2023-05-13, 10:29
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Och man fattar inte vad han är ute efter?
Vi blir hjärntvättade med att invandrare är snälla, hjälplösa och bra för vårat samhälle.

Är knappast tjejernas fel.

Sjuka vidriga Sverige. Mitt vackra fosterland
Citera
2023-05-13, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dansflugan
Vilket svammel. Vad menar du ens? Behöver man ha god man tills dess att frontalloben är utvecklad? Saknar man förmåga att ta beslut? Bör inte 18-åringar få köra bil? Bör inte 15-åringar få ha sex?

Givetvis stämmer det inte. Konsekventtänk har man haft sedan barnsben även om man inte är fullt färdigutvecklad. Ansvar likaså. Allt är inte svart och vitt. Man kan givetvis räkna med att tonåringar tar normala beslut trots sin ringa ålder.

Tja, barn under 18 år har alltid målsmän. Det känner du säkert till? Och jag skrev också att konsekvenstänket inte är färdigutvecklat.

Nu var det ju så att de här fyra tjejerna inte gjort något brott. Så vad menar du att de ska ta ansvar för?
Det är förövaren som får ta ansvar för sina brottsliga handlingar. Hade det varit de fyra tjejerna som våldtagit honom, så ja: då hade de fått ta ansvar för detta.

Men det är inte olagligt att följa med någon hem. Dumdristigt: ja, det kan det vara. och är man tonåring och inte har ordentligt utvecklat konsekvenstänk så kan man givetvis ta dumdristiga beslut. Men det är som sagt inget olagligt i det.
Citera
2023-05-13, 10:57
Medlem
Dansflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Tja, barn under 18 år har alltid målsmän. Det känner du säkert till? Och jag skrev också att konsekvenstänket inte är färdigutvecklat.

Nu var det ju så att de här fyra tjejerna inte gjort något brott. Så vad menar du att de ska ta ansvar för?
Det är förövaren som får ta ansvar för sina brottsliga handlingar. Hade det varit de fyra tjejerna som våldtagit honom, så ja: då hade de fått ta ansvar för detta.

Men det är inte olagligt att följa med någon hem. Dumdristigt: ja, det kan det vara. och är man tonåring och inte har ordentligt utvecklat konsekvenstänk så kan man givetvis ta dumdristiga beslut. Men det är som sagt inget olagligt i det.

Alla får ta ansvar för sina handlingar. Med frihet kommer ansvar som Moderaterna brukar säga. Min text var allmänt hållen och syftade inte specifikt på detta fall.

Jag håller inte med om det sista. Det är pudelns kärna i det hela. Du kan inte förklara bort allt med "är man tonåring och inte har ordentligt utvecklat konsekvenstänk". Det påverkar i väldigt liten grad.

Vi diskuterar inte att ungdomarna spelar schack och ska förutse händelser fem steg framåt. Vi diskuterar ett "konsekvenstänk" de borde utvecklat vid 10 års ålder. Alternativt ett konsevenstänk politiker inte utvecklat trots 50 års ålder. Jmf. med politikers brist på konsekvensanalys.

Tonåringarna må vara unga, men att skylla deras brist på konsekvenstänk på ringa ålder är att göra det för enkelt för sig. Det är troligare bristande IQ som är boven i dramat här.
Citera
2023-05-13, 11:01
Medlem
KnolaDinMamas avatar
Citat:
Frontalloben, där konsekvenstänket "sitter" är inte färdigutvecklat förens folk är kring 25 år.
Så tonåringars hjärnor är inte färdigutvecklade. Och tonåringar tar risker utan att förstå att det kan få konsekvenser därav. Sedan kan dessa fyra tjejer tänkt att de var överlägsna mot en man. Vilket de ju var, till antalet iaf. ...

Typisk vänsterbliven "logik". En massa ord utan substans. Abstrakt skit utan koppling till verkligheten.
Citera
2023-05-13, 11:03
Medlem
Citat:
Alla får ta ansvar för sina handlingar. Med frihet kommer ansvar som Moderaterna brukar säga. Min text var allmänt hållen och syftade inte specifikt på detta fall.

Jag håller inte med om det sista. Det är pudelns kärna i det hela. Du kan inte förklara bort allt med "är man tonåring och inte har ordentligt utvecklat konsekvenstänk". Det påverkar i väldigt liten grad.

Vi diskuterar inte att ungdomarna spelar schack och ska förutse händelser fem steg framåt. Vi diskuterar ett "konsekvenstänk" de borde utvecklat vid 10 års ålder. Alternativt ett konsevenstänk politiker inte utvecklat trots 50 års ålder. Jmf. med politikers brist på konsekvensanalys.

Tonåringarna må vara unga, men att skylla deras brist på konsekvenstänk på ringa ålder är att göra det för enkelt för sig. Det är troligare bristande IQ som är boven i dramat här.

Hjärnan är fullt utvecklad först vid cirka 25 års ålder. Och frontalloberna mognar sist. Där sitter bland annat konsekvenstänket.

De fyra tonårstjejerna använde säkert sitt inte fullt utvecklade konsekvenstänk och tänkte att det var ofarligt för de fyra att följa med en man. Eftersom de fyra var fler till antalet. Du själv hade säkert också känt dig mer säker att följa med en man på efterfest, om du gick dit tillsammans med tre av dina polare. Och det är som sagt var inget brott att gå på fest hos någon man inte känner...

