2023-05-12, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vittnena har i förhör sagt att ett vitrinskåp skallrade av dunsen. Sonen frågade pappan om det nånsin hörts en sån duns förut. ”Aldrig” var pappans svar. Pappan är så pass orolig för att det så pass kraftigt avviker från något han nånsin varit med om, att han ber sonen gå upp och ringa på för att kolla om grannen är ok.

Alla som bor eller har bott i lägenhet - hur många gånger har ni hört en så pass kraftig duns från en grannes lägenhet att ni blivit tillräckligt oroliga att grannen skadat sig att ni faktiskt gått och ringt på dörren? Det krävs rätt mycket för att faktiskt gå och ringa på dörren. Kvinnor har blivit ihjälslagna i sina hem vid otaliga tillfällen utan att nån granne har reagerat så pass mycket på ljuden från lägenheten att de faktiskt gått och ringt på dörren.

Kan vi ta in att detta måste ha varit en alldeles ovanlig hög duns? Eller ska vi fortsätta tramsa?

Lägg därtill en dörrklocka som ringer två gånger mitt i natten. Kroppen vaknar normalt av den typ av ljud. Och Majas närmaste tvångsmässiga pillande på sin telefon har hon helt släppt. Men ändå ska hon ha med den till toaletten två gånger utan att använda den. Och hur telefonen kommer tillbaks från toan någon av gångerna är ett mysterium.
Citera
2023-05-12, 15:25
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unzipit
I Johannas fall finns det ett erkännande av henne själv med en berättelse som stöder de bevis som finns. I Majas fall finns det inget erkännande, utan en version där hon sover och en där hon håller fast Toves händer.

Ifall hon sov är hon naturligtvis helt oskyldig, men jag undrar om det ens finns någon version av att hon håller fast Toves händer och kan se och förstå vad Johanna gör. Kan vi diskutera det istället?

Man måste nog konstatera att det helt enkelt inte finns några fysiska ”bevis” för vem som mördade Tove och vilka som deltog. Ett erkännande är, som framgår nedan, absolut inte tillräckligt.

Då får man gå på indicier och sannolikhetsbedömningar kring vad som har hänt - för T är ju bevisligen mördad och hennes kropp dumpad. (även om advokat Clea vill hävda annat)

I den story som presenterats stämmer detaljerna och fynden till 95% med Johannas slutgiltiga erkännande (som dock inte innefattar ett strypmord).
Men i Majas fall går det inte ihop ens till 10% när det gäller själva mordet.
Det finns allt för många orimligheter/osannolika omständigheter i Majas berättelse
Det är :

orimligt att M skulle lämnat J ensam när ”fienden” T kom på besök
orimligt att M sov i Js säng som hon var förbjuden att använda
orimligt att hon inte hörde oljuden som grannarna reagerade kraftfullt på
orimligt att hennes telefon - men inte hon - skulle rört sig
orimligt att M inte skulle vaknat av dörrklockan någon av gångerna
orimligt att J ensam skulle lyckats brotta ner, hålla fast och strypa Tove utan att ha fått fullt med skador
orimligt att J skulle lämnat M ensam i lägenheten med en död kropp som M inte visste om
orimligt att M inte skulle reagerat kraftfullare när hon blev visad kroppen av J
orimligt att M skulle vilja delta i att bära ut kroppen till bilen när hon ställs inför en mördad person
orimligt att M skulle följt med, dumpat och gömt kroppen
orimligt att M själv skulle gjort sig av med Ts nycklar
orimligt att J inte skulle kontaktat M tidigt dagen efter om M inte också deltagit i mordet och kunde förutsättas hålla tyst - J skulle naturligtvis annars ha velat ha kontakt med M så hon inte berättade för någon.
orimligt att de båda skulle smida planer tillsammans om att hålla tyst, om bara J mördat T.
orimligt att M ljög för polisen i åtta veckor
orimligt att M skulle varit chockad och paralyserad i häktet - eftersom hon ju faktiskt i hemlighet berättade för en cellkompis/medsittare att T var ihjälstrypt och dumpad, men inte för förhörsledarna.

