2023-05-14, 12:59
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
hon hade skador på armbågarna och rättsläkaren sa ATT DET ÄR MÖJLIGT att JJ "låst Toves armar med sina knän"

edit: har för mig att hon sa att skadorna framkom mer sannolikt på det sättet än att Maja hållt i händerna.

Visst kan Js knän tryckt ner Ts armar under en kortare period under strypprocessen. Men inte under hela strypmordet - Ts armar skulle slingrat sig loss.

Rättsläkaren nämnde dock att sannolikheten var högre för att armbågsskadorna förorsakats av ett fall än att någon hållit i händerna.
Citera
2023-05-14, 13:01
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
hon hade skador på armbågarna och rättsläkaren sa ATT DET ÄR MÖJLIGT att JJ "låst Toves armar med sina knän"
Armbågar är inte detsamma som ARMVECK. Fattar faktiskt inte hur lite logiskt tänk det finns hos en del skribenter, fattar inte heller hur Aleksandra tänker att det skulle vara möjligt utan att hon själv lägger märke till det vid obduktionen.
Hade Johanna tryckt med sina knän för att hålla nere Toves armar så hade det synts rätt stora underhudsblödningar. Punkt
Citera
2023-05-14, 13:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja så har jag också uppfattat hennes personlighet.
Inte så rakryggad, med andra ord kanske att beskriva som feg
Till skillnad från Johanna som nog är rätt smart egentligen och framförallt initiativrik.

Men för att man är feg och inte rakryggat står upp för sina misstag och brott, gör absolut inte någon skuldfri eller oskyldig. Möjligen oerhört opålitlig.
Om Ms livstidsdom står fast kommer hon kanske få svårare att få tidsbegränsning såsmåningom om hon inte erkänner, som någon skrev tidigare. Det skulle möjligen kanske kunna få henne att erkänna till slut.
Ja det är väl om det skulle vara till någon fördel för henne själv som hon kan erkänna. Annars inte. Jag tror inte att hon har särskilt dåligt samvete eller känner skuld inför anhöriga. Om det är något med mordet som stör henne så här i efterhand så tror jag att det är obehagliga ljud och syner som hon upplevt.
Citera
2023-05-14, 13:02
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Visst kan Js knän tryckt ner Ts armar under en kortare period under strypprocessen. Men inte under hela strypmordet - Ts armar skulle slingrat sig loss.

Rättsläkaren nämnde dock att sannolikheten var högre för att armbågsskadorna förorsakats av ett fall än att någon hållit i händerna.

Ännu ett tecken på att Maja inte var delaktig.

En omtöcknad Tove skulle nog ha svårt att ta sig ur JJs låsning med sina armar. Och även om hon skulle lyckats hade hon nog varit tillräckligt nedsatt av den pågående strypningen.
Citera
2023-05-14, 13:03
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Armbågar är inte detsamma som ARMVECK. Fattar faktiskt inte hur lite logiskt tänk det finns hos en del skribenter, fattar inte heller hur Aleksandra tänker att det skulle vara möjligt utan att hon själv lägger märke till det vid obduktionen.
Hade Johanna tryckt med sina knän för att hålla nere Toves armar så hade det synts rätt stora underhudsblödningar. Punkt
ok, visste inte att du var rättsläkare och t.om visste bättre än Aleksandra, sorry
Citera
2023-05-14, 13:06
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
ok, visste inte att du var rättsläkare och t.om visste bättre än Aleksandra, sorry
Du hoppar in i en diskussion där skribenten jag svarade skrev att Johanna ev. skulle ha suttit med knäna på Toves armveck. Enough said
Citera
2023-05-14, 13:08
Medlem
Mercedes avatar
Tänkte på det att om Maja nu höll ner Toves händer/armar, skadorna Tove har på armbågarna tyder mer på att hon föll, lite mindre på att JJ "låst dom" med sina ben, och MINST att Maja hållit.

VARFÖR syns inga skador som förklarar att någon hållt i händerna/armarna på det sättet JJ sagt?

OM Tove nu skulle kunnat "slingra sig ur" med sina armar under JJs knän och gjort motvärn, varför skulle hon inte varit tillräckligt stark för att streta emot med sina armar så att det skulle finnas skador som visar på det?
Citera
2023-05-14, 13:09
Medlem
Citat:
Jag får helt tvärtom uppfattning från fupen.

