2023-05-12, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Kanske första attacken med Storm Shadow.

⚡️From what i’m seeing, the strike on Luhansk was most likely done by the new Stormshadow cruise missiles.
The target was way out of range of HIMARS.
https://twitter.com/WarMonitors/status/1657065504824082432
Åhhh,jag hoppas så mycket på bron står på tur,,,,,🤓🤓
Citera
2023-05-12, 19:07
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Utveckla gärna varför en kvalificerad AAM inte kommer att göra nytta mot Rysslands anfallskrig (läs smygförmåga)

Vet ryssarna om att de sedan flera veckor har omringat Bachmut? Läser de inte dina inlägg på FB?

Precisionen är dålig.

Ukrainas försörjningslinjer till och från Bakhmut är fortfarande avskurna. Det enda som hänt är att Ryssland tillfälligt tappat 600 meter sträcka av en infartsväg. Det spelar ingen som helst roll i ett övergripande taktiskt perspektiv.
Senast redigerad av akademikerfyllo 2023-05-12 kl. 19:09.
Citera
2023-05-12, 19:08
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Ja, offensiven går kanon för Ryssland. 😂

Haha.. ja ska inte offensiv röra sig framåt? Och varför behöver ryssarna stärka försvaret om allt går så bra? Ryssasen är verkligen bara pinsamma!

Citat:
Ryska styrkor har retirerat från ett område norr om den krigshärjade staden Bachmut, säger Wagnergruppens ledare Jevgenij Prigozjin.

Detta efter att ett utlåtande publicerats av ryska försvarsdepartementet under fredagen. Enligt utlåtandet har ryska styrkor intagit positioner längre norrut, vid vattenreservoaren Berkhivka, "med syfte att förstärka försvaret".

–Det som egentligen skedde var en flykt av ryska soldater från flankerna, säger Wagnergruppens ledare Jevgenij Prigozjin på sin Telegramkanal.

Försvarsdepartementet säger inte uttryckligen att ryska soldater blivit bortkörda av ukrainska styrkor. Men Berkhivka-reservoaren ligger bakom frontlinjen, vilket skulle innebära ett tillbakadragande på flera kilometer.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=65049fbd40d2d3510dfca6e164fe5 b2a
Citera
2023-05-12, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nu skriver jag vad du borde skrivit:

"Nej, du har fel. Räckvidden i Storm Shadow är 560 km" (https://en.wikipedia.org/wiki/Storm_Shadow#:~:text=8%20External%20links-,Characteristics,450%20kilograms%20(990%20lb). )

Och varför i hela fridens namn skulle jag skriva det på det viset du tyckte att jag skulle göra? Verkar det som att jag sitter på ett jävla kontor och skickar ut wikipedialänkar eller?
Nej du, jag skrev som jag skrev det och det var och är uppenbarligen tillräckligt för att både du och andra skulle förstå. Eftersom att både din kalkyl som andras jävla gnag om Storm Shadow är som hämtad från en dagstidning (eller wikipedia) läst av en som fan inte ens kan skilja på en nyårsraket och en metatablett. Sedan så kan jag upplysa dig om att vårat (mitt och de mina INTE hade svarat dig så vänligt som jag gjorde. Du har någon sorts snedvriden uppfattning om att man diskuterar ihjäl sin omgivning ända tills den antingen självdör eller tager livet av sig. Diskuterar gör man om man har blivigt olyckligt gift eller får betalt för det, annars ägnar man sin tid betydande saker istället, eller åtminstone diskuterar saker som DE ÄR och inte hur de kunde varit "om jag bara fick lov att hålla låda ett tag". Slösa inte på vårat syre i onödan.

Hade du haft en jävla aning om Storm Shadow SYSTEMET (560km är även det FEL), så hade du inte sittit här och framfört DINA hittepå om hur dessa kommer påverka Ukrainas möjligheter i krigsföring.
Inte heller hade du suttit och lagt upp det som om att det är betydande eller ej för Ukraina att just DU lärt dig klicka på länkar eller "diskutera" som en disktrasa utan vatten närheten.

Helt enkelt så skulle jag EGENTLIGEN istället förklara för dig hur man diskuterar saker utifrån RIKTIGA analytiska situationer, men eftersom att varken är ONT eller ger mig betalt så låter jag ju såklart bli det tills du åtminstone lärt dig knyta skorna på egen hand. Kardborreband fungerar inte bra på fältet private Psychicsailor.