Sammantaget blir dessa omständigheter så många och pekar alla åt samma håll.
Eftersom det inte finns några fysiska bevis för att varken Johanna eller Maja deltagit i mordet, men Johannas berättelse stämmer till 95% och ovanstående indicier pekar ut även Maja - blir slutsatsen att de båda två deltagit inte bara i allt kring mordet, utan också att båda två varit aktiva vid mordtillfället.

Därför dömde TR också båda för mord.

Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det finns inga fynd dvs "positiva" bevis för att varken Johanna eller Maja deltagit i mordet. Ingenting.
Så ska vi BARA gå på "positiva" bevis dvs säkra fynd på vem som mördade Tove, ja då kan vi inte döma någon överhuvudtaget.

Som du kanske vet har nästan 300 personer erkänt att de sköt statminister Palme, så erkännanden är, precis som i fallet Quick, ibland felaktiga.
Senast redigerad av coli 2023-05-12 kl. 15:35.
Citera
2023-05-12, 15:25
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Problemet blir bara att hon gör gärningen värre för sig själv. Majas insats i det hon beskriver har hänt, är ytterst liten och inte ens brottsligt. Förstår ni inte hur kontraproduktivt det är att lämna en sån historia? Att J skulle vara så förblindad av hat gentemot M att, att det skulle trumfa allt annat, t.o.m ett ev livstidsstraff för sig själv?

Att hon berättar om sin medbrottslings ytterst lilla delaktighet i brottet medans hon själv tar på sig i princip allting bryter all logik och tidigare kriminellt beteende.
samtidigt som Johanna VET att om Maja varit med på mordet skulle Maja kunnat berätta EXAKT vad Johanna gjort med Tove.
Skulle hon verkligen vågat förmildra mordet så mycket?

Det fetade: Du vet själv alla googlingar hon gjort, hur kompisar vittnat om hur hämndlysten hon är.
Hon SKRATTADE när hon berättade på häktet på Hinsan att hon fått livstid.

JA jag tror att hennes hat mot andra står över även livstid, hennes hat fick även Tove död.
Citera
2023-05-12, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
I förhöret 24e Nov får Johanna höra att Maja nekar till att hon åkt på "haschkaketurne" ihop med Johanna (Som Johanna dikterade ihop för att kunna placera sig där mobilen varit under natten.

Dagen efter 25 Nov vill Johanna ha ett nytt förhör.
Där berättar hon att Maja INTE var med på bilresan.
Hon har troligen legat sömnlös och funderat hur hon ska ta sig ur denna situation. Maja förnekar resan, då vet Johanna att Maja inte erkänt något, så hon bestämmer sig för att säga att hon åkt själv.
Cred till förhörsledarna för detta:

7 Dec 22 får Johanna veta i förhör att Maja erkänt själva bilresan och dumpningen av kroppen.

Nästa förhör blir den 15 Dec ca 11 dagar senare.
Då är Johanna inte så glad på Maja längre.
"J: Jag vet inte. Den Maja jag känner skulle liksom inte, alltså, jag vet inte.
F: Den Maja jag känner, fortsätt, du sa jag vet inte sen.
J: Jag vet inte vad som rör sig i hennes huvud, jag vet inte vad jag ska tycka om det faktiskt.
Jag har inte riktigt listat ut vad jag ska tycka om det
."
Hon vet att Maja gått emot henne, hon vet att hennes makt är bruten.
Nu börjar hon rikta skuld mot Maja: (om hatsången)
Och ännu mer:
Sen blir inte nästa förhör förens den 30 Dec , 2 veckor senare.
Då har hon bytt advokat till Clea och hon erkänner sin version av förloppet.