Du slutade plötsligt att motargumentera och citera mig, det känns lite som att du kanske inte läst fup utan bara tagit del av skribenters "fakta?
Det som du med säger i inlägget jag citerade först är att Maja erkände för sin cellkompis, det stämmer INTE heller.
hon berättade för henne om sånt hon fått veta i nyheterna från sin advokat samt förhören.
några utdrag från förhören under den tiden hon "samsatt" med cellkompisen:
Cellkompisen:
"Men vad är din känsla, att det Maja pratar om, om jag förstår det rätt så är det sånt
som man har sett på nyheterna då i första hand, eller hur skall jag tolka dig?
-Ja, i första hand, alltså nyheterna som hon fått berättat av advokaten och som kommit ut och
såna saker.

Sånt som hon har fått höra i förhör också då eller?
-Ja, hon säger faktiskt inte att det kommer från förhör, så det kan jag inte svara på om det är
det eller inte. Sen frågar ju inte jag heller. Hennes fall är ju hennes ensak och det jag sitter här
för är ju min ensak."

Sen säger cellkompisen sånt här med: (speciellt det fetade), Det här är ju då cellkompisens intryck efter att ha känt Maja i en månad och delat rum 24/7 i 2 veckor.

"GK: Vad får du för bild av Majas och Johannas relation?
-Eh, Maja har fått, dom är väldigt, väldigt tighta, alltså det har varit, ja men Yin och Yang helt
enkelt. Eh, men jag har också upplevt att Maja har ju väldigt dåligt självförtroende och
självkänsla och Johanna verkar vara en sån tjej som gillar att styra och ställa
. Det ju väldigt
enkelt att manipulera en person som är väldigt svag i sig själv och få den att göra saker som
den kanske inte vill, eh, och såna saker,
sedan har man ju alltid ett eget val, men jag upplever
att det varit så för jag upplever Maja som väldigt, alltså inte svag person, men hon har ett
väldigt dåligt självförtroende och självkänsla. Jag bor ju med henne så jag märker ju
."

"Vad är din känsla om det här ärendet, som vi utreder då, vet Maja vad som har hänt?
-nej det kan jag inte säga att jag upplever, att hon har, att hon vet något om alltihopa, nej det
kan jag inte säga. Jag tycker det känns som att hon åkt med på ett bananskal upplever jag, att
Johanna drar med sig henne i fallet för att ha någon att dela skadeståndet med, eller att han
någon att sitta inne med, det är det jag upplever om jag skall vara helt ärlig. Men sen, hon kan
lika gärna sitta och dölja saker för mig, kan hon lika gärna göra, men jag upplever inte det
överhuvudtaget, jag upplever det som att det här är en ung tjej som har åkt med på ett
bananskal som inte skall sitta där hon sitter. Det är min, det är vad jag tycker då. Man jag vet
inte, jag har ju inte koll på förhör eller teknisk bevisning eller något sånt, det har ju jag inte
med att göra med heller, men det är bara min bedömning av hur jag ser Maja. En väldigt ung
tjej som mår riktigt, riktigt dåligt härinne.
Det tar stryk på henne, det ser jag, såna unga
människor skall inte sitta här, eller ingen ska sitta här, men så unga personer i alla fall."

"Hur tror du att Maja känner för Johanna, är hon rädd för henne tror du?
-Eh, ja det har jag förstått det som att hon lite är rädd för Johanna, just för att, alltså bara för att
när Maja berättar som sin självkänsla att hon velat umgås med såna människor som bekräftar
att hon är det hon känner, att hon är värdelös, dum i huvudet, efterbliven, och jag tror att det
är det som gjort att hon liksom dragit sig till Johanna liksom, att Johanna har varit en sådan
person som tryckt ner henne, men ändå samtidigt ändå lyft henne på något vänster, eh, så att
ja det kan jag nog säga på det viset. Sen, nej, vet jag inte, Johanna vet jag inte, jag känner ju
inte henne överhuvudtaget liksom, men som jag tolkar Maja och ser hur hon är, ja hon mår ju
som sagt inte bra överhuvudtaget, eh, och gjorde inte det innan heller, men hon och Johannas
relation, jag upplever det mest att Johanna har utnyttjat henne och använt henne lite som en
marionettdocka, dragit liksom i vissa trådar och fått Maja att göra saker som Maja inte tänker
efter först när hon gör det, hon tänker efter efter då
, i efterhand liksom"

