2023-05-13, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
800 meter på 36 timmar. 22 meter i timmen alltså. Nu börjar jag bli orolig. Wagner-styrkan 'is the shit'
Du menar att dom är dåliga? Har du några tips och tips till båda sidorna som då enligt dig är dåliga eftersom det händer för lite enligt dig, vet du hur långt 800 meter är i en strid som detta?
Citera
2023-05-13, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ukraina är ju överfallna av Ryssland. De har bett omvärlden om hjälp att försvara sig.

Det innebär sannerligen inte att Ukraina ’slåss för omvärlden’. De slåss för sin egen skull, för sin överlevnad.
Precis som Syrien gör eller gjorde, men dom bad om hjälp och fick hjälp på riktigt från Ryssland i det fallet, varför får inte Ukraina det nu?
Citera
2023-05-13, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du har nog inte läst så mycket om inbördeskrig. Det är snarare regel än undantag att någon kombattant har stöd och trupper från någon utländsk sida, ibland är ett grannland och ibland en stormakt i regionen. Ibland är det bara vapenstöd.

Du har en vän som sagt till dig att kriget i donbass startade av att ryska trupper gick in och startade ett krig. Alla som säger emot dig har bara "gått på Kreml-propaganda". Det finns enligt dig inte någon möjlighet att det är du som gått på propagandan. Varför är oklart, förutom att du har en vän.

Om du läser litteraturen i ämnet så ser du att där var lokal seperatism i Donbass. Girkin, en ryss (från Ryssland), gick in som någon slags höger-Che Guevara och startade ett krig, med denna lokala seperatism som bas. Efter ett par månader fick de stöd från ryska armén. Det är vad vi vet.

Paul Robinson (2016): Russia's role in the war in Donbass, and the threat to
European security, European Politics and Society, DOI: 10.1080/23745118.2016.1154229
Nej något inbördeskrig har inte brutit ut i Ukraina då det var Rysslands som skapade fejkrepublikerna i östra Ukraina. Jag liksom resten av världen har nu glömt vad dessa dagsländor till fejkstater kallades (DDR , DDT eller vad det nu var)men dom skulle ju i slutändan införlivas med Ryssland enligt Putins plan. Det kallas ockupation av främmande makt och inte inbördeskrig. För utan rysk agerande i östra Ukraina 2014 så hade livet där gått vidare precis som vanligt men utan krig och umbäranden.
Med ryssen kommer som vi ser alltid ofred, kaos och förtryck det var han än lyckas nästla sig in.

Du får läsa på och ta till dig verkligheten innan du författar långa tirader om just ingenting.
Citera
2023-05-13, 10:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Norr om Bakhmut verkar ryssarna ha pressats tillbaka minst 2 km, kanske ända till dammen N om staden:
https://twitter.com/noelreports/status/1657044993121439745?s=46&t=lhpcgLcPXLS3s7gp0MFfhw
På södra sidan är det väl mycket öppna fält vilket gör frontlinjen lite diffus, men jag skulle säga 2 km där också.

Jo, det är väll höjden norr om bakhmut (samma höjd som ryssarna använde för att skära av ena vägen in i bakhmut) som ryssarna förlorade, "slätten" (ner till resorvaren/kanalen) är ju ukraina kontrolerade som en konsekvens av det.

Citat:
Vad jag reagerat på är bilder av en mindre antal (~20) ryssar som flyr till fots på båda ställena. Var är deras BMP eller andra fordon?
Ett lite försent försök till motanfall.

Citat:
Varför flyr de när vi inte ser några ukrainare?

För det började regna granter. så de satte av (sina 2 lastbilar...) och sprang...

Citat:
Och vad är det för försvar de har haft till att börja med, en enda skyttegrav som liknar ett dike, helt utan förstärkta punkter, antitankvapen eller stridsfordon.

Det är nog inget vidare plats för försvar om du inte håller höjden "sydväst" om den.

i det här klippet fanns videon med
https://www.youtube.com/watch?v=En1vsgk8nSI&ab_channel=ReportingfromUkrain e
Citera
2023-05-13, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
det är nog sevastopol och svartahavsflottan som är i siktet?

tyskarna har kanske kvar thor och odin i något förråd?

" Thor och Odin/Karl med en kaliber på 60 cm och den järnvägsburna Dora med 80 cm kaliber "

https://militarhistoria.se/1900-tal/andra-varldskriget/slaget-om-sevastopol

Tyskarna och deras dille på jättesaker. Det får mig undra om alla tyskar under WWII kände något slags penisavund.

Jag är inte riktigt säker att de når ditt om det är 250km versionen Ukraina har fått. Och skeppen lär vara välskyddade. Men det sa man även om Moskva. Jag vet inte hur många robotar Ukraina har fått.
Citera
2023-05-13, 10:56
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Norr om Bakhmut verkar ryssarna ha pressats tillbaka minst 2 km, kanske ända till dammen N om staden:
https://twitter.com/noelreports/status/1657044993121439745?s=46&t=lhpcgLcPXLS3s7gp0MFfhw
På södra sidan är det väl mycket öppna fält vilket gör frontlinjen lite diffus, men jag skulle säga 2 km där också.