Den 7 Dec fick hon alltså reda på att Maja skvallrat om dumpningen.
Den 15 Dec förnekade hon fortfarande och kunde inte förstå hur Maja kunde säga sånt här, samtidigt som det märks hur sviken hon känner sig.
30 Dec erkänner hon allt och att Maja varit med.

Hon har haft otroligt lång betänketid ensam i sin cell. Samtidigt som hatet grott mot Maja, nu måste hon komma på något som ger henne lindrigare straff, SAMTIDIGT som hon måste komma på "bästa hämnden på en ex vän"

EDIT: Johanna har ljugit i ALLA sina förhör om i stort sett allt. inte förens 30 Dec släpper hon sin version, tänk då på att alla hennes tidigare versioner har varit LJUG.

HUR kan ni som tror att Maja var med lita på Johannas ord?
Hade Johanna sagt att hon var ensam med Tove inne på toaletten hade ni fortfarande trott att Maja var med?
För att "bevisen" kan tyda på det?
Vad tror du att Maja gjorde då J mördade Tove?
Citera
2023-05-12, 15:40
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Vad tror du att Maja gjorde då J mördade Tove?
om hon inte sov/slumrade så tror jag att hon "sov" antingen medveten av ljudet och rädd för vad Johanna gör där inne "jag bad till gud att ingen skulle dö" som tex i branden.
Eller att hon "sov" kopplar bort allt runtomkring för att inte vilja höra, vilket även skulle förklara minnesluckorna.
Citera
2023-05-12, 15:48
Medlem
colis avatar
Citat:
samtidigt som Johanna VET att om Maja varit med på mordet skulle Maja kunnat berätta EXAKT vad Johanna gjort med Tove.

Det fetade: Du vet själv alla googlingar hon gjort, hur kompisar vittnat om hur hämndlysten hon är.

JA jag tror att hennes hat mot andra står över även livstid, hennes hat fick även Tove död.

Det är nog lite oklart hur J fungerar och eventuellt hatar idag. Att sitta häktad ett 1/2 år för mord, uthängd i media, hatat på hemorten, pappan har sålt gården med hennes hästar osv - gör ju något med en människa.

Js reaktion på domen i häktet är nog att betrakta som en form av nervöst sammanbrott, en reaktion på att det värsta som kunde hända skedde, något J nog inte var mentalt tillräckligt förberedd på.

Advokat Clea hade troligen ställt ut lite för höga växlar om att det inte blir en mord-dom och absolut inte livstid.
Det var ju först efter att Clea anlitades som J på eget initiativ började berätta.
Mycket troligt att Cleas felaktiga tolkning av det preliminära - men sedan korrigerade - obduktionsprotokollet fick J att börja berätta. Under försäkran från Clea att det inte kunde bliv en mord-dom eftersom Clea trodde att T dött av aspiration.
Citera
2023-05-12, 15:49
Medlem
Citat:

Vi alla är väldigt överens om att J är en hämdlysten lättkränkt ond psykopat
MEN
Det betyder inte att M är oskyldig
det är inget bevis
Och eftersom J är så hämdlysten så skulle hon garanterat hämnas så mycket mer på M om hon hatade henne

Det förvånar mig mycket att J inte skyller mer på M
Vilket hon lätt hade kunnat
Jag tror att det finns mer som båda döljer
Citera
2023-05-12, 15:51
Medlem
Citat:

Ja, för skulle hon hitta på något som absolut inte har hänt. Ex T försökte ta livet av sig själv, försökte strypa sig och sen låste hon dörren till toan. Jag hörde en hög duns och kräkljud, och när jag kom in låg hon död på golvet. Hon kan heller inte säga att jag höll kanske i 30 sek eller 1 min, får då blir det uppenbart att hon försökte ha ihjäl henne. Nu balanserar hon på 10 sek och hoppas det räcker till att få det till olycka. Hon kan ju inte veta, men hoppas givetvis att M säger nåt liknande. Hon höll en stund bara.

