2023-05-13, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Men det är ju inte botande.

Så har man trans kan man heller inte bli botad genom terapi. Vad duger det att få lite småhjälp? Träna bort 5 % av trans. Det låter inte OK.

Ska man påstå att trans går bort med terapi ska minst 70 % försvinna.

Så är det med många åkommor, både fysiska och psykiska. Man får kanske bara lite hjälp.

Sedan säger vården att man ska köra med ”acceptans”.
Citera
2023-05-13, 10:35
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nej! Du fattar inte vad jag säger. Man säger åt dem, att de blir något annat än de är om man opererar dem, eller om alla låtsas att de är något annat än de är. Det är vad man lurar i dem.

Ett sorts bedrägeri från andra, utifrån en ideologi om att kön är en social konstruktion, rent fysiskt. Sy dit en kukattrapp eller en låtsasfitta så blir du samma sak som det könet. Byt juridiskt kön så blir du det könet per automatik. Det är vänsternarrativet idag i den här frågan. T.om. en dogm som inte får ifrågasättas vill jag påstå.

Men det kommer ändå inte att förändra verkligheten eller förändra något för dem. Något de blir itutade och något som man utifrån påstår om dem.

Det säger man inte alls till dem. Kan du prata med en riktig transmänniska innan du bara spinner upp saker?

Anledningen till att de opererar sig och tar hormoner är att de i andras ögon ska se ut som det andra könet. I de allra bästa fallen så får man en vibb att detta ÄR en tjej, har de inte samma tur så förstår man att det är en som vill kallas hon. Som tjejen i videon säger så finns det transmänniskor som inte bryr sig att göra om sig, de är tjejer inför sig själva och struntar i att folk ser att de är killar.

Självklart blir ingen ilurad att man får mens och kan få barn. Däremot att beroende på tur hur man är skapt, kanske man kan passera som kvinna. Dvs lura andra att man är kvinna fast man är född man.

Tror du de tror att de får XX-kromosomer med?

Nej, de vet att de gör detta för att likna en kvinna, för att behandlas som en. Det är allt!!!

Detta handlar nog mer om att du är rädd för att inte se könet på den du möter. Men helt vanliga människor kan också vara androgyna. Det kommer inte dra ner dig en tjej som visar sig vara kille i hans säng.

Nej, kön är inte en social konstruktion, könsroller är det. Det är en annan sak. Sedan kanske inte ens könsroller alltid är konstruerade, vissa kan vara biologiska. Vi vet inte än.
Citera
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keepi
Män får låtsas vara kvinnor. Men det tycks vara förbjudet för en vit person att ”byta ras”. Bli afroamerikan, typ.

Är det så enkelt att ”göra om sig till ett annat kön”, verkligen? Lyckas det? Mia, t ex, ser ju ut som en man fortfarande. Och talar med basröst.

Att byta ras anses politiskt känsligt i dagens tider, men jag ser ingen principiell skillnad. Har sett vita människor ta till sig svart kultur och klädstil och bara söka sig till svarta människor, det handlar antagligen om någon slags identifikation med svarta och avståndstagande från sin egen vita ras...

Vi ser ju direkt att Mia inte är född som kvinna, men det viktigaste för henne är hur hon ser sin egen spegelbild, att hon blir mer feminin. Sedan är det upp till oss om vi vill vara justa mot henne och spela med i illusionen genom att säga hon, eller om vi vill vara okänsliga för hennes lidande och insistera på att kalla henne han.
Citera
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Så är det med många åkommor, både fysiska och psykiska. Man får kanske bara lite hjälp.

Sedan säger vården att man ska köra med ”acceptans”.

Två fel gör inte ett rätt.
Citera
2023-05-13, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Könsdysfori går på det neurologiska djupet när det rör sig om transsexualism. Jag har redan givit dig en källa på det. Läs den igen och försök att förstå.

Att vilja ha större bröst är något annat, som inte går på det neurologiska djupet, utan har andra faktorer som är behandlingsbara. Kan handla om dåligt självförtroende (vilket har kommit under uppväxten och inte under fosterstadiet, vilket transsexualism gör). Eller kan handla om dysmorfofobi, som också är behandlingsbart.

Läs om, läs rätt. Tvärtom skrev jag om: att uppleva sig vara smal, men inte vara det.

Människor är olika och det kan vara så att det går på det neurologiska djupet hos kvinnor också.

Verkar vettigare att en kvinna får hjälp till att få mer kvinnliga former än att en man får det.
Citera
2023-05-13, 10:36
Medlem
Citat:
Tänk om det inte är så lätt att avgöra vad som är vad? Och man opererar - könsstympar - när det inte borde göras och inte hjälper?

Nej, det är inte så lätt. Och därför går folk som upplever sig vara transsexuella igenom en gedigen utredning innan man ens påbörjar en eventuell "könsbekräftande" behandling.

