Citat:
Ursprungligen postat av
Tufsankatt
Johanna har sagt att hon fällde Tove (kommer inte ihåg riktigt men har för mig att J sagt att T puttade henne).
Har Johanna sagt vid vilket tillfälle TT ifrågasatte "va sysslar ni med"?
Vad jag vet om man råkar ut för en hjärnskakning så brukar illamående/kräkningar ske efter en tid (därför ska man försöka hålla någon som har hjärnskakning vaken/under uppsyn).
Vad det gäller den nya experten är jag inte ett dugg orolig. Tydligen så blev han det när det framkom att han ska lämna in sin "expertis" skriftligt. Om han nu har en chans att som pensionär (och säkert välbeställd) "rädda" två unga damer från ett livstidsstraff så hade han nog gjort det (helt gratis).
Kanske med något löfte från GW att bli bjuden på ett antal middagar med gott vin och nyskjutet vilt.
Maginnehåll brukar komma upp tätt inpå ett fall som ger upphov till hjärnskakning. J säger att T slog i huvudet rejält; förutom att hon med all säkerhet har tappat andan när lungorna slog i golvet, så skadade hon samtidigt högra sidan av huvudet på ett trubbigt föremål samt höger käke och rygg. Även skulderblad.
Det är nog ingen idé att tro på J:s badrumsversion alls då hon utelämnar ögonskadan och lägger in knuff, stryptag och "vad fan håller ni på med?". Hon vill få det till att likna en fight med en ilsken T.
Det som borde stämma är att T föll till vänster i badrummet, att hon landade mera på höger sida och att hon sparkade i väggen ut mot hallen.
Grannen vittnar om tystnad efter någon minut så T var sannolikt avliden när han gick in i sin lägenhet igen.
Jag bygger förloppet på vittnesuppgifterna och J:s återberättande som styrks av RL.
Ur rättegången:
Rättsläkaren uttalar sig generellt om strypning och säger att det tar en dryg minut innan personen får kramper. Normalt tar strypningen några minuter. Men man kan förlora medvetandet betydligt fortare.
T hade en skada i närheten av den struktur som reglerar puls och blodtryck: - Det är mycket möjligt att hon fick betydande blodtrycksfall och sänkt aktivitet, säger rättsläkaren.
Vad som har haft betydelse för förmågan att värja sig är promillehalten med långsamma reflexer (fylla ger ofta värre skador vid fall då vederbörande inte hinner ta emot sig och dämpa fallet), ett handlöst fall tillika överraskningsmoment som följs av ett flertal skador med okänd grad av medvetandepåverkan, ögonskada, tryck över bröstkorgen som försvårar andningen och - enligt RL - stor sannolikhet för betydande blodtrycksfall och sänkt aktivitet.
Det här är ett mord som förutom strypningen, innefattar grovt våld och RL kunde vare sig säga bu eller bä gällande M:s medverkan.
Grenslande med starka och långa hästben försvårar T:s rörlighet, särskilt om hon sitter med sitt skrev nära T:s hals, vilket hon torde ha gjort, för att med raka armar kunna anlägga det extremt djupa trycket högt upp på halsen. - Så visst var J:s styrka något i hästväg, det går inte att prata bort det faktumet.
- Åtminstone då, fullpumpad med adrenalin.