2023-05-14, 00:55
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det är kanske det största anfallet hittills. De slår väl till just nu under ESC. Verkar mest handla om hämnd och terror mot civila mål.

Det är det enda de har att komma med och rätt förväntat. Kriget har de redan förlorat. De kan nog hitta på en del sjuka saker när förlusten sjunkit in, men det kommer inte att ändra nåt. De bara skämmer ut sig och befäster sin position som världens värsta skurkstat.
Senast redigerad av fernebo 2023-05-14 kl. 01:03.
Citera
2023-05-14, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
1-3 förstörda Leo2, det betvivlar jag starkt. Hade med stor säkerhet trumpetats ut stort i ryska mediakanaler...

1. Det är också vad som gjorts.

2. Däremot överdriver du nog betydelsen av saken.

3. Bye-bye
Citera
2023-05-14, 00:58
Moderator
farbror_barbros avatar
Jag har varit skeptisk till att Ukraina skulle starta något seriöst S om Dnepr i Kherson oblast, med de tycks ha ett brohuvud där. Geolokaliserad video visar soldater som obehindrat promenerar omkring i bebyggelsen S om floden:
https://twitter.com/georgewbarros/status/1657501932489957376?s=46&t=lhpcgLcPXLS3s7gp0MFfhw

Detta ger Ukraina möjlighet att vrida upp trycket i söder och dra till sig ryska trupper från annat håll. Man kan också anfalla NO längs södra flodstranden och hota ryssarna i ryggen. Risken är förstås att man drivs tillbaka till floden och tvingas evakuera, men jag har inte sett något som tyder på att Ryssland har den förmågan i Kherson.
Citera
2023-05-14, 01:00
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Saken är ganska enkel:

1. Först ska Putins soldater ut ur Ukraina.
2. Sedan kan vi prata om fred.

Exakt! Ockupationsmakten och anfallaren måste lämna Ukraina. Hur fan skulle det kunna bli fred annars?

Sen kan vi diskutera skadestånd, krigsförbrytelser och hur stora landområden ryssjävlarna ska återlämna. De har trots allt roffat åt sig en del genom åren..
Senast redigerad av fernebo 2023-05-14 kl. 01:05.
Citera
2023-05-14, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Exakt! Ockupationsmakten och anfallaren måste lämna Ukraina. Hur fan skulle det kunna bli fred annars?

Sen kan vi diskutera skadestånd, krigsförbrytelser och hur stora landområden ryssjävlarna ska återlämna. De har trots allt roffat åt sig en del genom åren..

Det är inte så enkelt, speciellt inte när Putin sitter vid makten.
Citera
2023-05-14, 01:10
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag har varit skeptisk till att Ukraina skulle starta något seriöst S om Dnepr i Kherson oblast, med de tycks ha ett brohuvud där. Geolokaliserad video visar soldater som obehindrat promenerar omkring i bebyggelsen S om floden:
https://twitter.com/georgewbarros/status/1657501932489957376?s=46&t=lhpcgLcPXLS3s7gp0MFfhw

Detta ger Ukraina möjlighet att vrida upp trycket i söder och dra till sig ryska trupper från annat håll. Man kan också anfalla NO längs södra flodstranden och hota ryssarna i ryggen. Risken är förstås att man drivs tillbaka till floden och tvingas evakuera, men jag har inte sett något som tyder på att Ryssland har den förmågan i Kherson.
Tackar för den sängfösaren Barbro. Ja visserligen är det söder om floden men forfarande så är där ju typ "swamp land". Gissningvis så har krypskyttar från UAF siktet inställt på denna ytan från andra sidan floden så ryssen har förmodligen fått ge upp den ytan nu. Men visst sätter det lite extra press på ryssen söder om floden helt klart.
Citera
2023-05-14, 01:13
Medlem
Ryssland kan inte dra tillbaka trupperna nu när väldigt många ryska soldater dött. Det vore ett hån mot soldaterna och deras familjer. Så glöm att Ryssland drar sig ur, det kommer aldrig att hända. Jag ser inget annat än att Putin kör enda in i kaklet nu. Kärnvapen kommer användas inom sin tid tyvärr. Allt för framgångar på slagfältet
Citera
2023-05-14, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Ryssland kan inte dra tillbaka trupperna nu när väldigt många ryska soldater dött. Det vore ett hån mot soldaterna och deras familjer. Så glöm att Ryssland drar sig ur, det kommer aldrig att hända. Jag ser inget annat än att Putin kör enda in i kaklet nu. Kärnvapen kommer användas inom sin tid tyvärr. Allt för framgångar på slagfältet

Nej kan inte alls hålla med om att kärnvapen kommer att användas. Ingen nytta alls i det.
För övrigt så hånar man ju dom ryska soldaterna genom att slänga in dom i köttkvarnen
Citera
2023-05-14, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Nej kan inte alls hålla med om att kärnvapen kommer att användas. Ingen nytta alls i det.
För övrigt så hånar man ju dom ryska soldaterna genom att slänga in dom i köttkvarnen

Nu vet jag inte hur många ryska soldater som dött men har hört 50.000, ska Ryssland acceptera att dom dog för ingenting? Deras anhöriga kommer inte acceptera det.

Kärnvapen kan användas dels för att skrämma Zelensky.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Det är inte så enkelt, speciellt inte när Putin sitter vid makten.

Håller inte med! Det är just pga Putin och hans jävla imperialism som man inte kan förhandla. Ryssland måste i grunden besegras militärt precis som Nazityskland. Han kommer aldrig ge sig och förhandlingar kommer Putin bara se som svaghet. Får Ryssland behålla det allra minsta av Ukraina, så kommer de bara försöka igen. Det är nu Ryssland ska stoppas och tvingas betala priset för vad de ställt till med.
Citera
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Leran? Det är försommar, det mesta är torrt just nu
Just därför UKR väntat med sin offensiv, för att inte fastna i leran

Vetefasen hur torrt det är i backen egentligen (varierar såklart i jättelandet Ukraina). I det här färska klippet från Svatove i östra Ukraina ser det ut som pansarfordonen fortfarande gör rejält leriga spår på åkrarna:

https://www.bitchute.com/video/PPh26szajooP/

Bandfordon som strv och pansarskyttevagnar och hjulgående pansarfordon som Patria och Stryker brukar kunna ta sig fram rätt bra i lera, och i nödfall kunna göra omvägar i terrängen. Problemet är nog främst trängtrupperna som ska försörja fronten med tungt lastade lastbilar. De behöver vägar eller snustorr plattmark.
Senast redigerad av Drozd 2023-05-14 kl. 01:24.
Citera
2023-05-14, 01:20
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte hur många ryska soldater som dött men har hört 50.000, ska Ryssland acceptera att dom dog för ingenting? Deras anhöriga kommer inte acceptera det.

Kärnvapen kan användas dels för att skrämma Zelensky.

Sen när bryr sig putin om vad anhöriga tycker?
Nej Ukraina skräms inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in