Det är däremot olagligt att våldta. Så ska vi börja se det mannen gjort som det hemska i det hela? Och diskutera hans ansvar för sina handlingar istället? Han har begått våldtäkt. Mot fyra tonårstjejer.
Citera
2023-05-13, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askedasvked
Svenska tjejer är unikt slampiga. Går hem med en 40 årig arab för lite kebab och sprit.

Man fortsätter bli förvånad över hur lågt detta land kan sjunka.

Är det slampigt att vilja ha sprit, menar du?
Vill du ha sprit? Ser du dig själv som en slampa när du bjuds hem på efterfest och får lite sprit?
Citera
2023-05-13, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnolaDinMama
Typisk vänsterbliven "logik". En massa ord utan substans. Abstrakt skit utan koppling till verkligheten.

Nej. Det handlar om vetenskap. Naturvetenskap tom. Gällande hjärnans utveckling.
Men jag förstår att du är faktaresistent. Jag beklagar, jobbig åkomma det där.
Citera
2023-05-13, 11:21
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Vi blir hjärntvättade med att invandrare är snälla, hjälplösa och bra för vårat samhälle.

Är knappast tjejernas fel.

Sjuka vidriga Sverige. Mitt vackra fosterland
Jag uppfostrar inte mina barn så och har svårt att tro att alla följer det officiella narrativet...
Citera
2023-05-13, 11:46
Medlem
Dansflugans avatar
Citat:
Hjärnan är fullt utvecklad först vid cirka 25 års ålder. Och frontalloberna mognar sist. Där sitter bland annat konsekvenstänket.

De fyra tonårstjejerna använde säkert sitt inte fullt utvecklade konsekvenstänk och tänkte att det var ofarligt för de fyra att följa med en man. Eftersom de fyra var fler till antalet. Du själv hade säkert också känt dig mer säker att följa med en man på efterfest, om du gick dit tillsammans med tre av dina polare. Och det är som sagt var inget brott att gå på fest hos någon man inte känner...

Det är däremot olagligt att våldta. Så ska vi börja se det mannen gjort som det hemska i det hela? Och diskutera hans ansvar för sina handlingar istället? Han har begått våldtäkt. Mot fyra tonårstjejer.

Varför ska vi just du och jag diskutera mannen? Mannen har du aldrig ursäktat med ett ej fullt utvecklat konsekvenstänk. Det är inte händelsen som sådan jag reagerade på. Det var din förmåga att ta upp och hänvisa till ett ej fullt utvecklat konsekvenstänk trots att det inte är relevant i sammanhanget då en normalt fungerande individ skulle dra rätt slutsatser redan vid tio års ålder. Det är därför vi hamnade här. Det är på grund av din oförmåga att föra en saklig diskussion där du använde argument jag kände var tvungen att kommentera så att du kan bättra dig i fortsättningen. Jag förstår att det lite av en sidodiskussion men jag kan inte bara låta dig besudla tråden med irrelevanta påståenden hur som helst.
Citera
2023-05-13, 12:04
Medlem
KnolaDinMamas avatar
Citat:
Nej. Det handlar om vetenskap. Naturvetenskap tom. Gällande hjärnans utveckling.
Men jag förstår att du är faktaresistent. Jag beklagar, jobbig åkomma det där.

a) Applicera slumpmässig faktabaserad information som inte har någonting med händelsen att göra.
b) Proklamera vinst i argumentation.

Vänsterbliven "logik".

Vad i helvete har hjärnans utveckling att göra med att fyra tjejer blev våldtagna? Är det verkligen din förklaring till händelsen? Köper du själv den förklaringen?
Citera
2023-05-13, 12:08
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Folk har svårt att förstå nyanser, inte färdigutvecklade betyder inte att den inte är tillräckligt utvecklad.
Citera
2023-05-13, 12:13
Medlem
Citat:
Varför ska vi just du och jag diskutera mannen? Mannen har du aldrig ursäktat med ett ej fullt utvecklat konsekvenstänk. Det är inte händelsen som sådan jag reagerade på. Det var din förmåga att ta upp och hänvisa till ett ej fullt utvecklat konsekvenstänk trots att det inte är relevant i sammanhanget då en normalt fungerande individ skulle dra rätt slutsatser redan vid tio års ålder. Det är därför vi hamnade här. Det är på grund av din oförmåga att föra en saklig diskussion där du använde argument jag kände var tvungen att kommentera så att du kan bättra dig i fortsättningen. Jag förstår att det lite av en sidodiskussion men jag kan inte bara låta dig besudla tråden med irrelevanta påståenden hur som helst.

Om de tonåriga tjejerna hade våldtagit mannen. Så hade de varit ansvariga för sitt handlande. För empatin hos tonåringar är utvecklad. Och tonåringar vet också vad som är rätt och fel. Så hade det varit tonårstjejerna som hade våldtagit mannen, så hade jag givetvis velat se dessa tjejer ta ansvar för sin vedervärdiga handling (gruppvåldtäkt).

Men tonårstjejerna har inte begått något brott. De har gått hem till en man de knappt känner. Och att de gjorde detta har givetvis med deras bristande konsekvenstänk att göra. Och då är det inte en oviktig detalj att nämna: att de är unga och har outvecklat konsekvenstänk. SÅ varför ska vi ens fokusera på det? Ok. De gick hem till en man de inte kände. Så var det. men det är inte det som är det intressanta att diskutera i sammanhanget.

Det intressanta att diskutera i sammanhanget är hur den här empatistörda mannen som trots att han säkert vet att han gör fel, ändå våldtar fyra tonårstjejer... Hur gick det ens till? Drogade han dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in