Vissa som upplever sig vara transsexuella är tex. egentligen homosexuella. Och behöver bara acceptera sin homosexualitet.
Citera
2023-05-13, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bossebengbula
Intressant men fortfarande antaganden och resonemang bortsett från det om kärnorna i hypotalamus och reaktionen på feromoner hos män till kvinnor transsexuella. Det var nytt för mig och intressant på riktigt.

Man kommer givetvis finna ännu mer neurologiska fynd om man forskar vidare.
Citera
2023-05-13, 10:37
Medlem
Citat:
Nej, det är inte så lätt. Och därför går folk som upplever sig vara transsexuella igenom en gedigen utredning innan man ens påbörjar en eventuell "könsbekräftande" behandling.

Vissa som upplever sig vara transsexuella är tex. egentligen homosexuella. Och behöver bara acceptera sin homosexualitet.

Du har nog en övertro på utredningar.
Citera
2023-05-13, 10:38
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det beror givetvis på.
Om det handlar om en psykisk präglad felaktig bild av sig själv så är terapi det allra bästa (tex. dysmorfofobi eller dålig självkänsla). Då ska man givetvis inte operera. Eftersom det inte kommer hjälpa mot det psykiska lidandet.

Men när det handlar om renodlad transsexualism. Så har ju det inte psykiska orsaker, utan rent neurologiska orsaker. Det har gått "fel" i fosterstadiet enkelt uttryckt. Rent neurologiskt så har tex. mannen en kvinnas könsidentitet. Och det är svårare att ändra på hjärnan än vad det är att ändra på kroppen i detta fallet... Så för att personen ska må bra, behöver man helt sonika ändra på kroppen. Terapi kommer inte ändra på hjärnan, nämligen.
Ja men de blir aldrig något annat än de är. Det är det här jag vänder mig mot. Man kan förstås ändra hjärnan i dag. Både personlighet och känslor. Men utan att göra det kan man även ändra människors åsikter om sig själva. Så det handlar inte om att förändra hjärnan utan förklara vad det faktiskt handlar om och att man måste acceptera verkligheten. Det spelar ingen roll om man lurar dem att sy dit en attrapp. Det blir inte något annat för det. De ser bara ut som de var något annat.

Man kan även t.ex. genom att ge människor könshormoner idag förändra människors känslor om sig själva. Vilket man använder idag. Så om någon ser sig som född med fel hjärna, kan man ge dem könshormoner som förstärker den känslan och gör dem mer övertygade. Det sker alltså förändringar i hjärnan rent kemiskt när man gör det.

Men då kan man förstås även ge dem hormoner för det kön de faktiskt är, så kommer det förmodligen minska den känslan. Varför man inte gör det och varför man inte ens kan hitta att man gjort det, förstår jag inte.
Citera
2023-05-13, 10:38
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Dock förekommer en rejält aggressiv transaktivism numera. Män som identifierar sig som kvinnor SLÅR kvinnor.

Män som vill vara kvinnor vill vara i kvinnors omklädningsrum och på damtoaletter.

Och kvinnor har petats ner från prispallar i idrottssammanhang då stora starka män som identifierar sig som kvinnor vunnit över kvinnorna.

Så kvinnor förlorar stort på att män tar plats i ”kvinnliga rum”.

Snarare antitransaktivister som ljuger om att detta skulle vara vanligt.

Sedan VET jag att det där med toan inte är så jävla känsligt som folk tror för de tror vi är USA. Jag har smitit in på fel kön ibland med bara orden, ursäkta men jag måste verkligen. Aldrig att någon uppfattat det som ett hot, någon skrattar och säger att det är helt OK.
Citera
2023-05-13, 10:40
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Samhället bör nog inte uppmuntra eller bekosta såna tvivelaktiga operationer, däremot kan ju den som önskar betala kalaset ur egen ficka. Men vanliga transvestiter och crossdressers skall accepteras på arbetsplatser, gator och torg tycker jag. Om dessa tycker det är ok att somliga blir förbryllade, generade och ofrivilligt börjar garva åt dem.. På egen risk alltså.
Senast redigerad av SalthavsStjaert 2023-05-13 kl. 10:47.
Citera
2023-05-13, 10:41
Medlem
Citat:
Så du inser inte skillnaden?
Jag får göra det enkelt för dig:

- Du vill se ut som en elitidrottare därför att det vore snyggt.
- En transsexuell biologiskt född man vill se ut som en kvinna eftersom han rent neurologiskt upplever sig vara kvinna. Pga. att det skett fel under fosterstadiet.

Det neurologiska under fosterstadiet är BARA EN TEORI. Det är inte en odiskutabel sanning.

En idrottsman kanske också uppstått redan under fosterstadiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in