Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Det är väl rätt spännande att man var ickebinär även på den tiden, även om det inte var många som använde begreppet. Att saker finns även utan namn. Det är spännande alla äldre där det kryper fram saker de har dolt i hela sitt liv. Man har bara inte haft "råd" att satsa på att tänka på sig själv när man var fattigare. Ibland var det nog bra. Ibland dåligt. Jag skulle säkert också räknats som ickebinär, men jag är det till den grad att att vara det inte är en del av min identitet. Dvs struntar i vilket helt enkelt. Tycker det är skönt eftersom jag ändå på något vis förstår könsdysfori.
När man blir äldre accepterar man att man inte blev perfekt. Och man t o m lär sig gilla just det som blev fel.
Jag hoppas att folk snart slutar vara så arga på trans, för även om det är ett intressant ämne är det så uttjatat att jag kräks.
Ja, det är ju så: att saker alltid existerat, men utan namn. Så man fick hitta på eget namn för det man kände sig som... "neutrum"/"könsneutral" och liknande. Och sedan "bara vara". Jag tänkte ändå alltid att man ju mer är sin hjärna än sin kropp. Kroppen var bara ett transportmedel för hjärnan. Ett livsviktigt transportmedel som förtjänade att vårdas ömt. Till slut förlikade jag mig med att min kropp såg ut som den gör/tillhörde ett visst kön och inte var könsneutral. Och numera ser jag min kropp som en del av mig själv. Integrerad med min hjärna. Men jag glider lätt in och ut ur det där även nu. Det finns där. Men jag behöver inte benämna det med namn eller ens bry mig om det. Man åldras helt enkelt och förlikas med sakernas tillstånd. Det är nog lättare för sådana som dig och mig, tror jag. Om man hade varit transsexuell däremot, hade det varit svårare,
mycket svårare att förlika sig med det hela. Så viss förståelse har man ju, även om det inte går att helt förstå. Men könsdysforin, den fattar man ju. De har man ju på sätt och vis själv upplevt. Om än i mindre skala, givetvis.
Exakt. Åldern gör sitt. Man lär sig, precis som du skriver: att uppskatta sig själv och tom. gilla sina skavanker och det som inte blev som det borde bli. Väldigt mycket blev ju rätt ändå! Sanningsenlig klyscha.
Ja, det hoppas jag med. Vore trevligt om alla kunde börja vara nyfikna på varandra istället. Och istället för att tex. se "Mia transkvinnan", se "Mia, människan - vem är hon?". För givetvis är Mia mer än bara en transkvinna. Hon kanske är en jävel på att lira gitarr, vem vet? Eller så lagar hon väldigt god pasta karbonara. Hon kanske är en sympatisk vän som står pall när det blåser hårt. Vi vet inte mycket om henne, mer än att hon lägger upp klipp på youtube och är transkvinna. Mia verkar i övrigt vara nöjd med att vara Mia, finns inget som indikerar om att hon vill bli man.