2023-05-12, 12:27
Medlem
Lägg av med fultjacket och ta dig i kragen. Lägg av med kvällsjollen om du nu upplever att du vill ta CS för att fungera bättre i vardagen.
Jag lade av med rökat för många år sedan, långt innan jag började med CS, men bara att sluta med cannabisen gjorde mig generellt mer alert. Antagligen var det inte att holken påverkade mig dagen efter särskilt mycket men när gräset åkte ut så kom betydligt bättre rutiner och hälsosamma beteenden in.

Jag tar CS vissa dagar jag arbetar men när jag är ledig tar jag det enbart om ungarna har levt jävel under natten och jag behöver lite mer boost än vad en kopp Zoegas ger. I mer hektiska perioder på jobbet tar jag det dagligen.

Att ta vanlig amfetamin dagligen som inte är doserad exakt kan vara en dålig väg att gå. Det är inte alla som skulle torska men några. Doserna på CS-medicinerna är dessutom betydligt lägre än vad man oftast partydoserar och de "pytsas" ut i kroppen under längre tid, iallafall om man har depåtabletterna.

Oftast börjat man på 18mg, ja milligram, och man kan sedan doshöja med jämna mellanrum varpå det brukar finnas ett tak kring 100-120mg/dag. Det är få läkare som kommer att gå upp till den dosen dessutom då de flesta brukar lägga sig kring 50-60mg.
Själv tar jag 60mg Elvanse och det funkar dunder, speciellt när jag gör det mer sporadiskt.
Citera
2023-05-12, 13:53
Medlem
Brentstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Jag har själv diagnostiserad/dokumenterad ADD (medelsvår) och har snusat i 15 år. Tar du bort snuset, påverkar det mig MYCKET mer än om du tar bort min stimulantia (Elvanse), ett nikotinberoende är inget att leka med när det gäller att "fungera".

Ok? Vad är din poäng? Nikotin är en stimulant.
Citera
2023-05-12, 14:58
Medlem
Jag tror att det du har påbörjat är en direktväg till ett riktigt tungt missbruk. Du kan säkert klara dig ett tag men för att få detta att hålla i längden så bör du sträva efter att INTE öka dosen och tillåta/tvinga dig själv till att ha sämre dagar. Det absolut bästa vore ju givetvis att försöka ta dig igenom en utredning och få svart på vitt om du har en sjukdom som ska medicineras och då sköta den efter läkarens order. Gör du utredningen och det visar sig att du inte har någon bokstavskombination.. Ja då är du tyvärr en missbrukare.

Jag talar efter egen erfarenhet och vad jag tror gäller för de allra flesta, men ska man hobbyknarka för prestation så bör man nog klara av dom flesta dagar utan substans för att under vissa perioder krydda det med amfetamin. Tydliga regler krävs, och du måste kunna vara 100% ärlig mot dig själv och inte tumma på reglerna.

Försök ta vara på mindre stressiga/krävande perioder på jobbet till att låta dig att inte alltid vara på topp. Kanske du ska fundera på att passa på att kliva av helt under semestern och sedan påbörja utredningen? Prata med kollegor/chef och säg att du har lite privata problem som stör din sömn och att du därför är tröttare än vanligt. Du har ett helt liv framför dig och med lite vilja och jävlar anamma kan du nog hitta ett sätt som fungerar i längden - men att självmedicinera med gatutjack och att öka dosen för att fortsätta få effekt är nog tyvärr början på ett tragisk liv.

Hoppas det reder ut sig, uppdatera gärna i tråden!
Citera
2023-05-12, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brentstol
Din nojja är irrationell. Så länge du sköter munhygien, inte går överbord med bruket och sköter ätandet någorlunda så har du noll att oroa dig för.

Se bara till att du väger doserna och ser till att du hamnar ungefär samma varje gång. Blir lätt att man tar lite mer och lite mer och jagar kickar snarare än att man hamnar på någon dos som är mer produktiv.

Varför ska du sluta för? Om det funkar så funkar det.

Men om du ska sluta, så sluta då. Finns väl inga egentliga alternativ som är lika effektiva.

Det är mer praktiskt att få någon form av centralstimulanta på recept så att doseringen blir korrekt och han slipper riskera ett ringa narkotikabrott i registret med indraget körkort. Ett annat plus är att han slipper sponsra den organiserade brottsligheten.

Skadar inte heller att ha en läkare att diskutera frågor likt de i trådstarten med.