Vad jag reagerat på är bilder av en mindre antal (~20) ryssar som flyr till fots på båda ställena. Var är deras BMP eller andra fordon? Varför flyr de när vi inte ser några ukrainare? Och vad är det för försvar de har haft till att börja med, en enda skyttegrav som liknar ett dike, helt utan förstärkta punkter, antitankvapen eller stridsfordon.

Något som gör att jag tycker det är svårt att tolka information från fronten är att man saknar förståelse för hur många som konkret är placerade vid olika mikro-avsnitt.

Där måste ju ha varit hundratals soldater placerade vid första linjen, eftersom det är ett helt centralt frontavsnitt. Låt oss anta 200. Du räknar 20 vid bägge ställena, dvs 10 på ett ställe. Låt oss anta att vid ett lyckat anfall dör 20 soldater, som blir i ukrainska jorden för evigt.

Då ser vi en video på 5-6% av de retirerande styrkorna. Det är svårt att dra några slutsatser av det . Kanske just deras IFV blev träffad och kunde inte köra vidare. Eller vad som helst. Det känns som en analytisk dead-end. Denna blogg gör ett ambitiöst försök, men jag vet inte hur mycket man lär sig av det: https://simplicius76.substack.com/p/sitrep-51223-panic-ukraine-launches
Citera
2023-05-13, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Efter läst på lite om Storm shadow så kan kan jag säga att det är en kryssningsrobot med jvla stor smäll

Den sämre motorn och den stora sprängladdningen gör att den har en relativt kort räckvidd 250-500km - troligen runt 250km i Ukraina. Tomahawk har en räckvidd på 2500km på grund av en bättre motor*

Stormshadow har CEP på runt 1-2m - Den kan träffa rätt fönster jmf med bästa ryska som kan träffa rätt hus

Den har bra EW och den är svår för ryssarna att skjuta ner. Inte omöjligt men svårt.

En nackdel är att den måste avfyras från flygplan (Det finns en skeppsvariant). Sen är frågan om hur väl den passar med Mig-29 och SU-34(?)?

Den är perfekt att spränga välskyddade stillastående objekt så som en bunker. Då den har en förladdning.

Den innebär ett nytt dilemma för ryssarna. Den är ingen gamechanger. Det är aldrig ett vapensystem på längre sikt. Under en kort tidsperiod så kan ett vapensystem påverka mycket. Men fienden lär sig även ryssarna.

*Kanske bra med kort räckvidd så ukrainarna inte spränger kreml eller Putin i luften. Då lär Ryssarna bli sura.

Tror knappast att britterna hade försett Ukraina med SS om dom inte har möjlighet att använda dom.
All vettig info, även från brittiskt håll, säger att det är SU 24 som är bäraren.
Det är en tung pjäs det handlar om

Mig-29 sägs dock bära på ADM-160B. Ännu ett sådant vrak har hittats i Luhansk.

Video från Raytheon som visar hur systemet används.
https://twitter.com/front_ukrainian/status/1657088510967308297?cxt=HHwWkoCzmZPOlP8tAAAA
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
De Mig-29 (och 34?) som Ukraina fått från före detta öststater och nuvarande Nato länder kan avfyra dem då de har anpassade vapenbalkar.

Sevastopol och ryzzarnas baser på krim ligger risigt till med storm shadow - Kerch bron likaså...

Jag misstänkte så var fallet men inte läst det någonstans. Så jag vågade inte skriva det. Jag vet att svenska JAS kan använda dem.

Jag tror att det är ryska kommandocentraler och nära flygfält som kommer få en påhälsning när offensiven börjar på riktigt.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Man ser ofta Ukrainska soldater med både deras deras flagga och riksvapen på uniformen, om jag minns rätt från när jag gjorde militärtjänst så plockade vi bort den lilla svenska flaggan vi hade på våran uniform varje gång vi låg i fält och sydde på den igen när man kom tillbaka till kasernen och märkena vi hade på armarna vara alla i kamouflage färger för att man skulle synas så lite som möjligt, den stora ukrainska gula treudden syns ju långa vägar och vissa ahr ju ukrainska flaggan på bröstet, det är väl lite som och be om att få ett skott i bröstet?
Är man så rädda att skjuta varandra som gör att man inte döljer dessa eller var det överdrivet när jag låg inne och plocka bort sånt som kunde förstöra sitt övriga kamouflage?
Eller armbindlarna som båda sidor använder. Jag tänker så här: kriget har varit så statiskt under lång tid att det inte går att ta miste på vem som är vem. Dessutom är detta drönarnas krig, med allt vad det innebär i fråga om större överblick vid fronten, etc.

