Citat:
Ursprungligen postat av
Lessler
Tack! Ja, svårt att jämföra. Och bra att du flaggade för Godwins lag. Det blir ju en smula problematiskt redan därav, så att säga. Men så här, renodlat: Anta att han stod på ett torg och spydde galla över judar i allmänna ordalag, varpå någon enbart därför gick och slog ner en jude. Då borde han principiellt inte vara ansvarig för denna misshandel, åtminstone inte som gärningsman. Sen finns en glidning mot uppvigling: Hans antydningar, som du nämner, kanske tolkades i varje fall som order, vilket (av det jag har läst om andra världskriget) han måste ha varit på det klara med, och inte haft något emot, inte minst givet den aggressiva retoriken och det övergripande ledarskapet. Ungefär så.
Tack! Jag är medveten om att jämföra Dumpen med Hitler är att tillskriva Dumpen betydligt mer makt och inflytande än vad de i själva verket har, men det är en intressant principiell jämförelse.
En annan intressant och kanske mer relevant jämförelse är att jämföra Dumpen med de parallella rättssystem i invandrartäta områden som det har rapporteras om i media på senare år, till exempel romani kris. Inte nog med att dessa paralella rättsystem behandlar likartade frågor (till exempel heder) som Dumpen, de utdömer dessutom liknande straff (till exempel social exkludering).
Som jag förstår det så finns det ingen lag som förbjuder parallella rättssystem, men jag vet att företrädare för regeringspartierna har kvävt detta. Om en sådan lag skulle införas så tycker jag att den i så fall ligger ganska nära brottet uppvigling, men det är bara min lekmannabedömning. Vad tycker du?