2023-05-12, 17:00
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovetade
Tack för ännu en insiktfull redogörelse.
Är med på resonemanget. Min invändning/fundering är just runt detta med samverkande orsaker. Låt oss säga att/anta dumpen vet, eller med hög grad av sannolikhet kan anta, att deras agerande är utlösande eller starkt bidragande orsak till att andra brott utförs. Känns inte som en orimlig antagelse.
I och med att dumpen aktivt väljer att fortsätta med samma arbetssätt, och trots att mönstret förblir det samma, påverkar inte det den juridiska ställningen alls?

Tack! Nej, egentligen inte. Frågan om adekvat/relevant kausalitet i straff- och skadeståndsrättsligt avseende ligger vid en juridisk bedömning på den objektiva nivån (faktiskt orsakande), inte den subjektiva (uppsåt/oaktsamhet). Man kan tänka sig fall när medverkansansvar (råd eller dåd) blir aktuellt allmänt sett, men inte i Dumpen-fallet, då Dumpen agerar med stöd av grundlag.

Publiceringarna omfattas av grundlagsskydd och då spelar det ingen roll vad ansvarig utgivare vet om vad någon galning i samhället kommer att ta sig för på grund av en publicering. Grundlag är överordnad ”vanlig” lag, såsom brottsbalken.
Citera
2023-05-12, 17:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Själv har jag aldrig känt så. Min barndom gick i princip ut på att länta efter att den skulle ta slut, vilket givetvis har format min syn på baaaarn.
Jo, jag märker att åsikter som inte utgör glödande peddohat får dig att se rött. Om du läser mina inlägg lite mer noga så inser du dock att jag inte har försvarat gubbarna. Tvärtom så har jag gått ganska hårt åt dem, och skrivit saker som en del människor skulle anse är direkt elaka.

Sådant biter inte på hardcore dumplingar. Har du någon gång yttrat kritik mot Dumpens "metod", är du för evigt en peddo – det följer med sekterismen.
Citera
2023-05-12, 17:03
Medlem
Nu händer det spännande saker..

https://www.facebook.com/groups/776883263665426/permalink/978448506842233/?sfnsn=mo&ref=share

Tydligt steg från barn och sexuella övergrepp till ett bredare spektra inom övergrepp, och till offer som är över 18.

Det här är faktiskt ett intressant inlägg i debatten om vård utsatta människor får!
Citera
2023-05-12, 17:04
Medlem
Conjurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brooz
Sådant biter inte på hardcore dumplingar. Har du någon gång yttrat kritik mot Dumpens "metod", är du för evigt en peddo – det följer med sekterismen.
Då är du körd.
Här handlar det om att du spyr hat mot alla som inte är gäddor. Inget att vara stolt över. Fy fan.
Citera
2023-05-12, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Tack! Nej, egentligen inte. Frågan om adekvat/relevant kausalitet i straff- och skadeståndsrättsligt avseende ligger vid en juridisk bedömning på den objektiva nivån (faktiskt orsakande), inte den subjektiva (uppsåt/oaktsamhet). Man kan tänka sig fall när medverkansansvar (råd eller dåd) blir aktuellt allmänt sett, men inte i Dumpen-fallet, då Dumpen agerar med stöd av grundlag.

Publiceringarna omfattas av grundlagsskydd och då spelar det ingen roll vad ansvarig utgivare vet om vad någon galning i samhället kommer att ta sig för på grund av en publicering. Grundlag är överordnad ”vanlig” lag, såsom brottsbalken.
Tack igen!
Det skulle med andra ord behöva börja med en prövning av JK innan något av ovsnstående ens blir en potentiell faktor?
Civila stämning gällande förtal hade heller inte påverkat?
Citera
2023-05-12, 17:08
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Tack! Ja, svårt att jämföra. Och bra att du flaggade för Godwins lag. Det blir ju en smula problematiskt redan därav, så att säga. Men så här, renodlat: Anta att han stod på ett torg och spydde galla över judar i allmänna ordalag, varpå någon enbart därför gick och slog ner en jude. Då borde han principiellt inte vara ansvarig för denna misshandel, åtminstone inte som gärningsman. Sen finns en glidning mot uppvigling: Hans antydningar, som du nämner, kanske tolkades i varje fall som order, vilket (av det jag har läst om andra världskriget) han måste ha varit på det klara med, och inte haft något emot, inte minst givet den aggressiva retoriken och det övergripande ledarskapet. Ungefär så.
Tack! Jag är medveten om att jämföra Dumpen med Hitler är att tillskriva Dumpen betydligt mer makt och inflytande än vad de i själva verket har, men det är en intressant principiell jämförelse.

En annan intressant och kanske mer relevant jämförelse är att jämföra Dumpen med de parallella rättssystem i invandrartäta områden som det har rapporteras om i media på senare år, till exempel romani kris. Inte nog med att dessa paralella rättsystem behandlar likartade frågor (till exempel heder) som Dumpen, de utdömer dessutom liknande straff (till exempel social exkludering).

