt vilket ingen brukat göra för något. De flesta som ändrade sig gjorde det efter många år i hans siffror.

Japp, självklart krävs det mer forskning på området och detta sker i en mängd olika länder.
Citera
2023-05-14, 18:54
Medlem
Citat:
Nä jag tror inte det blir speciellt förvirrat iom att de utgör en sån liten del av befolkningen. Ca 1%. Jag umgås i ganska progressiva kretsar men har ändå bara träffat en handfull transpersoner i mitt liv. Detta känns emr som en moralpanik i stil med hårdrocksdebatten på 80-talet.

Att läkare ordinerar pubertetsblockerare sker av en anledning. Länkade ju precis stidoer som visade att det ger en avsevärd minskning av depression och suicidalitet.

Ja, sjukvård ska bekostas med skattemedel.

Jag uppfattar denna lilla grupp som rätt aggressiv nu.
Citera
2023-05-14, 18:55
Medlem
Citat:

Jodå det stämmer även för trans och samma argument användes mot bögarna för inte så länge sen. I princip vartenda argument dom dyker upp är återanvändningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in