2023-05-13, 20:23
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, operationer av både transsexuella och av intersexbarn bör ske tidigast vid 25 års ålder.

Fanns en intressant granskning om detta. Där ett transbarn fått hormonell behandling (för att stoppa puberteten) så länge att skelettet tog skada, med smärta etc. som följd. För mig låter det inte som vård, utan snarare som vård-skada. De som gav behandlingen menade säkert väl, men det blir ändå väldigt fel. Givetvis måste patient och patientens föräldrar (om patienten är minderårig) informeras ordentligt om sådana biverkningar och risken för detta om behandlingen bara fortgår.

Det måste finnas evidens i det de gör. Och raka rör vad gäller information till patienten.

Om man lär sig vem som kommer vara trans för livet kan man ge hormoner tidigare och slipper stopphormoner. Detta låter kanske motsatt, men säg att i framtiden kan man skanna hjärnan och är dundersäker på vilket kön man kommer uppleva, då vore det möjligt. Jag längtar till man vet mer om hjärnan inte bara i detta avseendet. Jag är trött på psykiatrins gissningar om olika saker.

Sedan ligger det väl i samhällets natur att som det är så är bara de normalaste friska. Man kan inte vara minsta avvikande utan att ha en diagnos. Jag är helt tillfreds med att ha androgyna drag i mitt tänkande, det är trist att folk blir borttryckta för minsta lilla så att man måste organisera sig och bli en grupp. Tycker man kan acceptera mer som normalt. Man tror att det är mer acceptans nuförtiden men vete fan. Jag har inget behov av att "vara" ickebinär. Om man är man eller kvinna? Frågan är väl om man ens är människa. Känns som man kollar på mänskligheten lite ovanifrån och med skepsis. Känner ju en liten drös på nätet som inte är normala utifrån könet, och alla deras största problem är andra människor. Man blir lite ledsen. Vad skadar det att man stöttar folk? Man behöver inte alls tänka som dem, men bara ha normal hyfs och artighet.
Citera
2023-05-13, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Om man lär sig vem som kommer vara trans för livet kan man ge hormoner tidigare och slipper stopphormoner. Detta låter kanske motsatt, men säg att i framtiden kan man skanna hjärnan och är dundersäker på vilket kön man kommer uppleva, då vore det möjligt. Jag längtar till man vet mer om hjärnan inte bara i detta avseendet. Jag är trött på psykiatrins gissningar om olika saker.

Sedan ligger det väl i samhällets natur att som det är så är bara de normalaste friska. Man kan inte vara minsta avvikande utan att ha en diagnos. Jag är helt tillfreds med att ha androgyna drag i mitt tänkande, det är trist att folk blir borttryckta för minsta lilla så att man måste organisera sig och bli en grupp. Tycker man kan acceptera mer som normalt. Man tror att det är mer acceptans nuförtiden men vete fan. Jag har inget behov av att "vara" ickebinär. Om man är man eller kvinna? Frågan är väl om man ens är människa. Känns som man kollar på mänskligheten lite ovanifrån och med skepsis. Känner ju en liten drös på nätet som inte är normala utifrån könet, och alla deras största problem är andra människor. Man blir lite ledsen. Vad skadar det att man stöttar folk? Man behöver inte alls tänka som dem, men bara ha normal hyfs och artighet.

Ja, det vore väldigt bra! Om man kunde scanna av hjärnan och se sådant, precis som man kan scanna av blodet och hitta diverse ärftlighet etc. Så skulle man kunna scanna av hjärnan och tidigt upptäcka om någon var transsexuell. Jädrar så bra.

Håller med. Givetvis ska man kunna stötta folk och hjälpa dem att må bra, även om man tänker annorlunda/fungerar annorlunda än dem. Det är väl lite det vi alla är här för? Att stötta och hjälpa varandra, så att vi alla mår lite bättre. När jag var ung, kände jag mig inte bekväm alls att se som vare sig man eller kvinna. Skulle förmodligen setts som "ickebinär" i nutida termer sett. Men jag vande mig vid min könstillhörighet och insåg att jag kan vara som jag är ändå. Bisexuell och dan. Det är bara att tuta och köra. Man har ju bara ett liv. Och det är kort.

Mia verkar glad i att vara Mia. och d ska hon givetvis vara just Mia.
Citera
2023-05-13, 21:03
Medlem
Citat:

Du tror väl inte på att åldringar i Amazonas går runt och tror att de är gubbar eller gummor felaktigt ?

Det är en "o(kultur) sjukdom" som sprider sig som en löpeld på grund av sociala medier och tv och liknande i vissa länder.

Folk blir alltså sjuka och får sina organ bortopererad på grund av omgivningen, kulturen och miljön. Det vill många inte bidra till eller betala för.
Citera
2023-05-13, 21:10
Medlem
Citat:
Ja, det vore väldigt bra! Om man kunde scanna av hjärnan och se sådant, precis som man kan scanna av blodet och hitta diverse ärftlighet etc. Så skulle man kunna scanna av hjärnan och tidigt upptäcka om någon var transsexuell. Jädrar så bra.

Håller med. Givetvis ska man kunna stötta folk och hjälpa dem att må bra, även om man tänker annorlunda/fungerar annorlunda än dem. Det är väl lite det vi alla är här för? Att stötta och hjälpa varandra, så att vi alla mår lite bättre. När jag var ung, kände jag mig inte bekväm alls att se som vare sig man eller kvinna. Skulle förmodligen setts som "ickebinär" i nutida termer sett. Men jag vande mig vid min könstillhörighet och insåg att jag kan vara som jag är ändå. Bisexuell och dan. Det är bara att tuta och köra. Man har ju bara ett liv. Och det är kort.

