2023-05-12, 20:18
Avslutad
Fick 2 åringen SEB 4.24% häromdan. Känns jävligt bra. Så slipper man prata med café latte brudar och tesla killar högt belånade om att räntan sjunker nog snart
Citera
2023-05-12, 20:22
Medlem
Så länge företag som exempelvis ICA, Kraftringen mfl. inte tänker acceptera lägre vinstmarginal kommer vi snarare se fortsatta höjda priser pga räntehöjningarna. Även företagen sitter på stora lån där kostnaderna nu ökar vilket vi konsumenter tydligen också ska betala. Den dagen ICA sänker priserna och därmed även sin marginal, ja först då kan vi börja prata om en nedgång i inflationen.
Citera
2023-05-12, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snookiz
Oktober 2021 så var det 46% av lånen rörliga enligt SCB?
Majoritet har bindningstid på 2-3 år.
Dessa lån ska omförhandlas nu och 6-12 månader framåt?

Och sen siffran har tickat upp stadigt. Enl SCB 51% rörligt i nov -22. Idag fler än så i takt med att bundna löpt ut senaste halvåret. Dessa har i regel valt att inte binda. 80% av alla bolån som förhandlats senaste halvåret har valt rörligt. Så ej orimligt att tänka sig 55-60% rörligt nu.

Siffran kryper upp mot 70-75% mot slutet av året.

Oavsett har de flesta redan drabbats.
Citera
2023-05-12, 20:23
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Vad ska jag göra åt dina tvivel tänker du dig?

https://sverigesradio.se/artikel/thedens-oro-penningpolitiken-biter-inte-som-det-var-tankt#:~:text=Det%20verkar%20som%20om%20riksbank ens,inflationen%20ska%20bita%20sig%20fast.

Fortsätt betvivla, eller förstå att centralbankers (staters/nationers) penningpolitik inte påverkar privata bankers utlåning.

Nu var det bostadsbristen du/jag diskuterade eller som du svarade på och jag kan visa dig på hundra artiklar som påvisar att det är bostadsbrist i över 70% av alla Sveriges kommuner... Googla.
Citera
2023-05-12, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Fick 2 åringen SEB 4.24% häromdan. Känns jävligt bra. Så slipper man prata med café latte brudar och tesla killar högt belånade om att räntan sjunker nog snart

Gott! Själv så band jag via Danske bank 30 år på 2.70%. 2021 var det så timeade det bra
Citera
2023-05-12, 20:40
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Känns som människors som inte blir drabbade tycker att räntan ska bli högre. Typiskt Flashback liksom. Sen om någon säger till personerna att man inte ska få flyga fritt utomlands pga av klimatet så blir det att jävla liv från dem 😂

Det är även en del som tror att räntan bara påverkar oss som är belånade för våra hus. De är sällan med på att det kommer betydande följder för samhället på flera olika nivåer..
Citera
2023-05-12, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag menar det jag skriver och »de svagaste« är en politisk floskel. Dessutom nedvärderande. Vilka är »de svagaste« och hur definierar du dem?

Jag syftar på de ekonomiskt och socialt svagaste.
De med svag position på arbetsmarknaden, låg utbildning, inga ekonomiska tillgångar, inga sociala nätverk som kan stötta ekonomiskt osv.

Det är inget politiskt utan ett känt faktum att de grupperna finns i samhället.
Att påstå att det är nedvärderande hjälper ingen, eller tror du någon kommer få det bättre om vi låsas att de inte finns? Ar inte det höjden av nedvärdering att förneka någon grupps existens?

Själv känner jag ingen illvilja mot dessa och är glad att vi lever i ett samhälle som ger ett visst skyddsnät för de som faller.

Jag kan bara konstatera att de som här med skadeglädje hoppas på en krasch så att medelklassen skall blöda förstår inte att de som råkar värst ut är inte högutbildade akademiker med sociala skyddsnät utan de som redan idag har det tufft.
Citera
2023-05-12, 20:52
Medlem
RaketDoriss avatar
Själv förlora man 200k på att sälja lägenheten i dessa tider vilket jag var tvungen till så nog har det slått hårt för mig
Citera
2023-05-12, 20:58
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Hur mycket kommer räntan stiga Max tror ni? När vänder det och vad kommer bli det nya normala när inflationen sänkts
Citera
2023-05-12, 21:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Håller med, om man skall ha en inflation på 2% så bör räntan ligga på 3-4%, positiv realränta, det är det som man i första läge måste nå och just nu är frågan vilken nivå dom skall mötas.

Jepp, då växer också pengar (eller de tappar åtm inte värde) genom sunt beteende dvs ha en andel av sitt sparande på räntekonto eller andra "säkra" placeringar. Såklart bara med någon procent men att förlora pengar genom att ha dem på banken är ingen bra signal. Folk slänger in allt på börsen och bostäder och blir mer skuldkänsliga. Lånekarusellen som samhället är baserat på kan omöjligen vara långsiktigt hållbar.
Senast redigerad av oksajag 2023-05-12 kl. 21:14.
Citera
2023-05-12, 21:17
Medlem
Prigogines avatar
Ja herregud!

Så här blir det när man man släpper valutan vind för våg och låter staten att kontrollera kreditexpansionen.

Kan våra övermän se till att inte skutan kantrar denna gång?

Om de lyckas räta upp fartyget så har de gjort det till kostnad av valutan givetvis, denna kommer att urholkas enormt.
De som inte förvandlar en del avsina besparingar till metall i dessa tider kommer att få stå sitt kast.

Om korthuset kollapsar helt så skulle nog folk önskat att de sålt allt allt av relativt värde och gått in i metall.

Vi ser nu dödsryckningarna av fiat-experimentet som fick full effekt den 15 aug 1971 och det bör inte komma sån en överraskning att papperspengarna är döende.

Kommer krediten att överleva några år till på hospice, med injektioner och syrgas? Eller brakar allt samman i närtid? Bara tiden kommer att utvisa utfallet.

Skadeglädje har jag ingen men tycker nog att en stor del av befolkningen bara har sig själv att skylla.

Ett tips är att inte stirra sig blind på vad riksbanken i Sverige gör. Lyft blicken.
Citera
2023-05-12, 21:25
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
Rimligen borde man som riksbankschef kunna förstå att en inflation som till stor del beror på att staten har gjort saker dyrare kanske inte bäst bekämpas genom att staten gör fler saker dyrare...

Det borde ju vara självreglerande i en öppen fri marknad med sund konkurrens. Styrräntan kommer inte göra någon skillnad utöver att rensa bort svagare företag och få upp arbetslösheten därigenom. Dvs skapa mer klyftor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in