2023-05-13, 22:38
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Men i förrådsteorin ingår ju att JJ först försöker dölja mordet för MH. Och i det läget väljer hon alltså att släpa kroppen förbi MH med risk att väcka henne och avslöjas istället för att låta kroppen ligga kvar på toan, väcka MH och be henne gå hem. Makes no sense.
Om M ligger i sängen, bakom pianot och omgiven av ett draperi, så är det längst bort i lgh.

Släpas kroppen ut i förrådet så dras den först ut på hallgolvet, nära ytterdörren. M har ingen insyn ut mot hallen, då måste hon först gå ut från den lilla alkoven.
Advokaten räknade ut en sträcka på 5 m som J skulle behöva släpa kroppen, från badrum-vindsförråd.
Några minuter efter att grannen är tillbaka, hör han och yoghurtpappan J:s ytterdörr öppnas och stängas minst 2 ggr samtidigt som hastiga steg hörs därute.

Så något fuffens har hon pysslat med utanför dörren direkt efter mordet, och deras vittnesmål anser jag styrker teorin om att hon velat få undan kroppen omgående.
Citera
2023-05-13, 22:46
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Tror du ens själv på det där? En person är mördad tror du nånstans att J tänker på att stackars M måste ha mat ?
Nej, hon är ute efter att använda M för att forsla bort kroppen. Hamburgare ger snabb energi. Vad som ser ut att vara omtanke är i själva verket strategi för att ge förutsättningar att starta M:s motor och få med henne som bärhjälp. Och det illa kvickt, kroppen måste därifrån innan morgonen.
Citera
2023-05-13, 22:50
Medlem
Citat:
Är inte rådande teori hos förrådsfalangen att JJ gör lite vad hon vill i hennes och MHs förhållande? Typ Simon says?

-"Gå hem, du är full".
-"Måste bara..."
-"Du måste inget, gå hem".

Inte ens om detta inte är deras jargong så borde det vara några problem för JJ att i värsta fall ljuga ihop nåt om att det är stopp i avloppet eller nåt. Att försöka förklara att hon släpar ett lik genom hallen måste ju anses en ordentlig sväng svårare va?l

Ok, jag är övertygad, jag är med i stopp-i-avloppet-falangen nu istället då den teorin känns rimligare.
Citera
2023-05-13, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Nej, hon är ute efter att använda M för att forsla bort kroppen. Hamburgare ger snabb energi. Vad som ser ut att vara omtanke är i själva verket strategi för att ge förutsättningar att starta M:s motor och få med henne som bärhjälp. Och det illa kvickt, kroppen måste därifrån innan morgonen.

Så hon gömmer kroppen för M för att hon först behöver ge henne mat innan hon kläcker nyheten? Driver du med mig eller tror du allvarligt talat på detta ?
Citera
2023-05-13, 23:08
Medlem
Citat:
Så hon gömmer kroppen för M för att hon först behöver ge henne mat innan hon kläcker nyheten? Driver du med mig eller tror du allvarligt talat på detta ?

Exakt du har rätt, enda anledningen att hamburgaren kommer upp på tal är att JJ springer på grannen i trappan.
Citera
2023-05-13, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ojj.. trevligt initiativ – men häpnadsväckande hur kompetent AI-tjänsten har blivit! Alltså, det väcker ju mängder av frågor ..

Uppenbart försöker Clea att hälla grus i maskineriet utifrån den infallsvinkel som synes återstå. Dödsorsak och den tid strypgreppet nödvändigtvis behövde pågå tror jag blir infallsvinklar.

Vi vet ju dock inte vad som gjort att Prof Anders Eriksson har varit villig att ta på sig uppdraget. Men han skulle rimligen aldrig ha gjort det om han inte ansåg att det föreligger brister i rättsläkarnas slutsatser.

Alltså han är ju inte vem som helst, utan snarare gräddan av kompetens.

Jag har även ställt frågan till AI om det är normalt att sova när det ringer på dörrklockan:

”It is not uncommon for some people to continue sleeping through a doorbell ringing, especially if they are in a deep sleep or if the doorbell is not particularly loud or jarring. However, it is generally not recommended to ignore a doorbell, as it could be an important visitor or delivery, or an emergency situation.

If you find that you are consistently sleeping through your doorbell, you may want to consider getting a louder or more attention-grabbing doorbell, or placing it in a more prominent location. Additionally, you may want to ensure that you are getting enough quality sleep each night to reduce the likelihood of sleeping through important events or sounds.”

Så hur hög är dörrklockan nu då?

Sen frågade jag om hur höga ljud man kan sova i utan att väckas av:

”The amount of noise that a person can sleep through can vary widely depending on several factors, including their individual sensitivity to sound, the quality of their sleep, and the type of noise itself. Some people are naturally more sensitive to noise and may wake up at even low levels of sound, while others may be able to sleep through loud noises without any disturbance.

That being said, there are some general guidelines for what levels of noise are considered acceptable for sleeping. The World Health Organization (WHO) recommends that indoor noise levels should not exceed 30 decibels (dB) for continuous background noise and 45 dB for intermittent noise, such as a door slamming or a phone ringing. For outdoor noise, WHO recommends that noise levels should not exceed 55 dB during the day and 40 dB at night for residential areas.