Mia verkar glad i att vara Mia. och d ska hon givetvis vara just Mia.

"Trans" är ju ett hittepå som ökar lavinartat i vissa länder ffa sedan 2010-talet och man kommer inte kunna hitta de drabbade då det beror på omgivningen. Inget man kan eller kommer kunna röntga/testa eller lukta sig till.

Du tror väl inte det finns massa 80-åringar i Sahara som är gubbar som tror att de är flickor vilket vore fallet om det var en genetiskt orsakad sjukdom.
Citera
2023-05-13, 21:13
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
När jag var ung, kände jag mig inte bekväm alls att se som vare sig man eller kvinna. Skulle förmodligen setts som "ickebinär" i nutida termer sett. Men jag vande mig vid min könstillhörighet och insåg att jag kan vara som jag är ändå. Bisexuell och dan.

Det är väl rätt spännande att man var ickebinär även på den tiden, även om det inte var många som använde begreppet. Att saker finns även utan namn. Det är spännande alla äldre där det kryper fram saker de har dolt i hela sitt liv. Man har bara inte haft "råd" att satsa på att tänka på sig själv när man var fattigare. Ibland var det nog bra. Ibland dåligt. Jag skulle säkert också räknats som ickebinär, men jag är det till den grad att att vara det inte är en del av min identitet. Dvs struntar i vilket helt enkelt. Tycker det är skönt eftersom jag ändå på något vis förstår könsdysfori.

När man blir äldre accepterar man att man inte blev perfekt. Och man t o m lär sig gilla just det som blev fel.

Jag hoppas att folk snart slutar vara så arga på trans, för även om det är ett intressant ämne är det så uttjatat att jag kräks.
Citera
2023-05-13, 21:15
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keepi
Svenska Mia Mulder var tidigare en man.

Nu verkar ”hon” fundera på att bli man igen:

https://youtu.be/rT4WjLWRRrw

Att vara två meter lång som kvinna blir förstås speciellt.

Vad kostar dessa transitioner och detransitioner skattebetalarna?

Vet inte vad Mia har mellan benen nuförtiden.
Att byta kön är ju inte som att byta ett par skor.
Är den borta så är den borta!
Citera
2023-05-13, 21:20
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Du tror väl inte på att åldringar i Amazonas går runt och tror att de är gubbar eller gummor felaktigt ?

Det är en "o(kultur) sjukdom" som sprider sig som en löpeld på grund av sociala medier och tv och liknande i vissa länder.

Folk blir alltså sjuka och får sina organ bortopererad på grund av omgivningen, kulturen och miljön. Det vill många inte bidra till eller betala för.

Hijras går tillbaka minst 1500 år i tiden. Det verkar alltid ha funnits ett slags tredje kön. Man har inte alltid resonerat som vi gör idag. Men har alltid funnits.

Det finns tusentals år gamla gravar där kvinnor begravts som män.

Antingen är det en defekt som alltid kan finnas, eller också har den en evolutionär fördel.

Folk har så otroligt felaktig bild om hur vi levde förr. Folk var troligen smartare. Vi var inte mer djuriska. Folk har haft en kultur där de minnts sina vanor och traditioner. Vi har inte alltid levt på gränsen till svält. Människor har i vissa fall levt väldigt chill med mycket kunskap om mat, byggnader, djur och andlighet.
Citera
2023-05-13, 22:22
Medlem
Om när transkvinnan - biologiske mannen - Lia Thomas plötsligt gick in i kvinnornas omklädningsrum:

https://youtu.be/flJVcNvSxSA
Citera
2023-05-13, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Att byta kön är ju inte som att byta ett par skor.
Är den borta så är den borta!

Ja, här bör man tänka sig för!
Citera
2023-05-13, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Fan, nu råkade jag klicka på den där länken. Och för en jävla gångs skull var det INTE reklam först, så jag hann se flera sekunder innan jag fick stopp på eländet.

Men jag tänker att det finns olika slags transsexuella. Det kanske finns män som verkligen vill vara kvinnor i stället. Och sedan finns det män som vill vara en man som spelar kvinna. Själva grejen är att det SKA synas att det är fejk och att de får någon slags kick av att visa upp sig.

Någon kanske skulle uppfinna könsorgan som fästs med kardborreband så de här könsvacklande kan byta efter behag, utan att belasta den skattefinansierade vården vid varje tillfälle.

Hm... 🤔 Fler exhibitionister och estradörer i detta befolkningssegment??
Citera
2023-05-13, 22:29
Medlem
Citat:

Är ju inte många av oss som är hundraprocentigt normala! 😄 Och de flesta människor har hemligheter. Något man inte är helt öppen med! 😎
Citera
2023-05-13, 22:51
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Men det är ju inte botande.

Så har man trans kan man heller inte bli botad genom terapi. Vad duger det att få lite småhjälp? Träna bort 5 % av trans. Det låter inte OK.

Ska man påstå att trans går bort med terapi ska minst 70 % försvinna.
Vad menar du med botad? För att få en diagnos ska du ha någon slags funktionshinder; du ska inte bara bete dig på ett visst sätt utan det ska också på något sätt hindra eller försämra något för dig. Om du lär dig strategier för att hantera din ADHD och inte längre uppfyller kriteriet att du är funktionshindrad så är du i någon mening botad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in