Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoepag
Hela min poäng är att de som har sämst ekonomi påverkas mest när det blir lågkonjunktur särskilt om de har en svag position på arbetsmarknaden.
Vem tror du råkade värst ut under nittiotals krisen? Akademiker med dyra bostadslån eller varvsarbetare som förlorade jobbet samtidigt som deras hyresrätter fick 25% högre hyra på ett år?
Högre räntor påverkar långt fler än de med bolån, riksbankens uttalade mål är att kyla ned ekonomin vilket givetvis kommer orsaka en ökad arbetslöshet.
Jag ifrågasätter inte att människor är lika värda men att låtsas som att vi inte har olika samhällsskikt med olika förutsättningar är bara förljuget och hjälper ingen.
Jag säger inte att detta är rätt eller bra men det förändrar ju inget.
Du bygger upp en bild som du inte greppar. Värst på 90-talet fick de som förköpt sig på en villa och som sedan tvingades lämna den till banken med en del i skuld kvar. Var plockade du fram
varvsarbetare ifrån som om det vore en svag grupp i samhället. Att förlora jobbet innebär ju inte att förlora inkomsten eller att sedan inte kunna få ett nytt arbete.
Att människor skulle vara »lika värda« är ju en annan politisk floskel som dessutom är en svensk felöversättning från FN:s deklaration om mänskliga rättigheter:
All human beings are born free and equal in dignity and rights.
Dignity betyder inte värde, det betyder värdighet.
Naturligtvis är resursfördelningen olika.
Zlatan Ibrahimović och
Mats Sundin är miljardärer för att de lekt med en lädertrasa och en gummitrissa. En del varvsarbetare hade det rätt bra ställt och jobbade på varvet för att de tyckte det var ett trevligt arbete. Personal inom vård och omsorg har bland de lägsta lönerna, men blir sällan uppsagda.
Högre ränta påverkar den som har stora lån direkt och i mycket mindre utsträckning och indirekt den som har små eller inga lån. Den som bor i en bostadsrätt tillhör sällan »de svagaste«.