However, it's important to note that these are just guidelines and some people may still find these noise levels disruptive to their sleep. Ultimately, it's up to each individual to determine what level of noise is acceptable for them personally, and to take steps to minimize noise disturbances as much as possible. This can include using earplugs or white noise machines to block out unwanted sounds, or addressing the source of the noise itself, such as by fixing a noisy air conditioner or addressing traffic noise outside.”

Sen frågade jag hur höga ljud som krävs för att väcka en sovande person:

”The level of noise required to wake a sleeping person can vary depending on several factors, including the individual's sensitivity to sound, the quality of their sleep, and the type of noise they are exposed to. However, research has shown that in general, a sound level of around 40-60 decibels (dB) is enough to wake most people from sleep.

It's important to note that not all sounds are equally disruptive to sleep, and some types of sounds may be more likely to wake a person than others. For example, sudden and unexpected sounds, such as a loud noise or an alarm, are more likely to cause a person to wake up than a continuous background noise. Additionally, sounds with a high pitch or frequency may be more likely to wake a person than lower-pitched sounds.

Ultimately, the level of noise required to wake a sleeping person can vary widely depending on the individual, and what may wake one person up may not have the same effect on another. If you are having trouble sleeping due to noise disturbances, it may be helpful to experiment with different strategies to reduce noise levels, such as using earplugs or white noise machines, or addressing the source of the noise itself.”

Sen lite om alkohol, sömn och ljud:

”While alcohol can have sedative effects that may make it easier to fall asleep, it is unlikely to completely block out very high levels of noise. In fact, research has shown that alcohol can actually disrupt the quality of sleep, making it more likely that a person will be awakened by noise during the night.

Alcohol can also interfere with the brain's ability to process sensory information, which may make it more difficult for a person to respond to external stimuli such as noise. However, this effect is not strong enough to completely block out loud or high-pitched noises, which can still be disruptive to sleep even when a person is under the influence of alcohol.

In addition, it's important to note that alcohol can have a number of negative effects on sleep, including disrupting the natural sleep cycle, causing more frequent awakenings during the night, and interfering with the body's ability to enter into deep and restorative stages of sleep. As such, it's generally not recommended to rely on alcohol as a sleep aid, and it's important to take steps to reduce noise disturbances as much as possible to ensure a good night's sleep.”

Så kan man hålla på…

Professorn är nog inte betald frivillig för att göra bort sig. Hans bedömning kommer ju få väldigt stort medialt intresse dessutom.

På pappret ska väl hans ord väga rätt tungt.
Citera
2023-05-13, 23:22
Medlem
Citat:

Tror du verkligen att J tänkte på att M måste få energi för att få bärhjälp?

Jag har uppfattat köpet av en superliten hamburgare enbart är ett svepskäl till grannen och ingenting annat
Citera
2023-05-13, 23:24
Medlem
why123s avatar
Citat:

Skämtar du? Hon skulle cykla bort Toves cykel så att den inte stod vid hennes hus. Hon skulle börja med det. Det var därför hon inte hade sin egen mobil med sig utan fick gå upp och hämta den.

Det är ju återigen Maja som ljuger för hon måste komma med någon förklaring till den lilla hamburgaren.
Majas lögner är helt galna. Tror du att hon åkte till Donken för att Maja skulle få energi när Tove låg död i lägenheten?
Senast redigerad av why123 2023-05-13 kl. 23:32. Anledning: .
Citera
2023-05-13, 23:27
Medlem
Citat:
Likväl som försvaret rustar upp så kommer Rullman också kolla över de bitarna och komma med kompletteringar. Antar att Ms advokat kommer koncentrera sig på stegräknaren bla så hoppas och tror Rullman kommer se till att den också synas och göra en mer klar tidslinje, och belysa hur osannolikt det faktiskt är att M skulle sovit. Hoppas också att det lyfts fram mer att det sannolikt behövs två personer för att klara strypningen, och speciellt utan avvärjningsskador.
Instämmer
Jag håller på Rullmans teori
må han få fram allt som behövs
Citera
2023-05-13, 23:28
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja det är mycket intressant att Johanna inte lägger upp det som självförsvar eller mer av en olyckshändelse att Tove föll bakåt. Varför tror du att hon inte gör det?

Fällningen har J alltid berättat om på ett sätt som tyder på att hon är stolt över sina färdighet. Strypningen andas också professionalism.

För egen del tror jag att hennes Militärt utbildade Fader är pappa till dessa kunskaper, i avsikt att lära dottern självförsvar.
Citera
2023-05-13, 23:29
Medlem
Citat:
Men i förrådsteorin ingår ju att JJ först försöker dölja mordet för MH. Och i det läget väljer hon alltså att släpa kroppen förbi MH med risk att väcka henne och avslöjas istället för att låta kroppen ligga kvar på toan, väcka MH och be henne gå hem. Makes no sense.

Och i MH:s egen teori så kan hon sova under våldet pågår så då menar hon nog att hon kan sova när JJ drar Tove längs det blanka golvet också. Viss skillnad på ljudnivå förmodar jag.
Citera
2023-05-13, 23:33
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Och i MH:s egen teori så kan hon sova under våldet pågår så då menar hon nog att hon kan sova när JJ drar Tove längs det blanka golvet också. Viss skillnad på ljudnivå förmodar jag.

Det märkliga är att hon inte kunde sova när hon kom hem. Utan då var hon vaken en timme och höll på med telefonen om jag minns rätt. (Rätta mig gärna annars)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in