Det sägs ju att armbindlarna används för att båda sidor har snarlika uniformer och till viss del likartad materiel. Samma funktion fyller balkkorsen på de ukrainska fordonen och Z m.m. på de ryska. Det handlar förmodligen främst om att man inte ska råka skjuta sina egna — upptäckt blir man ändå, vare sig man vill det eller inte.
Det förekommer dock specialförband på båda sidor, bl.a. sabotage-enheter, som maskerar sig utan synliga förbandstecken.
Citera
2023-05-13, 11:02
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ukraina är ju överfallna av Ryssland. De har bett omvärlden om hjälp att försvara sig.

Det innebär sannerligen inte att Ukraina ’slåss för omvärlden’. De slåss för sin egen skull, för sin överlevnad.

En tolkning:
Ukraina skulle kunna ha gått med på omröstningar i Donbass och accepterat att vissa områden ville bli ryska, och att inte vara med i Nato.

Naturligtvis har de ett egenintresse av att vara med i Nato. Så i den meningen slåss de för sin egen skull. Naturligtvis har större delen av Ukraina ett intresse av skatteintäkter från östra Ukraina. I den meningen slåss de för sin egen skull.

Men kan det tänkas att utländska aktörer velat att Ukraina skulle insistera på att slåss för sina 1991-gränser? Och pressat, manipulerat Ukraina att slåss för dessa gränser? Jag tror det, och har redovisat massor med argument och länkar.

Det finns enskilda aktörer i Ukraina som skulle älska att bli ett "jätte-Israel" i framtiden, där Ukraina är en stark aktör i USAs intressesfär som bidrar med vapen och kompetenta soldater. Är det i Ukrainas intresse? Det beror på vad man menar med "Ukraina".
Citera
2023-05-13, 11:05
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Nej något inbördeskrig har inte brutit ut i Ukraina då det var Rysslands som skapade fejkrepublikerna i östra Ukraina. Jag liksom resten av världen har nu glömt vad dessa dagsländor till fejkstater kallades (DDR , DDT eller vad det nu var)men dom skulle ju i slutändan införlivas med Ryssland enligt Putins plan. Det kallas ockupation av främmande makt och inte inbördeskrig. För utan rysk agerande i östra Ukraina 2014 så hade livet där gått vidare precis som vanligt men utan krig och umbäranden.
Med ryssen kommer som vi ser alltid ofred, kaos och förtryck det var han än lyckas nästla sig in.

Du får läsa på och ta till dig verkligheten innan du författar långa tirader om just ingenting.

Nej. Det var inte Ryssland som skapade fejkrepublikerna i östra Ukraina. Jag har länkat denna 10 gånger, prata utifrån den eller några vettiga källor. Annars är det meningslöst att svara dig eller läsa vad du skriver. Man kan inte diskutera med någon som inte läser vad man själv skriver:

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/23745118.2016.1154229
Citera
2023-05-13, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Det här är faktiskt en av de viktigaste punkterna i kriget, och i vad som kommer komma efter det har avslutats: Tyskland insåg att faktiskt sina illgärningar, och såg till att reformera sig efter WWII (vilket också ledde till att landet så småningom blev Europas ekonomiska motor).

Detta är en fullständig omöjlighet i Ryzzland, därför att landet överhuvudtaget inte anser att de folkmord, plundring, förstörelse och våldtäkter de orsakar i Ukraina är fel överhuvudtaget! För dem handlar det bara om att göra som de vill med den egendom som rättmätigen tillhör dem, vilket är hur de faktiskt ser på Östeuropa och alla människor som lever där:
https://www.rferl.org/a/ukraine-rape-russian-soldier-wife-bykovsky/31805486.html

Ryzzland kommer aldrig att visa någon ånger eller försöka gottgöra de grymheter och brott de gjort sig skyldiga till i Ukraina. Det enda misstaget i deras ögon var att invasionen misslyckades. Och det är därför nationen praktiskt taget måste balkaniseras, för att låta den sjuka och mordiska nationalanda och översittarmentalitet som frodas i landet fortgå är att säga åt grannländer runt omkring att de kommer bli nästa mål...
https://www.bbc.com/news/world-europe-38093468

Ryzzland är ohjälpligt: De anser att de är ett herrefolk. Och herrefolk behöver som bekant slavar och 'Untermenschen' som lyder...

Dagens Ryssland är som ett uselt Nazityskland. Nazityskland var relativt nära att vinna ett krig mot de största ekonomierna på jorden. Ryssland får problem överallt.de hade till och med problem med lilla Georgien.

Efter att Ryssland har förlorat så behöver det bli en rejäl avprogrammering av hjärntvätten på samma sätt som i Tyskland 1945.

Men, de måste besegras i grunden, tyvärr har de ju kärnvapen, vilket gör att det är ytterst riskfyllt att invadera själva Ryssland. Hoppas att det räcker med total slakt och utplåning av armén som finns i Ukraina för att Ryska politiska systemet ska kollapsa.

Vi får se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in