Det stämmer att M inte erkände någon delaktighet för samsittaren men hon berättade övergripande hur T dog utan att den informationen nämnts på nyheterna. Hon verkar inte ha rktigt koll på vad som sagts i media. Det som M berättade kan dock vara det som J sagt till henne efter mordet. M har aldrig riktigt 'försagt' sig om specifika detaljer från badrummet. Det kan ju bero på trauma eller att hon faktiskt inte var med därinne.
Dagen efter mordet skriver J i sin mobil att hon ska 'snacka med Maja'. Senare på dagen smsar hon och frågar om de ska ses och sedan hämtar J upp henne. J utgick säkert från att M skulle vara lojal. På söndagen skriver förresten J även i sin mobil att hon ska fundera på att gå med i hyresgästföreningen! Hon verkar inte rädd att åka fast.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-14 kl. 13:13.
Citera
2023-05-14, 13:09
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ja det har du helt rätt i.

I mitt tycke, med tanke på vad de gjort tillsammans, bör dock varken Johanna eller Maja vistas fritt ute i samhället under många år framöver. De har tillsammans begått grova brott och det finns inga garantier för att de inte hittar nya kumpaner och bildar nya konstellationer i framtiden och gör om det.
Johanna med följare och Maja som vill följa en ny ledare.
De har uppvisat stor brist på mentala sunda spärrar - båda två.
Jo, J är en fara alldeles själv och risken är överhängande att M kan bli uppfångad av någon annan med något spännande på agendan som är i behov av en följeslagare/medhjälpare.
Citera
2023-05-14, 13:16
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivera
Den enda andra möjligheten vore väl om JJ ensam lyckats låsa Ts armbågar med hjälp av sina ben? Alltså suttit med knän / underben över Ts armveck tex. Om hela manövern är väldigt överlagd (vilket jag tycker att den ganska exakta beskrivningen av fällningen tyder på) så är det väl möjligt att också ha med ett sånt inslag tänker jag.

Citat:
Ser att ni är några som har denna teori som möjlighet, att J ska ha låst Toves armar med sina knän.
Varför har inte Tove i så fall märken på armvecken, det skulle ha uppmärksammats vid obduktionen.

Citat:
Du hoppar in i en diskussion där skribenten jag svarade skrev att Johanna ev. skulle ha suttit med knäna på Toves armveck. Enough said

nja jag svarade på att DU skrev "ska ha låst Toves armar med sina knän"
Citera
2023-05-14, 13:19
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det stämmer att M inte erkände någon delaktighet för samsittaren men hon berättade övergripande hur T dog utan att den informationen nämnts på nyheterna. Hon verkar inte ha rktigt koll på vad som sagts i media. Det som M berättade kan dock vara det som J sagt till henne efter mordet. M har aldrig riktigt 'försagt' sig om specifika detaljer från badrummet. Det kan ju bero på trauma eller att hon faktiskt inte var med därinne.
Dagen efter mordet skriver J i sin mobil att hon ska 'snacka med Maja'. Senare på dagen smsar hon och frågar om de ska ses och sedan hämtar J upp henne. J utgick säkert från att M skulle vara lojal. På söndagen skriver förresten J även i sin mobil att hon ska fundera på att gå med i hyresgästföreningen! Hon verkar inte rädd att åka fast.
ja det blir svårt att hålla reda på vad man fått veta där och då och det hon visste från JJ.

Hade M varit med i badrummet är jag övertygad om att fler detaljer om strypningen hade framkommit från Maja än vad som står i rapporterna. För jag är övertygad om att JJ inte "bara höll i 10 sek"
Citera
2023-05-14, 13:20
Medlem
Citat:
Tänkte på det att om Maja nu höll ner Toves händer/armar, skadorna Tove har på armbågarna tyder mer på att hon föll, lite mindre på att JJ "låst dom" med sina ben, och MINST att Maja hållit.

VARFÖR syns inga skador som förklarar att någon hållt i händerna/armarna på det sättet JJ sagt?

OM Tove nu skulle kunnat "slingra sig ur" med sina armar under JJs knän och gjort motvärn, varför skulle hon inte varit tillräckligt stark för att streta emot med sina armar så att det skulle finnas skador som visar på det?

Helt korrekt.

Det finns egentligen ingetting som styrker det. De allra mesta tyder på att MH befunnit sig i ett annat rum vid tidpunkten för mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in