2023-05-13, 10:33
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saras1057
Så fjantigt. Varför höjer dom inte upp till 8-12% direkt? Dom som inte har råd får sälja.

Jätte enkelt

Ingen kommer att köpa med de förutsättningar så problemet landar hos bankerna och det vill varken stat eller bank ha.
Citera
2023-05-13, 10:35
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljrgeodnbunu
Glöm då inte att sysselsättning i Sverige är en timmes SFI i veckan.

Nej.

Du ska inte tro på allt du läser på "Fria Tider".
Citera
2023-05-13, 10:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lingon_
Vi kan ordna 50% arbetslöshet i landet, kommer knappt påverka priserna ändå det är ju knappast att folk har för mycket i plånboken som drivit upp priserna. Har svensk ränta någon påverkan på globala priser på drivmedel och el? Nej? Varför skulle då priserna gå ned när dom drivits upp just av dom faktorerna.
På grund av den grundläggande marknadskraften som medför att minskad efterfrågan leder till lägre priser vilket i sin tur leder till sänkt inflation.

Jag känner att jag måste påpeka det självklara att arbetslösa inte kan efterfråga lika mycket som de med arbete.

Högre arbetslöshet ger också lägre löneanspråk, vilket även det ger en lägre inflation.
Senast redigerad av Lpq32 2023-05-13 kl. 10:38.
Citera
2023-05-13, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
För det första har naturligtvis utlänningar som undervisar i engelska i Kina högre löner än vanliga kinesiska lärare, för det andra gjorde jag som du föreslog och googlade och de översta resultaten indikerar ungefär halva de nivåer du påstår. Varför hittar du på?

Du måste omvandla RMB till SEK. Kinesernas valuta är värd mycket mer idag.
Citera
2023-05-13, 10:40
Medlem
Svennebanan tror att ett krig mot Ryssland, Kina och halva världen är gratis. Det kommer märkas på många plan att man valt att bli amerikanarnas bitch. Bara att vänta och se.
Citera
2023-05-13, 10:43
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
100% tillförlitlig är inga källdata.
Men sett över tid kan man ändå se en rimlighet.
Exempelvis finns det en stor "svart" eller gråzon i den spanska arbetsmarknaden - den har alltid funnits.
Experter räknar med att den utgör ca 5% av den officiellt uppgivna arbetslösheten, dvs arbetslöshetstalet borde egentligen ligga 5% lägre i Spanien. Typ folk säger sig vara arbetslösa hel eller deltid men jobbar svart samtidigt.
När det gäller Sverige är det snarare tvärtom, vi har dolt många arbetslösa i olika typer av arbetsmarknadsåtgärder så att de inte räknas in.
Summa summarum kan Sverige och Spanien i verkligheten ligga lika med arbetslösheten.
Vi tillhör jumboplaceringen egentligen.
Allt beroende på vår generösa arbetsmarknadspolitik och massinvandring.
Du har rätt men statistik över arbetslöshet är politiskt laddat på en nivå som enbart möjligen kan jämföras på senare tid med statistik kopplat till migration. Södra Europa, Balkan och de gamla sovjet staterna har ett rykte om att fibbla med statistik på en helt annan nivå än vad "Väst Europa" gör även om vi givetvis också putsar fasaden ganska friskt med låtsas jobb och allt möjligt skit. Dom kom ju exempelvis fram till att ett sjukhus i Grekland hade 13 trädgårdsmästare anställda trots att de inte hade en trädgård innan den föga förvånande ekonomiska kollapsen 2009.

Hur som helst kan du bara titta på statistiken över Europa för att inse att den är grovt masserad i vissa länder. Det finns exempelvis inte en chans i helvetet att Tjeckien följt av Polen har lägst arbetslöshet i Europa. Noll chans liksom. Man har väl tittat på var Tyskland ligger sen har man lagt sig strax under i sina officiella siffror, typ.
Citera
2023-05-13, 10:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Nej.

Du ska inte tro på allt du läser på "Fria Tider".
Räknas "Ekonomifakta"?
Citat:
En person räknas som sysselsatt när denna har utfört minst en timmes arbete under en referensvecka.

Personer som deltar i vissa arbetsmarknadspolitiska åtgärder inkluderas också som sysselsatta.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/arbetsmarknad/sysselsattning/sysselsattning-per-manad/
Citera
2023-05-13, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
På grund av den grundläggande marknadskraften som medför att minskad efterfrågan leder till lägre priser vilket i sin tur leder till sänkt inflation.

Jag känner att jag måste påpeka det självklara att arbetslösa inte kan efterfråga lika mycket som de med arbete.

Högre arbetslöshet ger också lägre löneanspråk, vilket även det ger en lägre inflation.

Med inflation och allt minskande köpkraft, så skiljer mindre än någonsin mellan ett socialfall ochven arbetare, gällande köpkraft.

F.ö. så länge boendekostnad, bränsle och elkostnad är det som driver inflation, så kan man höja räntan 100% och det kommer inte sänka inflationen ett dugg.
Citera
2023-05-13, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Jag är litet skeptisk till att du är så pass synsk att du kan göra säkra framtidsförutsägelser . . . .

Du verkar förvirrad, det handlar inte om honom, det handlar om riksbanken och det faktum att effekterna räntehöjningar inte syns en sekund senare.

Vad har du för ekonomisk utbildning?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Med inflation och allt minskande köpkraft, så skiljer mindre än någonsin mellan ett socialfall ochven arbetare, gällande köpkraft.

F.ö. så länge boendekostnad, bränsle och elkostnad är det som driver inflation, så kan man höja räntan 100% och det kommer inte sänka inflationen ett dugg.
Du har fel. Konsumenter kan spara in på el och drivmedel, bland annat genom att planera sina resor med bil bättre. Dessutom kan de flytta till mindre boenden och det ger en prispress på hyrorna i de dyrare bostäderna.

Men om vi leker med tanken: Vad ska vi göra för att få ner inflationen om vi inte höjer räntan? Ska vi bara skita i att vi har en alldeles för hög inflation på tio procent?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljrgeodnbunu
Räknas "Ekonomifakta"?

https://www.ekonomifakta.se/fakta/arbetsmarknad/sysselsattning/sysselsattning-per-manad/

Jag undrar av dom som kommit sista trettio åren, hur många som egentligen bidrar?
Då skall man naturligtvis räkna bort tolkar, fritidsledare, migrationsarbetare, etc samt naturligtvis alla " sysselsatta".

Tala om årtusendets förlustaffär och då behöver man inte ens ta med dom enorma skadorna på samhället.
Citera
2023-05-13, 11:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av freed00m0fspeech
Du verkar förvirrad, det handlar inte om honom, det handlar om riksbanken och det faktum att effekterna räntehöjningar inte syns en sekund senare.

Vad har du för ekonomisk utbildning?
Nej OK. Ett arbetslöst psykfall vet mer än jag om det här. Naturligtvis.

Jag har genomlevt flera lågkonjunkturer och perioder med hög inflation och vet vad jag pratar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in