2023-05-12, 21:55
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trorjaefull
Nja.
Jag avvaktar tills man vet att räntan inte höjs mer. Men tråkigt dett som sker för er med aktier i dessa företag just nu,.men allt mer eller mindre går upp o ner. Ja kanske köper in mig på 3 kr men är ytterst tveksam.

Det är helt rätt att avvakta tills räntan börja sänkas. Det skulle nog ske nästa år i så fall.
Jag har hört lite mediarykten att nästa höjning är sista höjningen. Sedan kommer räntan vara fixerad under några månader.

Orsaken varför vi fick en hög inflation har mycket med kriget i Ukraina att göra + att företag höjde priserna för att skylla på varandra.
Citera
2023-05-12, 22:00
Medlem
Prigogines avatar
Bolag som har täljt guld under en nollränte-regim kommer att krascha under en tid där räntor går upp!

Vilken uppenbarelse!
Citera
2023-05-12, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prigogine
Bolag som har täljt guld under en nollränte-regim kommer att krascha under en tid där räntor går upp!

Vilken uppenbarelse!

Precis. Vem kunde ha trott det?
Citera
2023-05-12, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Dom som konkar är företag som ej kan betala sina skulder för att dom kan ej få tag på pengar.
Eller företag som helt enkelt ljuger om att dom har fastigheter t.ex. Oscar Properties.

Eller bolag som gör så dåliga affärer att de tuggat i sig sitt egna kapital. SBB lär vara i risk för det om de blir tvungna att upprätta en kontrollbalansräkning och diverse luft här och där måste pysa ut.
Citera
2023-05-12, 22:40
Medlem
Citat:

Men SBB kommer inte kånka. Glöm det. Dom fick loss 2.8 miljarder på en dag liksom...det vore annat om dom hade kämpigt att få fram pengar. Då hade jag varit orolig.

Dom fick loss 2.8 miljarder men med en enorm förlust, du glömde nämna den delen..
Citera
2023-05-12, 22:46
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passaterik93
Dom fick loss 2.8 miljarder men med en enorm förlust, du glömde nämna den delen..

SBB har valet mellan förlust eller konkurs.
K-fastigheter
Balder
etc.

Alla sitter i samma sits.
Citera
2023-05-12, 22:48
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skiljedomaren
Eller bolag som gör så dåliga affärer att de tuggat i sig sitt egna kapital. SBB lär vara i risk för det om de blir tvungna att upprätta en kontrollbalansräkning och diverse luft här och där måste pysa ut.

SBB kommer sälja av mer fastigheter. Detta har DI och även SBB sagt.
Att S&P gav dom sänkt kreditbetyg hade inte SBB räknat med. SBB har sålt av mycket, men S&P var inte nöjda.

Så nu är det bara upp till SBB att skrapa ihop pengarna för att betala lånen som går ut i år. Där efter kommer SBB att få höjda kreditbetyg.

Men SBB kommer bli ett mindre bolag.
Citera
2023-05-12, 23:23
Medlem
Mitt sista inlägg i tråden.
SBBs saga är all. Amen
https://www.fokus.se/kronika/sbbs-ilija-batljan-ar-ansiktet-utat-for-ideologisk-korruption/
Senast redigerad av Hejhejvidica 2023-05-13 kl. 00:06.
Citera
2023-05-13, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är troligen så att IB bara har en växel. Och det är full fart framåt. Men det senaste 2 åren är det fel växel. Och han klarar inte att hålla ned bromsen.

Jag har träffat på sådana tidigare. Bra i uppgångstider. Men måste bytas ut i recessioner.
Dom lär ha gjort lite åtgärder för över ett år sedan när ränteuppgången gick att ana. Men alldeles för lite.

Får man fråga var i helvete du träffat på dessa individer när du kommenterat här på heltid i tio år, minst?

I dina fantasier?
Citera
2023-05-13, 05:22
Medlem
Citat:
Det är helt rätt att avvakta tills räntan börja sänkas. Det skulle nog ske nästa år i så fall.
Jag har hört lite mediarykten att nästa höjning är sista höjningen. Sedan kommer räntan vara fixerad under några månader.

Orsaken varför vi fick en hög inflation har mycket med kriget i Ukraina att göra + att företag höjde priserna för att skylla på varandra.

Det handlar om att det har tryckts enormt mycket pengar för att finansiera kriget i Ukraina, men även under Corona.

De som är rika har möjlighet att bli ännu rikare på detta!
Citera
2023-05-13, 06:37
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infinity1
Det handlar om att det har tryckts enormt mycket pengar för att finansiera kriget i Ukraina, men även under Corona.

De som är rika har möjlighet att bli ännu rikare på detta!
Det handlar om att de är kriminella.
Citera
2023-05-13, 06:53
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVVictor
Får man fråga var i helvete du träffat på dessa individer när du kommenterat här på heltid i tio år, minst?

I dina fantasier?
Heltid ???

Jesses, nej, att du tänker långsamt och skriver långsamt betyder inte att alla andra gör det.
Jag har en del stavfel i det jag skriver. Det beror på att tangentbordet inte hinner med.

Ett exempel är en VD för ett engelskt företag jag hade med att göra. Vid nedgången 2001-2003 så lyckades inte styrelsen få honom att bromsa och var tvungna att fota honom.

Tog max 3 min att läsa inläggen här och skriva detta. 10 inlägg per dag -> 30 min per dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in