2023-05-12, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Precisionen är dålig.

Ukrainas försörjningslinjer till och från Bakhmut är fortfarande avskurna. Det enda som hänt är att Ryssland tillfälligt tappat 600 meter sträcka av en infartsväg. Det spelar ingen som helst roll i ett övergripande taktiskt perspektiv.
Vad bygger du du din uppfattning om att Storm Shadows precision är dålig? Exempel eller andra underrättelser?

Försörjningslinjerna har väl varit avskurna sedan veckor tillbaka? Ukrainarna har ju varit omringade under en längre tid?
Citera
2023-05-12, 19:17
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
"simulate any aircraft in the U.S. inventory."
Vad betyder det på lekmannaspråk? Jag är verkligen ingen MÖP, så vad exakt gör den här missilen? Varför vill man "Simulera" ett flygplan?

För att lura luftförsvaret.
https://en.wikipedia.org/wiki/ADM-160_MALD
Citera
2023-05-12, 19:18
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Vad bygger du du din uppfattning om att Storm Shadows precision är dålig? Exempel eller andra underrättelser?

Försörjningslinjerna har väl varit avskurna sedan veckor tillbaka? Ukrainarna har ju varit omringade under en längre tid?

Informationen gällande att det inte handlar om ett särskilt sofistikerat system kommer från britterna själva. Detta som svar på en fråga om eskaleringsrisken. Jag häller upp en grogg får se om jag hittar källan senare...
Citera
2023-05-12, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Nu rapporterar även ryska källor om att 2 kryssningsmissiler träffat Luhansk.

Russian Sources are reporting that 2 Ukrainian Ballistic/Cruise Missiles have possibly Struck the City of Luhansk in Eastern Ukraine with Significant Damage being noted near the Site of the Explosions.
https://twitter.com/sentdefender/status/1657050828707074051
Är det intressant? Ryssarna skjuter 30 st i stöten in i ukrana,,
Citera
Medlem
Citat:

Ni har dessutom misstolkat det som hänt i Bakhmut. Wagner har avancerat cirka 800 meter inne i staden de senaste 36 timmarna.
800 meter längre in i fällan, 800 meter längre ner i avloppet. Tur vi har dig, hela den fria världens expertis har misstolkat det som händer tydligen. Enligt Kremls officiella kommuniké har det inte hänt något under dagen.
Citera
Medlem
Om de senaste två dygnens framgångar runt Bakhmut skulle fortsätta i samma styrka ett par dagar till, så har Ukraina omringat staden och Wagner tvingas snart äta varandra. Nu är det naturligtvis svårt att göra men om ryssarnas moral sviker och de springer hemåt, då kan det lyckas. Blir spännande att se om helgens prövningar kan fortsätta gå bra eller om det bara var en tillfällig framgång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Även Torsten funderar över om det vi nu ser i Bakhmut är ett "staligrad-moment". Vi får hoppas han har rätt. ryssarna får försöka förbättra sitt eget land istället för att förstöra andras länder.
https://www.youtube.com/watch?v=0AVFn_FGtr8

Det sa ju jag och andra i början på februari, då blev man kallad vatnik.
Citera
2023-05-12, 19:24
Medlem
leachs avatar
Citat:
Informationen gällande att det inte handlar om ett särskilt sofistikerat system kommer från britterna själva. Detta som svar på en fråga om eskaleringsrisken. Jag häller upp en grogg får se om jag hittar källan senare...

Ändå verkar det överlägsna ryska missilförsvaret ha misslyckats igen

Incoming reports about Ukraine using the Storm Shadow cruise missile for the first time today.
Something struck a factory in the city of Luhansk, more than 100 km away from the frontlines.
Many Russian soldiers are said to have been in the factory.
https://twitter.com/visegrad24/status/1657061700007526401
https://twitter.com/NOELreports/status/1657070682801307667
Citera
2023-05-12, 19:26
Medlem
De er "flinke" disse russiske soldatene. Fremover eller bakover spiller ingen rolle.
Ifølge russiske Rybar så avanserer nå russiske tropper baklengs
Citera
2023-05-12, 19:26
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Är det intressant? Ryssarna skjuter 30 st i stöten in i ukrana,,

Klart som fan att det är intressant. Ukraina träffar MILITÄRA mål med sina missiler.
Ryssen träffar bara civila mål med dom få som ramlar ner. Ryssens luftförsvar är icke existerande.
Citera
2023-05-12, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
"simulate any aircraft in the U.S. inventory."
Vad betyder det på lekmannaspråk? Jag är verkligen ingen MÖP, så vad exakt gör den här missilen? Varför vill man "Simulera" ett flygplan?
Man sänder ut en radarsignal som motsvarar en större farkost än vad det är. Oftast kombinerad med en värmekälla
Citera
2023-05-12, 19:28
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Där är egentligen många frågor, jag koncentrerar mig på den första.

Det är ett problem att Ryssland bryter avtal ibland. Där är en viss sannolikhet att de inte håller avtalet. De har ju hållit vissa avtal, och brutit andra. Du kan ju själv göra en lista på avtal som du hållit, så ser du att det inte är 100% risk för avtalsbrott. Dessutom är Ryssland en ganska ung stat så vi kan definitivt inte veta. Vi kan heller inte veta hur Ukraina beter sig.

Men varför har Saddam Hussein slutit fred med ayatollorna på 80-talet? Eller USA med talibanerna? Om dessa parter kan göra deals, så kan man göra deals med Putin, han är knappast värre än dem.

Undvik dina sista "rants", det blir bara löjligt. Jag är ingen ryss och jag är inte desperat. Däremot övertygad om att vi i väst tar oacceptabla risker med kärnvapenkrig.
Hur tänker Du nu? Vi väst hotar inte med kärnvapenkrig, således ej heller starta ett. Om Du nu på riktigt ser ett kärnvapenkrig som en risk - varför försvarar Du då det landet som bevisligen HOTAR med starta ett.
Dina argument fallerar gång på gång...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in