Edit: Helt uppenbart att det är bättre med en vårdkontakt än s.k. självmedicinering. Inlägget ovan är så idiotiskt att det knappt förtjänar ett bemötande...
Senast redigerad av SPS1 2023-05-12 kl. 17:04.
Citera
2023-05-12, 17:02
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misterissues
Hejsan! Jag har sedan en tid gått ÅP (återfallsprevention) då jag blev trött på mitt festbruk av kokain. Efter årsskiftet ville dom se om det fanns anledning att placera mig i kön för ADHD-utredning, alltså fick jag genomföra en rad intervjuer och diverse testar. Jag träffade signifikant högt, som så många andra, och placerades i kön för ADHD-utredning. Men mot bakgrund av min dåliga karaktär så bommade jag naturligtvis samtliga UP, då jag inte kunde (läs ville) sluta med min kvälls-jolle. =)

Kort bakgrund
- Mellan 20-25 år gammal
- Extremt högpresterande, bra självförtroende men kroniskt dålig självkänsla (blivit mycket bättre med tiden).
- För 3 år sen grundande jag ett bolag. I vår senaste emission hade vi ett bolagsvärde om 105 MSEK (nej, jag är inte en nyrik snorunge och jag hävdar mig aldrig - på gott och ont). Jag skriver detta för att ge lite perspektiv på nedan.

Mitt arbete (utvecklare) och bolaget är det viktigaste för mig just nu. Det är det jag tycker är kul och det ger mig bekräftelsen som jag så länge sökt. Avskyr att gå hem - då tar actionrullen slut, känns det som.

Så, med samvetet intakt, började jag självmedicinerna med amfetamin (gatutjack) - jag menar, har man ADHD så väl ingen klandra mig....? Allt blev och är enklare, jag har inte längre hyperaktiv hjärna, oron för misslyckande försvann och jag kunde nå min potential utan stora psykiska ansträngningar. Det kändes nästan rättvist.

Jag skriver här för min oro om hur livet är när (eller om) man slutar. Jag är skiträdd för en vardag utan min lilla tjackbomb (som såklart växer av uppenbara skäl). Har någon erfarenhet av att sluta med amfetamin som brukat drogen i syfte att arbeta/prestera? Hur gick det? Vad blev effekten? Var det något särskilt som hjälpte?

Jag är tyvärr långt ifrån redo till att kliva av - så även om jag förstår välmeningen med att skriva skräckhistorier om mögliga husvagnar och tänder som förmultnar så ber jag er att bespara mig dessa. I've read em' all.

Stort, stort tack och varma hälsningar! <3

Sover du bra?
Citera
2023-05-12, 20:51
Medlem
Fyfan va många degenererade knarkare de finns på flashback "öhh tjena tråden ja tjenar 2 mille i månaden men har lite problem med tjack ooo lite metamfetamin höhö" Du är bara en undermänniska som dina föräldrar skäms över, inget mer. Att få ryggdunkar från liknande socfall kommer bara förstärka illusionen om att du faktiskt klarar dig. ADHD är en funktionsnedsättning, kan även se på sättet du skriver att du lider av en mildare grad IF (Intellektuell funktionsnedsättning)

Det som kommer hända är att du kommer torska. Farbror blå kommer ta precis allt ifrån dig men det är du väl van vid. Finns absolut inget råd för sådana som dig, hoppas bara det finns färre av er i framtiden och att ni undviker att sätta er på torget och skrika ifrån någon parkbänk.
Citera
2023-05-12, 23:58
Avslutad
Citat:
Hejsan! Jag har sedan en tid gått ÅP (återfallsprevention) då jag blev trött på mitt festbruk av kokain. Efter årsskiftet ville dom se om det fanns anledning att placera mig i kön för ADHD-utredning, alltså fick jag genomföra en rad intervjuer och diverse testar. Jag träffade signifikant högt, som så många andra, och placerades i kön för ADHD-utredning. Men mot bakgrund av min dåliga karaktär så bommade jag naturligtvis samtliga UP, då jag inte kunde (läs ville) sluta med min kvälls-jolle. =)

Kort bakgrund
- Mellan 20-25 år gammal
- Extremt högpresterande, bra självförtroende men kroniskt dålig självkänsla (blivit mycket bättre med tiden).
- För 3 år sen grundande jag ett bolag. I vår senaste emission hade vi ett bolagsvärde om 105 MSEK (nej, jag är inte en nyrik snorunge och jag hävdar mig aldrig - på gott och ont). Jag skriver detta för att ge lite perspektiv på nedan.

Mitt arbete (utvecklare) och bolaget är det viktigaste för mig just nu. Det är det jag tycker är kul och det ger mig bekräftelsen som jag så länge sökt. Avskyr att gå hem - då tar actionrullen slut, känns det som.

Så, med samvetet intakt, började jag självmedicinerna med amfetamin (gatutjack) - jag menar, har man ADHD så väl ingen klandra mig....? Allt blev och är enklare, jag har inte längre hyperaktiv hjärna, oron för misslyckande försvann och jag kunde nå min potential utan stora psykiska ansträngningar. Det kändes nästan rättvist.

Jag skriver här för min oro om hur livet är när (eller om) man slutar. Jag är skiträdd för en vardag utan min lilla tjackbomb (som såklart växer av uppenbara skäl). Har någon erfarenhet av att sluta med amfetamin som brukat drogen i syfte att arbeta/prestera? Hur gick det? Vad blev effekten? Var det något särskilt som hjälpte?

Jag är tyvärr långt ifrån redo till att kliva av - så även om jag förstår välmeningen med att skriva skräckhistorier om mögliga husvagnar och tänder som förmultnar så ber jag er att bespara mig dessa. I've read em' all.

