2023-05-13, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Finns säkert transpersoner som är höger och vill ha traditionella könsroller. Precis som det finns icke-transpersoner som är mot traditionella könsroller.

En transperson = en person som tex. är född man men som uppfattar sin könsidentitet som kvinna. Orsaken till detta kommer här nedan.

Politisk inriktning (som tex. feminism är) har ju inte med ens könsidentitet att göra. Utan med ens åsikter att göra.

Du blandar alltså ihop folks könsidentitet med folks politiska inriktningar. Det är två olika saker.

Och här har du orsaken till transsexualism:

"ORSAKER

Den etiologiska bakgrunden till transsexualism är inte känd men i dag finns det ett allt solidare vetenskapligt stöd för en biologisk förklaringsmodell. Under senare delar av graviditeten, när hjärnan utvecklas, tycks hormoner påverka funktioner som könsidentitet och sexuell orientering. Hormonnivåerna som påverkar den växande hjärnan kan komma att prägla senare funktioner. I samband med de stigande könshormonnivåerna i puberteten aktiveras hormonkänsliga områden i hjärnan i ett manligt eller kvinnligt mönster.

Vid transsexualism och varierande grad av könsidentitetsproblematik antas den tidiga präglingsprocessen vara ändrad vilket resulterar i en konflikt mellan den kroppsliga könskaraktären och könsidentitet. Det har visats att vissa av kärnorna i hypotalamus hos transsexuella män-till-kvinnor har samma storlek som kvinnors kärnor och tvärtom. Det är också visat att män-till-kvinnor reagerar på feromoner (luktlösa ämnen som retar neuron i nässlemhinnan) på samma sätt som kvinnor.

Andra förklaringsmodeller till transsexualism har byggt på psykodynamisk teoribildning, men för detta finns inget stöd. Försök med psykoanalytisk behandling har inte haft någon effekt. Teorier om kön som en social konstruktion och könsidentitet som ett resultat av uppfostran och samhällets förväntningar har i brist på belägg och motsägande kliniska observationer inget stöd idag. Könsroller, som är en helt annan dimension av könsbegreppet, är däremot kulturellt betingat."
Källa: Internetmedicin.se

”Classification of transsexual and transgender people”

https://en.wikipedia.org/wiki/Classification_of_transsexual_and_transgender_peop le
Citera
2023-05-13, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De tror att de kan få kvinnligare kropp genom hormoner och operationer.

De tror att de i huvudet är kvinnor sedan födseln. Men de vet att kroppen inte är det. De vet att kroppen kan justeras men inte bli som en ciskvinna. DE VET.

Om det vore en vanföreställning skulle antipsykotika hjälpa och det gör inte det.

Det skadar inte mig att en kille tar hormoner och skaffar ett tjejnamn. Det är en så liten del i mitt liv att jag inte har rätt att bry mig.

Dock förekommer en rejält aggressiv transaktivism numera. Män som identifierar sig som kvinnor SLÅR kvinnor.

Män som vill vara kvinnor vill vara i kvinnors omklädningsrum och på damtoaletter.

Och kvinnor har petats ner från prispallar i idrottssammanhang då stora starka män som identifierar sig som kvinnor vunnit över kvinnorna.

Så kvinnor förlorar stort på att män tar plats i ”kvinnliga rum”.
Citera
2023-05-13, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keepi
Många av dem verkar tro att de kan bli kvinnor och i detta är de idioter.

Vanföreställningar.

Nej, det tror de inte. De vet ju mycket väl att deras kroppar är manskroppar från början och att de aldrig kommer kunna få kvinnokropp fullt ut.

Men när de får (silikon)bröst etc. så stämmer deras yttre attribut bättre överens med deras inre neurologiska bild av sig själva. Och det kommer de givetvis må bättre av. Då deras neurologiska könsidentitet är att de är kvinnor. Då är det ju bra för dem att likna kvinnor så mycket som möjligt utåt sätt och även bli betraktade som kvinnor utåt sätt. Så den yttre upplevelse stämmer bättre överens med den inre upplevelsen.

Du kanske kan försöka tänka dig att du varit smal hela ditt liv. Känner dig smal och upplever dig vara smal. Men hela tiden kallas för "tjockis" och även ser en "tjockis" när du ser dig själv i spegeln. Vore det inte skönt då att bli smal, så att du ser smal ut och betraktas som smal av din omgivning? Så att din yttre bild stämmer överens med din inre bild av dig själv? Visst skulle du må bättre då?
Citera
2023-05-13, 09:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Transor i förskolorna. Könsbyten. Finns det fler länder som pysslar med det?
Det är inget unikt för Sverige.

Varför har du fått för dig det?
Citera
2023-05-13, 09:59
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Vore onekligen speciellt om Matt Walsh - mannen bakom filmen ”What is a woman” vore trans.

https://youtu.be/42ivIRd9N8E

Jösses. Jo tack, jag kände till den filmen.

Men du verkar alltså inte ha en aning om att så kallade transmän kan se nästan precis som biologiska män, med helskägg och allt. Och allt som oftast se extremt bra ut. Men det kan dom faktiskt.

Och det vore knappast första gången som en hollywoodproduktion innehåller flera nivåer av budskap heller.

Citat:
Tolkade du mitt inlägg så?
Mitt inlägg ska tolkas bokstavligen: att jag och Keepi ser olika saker. Jag ser rörelsemönstret. Och Keepi ser utseendedetaljer. Det var ett bokstavligt konstaterande.

Och nej: jag har aldrig varit tänd på en transman eller en transkvinna. Och begär inte detta av någon annan heller. Så där hade du allt fel.