Inget utav dina analyser renderar i NÅGOT matnyttigt för dem här som vill veta vad som händer i kriget just nu, så vad du har för övertro på din egna förmåga att analysera sönder både dig själv och din omgivning borde och skall stanna hos dig själv eller i tråden för outexaminerade relationskuratorer.

Rätta inte mig nästa gång ok, eller gör det åtminstone inte förrän du själv har ett par vingar eller något att tillföra ämnet för tråden - den PÅGÅENDE konflikten i UKRAIANA.
Citera
2023-05-12, 19:10
Medlem
leachs avatar
This is pretty spectacular and will create an absolute nightmare for Russia.

Image circulating throughout Telegram showing an ADM-160B MALD (Miniature Air-Launched Decoy) decoy missile found in central Luhansk.
The ADM-160B MALD main payload is a Northrop Grumman SAS which allows the decoy missile to simulate any aircraft in the U.S. inventory.
https://twitter.com/NOELreports/status/1657069462699245586
Citera
2023-05-12, 19:11
Medlem
Även Torsten funderar över om det vi nu ser i Bakhmut är ett "staligrad-moment". Vi får hoppas han har rätt. ryssarna får försöka förbättra sitt eget land istället för att förstöra andras länder.
https://www.youtube.com/watch?v=0AVFn_FGtr8
Citera
2023-05-12, 19:11
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Precisionen är dålig.

Ukrainas försörjningslinjer till och från Bakhmut är fortfarande avskurna. Det enda som hänt är att Ryssland tillfälligt tappat 600 meter sträcka av en infartsväg. Det spelar ingen som helst roll i ett övergripande taktiskt perspektiv.
600m taktiskt ryZztapp 😄
Citera
2023-05-12, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Precisionen är dålig.

Fortfarande avskurna 😀
Citera
2023-05-12, 19:13
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Mmm lite som när General Paulus framgångsrikt tog sig hela vägen till Volga.

Bra jämförelse. Slaget om Bakhmut kommer att gå till historien på samma sätt som Stalingrad. Klarar man inte av att erövra en skitstad med 100 000 invånare på 10 månader, så borde kanske nån i den militära ledningen inse att man kanske har gett sig på nåt riktigt dumt.

Hur starka förband har Ukraina i området? Det är ganska få som försvarar staden, men jag skulle vara seriöst orolig över risken för en ukrainsk framstöt och kniptång. Både Wagner och de reguljära ryska förbanden är hårt slitna och lider brist på det mesta. Skulle de ha nån chans mot en ukrainsk offensiv med fräscha trupper och nya vapen?
Senast redigerad av fernebo 2023-05-12 kl. 19:29.
Citera
2023-05-12, 19:14
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
This is pretty spectacular and will create an absolute nightmare for Russia.

Image circulating throughout Telegram showing an ADM-160B MALD (Miniature Air-Launched Decoy) decoy missile found in central Luhansk.
The ADM-160B MALD main payload is a Northrop Grumman SAS which allows the decoy missile to simulate any aircraft in the U.S. inventory.
https://twitter.com/NOELreports/status/1657069462699245586

"simulate any aircraft in the U.S. inventory."
Vad betyder det på lekmannaspråk? Jag är verkligen ingen MÖP, så vad exakt gör den här missilen? Varför vill man "Simulera" ett flygplan?
Citera
2023-05-12, 19:15
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Men nu när man tänker på det så lär det ju inte vara en militärbas om det ligger inom räckhåll för Himars. Alla ryssens baser är ju flyttade bortom 100 km nu.

Detta ser ju definitivt ut att vara Kapten Himars som varit på besök!!

https://twitter.com/albafella1/status/1657057233497096201
Tack för det. Utifallatt Himars kommit åt Luhansk var vad som väckte min undran.
Citera
2023-05-12, 19:15
Medlem
leachs avatar
Nu rapporterar även ryska källor om att 2 kryssningsmissiler träffat Luhansk.

Russian Sources are reporting that 2 Ukrainian Ballistic/Cruise Missiles have possibly Struck the City of Luhansk in Eastern Ukraine with Significant Damage being noted near the Site of the Explosions.
https://twitter.com/sentdefender/status/1657050828707074051
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in