Smartare o köpa riktig adhd medicin på darknet
Citera
2023-05-13, 01:27
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:

Kort bakgrund
- Mellan 20-25 år gammal

Jag var precis som du, och började bruka amfetamin som du gör när jag var 27. Mitt liv kraschade fullständigt 3 år senare. Jobb, relationer, hälsa, sömn, minne... Var ett skal av mig själv, tog mig 3 år igen att återupprätta min hjärna, mitt liv och mig själv. Det är inte värt det! Men det kommer du själv upptäcka tids nog.
Citera
2023-05-13, 01:32
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Du skriver som om jag påstått mig vara oövervinnlig gentemot droger? Jag skriver till och med ödmjukt ”när (eller om) man slutar..” - det bör väl ändå tolkas som att jag har respekt för drogen? Cannabisen har jag slutat med, sedan månader. Det är en av o på drog, den oroar mig inte så länge jag har rutiner och ett jobb att gå till.

Vad gäller ladd så, som jag skriver, festbrukade jag och sökte hjälp innan jag ens kört på ett fartgupp.

Mot bakgrund till att jag skriver en tråd om missbruket och kastar mig med ord som ”oro” och ”skiträdd” förstår jag inte hur du kan tolka mig på det viset som du skriver.

Varför fortsätter du inte din adhd utredning då om du slutat med rökat? Hur somnar du på nätterna, börjar ta något neråt än?
Citera
2023-05-13, 04:18
Medlem
Folketstempels avatar
Detta var vad jag tidigare nämnde något om.
JO: Fel att rutinmässigt kräva drogtest vid behandling av adhd

Det var fel av regioner att rutinmässigt ställa krav på övervakad urinprovtagning för att patienter ska få centralstimulerande läkemedelsbehandling av adhd. Det anser JO efter att ha prövat flera anmälningar i frågan. [..]
Chefsjustitieombudsmannen Elisabeth Rynning skriver i beslutet att hon förutsätter att regionerna ändrar sina riktlinjer. Dessutom behöver Socialstyrelsen och Läkemedelsverket förtydliga sina rekommendationer:
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/06/jo-fel-att-rutinmassigt-krava-drogtest-vid-behandling-av-adhd/

Ivo skriver att en patient inte får nekas vård av det skälet att hen motsätter sig urinprovtagning. Om en behandlingsmetod inte kan erbjudas utan att prov tas ska patienten erbjudas alternativ behandling.

Ivo hänvisar även till grundlagens krav (2 kap 6 § regeringsformen) på att varje medborgare gentemot det allmänna ska skyddas mot påtvingade kroppsliga ingrepp. Den enskilde får inte uppleva sig tvingad att delta i ett drogtest och får heller inte utsättas för påtryckningar eller repressalier om hen inte vill delta. Ivo hänvisar också till ett beslut av JO som innebär att det är olämpligt om informationsmaterial ger intryck av att samtycke är förutsättning för behandling.

https://lakartidningen.se/Aktuellt/Patientsakerhet/2019/07/Ivo-kritiserar-region-for-felaktig-information-om-drogtest/
Senast redigerad av Folketstempel 2023-05-13 kl. 04:22.
Citera
2023-05-13, 16:23
Medlem
Hej du!

Känner igen mig själv i dig. Jag blev väldigt framgångsrik inkomstmässigt sätt mellan 20.30 och använde mig av självmedicinering utav uppåt preparat på egen hand för att mäkta med mina höga prestationskrav på mig själv. Det fungerade ett tag men sedan sa kroppen ifrån - och det rejält! Min smärttröskel hade pressats till nivåer så absurt höga att kroppen bara gav upp på mig!

Jag blev jättesjuk och fick genomgå över 35 operationer och dog nästan. Så mitt psyke var för starkt för min egen kropp och jag fick bäst jag ville leva ta det lugnare.

Nu har det gått 13 år sedan dess och jag tycker om att du satsar högt - försök tänka efter före mig bara! Jag hade idag taggat ner och fått gjort min adhd undersökning rätt TIDIGT istället för som det blev. För ett drygt halvår sedan! Mår mycket bättre på balanserade jämna doser Elvanse än de extra mängderna jag proppa i mig!

Körde då cirka 1 gubbe tjack/dag då och då men främstadels runt 1200 mg tramadol vilket är ett jädra pissgift som jag fick ep-anfall av- Du visste aldrig när du skulle ramla ihop och få ett anfall. En gång gick det så illa jag ramla ihop av ett grand mal anfall och slog mig själv i huvudet så jag inte längre kunde orata, gå eller fungera som människa. På 2,5 år åkte jag rullstol och stammade och skakade. Yuck och Fuck Tramadol!!!

Citat:

Kort bakgrund
- Mellan 20-25 år gammal

Senast redigerad av TheContender 2023-05-13 kl. 16:28.
Citera
2023-05-13, 16:31
Medlem
Trolltestets avatar
Min erfarenhet är att anställda som går på tjack gör misstag. Små i början men till slut blir de riktigt kostsamma för företaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in