Som jag förstår det så finns det ingen lag som förbjuder parallella rättssystem, men jag vet att företrädare för regeringspartierna har kvävt detta. Om en sådan lag skulle införas så tycker jag att den i så fall ligger ganska nära brottet uppvigling, men det är bara min lekmannabedömning. Vad tycker du?
Senast redigerad av Gynekologstol 2023-05-12 kl. 17:14.
Citera
2023-05-12, 17:23
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Tack igen!
Det skulle med andra ord behöva börja med en prövning av JK innan något av ovsnstående ens blir en potentiell faktor?
Civila stämning gällande förtal hade heller inte påverkat?

Ingen kommer åt Dumpen för vad någon på grund av en publicering gör, såvida Dumpen inte gör sig skyldig till uppvigling.

Förtal är ett annat spår oberoende av det förstnämnda. Där är det Dumpens ansvariga utgivare som hålls ansvarig för just förtal och inget annat. Denna väg står öppen för den gädda som vill/kan/orkar driva den saken.
Citera
2023-05-12, 17:35
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Tack! Jag är medveten om att jämföra Dumpen med Hitler är att tillskriva Dumpen betydligt mer makt och inflytande än vad de i själva verket har, men det är en intressant principiell jämförelse.

En annan intressant och kanske mer relevant jämförelse är att jämföra Dumpen med de parallella rättssystem i invandrartäta områden som det har rapporteras om i media på senare år, till exempel romani kris. Inte nog med att dessa paralella rättsystem behandlar likartade frågor (till exempel heder) som Dumpen, de utdömer dessutom liknande straff (till exempel social exkludering).

Som jag förstår det så finns det ingen lag som förbjuder parallella rättssystem, men jag vet att företrädare för regeringspartierna har kvävt detta. Om en sådan lag skulle införas så tycker jag att den i så fall ligger ganska nära brottet uppvigling, men det är bara min lekmannabedömning. Vad tycker du?

Ja, det är en intressant jämförelse med de parallella rättssystemen som tyvärr har utvecklats i Sverige. En lag mot dessa skulle nog bli en parallell till uppvigling på så sätt att en sådan lag på något vis måste förbjuda själva fenomenet. Lagtekniskt är det säkert möjligt.

Dumpen är lite av en annan historia, då de verkar i skydd av grundlag. Svårt att komma åt publiceringarna i sig på annat sätt än att pröva dem som förtal.

Nej, det finns ju ingen specifik lag mot parallella rättssystem. Däremot tar straffrätten hand om allt det som utdöms och verkställs inom dessa system om det är att betrakta som brott. Exempel: att kräva att någon ska betala ”böter” efter en ”dom” med hot om någon negativ konsekvens är olaga tvång eller utpressning.
Citera
2023-05-12, 17:42
Medlem
Citat:
Ingen kommer åt Dumpen för vad någon på grund av en publicering gör, såvida Dumpen inte gör sig skyldig till uppvigling.

Förtal är ett annat spår oberoende av det förstnämnda. Där är det Dumpens ansvariga utgivare som hålls ansvarig för just förtal och inget annat. Denna väg står öppen för den gädda som vill/kan/orkar driva den saken.
Dumpen Media Group har inget giltigt utgivningsbevis. Knarkar P måste ansöka om det som ägare till aktiebolaget.
Citera
2023-05-12, 17:45
Medlem
Citat:
Nu händer det spännande saker..

https://www.facebook.com/groups/776883263665426/permalink/978448506842233/?sfnsn=mo&ref=share

Tydligt steg från barn och sexuella övergrepp till ett bredare spektra inom övergrepp, och till offer som är över 18.

Det här är faktiskt ett intressant inlägg i debatten om vård utsatta människor får!
Visa texten eftersom du är tveksam till att lägga upp screenshots
Citera
2023-05-12, 17:46
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskamotera
Dumpen Media Group har inget giltigt utgivningsbevis

De verkar ha laborerat hit och dit med organisationen på sistone. Nytt utgivarbevis är en formalitet. Sedan har jag för mig att utgivarbeviset är kopplat till person också, så Sara har väl att anmäla att just hon numera är utgivare för Dumpen Media Group.
Citera
2023-05-12, 17:59
Medlem
Citat:
De verkar ha laborerat hit och dit med organisationen på sistone. Nytt utgivarbevis är en formalitet. Sedan har jag för mig att utgivarbeviset är kopplat till person också, så Sara har väl att anmäla att just hon numera är utgivare för Dumpen Media Group.
Nepp. P är huvudman, han måste ansöka själv. Sedan kan han utse S till ansvarig utgivare. Men det har inte skett.
Dumpen har typ inte alla indianerna i kanoten.
Senast redigerad av Eskamotera 2023-05-12 kl. 18:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in