Puss på din ickebinära kind från mig. Vi läser väl alla så gott vi kan, och som våra transinkluderande feministglasögon tillåter.
Citera
2023-05-13, 10:00
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Så du tror att en transkvinna (född man), tror att hon är född kvinna? Tror du de är idioter?
Nej! Du fattar inte vad jag säger. Man säger åt dem, att de blir något annat än de är om man opererar dem, eller om alla låtsas att de är något annat än de är. Det är vad man lurar i dem.

Ett sorts bedrägeri från andra, utifrån en ideologi om att kön är en social konstruktion, rent fysiskt. Sy dit en kukattrapp eller en låtsasfitta så blir du samma sak som det könet. Byt juridiskt kön så blir du det könet per automatik. Det är vänsternarrativet idag i den här frågan. T.om. en dogm som inte får ifrågasättas vill jag påstå.

Men det kommer ändå inte att förändra verkligheten eller förändra något för dem. Något de blir itutade och något som man utifrån påstår om dem.
Citera
2023-05-13, 10:00
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Att vara två meter lång som kvinna blir förstås speciellt.

Hurdå? Visst att kvinnor oftast brukar vara kortare än män men på vad sätt skulle det vara speciellt att vara lite längre?
Citera
2023-05-13, 10:04
Medlem
Citat:
Nej, det tror de inte. De vet ju mycket väl att deras kroppar är manskroppar från början och att de aldrig kommer kunna få kvinnokropp fullt ut.

Men när de får (silikon)bröst etc. så stämmer deras yttre attribut bättre överens med deras inre neurologiska bild av sig själva. Och det kommer de givetvis må bättre av. Då deras neurologiska könsidentitet är att de är kvinnor. Då är det ju bra för dem att likna kvinnor så mycket som möjligt utåt sätt och även bli betraktade som kvinnor utåt sätt. Så den yttre upplevelse stämmer bättre överens med den inre upplevelsen.

Du kanske kan försöka tänka dig att du varit smal hela ditt liv. Känner dig smal och upplever dig vara smal. Men hela tiden kallas för "tjockis" och även ser en "tjockis" när du ser dig själv i spegeln. Vore det inte skönt då att bli smal, så att du ser smal ut och betraktas som smal av din omgivning? Så att din yttre bild stämmer överens med din inre bild av dig själv? Visst skulle du må bättre då?

Det finns massor av kvinnor som vill ha större bröst och tror att de kommer att må bättre av att få detta. Deras psykiska hälsa kanske förbättras. De känner att de är kvinnor men deras yttre bild av sig själva är inte tillräckligt kurvig. Bör alla dessa kvinnor också få skattefinansierade operationer? Eller bör kvinnorna stå tillbaka för män som vill ha tuttar?

Är smal, men känner sig tjock? Menar du människor med anorexi?
Citera
2023-05-13, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Puss på din ickebinära kind från mig. Vi läser väl alla så gott vi kan, och som våra ickebinära feministglasögon tillåter.

Jag är varken "ickebinär" eller feminist. Jag är humanist och vill vara anonym med min könstillhörighet (och min ålder, och mitt arbete, och min utbildning, och mina barns åldrar osv.). Men jag är verkligen mitt kön fullt ut. Du skulle bara se mig.
Men puss på dig med! Du är kul!

Topic: Mia verkar vara nöjd med att vara just Mia.
Citera
2023-05-13, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Hurdå? Visst att kvinnor oftast brukar vara kortare än män men på vad sätt skulle det vara speciellt att vara lite längre?

Spelar du dum?

Om man redan ser ut som en man - stora händer och adamsäpple - så förstärks intrycket av att vara två meter lång. En kvinna som ”bara” är 180 cm tillhör gruppen långa kvinnor. De flesta män är inte så långa som 2 meter. En två meter ”kvinna” med adamsäpple syns...
Citera
2023-05-13, 10:07
Medlem
shaktas avatar
Hur blir det där egentligen. Hon "var" man och är nu kvinna. Så nu "blir" hon man igen. Är IT fortfarande en transperson då IT gick från kvinna till man?
Citera
2023-05-13, 10:09
Medlem
Upplyftens avatar
Majoriteten av all som säger sig drabbade av könsdysfori, är i själva verket homosexuella.
Det verkar vara det prepubertala naturliga förvirringen samt omgivningens tryck som spelar in mest här,och är alltså inte en genuin form av könsdyfori.

I U.S. kom en annan studie som dessutom upptäckt en oproportionerlig stor andel är på autismspektrat.
Dom här unga människorna fångas inte heller upp av den psykiatriska vården,och om de gör det så blir nästan alla diagnosticerade med könsdyfori. Det hela verkar gå väldigt fort, till stora personliga kostnader (USA) Samt irreversibla kirurgiska ingrepp + kemisk livslång behandling.

Som vanligt så misstänker man i sådana lägen att "follow the money" är nog en god sed. Ett trans som genomgått fullständig behandling är en livslång kassako för läkemedelsbolagen, förutom att dras med livslånga fysiska men.

I Sverige har man tagit beslutet att inte ge hormonbehandling till personer under 18 år, som det heter " P.g.a. det osäkra evidensläget" . Socialstyrelsen har dessutom hintat att detta beror på att det har förekommit onormalt stora vårdskador inom Transvården.
Förhoppningsvis så tar det allmänna sitt ansvar och slutar slussa unga personer hela vägen genom en stor vårdapparat helt i onödan i framtiden

https://www.jaacap.org/article/S0890-8567(08)60142-2/fulltext
Senast redigerad av Upplyften 2023-05-13 kl. 10:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in