Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Intressanta tankar från dig idag, jag delar många av dem.
Där är en ytterligare twist på detta diplomatiska spel. Kina och Indien vill heller inte ha kärnvapenkrig, som du skriver. Jag undrar om Putin kör en "mad man-doktrin", men inte mot sina fiender, men mot sina "vänner". Det kan vara så att de kommer (gömt eller öppet) stödja Ryssland om det går dåligt, för Putin har gentemot dem signallerat att han kommer använda kärnvapen om det går tillräckligt dåligt. Detta diplomatiska spel har vi ingen insyn i.
Jag kommer inte ihåg om vi diskuterat detta, men min tro är också att risken för kärnvapen är inte större ju sämre det (plötsligt) går för Ryssland, utan i början när det går dåligt. Om den ryska armén blir helt slagen, tror jag det är meningslöst att använda taktiska kärnvapen. "Combined arms" gäller även kärnvapen, om du inte har konventionella styrkor att hålla territorium och fronter, så kvittar taktiska kärnvapen. Motståndaren kommer att tränga så djupt in i landet att det inte går att nuka. Då återstår enbart strategisk användning av kärnvapen.
Så det vi inte vill se är ett jättestort pansarslag som slutar i fiasko för ryssen, följt av djupa framtstötar av AFU, och ryska styrkor som inte är över rysk kontroll utan de bara panikerar. Å andra sidan, om detta händer, men ryssarna fortfarande inte använder taktiska kärnvapen så har man synat ryssarnas kärnvapenstrategi. Då har Väst kanske synat korten så mycket att man kan ignorera den taktiska kärnvapenproblematiken...? Fortfarande återstår andra problematiker (etnisk rensning t ex), men det gör kalkylen lite enklare.
I grunden finns det inte rationella skäl för Ryssland att använda kärnvapen utom om Rysslands existens är hotat. Men vi vet faktiskt inte om den ryska ledningen (Putin) är rationella*.
Jag kan inte se att taktiskt skäl för Ryssland att använda ett taktiskt kärnvapen utan att man använder ett taktiskt kärnvapen för visa att man menar allvar och beredd att gå längre med strategiska kärnvapen. Om ryssarna använder det med eftertanke så kommer de troligen utföra ett kärnvapentest först för blinka med varningslampan. Det andra scenariot och det mer troliga är det som är ovan i strängen. Dvs under förlorad kontroll, stress och dålig/lite information då ökar risken. Men risken för kärnvapen även sådan situation är mycket liten. Men man ska inte tro att den inte finns.
Människor som tror att Ryssland eller väst kan vinna ett kärnvapenkrig vet inte vad de pratar om. Även Kina kommer bli inblandat. Om Ryssland skulle angripa Väst (USA) med kärnvapen så kommer USA svara även emot Kina** och Kina kommer om de hinner svara emot Indien och USA. Om Indien svarar så risken stor att de svarar emot Kina och Pakistan. Sen är det ingen rolig värld med eller utan atomvinter.
Och väst kommer aldrig på några omständigheter ge kärnvapen till Ukraina, som några verkar tro.
*Ett annat problem är att Rysslands mål som stat och Putins mål är inte de samma.
**Kinas andrahandssförmåga är dålig eller existerar knappt.