Men om nu hatet står över hennes eget livstidsstraff, tycker du inte det är ett märkligt sätt att hämnas? Varför sa hon inte, ja Maja tryckte ner händer hårt och släppte inte förens jag själv hade släppt. Eller M sa åt mig, tryck hårdare så jag kände mig tvungen. Hela erkännandet rakt igenom sätter hon sig själv som huvudgärningsman och M som passiv och till viss del motvillig medhjälpare.
Citera
2023-05-12, 15:52
Medlem
Citat:
om hon inte sov/slumrade så tror jag att hon "sov" antingen medveten av ljudet och rädd för vad Johanna gör där inne "jag bad till gud att ingen skulle dö" som tex i branden.
Eller att hon "sov" kopplar bort allt runtomkring för att inte vilja höra, vilket även skulle förklara minnesluckorna.

Om hon bad till gud att ingen skulle dö, varför skriver hon tillsammans med J hatsånger om T och skrattar åt dom?
Citera
2023-05-12, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det är nog lite oklart hur J fungerar och eventuellt hatar idag. Att sitta häktad ett 1/2 år för mord, uthängd i media, hatat på hemorten, pappan har sålt gården med hennes hästar osv - gör ju något med en människa.

Js reaktion på domen i häktet är nog att betrakta som en form av nervöst sammanbrott, en reaktion på att det värsta som kunde hända skedde, något J nog inte var mentalt tillräckligt förberedd på.

Advokat Clea hade troligen ställt ut lite för höga växlar om att det inte blir en mord-dom och absolut inte livstid.
Det var ju först efter att Clea anlitades som J på eget initiativ började berätta.
Mycket troligt att Cleas felaktiga tolkning av det preliminära - men sedan korrigerade - obduktionsprotokollet fick J att börja berätta. Under försäkran från Clea att det inte kunde bliv en mord-dom eftersom Clea trodde att T dött av aspiration.

Efter HR domen vet jag en som kommer vara lite sugen på att spraya bitch på Cleas bil!
Citera
2023-05-12, 16:10
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Efter HR domen vet jag en som kommer vara lite sugen på att spraya bitch på Cleas bil!

🤩😅 Ja det ligger ju i pipeline!

Men det får man ändå ge Clea kredd för, hon slåss och kämpar enormt hårt för sin klient idag.

Prof Anders Eriksson som hon anlitat var under många år chef för patologen/rättsmedicin i Umeå.
Han är god vän med LGW och står omnämnd på tack-listan i många av LGWs böcker för att ha bidragit med goda råd och faktakunnande.
Han har även en kortare tid varit anlitad av tribunalen i Haag och jobbat i Kosovo. Har är väl ansedd rättsmedicinare och har gott rykte i branschen.
Citera
2023-05-12, 16:14
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Allt tyder på att Tove fått ett hårt slag i bakhuvudet, rättsläkaren sa att det slaget kan ha påverkat Toves medvetande. Tove var alltså sannolikt mer än omtöcknad, och några bevis för att Tove slingrat sig och sparkat med benen finns inte.

Det är inte alls uppenbart. Johanna hade hudavskrapningar i ansiktet och Tove hade en mindre mängd främmande DNA under naglarna.
Det kan finnas flera förklaringar och som rättsläkaren konstaterade är Johanna som ensam förövare en av dem. Dessutom mer sannolikt uppstod skadorna på Toves armbågar av att Johanna satt på dem än att Maja höll fast dem, återigen enligt rättsläkaren.
Nej, det finns inget som tyder på ett slag i bakhuvudet hur många gånger du än upprepar det. Angående sparkar i vägg eller golv finns två olika källor som stöder detta, J och granne.
Nej, Tove hade inte Johannas eller Majas DNA under naglarna eftersom hon inte kunde försvara sig.
Hudavskrapningar, minimala är troligen självorsakade av Johanna själv genom kliande i ansiktet.
Tjafsa och tramsa med någon som bryr sig om dina åsikter, ignorerar det mesta du skriver faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in